Gas bbq versus kolen bbq

30-04-2018 15:40 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een simpele kolen bbq die al heel wat jaartjes dienst doet. Mijn man is een echte vleeseter en zou het liefst elke dag de bbq aansteken. Nu heeft hij het al een tijdje over een gas bbq. Bij de Intratuin kan hij uren kijken naar alle soorten. Ik vraag me af wat hier nou zo geweldig aan is behalve dan dat ze mooi zijn, maar ook heel duur.
Lijkt me ook moeilijk schoon te maken, nu is het niks anders dan rooster laten afkoelen en schoon borstelen.

Kan iemand me dit vertellen? Wie weet verras ik hem wel voor zijn verjaardag.
ouwewijsneus schreef:
30-04-2018 15:53
Ik ben echt bbq verslaaft, heb 5 verschillende uitvoeringen en geen eentje op gas. Komt er ook echt niet in!
bbq is een totaal beleving voor mij, en niet knopje om en gaan.
Smaakverschil is er zeker, met kolen komt er altijd een rooksmaak aan je vis-vlees-vega
voor mij ook
Daar hoort gewoon klooien met aanmaakblokjes bij
en de eeuwigheid voor je de temperatuur goed hebt
en een flesje wijn extra

het eten is bijna bijzaak ;)
bitterbal schreef:
30-04-2018 16:01
Nerdopviva 😁😁😁

Protocol ik ben om. Hij mag een nieuwe kolenbbq gaan uitzoeken.

Duidelijk, bedankt allemaal 🤗
Dus man wil een gas BBQ maar hier zegt het gros kolen dus wordt het een kolen BBQ bijzonder .
Blondie456 schreef:
30-04-2018 15:47
Het is een kwestie van smaak. zelf vind ik BBQen op kolen het lekkerst.
Idem! Dat geeft die typische lekkere bbq smaak
Neem gewoon een combinatie van gas / kolen. Dan kun je elke keer kiezen.

Belangrijke leefregel: nooit tussen mannen en hun speelgoed in gaan staan. Of het moet onbetaalbaar worden.
Dat is een goed idee. Een combi. Dat ik daar zelf niet aan gedacht heb :idee:

Ik vind die kamado trouwens heel mooi. Zal straks eens met hem overleggen. Want idd niet tussen een man en zijn speeltje gaan staan ;)
bitterbal schreef:
30-04-2018 16:21
Dat is een goed idee. Een combi. Dat ik daar zelf niet aan gedacht heb :idee:

Ik vind die kamado trouwens heel mooi. Zal straks eens met hem overleggen. Want idd niet tussen een man en zijn speeltje gaan staan ;)
Of geef hem een BBQ workshop waarbij hij kennis kan maken met verschillende soorten BBQ's. Heb ik laatst zelf gedaan met mijn man, was erg leuk! Voor ons kwam eruit dat wij het lekker bij een Weber houden, geen noodzaak om over te gaan tot een hele dure Kamado.

Ook kwam er dus uit dat je vrij weinig smaakverschil hebt tussen een kolen BBQ en een gasBBQ.

Kamado is echt een heel andere BBQ techniek, met verschillende warmtezone's die je moet creëren e.d. Echt een aanrader om eerst even uit te vogelen of dat ook iets voor je is.

Ik heb hele goede ervaringen dus met de workshops die in Delft gegeven worden, vlak bij de Makro.
8102 schreef:
30-04-2018 15:54
Heb net de link neer gezet. Je moet maar even googelen waar jij het kan halen.
Dank je wel!! Heb nu nog een halve zak staan van tien kilo, maar volgende bestelling zal ik jouw tip opvolgen. Klinkt goed.
Protocol schreef:
30-04-2018 16:26
Of geef hem een BBQ workshop waarbij hij kennis kan maken met verschillende soorten BBQ's. Heb ik laatst zelf gedaan met mijn man, was erg leuk! Voor ons kwam eruit dat wij het lekker bij een Weber houden, geen noodzaak om over te gaan tot een hele dure Kamado.

Ook kwam er dus uit dat je vrij weinig smaakverschil hebt tussen een kolen BBQ en een gasBBQ.

Kamado is echt een heel andere BBQ techniek, met verschillende warmtezone's die je moet creëren e.d. Echt een aanrader om eerst even uit te vogelen of dat ook iets voor je is.

Ik heb hele goede ervaringen dus met de workshops die in Delft gegeven worden, vlak bij de Makro.
Hier snap ik werkelijk niks van. Hoezo nauwelijks verschil? Juist verschil van dag en nacht!
de verschillen zijn zeer goed uitgelegd in dit boek
Afbeelding
volgens mij een must voor de verwende liefhebber, staat tevens bomvol recepten.
Wat leuk protocol !!
Helaas wonen wij ver van alles in Nederland, maar ga eens googlen. Zal vast ook wel zoiets in de buurt hebben.
Echt een leuk idee. Dankjewel!
Ouwewijsneus deze staat ook op mijn na te kijken lijst ;)
Trouwens, bitterballen op de barbecue zijn geen succes ;-)
apiejapie schreef:
30-04-2018 16:29
Hier snap ik werkelijk niks van. Hoezo nauwelijks verschil? Juist verschil van dag en nacht!
Met grillen proef je weinig verschil als je beide BBQ's op de juiste temperatuur hebt. De sappen die uit het vlees komen, vallen op de hittebron en verdampen en geven de meeste smaak aan het vlees. De hittebron maakt dan niet uit.

Voor langere bereidingen (pulled pork, spare ribs, grote stukken vlees) heb je wel wat smaakverschil, maar daar hadden wij in het bestek van deze workshop geen tijd voor.
Een gas-bbq is makkelijker schoonmaken dan een kolen-bbq. Immers heb je niet al het roet en dat soort dingen.

De vraag is een beetje wat je wil: als je een gasbbq hebt dan raak je wel wat van de houtskoolgeur en -smaak kwijt. Dat is voor mij nu juist de charme aan bbq-en.

Het is wel veel makkelijker om temperatuur e.d. te regelen. Dus als je voor goede kwaliteit koken wil gaan is gas veel beter.
bitterbal schreef:
30-04-2018 16:31
Wat leuk protocol !!
Helaas wonen wij ver van alles in Nederland, maar ga eens googlen. Zal vast ook wel zoiets in de buurt hebben.
Echt een leuk idee. Dankjewel!
Als BBQ en daar net zo hip is als hier, vast wel :-) Hier schieten ze als paddenstoelen uit de grond.
Wij waren bij een dealer van verschillende grote merken (Weber en Green Egg) die er een kookstudio bij hadden. Ik was een beetje bang voor een verkooppraatje enzo, maar dat was absoluut niet het geval.
Hoop dat je iets leuks kunt vinden in de omgeving!
apiejapie schreef:
30-04-2018 16:29
Bij zo'n cursus zijn de kolen goed op temperatuur en komt er nauwelijks rook / as vanaf. Dat heeft flink effect op de bbq-smaak. Is natuurlijk gezonder dan met een roetlaagje, maar sommige mensen vinden juist dat roetlaagje lekker en bij het bbq-en horen./
Bij een gas bbq verlies je wat die 'typische' smaak van het barbecuen vind ik. Mijn voorkeur gaat ook uit naar een versie op kolen.
Vaker blind getest met de zelfde uitslagen, ze proeven geen verschil.

Uiteraard wel met een flinke bbq en grote branders. Het rek zit in no time vol verbrand vet en zolang je klep ook dicht houdt rookt het vlees vrolijk mee.

De verstokte kolen liefhebbers bakken letterlijk gewoon niets van, dat is de reden.
Beijtje schreef:
30-04-2018 16:45
Vaker blind getest met de zelfde uitslagen, ze proeven geen verschil.

Uiteraard wel met een flinke bbq en grote branders. Het rek zit in no time vol verbrand vet en zolang je klep ook dicht houdt rookt het vlees vrolijk mee.

De verstokte kolen liefhebbers bakken letterlijk gewoon niets van, dat is de reden.
tja, wat wil je als je er niets van bakt. :-D
apiejapie schreef:
30-04-2018 16:33
Trouwens, bitterballen op de barbecue zijn geen succes ;-)
Wordt een beetje papperig of knoerhard 😁

Protocol we hebben een Intratuin in de buurt met een hele aparte afdeling wat bbq betreft. Ik ga daar eens informeren.
Zo ver mogelijk bij de dure intratuin wegblijven, ja om te kijken wat je man graag zou willen, maar vaak vind je ze dan online ergens anders goedkoper.
Wij hebben sinds vorig jaar een Big Green Egg. Mijn man is helemaal in zijn element. Vooral slow cooking is leuk. Sindsdien gooien wij niet allemaal verschillende soorten vlees op de bbq om 10 minuten later te kunnen eten. We bbq-en heel anders nu en zowel wij als onze gasten vinden het heerlijk.

De smaak is echt anders dan wij gewend waren, zowel met gas als met kolen.

Als je er een zou willen kopen koop dan niet te klein. Marktplaats staat vol met te kleine BGE’s . Veel mensen willen eerst niet te duur uit zijn maar zijn zo enthousiast dat ze echt minimaal een L nodig hebben.

Je hebt wel ook nog wat accesoires nodig, bv om die slow cooking te kunnen doen.
Een pizzasteen hebben wij niet. Zo’n ding wordt zo weinig gebruikt.
veensteker schreef:
30-04-2018 19:59
Wij hebben sinds vorig jaar een Big Green Egg. Mijn man is helemaal in zijn element. Vooral slow cooking is leuk. Sindsdien gooien wij niet allemaal verschillende soorten vlees op de bbq om 10 minuten later te kunnen eten. We bbq-en heel anders nu en zowel wij als onze gasten vinden het heerlijk.

De smaak is echt anders dan wij gewend waren, zowel met gas als met kolen.

Als je er een zou willen kopen koop dan niet te klein. Marktplaats staat vol met te kleine BGE’s . Veel mensen willen eerst niet te duur uit zijn maar zijn zo enthousiast dat ze echt minimaal een L nodig hebben.

Je hebt wel ook nog wat accesoires nodig, bv om die slow cooking te kunnen doen.
Een pizzasteen hebben wij niet. Zo’n ding wordt zo weinig gebruikt.
:cheers:
Dankjewel, die groene heb ik ook al bekeken.

31 mei is er een bbq workshop van 3 uur op zowel gas als kolen bij de Intratuin met bereiden van vanalles. Morgen bellen of er nog plaats is en dan geef ik hem die cadeau en kan hij zelf het verschil proeven. Hoop dat er nog plaats is. Nogmaals bedankt voor alle tips.
In de vaderdagperiode worden ze vaak 20 tot 30% goedkoper.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven