Gas bbq versus kolen bbq

30-04-2018 15:40 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een simpele kolen bbq die al heel wat jaartjes dienst doet. Mijn man is een echte vleeseter en zou het liefst elke dag de bbq aansteken. Nu heeft hij het al een tijdje over een gas bbq. Bij de Intratuin kan hij uren kijken naar alle soorten. Ik vraag me af wat hier nou zo geweldig aan is behalve dan dat ze mooi zijn, maar ook heel duur.
Lijkt me ook moeilijk schoon te maken, nu is het niks anders dan rooster laten afkoelen en schoon borstelen.

Kan iemand me dit vertellen? Wie weet verras ik hem wel voor zijn verjaardag.
Blijf gewoon bij de houtskoolbbq, gebruik goede kolen hiervoor!! Niet de supermarkt kolen maar restaurant kolen ( kokosbriketten )

even een link via googel gedaan, wij gebruiken deze kolen Ideaal voor houtskoolbbq
https://www.bakkerbrandstoffen.nl/produ ... ten-10-kg/
anoniem_353805 wijzigde dit bericht op 30-04-2018 15:49
42.93% gewijzigd
-
anoniem123456123456 wijzigde dit bericht op 06-06-2018 11:12
0.00% gewijzigd
Koop een Kamado (Egg) bbq... superfijn, weinig kolen te gebruiken.

Ik vind een gasbbq net niet, vind het ook anders smaken.
Het is een kwestie van smaak. zelf vind ik BBQen op kolen het lekkerst.
Een Barbecue op gas is voor mij geen barbecue. Dan bak ik het net zo lief in de grilpan.
Ok nu ben ik toch wel heel benieuwd wat het verschil in smaak is dan. Ik dacht bbq is bbq 😁
8102 schreef:
30-04-2018 15:42
Blijf gewoon bij de houtskoolbbq, gebruik goede kolen hiervoor!! Niet de supermarkt kolen maar restaurant kolen ( kokosbriketten )
Waar haal je die? Wij barbecuen ontzettend vaak, zowel in de winter als in de zomer (ook als we aardappelen/groenten/vlees eten, dan alleen even vlees op de barbecue bijv). Ben wel benieuwd naar die kokosbriketten.

O, en barbecuen op gas is toch geen barbecuen. Snap echt niet wat daar nu leuk aan is. Dan mis je toch net dát wat barbecuen lekker maakt?
watdachtjehiervan schreef:
30-04-2018 15:48
Een Barbecue op gas is voor mij geen barbecue. Dan bak ik het net zo lief in de grilpan.
Nou dat is dus ook wat ik denk. Zal wel een mannelijk iets zijn die buiten keukens.
Kolen of briketten geven toch wel een bepaalde smaak. Op gas geeft geen extra smaak en vind ik dan ook geen barbecue.
bitterbal schreef:
30-04-2018 15:49
Ok nu ben ik toch wel heel benieuwd wat het verschil in smaak is dan. Ik dacht bbq is bbq 😁
Neeeee joh. De geur is al 1 ding. Die heerlijke geur waardoor je al trek krijgt. En dan het rokerige smaakje wat je met een gas of elektrische bbq nooit zal krijgen. :heart:
bitterbal schreef:
30-04-2018 15:49
Mijn man zet liever geen bbq aan als hij op gas moet bbquen
Ik ben echt bbq verslaaft, heb 5 verschillende uitvoeringen en geen eentje op gas. Komt er ook echt niet in!
bbq is een totaal beleving voor mij, en niet knopje om en gaan.
Smaakverschil is er zeker, met kolen komt er altijd een rooksmaak aan je vis-vlees-vega
https://bbq-helden.nl/kolen-of-gas-barb ... t-koop-je/

Misschien kan je hier iets mee (ook een geweldige site voor BBQ recepten trouwens!)
apiejapie schreef:
30-04-2018 15:50
Waar haal je die? Wij barbecuen ontzettend vaak, zowel in de winter als in de zomer (ook als we aardappelen/groenten/vlees eten, dan alleen even vlees op de barbecue bijv). Ben wel benieuwd naar die kokosbriketten.

O, en barbecuen op gas is toch geen barbecuen. Snap echt niet wat daar nu leuk aan is. Dan mis je toch net dát wat barbecuen lekker maakt?
Heb net de link neer gezet. Je moet maar even googelen waar jij het kan halen.
bitterbal schreef:
30-04-2018 15:51
Nou dat is dus ook wat ik denk. Zal wel een mannelijk iets zijn die buiten keukens.

Dat blijf ik toch bijzonder vinden. Bij Mandemakers willen ze niet dood gevonden worden, maar zodra het gaspitje buiten staat, staan ze erbij te kwijlen.

Maar goed, van barbecue vind ik juist die specifieke barbecuesmaak lekker en die krijg je toch echt niet met een gasbarbecue. Maar een gasbarbecue is wel weer praktischer.
Van de site die ik net noemde:

De voor en nadelen van kolen

De voordelen van kolen
•Een knappe kolenbarbecue koop je al vanaf ongeveer €100.
•Een kolenbarbecue is goed voor hoge temperaturen van 400ºC en hoger tot hoe laag je zou willen.
•Kolenbarbecues zijn gemaakt om te roken.
•Ook vinden wij de ervaring van barbecueën leuker op een kolen barbecue. De geur van de kooltjes, het aansteken en wachten op een gloeiende stapel kooltjes. Dat missen we op een gasbarbecue.

De nadelen van kolen
•Kolen geven vlekken als je ze tegen je kleren krijgt
•het kan wat lastiger zijn om ze aan te steken, maar daar heb je een brikettenstarter voor.
•Je bent er wel even mee bezig om de barbecue stabiel op temperatuur te krijgen en te houden
•Er blijft een hoop zooi achter na het barbecueën.

De voor en nadelen van gas

De voordelen van gas
•Gasbarbecues zijn binnen 10 tot 15 minuten heet
•De temperatuur is makkelijk constant te houden terwijl we de hitte ook snel kunnen verhogen of verlagen
•Met uitzondering van het rooster dat elke keer schoongemaakt moet worden moet je af en toe eens de gasbranders schoonmaken.

De nadelen van gas
•Gasbarbecues kunnen werken met temperaturen tussen de 100 en 300ºC. Al zijn er gasbarbecues met een infrarood gedeelte of een sear burner die er voor zorgt dat dit probleem opgelost wordt.
•Een goede gasbarbecue begint rond de €300.
•Gasbarbecues zijn ook vaak wat groter en vreten een partij ruimte in je garage of fietsenschuur.

Ook van die site:

De “betere” smaak van een kolen barbecue zou ook komen door de rook die komt van de kolen. Roken doe je met hout. Als je kolen roken dan brandt hij nog niet goed. De meeste rook komt trouwens van de vetten die uit het vlees op de kooltjes vallen en die rook komt net zo hard van de lavasteentjes, of de hete branders in een gasbarbecue.
8102 schreef:
30-04-2018 15:54
Heb net de link neer gezet. Je moet maar even googelen waar jij het kan halen.
Dankjewel ik ga kijken
Hier wel een gasbbq zo’n joekel van de intratuin . Ideaal zo klaar voor gebruik temperatuur veel beter te regelen . Rooksmaak door gebruik van rookplankje of rookmot.
Missen we de typische houtkoolsmaak ? Alleen bij saté daar hebben we een aparte BBQ voor .
Nerdopviva 😁😁😁

Protocol ik ben om. Hij mag een nieuwe kolenbbq gaan uitzoeken.

Duidelijk, bedankt allemaal 🤗
Met kokosbriketten bbquen worden je buren best wel vrolijk van, het scheelt erg veel aan bbq luchten en rookwalmen.
sorry voor typefouten;-)
bitterbal schreef:
30-04-2018 16:01
Nerdopviva 😁😁😁

Protocol ik ben om. Hij mag een nieuwe kolenbbq gaan uitzoeken.

Duidelijk, bedankt allemaal 🤗
Koop een Weber!
deze staat op mijn verlanglijstje
Afbeelding
Een gas BBQ.. dan kun je het vlees net zo makkelijk in de grillpan gooien. Ik snap het nooit zo goed en peper duur die dingen. Lava stenen zijn dan weer wel te vergelijken met een kolen bbq maar stervens duur. Wel lekker en makkelijk (jaja ook gas maar dan met echt vuur)

Dat zal trouwens ook wel het verschil in smaak zijn. Zo'n gasbbq heeft spiralen, geen echt vuur.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven