Gek gedrag kanaries
woensdag 20 februari 2019 om 18:54
Geen idee of hier kanariekenners zijn, maar ik probeer het toch even. Ik heb momenteel twee kanaries in huis, van een vriendin, hartstikke gezellig. Als het goed is zijn het een mannetje en een vrouwtje. Nu valt me sinds een paar dagen (ik heb ze nu twee weken) wat bijzonder gedrag op: het mannetje zit dan op het bovenste stokje en het vrouwtje op die daar schuin onder. Soms ineens strekken ze zich heel ver uit naar elkaar (raken elkaar net niet), met bekje open en blijven dan ff zo zitten. En daarna gaan ze weer gewoon verder met hun kanariebezigheden.
Iemand een idee wat dit gedrag betekent? Is het soms het begin van een romance? Zijn het per ongeluk toch twee mannetjes die elkaar uitdagen? Andere suggesties?
Verder zijn ze heel lief met elkaar en vliegen ze geregeld gezellig samen door de kamer
Iemand een idee wat dit gedrag betekent? Is het soms het begin van een romance? Zijn het per ongeluk toch twee mannetjes die elkaar uitdagen? Andere suggesties?
Verder zijn ze heel lief met elkaar en vliegen ze geregeld gezellig samen door de kamer
woensdag 20 februari 2019 om 19:40
woensdag 20 februari 2019 om 19:49
Bedoel je dat broertje- en zusjevogel prima kindvogeltjes kunnen hebben? In dat geval, no way. Incest bij vogels leidt ook tot problemen, net zoals bij mensen, honden, katten en elk ander dier.
Gebaseerd op mijn ervaringen met valkparkieten: Ik zou een nestbox afraden, dat stimuleert broeds gedrag alleen maar meer. Mochten er onverhoopt toch eitjes komen, dan kun je ze verwisselen voor nepeitjes. Weghalen van eitjes zorgt ervoor dat de pop door blijft leggen tot ze een 'volledig' nest heeft.
woensdag 20 februari 2019 om 19:55
Als je geen nest wil: geen broedkast ophangen. Zorg dat de omstandigheden voor een nest zo moeilijk mogelijk zijn.
Dat wil niet zeggen dat het niet kan gebeuren, hoe kleiner de vogel, hoe sneller ze zich voortplanten. Misschien wel op de grond. Haal de eitjes dan niet weg maar schud ze of vervang ze voor plastic eitjes (te koop bij dierenwinkel). Doe je dit niet dan blijft het vrouwtje leggen en leggen tot dat teveel van haar vraagt.
Dat wil niet zeggen dat het niet kan gebeuren, hoe kleiner de vogel, hoe sneller ze zich voortplanten. Misschien wel op de grond. Haal de eitjes dan niet weg maar schud ze of vervang ze voor plastic eitjes (te koop bij dierenwinkel). Doe je dit niet dan blijft het vrouwtje leggen en leggen tot dat teveel van haar vraagt.
woensdag 20 februari 2019 om 21:26
Fladderen ze er ook een beetje bij?
Als een van de vrouwtjes broeds wordt dan zal ze alles als kraamkamertje gebruiken, af en toe een ei erin leggen (bijvoorbeeld in het zaadbakje) maar alleen als het nest aan bepaalde voorwaarden voldoet zullen de eieren uitkomen.
Een goed nest kan zijn een open, 4 cm diep kommetje met een stroeve bodem waar nestmateriaal in blijft liggen. Prima nestmateriaal is in stukjes geknipt sisaltouw. Dat nest moet ergens hangen, dus op de grond worden geen eieren uitgebroed.
Twee mannen vechten elkaar op leven en dood de tent uit en twee poppen maken elkaar het leven behoorlijk zuur dus ik denk dat het wel een stelletje moet zijn.
Als een van de vrouwtjes broeds wordt dan zal ze alles als kraamkamertje gebruiken, af en toe een ei erin leggen (bijvoorbeeld in het zaadbakje) maar alleen als het nest aan bepaalde voorwaarden voldoet zullen de eieren uitkomen.
Een goed nest kan zijn een open, 4 cm diep kommetje met een stroeve bodem waar nestmateriaal in blijft liggen. Prima nestmateriaal is in stukjes geknipt sisaltouw. Dat nest moet ergens hangen, dus op de grond worden geen eieren uitgebroed.
Twee mannen vechten elkaar op leven en dood de tent uit en twee poppen maken elkaar het leven behoorlijk zuur dus ik denk dat het wel een stelletje moet zijn.
Dan moet het maar zoals het kan