Gekke kitten

05-10-2019 11:16 83 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben nu een kitten van 6 maanden. Lief beestje op zich, alleen is hij ontzettend gefixeerd op eten. Er hoeft maar 1 tel een onbemande cracker met kaas te staan en hij heeft het alweer. Als we hem dan eindelijk hebben gevangen en het afpakken, gromt en bijt hij! 😳 Dit heb ik nooit eerder met katten gehad. Hij mag niet op de tafel of het aanrecht, maar blijft dit stug volhouden. Ook het eten van de andere kat is niet veilig. We zetten hem nu dus maar in de gang of bijkeuken bij eetmomenten, maar ik word gek van dat spastische gedoe rondom eten. Ik kan niet eens fatsoenlijk een broodje smeren bij het aanrecht. Iemand tips?
ghost79 wijzigde dit bericht op 06-10-2019 12:30
Reden: Typefout
8.83% gewijzigd
Nibbe schreef:
05-10-2019 12:18
Laat hem flink werken voor zijn eten.
Met moeilijke elementen en vraagstukken, zodat hij zijn intelligentie moet gebruiken om te kunnen eten; binnen de kaders die jij bepaalt.
Voor ideeën: google op het woord voedselverrijking (voor katten).

Quote:
Katten zijn intelligente roofdieren die van nature gemiddeld zo’n zes uur per dag bezig zijn met jagen. Een voerbakje is voor hen dus een vrij saaie bedoening. Niks om op af te sluipen, geen spurtje om de muis te snel af te zijn, geen spanning van de jacht. Gelukkig kan u dit ‘werken voor voer’ wel thuis gaan nabootsen. U kan het voer namelijk zo gaan aanbieden, dat uw kat er moeite voor moet doen. Dit heet voedselverrijking.

http://www.felinewelfarefoundation.org/ ... errijking/
Mijn kat mag dat allemaal, vangt naar hartelust muizen en leeft zich buiten helemaal uit. Het maakt echter geen verschil voor zijn obsessie.
Doorenvogels55 schreef:
05-10-2019 13:00
Dit dus. Brokjes neerzetten, houdt het geschrok vanzelf op als ie merkt dat ie altijd brokjes heeft.
Hier staan altijd brokjes.
Werkt echt niet altijd hoor. Geprobeerd op aanraden van de dierenarts. 2,5 week volgehouden, ze bleef maar eten, kotsen en weer eten, dagen achter elkaar. Sindsdien te dik en het gaat er ook niet meer af. De andere katten zijn prima op gewicht. De jongste haar eetbak staat hoog zodat de dikke er niet bij kan, zij eet de hele dag kleine beetjes. Onze andere is een driepoot dus die kan niet hoog eten helaas. Die zou ook prima de hele dag eten kunnen hebben staan.
.
anoniem_684d4a9e12073 wijzigde dit bericht op 18-10-2019 09:42
99.35% gewijzigd
Koop goedkoper voer en laat hem zich maar vol eten, we hebben altijd brokjes staan, misschien helpt zo'n balletje die je kunt vullen met snoepjes?

En voor die agressie een waterspuit bij de hand houden, grommen en bijten echt niet accepteren.
MissMaran schreef:
05-10-2019 14:49
Koop goedkoper voer en laat hem zich maar vol eten, we hebben altijd brokjes staan, misschien helpt zo'n balletje die je kunt vullen met snoepjes?

En voor die agressie een waterspuit bij de hand houden, grommen en bijten echt niet accepteren.
Waarom goedkoper voer? Dat gaat niet werken, sterker nog, dan gaat ie nog meer vreten. Een goede vleesbrok vult veel meer en daar kunnen ze simpelweg minder van eten. En dat hoeft trouwens ook niet perse onwijs duur te zijn.
TO ik weet nit wat je nu voert, maar voer van de supermarkt is sowieso niet wat je wilt voeren. Graanvrij is beter via internet, Bijv Porta 21. https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... kattenvoer
'Happiness is only real when shared'.
niet abnormaal ze, ik moet nog maar een schaar laten zien of met plastic rammelen en ze komen al aangerend.
als ze me echt niet gerust laten in de keuken zit ik er met de plantenspuit achter dan weten ze dat ze niet mogen. als ze de plantenspuit nog maar zien rennen ze al weg
totallyfree schreef:
05-10-2019 15:03
Waarom goedkoper voer? Dat gaat niet werken, sterker nog, dan gaat ie nog meer vreten. Een goede vleesbrok vult veel meer en daar kunnen ze simpelweg minder van eten. En dat hoeft trouwens ook niet perse onwijs duur te zijn.
TO ik weet nit wat je nu voert, maar voer van de supermarkt is sowieso niet wat je wilt voeren. Graanvrij is beter via internet, Bijv Porta 21. https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... kattenvoer
De eerste keer zou ik niet dure brokken laten eten, hij gaat zich de eerste keer te buiten aan het voer, nou dan heb ik liever dat ie een emmer, goedkoper voer eet en zodra hij klaar is met schrokken en hij gewoon constant bij zijn brokken kan weer zijn duurdere voer voorzetten.
Tinkerbell1988 schreef:
05-10-2019 15:06
als ze me echt niet gerust laten in de keuken zit ik er met de plantenspuit achter dan weten ze dat ze niet mogen. als ze de plantenspuit nog maar zien rennen ze al weg
Nee, ze weten niet dat ze het niet mogen. Ze weten dat ze natgespoten worden. Het waarom is nogal abstract voor een kat.
Avena schreef:
05-10-2019 14:49
Wat een bizarre reactie... :facepalm:
Wánt... Poekie is zo'n aardig dier, dus moet je jezelf maar levenslang laten bijten en krabben door Poekie, en andere misdragingen van het dier tolereren want anders is het zielig voor Poekie? Nog niet misschien. Ik laat mezelf niet bijten en krabben, ik laat mijn huis niet regeren door een kat, en ik laat mijn interieur niet molesteren door een kat. Jammer voor Poekie, maar dan is het exit.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Komt deze kitten ook buiten? Want als ie veel beweging krijgt is het ook belangrijk dat ie genoeg eet. En is ie al gecastreerd? Daar worden ze ook rustiger van.

Al eerder gezegd: er moeten altijd brokjes staan zodat ie altijd even kan eten, wij eten ook meermalen per dag toch? Inmiddels heeft ie van vele lekkere andere hapjes geproefd dus daar zal ie wel van blijven houden dus die vooral zoveel mogelijk weghouden. Maar wellicht kan je hem trucjes leren waarbij hij af en toe een lekker hapje kan verdienen bij jullie?
Zo moeten onze katten eerst netjes gaan zitten en een van mijn dochters is nu bezig om een van de katten te leren met een belletje te vragen om wat lekkers :rofl: De ander kan een beetje apporteren (als ie zin heeft, het is nogal een metrokat, dus eerst moeten alle haren goed zitten en als ie dan nog energie en zin heeft in ons doet ie dat wel even voor ons plezier).
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Koettie schreef:
05-10-2019 17:22
Nee, ze weten niet dat ze het niet mogen. Ze weten dat ze natgespoten worden. Het waarom is nogal abstract voor een kat.
ja weet niet als ik met een bepaalde stem zeg af van de kast, dan springen ze er wel af
.
anoniem_684d4a9e12073 wijzigde dit bericht op 18-10-2019 09:43
99.69% gewijzigd
Heb je hier nog wat aan, TO?

http://blog.lekkerinjevacht.com/kat-bli ... polyfagie/
Avena schreef:
05-10-2019 19:24
En wat ga je dan doen met Poekie? Op straat pleuren? Een spuitje geven? In het asiel dumpen, zodat een ander het mag oplossen? Ik hoop dat jij geen huisdieren hebt...
Want als je een kat hebt die vals en akelig is, dan moet je je maar 15 jaar lang laten krabben en bijten van tijd tot tijd, en toestaan dat hij je huishouden molesteert? Nog niet misschien. Dan is het exit Poekie. Het asiel, een buurvrouw die er dol op is gebeten en gekrabd te worden, net wat. Maar niet in mijn huis. Kom nou. Ik houd oprecht van dieren, maar ik ga echt geen 15 jaar lang samenwonen met een dier dat me aanvalt en bijt en mijn leven op zijn kop zet.
pejeka schreef:
05-10-2019 19:28
Want als je een kat hebt die vals en akelig is, dan moet je je maar 15 jaar lang laten krabben en bijten van tijd tot tijd, en toestaan dat hij je huishouden molesteert? Nog niet misschien. Dan is het exit Poekie. Het asiel, een buurvrouw die er dol op is gebeten en gekrabd te worden, net wat. Maar niet in mijn huis. Kom nou. Ik houd oprecht van dieren, maar ik ga echt geen 15 jaar lang samenwonen met een dier dat me aanvalt en bijt en mijn leven op zijn kop zet.
Je laat een ander jouw probleem opknappen dus.
En nee, je houdt niet oprecht van dieren. Anders zou je je best doen om een huisdier met gedragsproblemen te helpen.
Overleg met de dierenarts en laat een schildklierprobleem uitsluiten. We hebben veel op de rode poes van de buren gepast die heel lief was en super irritant met eten. Sprong met 4 poten in mijn pizza, at bevroren kip door de verpakking heen er pastte hele slagroom taarten in....helaas is het schildklier probleem te laat ontdekt en was het al snel einde oefening voor poes.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Schildklierprobleem is meestal bij de oudere kat. Ze zien er dan ook schraal en mager uit. Slechte vacht, veel eten en veel afvallen. Te licht van gewicht.
Avena schreef:
05-10-2019 19:29
Je laat een ander jouw probleem opknappen dus.
En nee, je houdt niet oprecht van dieren. Anders zou je je best doen om een huisdier met gedragsproblemen te helpen.
Een kat is geen mens. Ik respecteer ieders leven, maar een kat met een stoornis waardoor hij mij dagelijks zou krabben of bijten, daar ga ik echt niet meer naar de psychiater om te ontdekken of het dier als kitten heel misschien wellicht een trauma heeft opgelopen. Dat zou ik ook niet doen met een goudvis, een parkiet of een hamster. Waarom dan wel met een kat?
Heb je de ontlasting op wormen gecheckt? Ik zou sowieso een medische oorzaak laten uitsluiten.
Mijn hemel, Pejeka, wat maak je je weer druk. Ik snap niet dat je nog in dierentopics post want je bent net zo'n langspeelplaat die blijft hangen.
Ghost79 schreef:
05-10-2019 11:20
We hebben hem met 10 weken bij een particulier opgehaald. Hij was de laatste uit het nestje.
Kun je nog meer achterhalen over zijn verleden? Hoe vergaat het de andere kittens? De conditie van de moeder? Had het kitten een groeiachterstand? Tien weken is wat aan de vroege kant, maar dan verwacht je niet meteen dit soort problemen...
Het is overigens wel zo dat jonge katten sowieso veel opkunnen, niet eten maar vreten. Dat doen ze bijna allemaal totdat ze uitgegroeid zijn.
suzyqfive schreef:
05-10-2019 19:04
Komt deze kitten ook buiten? Want als ie veel beweging krijgt is het ook belangrijk dat ie genoeg eet. En is ie al gecastreerd? Daar worden ze ook rustiger van.

Al eerder gezegd: er moeten altijd brokjes staan zodat ie altijd even kan eten, wij eten ook meermalen per dag toch? Inmiddels heeft ie van vele lekkere andere hapjes geproefd dus daar zal ie wel van blijven houden dus die vooral zoveel mogelijk weghouden. Maar wellicht kan je hem trucjes leren waarbij hij af en toe een lekker hapje kan verdienen bij jullie?
Zo moeten onze katten eerst netjes gaan zitten en een van mijn dochters is nu bezig om een van de katten te leren met een belletje te vragen om wat lekkers :rofl: De ander kan een beetje apporteren (als ie zin heeft, het is nogal een metrokat, dus eerst moeten alle haren goed zitten en als ie dan nog energie en zin heeft in ons doet ie dat wel even voor ons plezier).

Hij mag naar buiten, maar is vooral binnen (meer kans op eten natuurlijk). Hij is nog te jong voor castratie (volgens de DA). Hij krijgt meerdere malen per dag eten op vaste momenten. Hij moet naar de gang als ik het eten in het bakje doe, anders lukt het niet eens. Dan rent/slipt hij er als een doldwaze op af en is het in een paar tellen op. Ook daarna lijkt hij niet verzadigd en gaat weer op zoek. Hij wordt elke maand ontwormd, dus dat kan het ook niet zijn.
Avena schreef:
05-10-2019 19:50
Kun je nog meer achterhalen over zijn verleden? Hoe vergaat het de andere kittens? De conditie van de moeder? Had het kitten een groeiachterstand? Tien weken is wat aan de vroege kant, maar dan verwacht je niet meteen dit soort problemen...

Ik heb hem juist bewust met 10 weken opgehaald, dat zou de beste periode zijn. De conditie van de moeder is prima. Kitten had ook geen groeiachterstand.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven