Gekke kitten

05-10-2019 11:16 83 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben nu een kitten van 6 maanden. Lief beestje op zich, alleen is hij ontzettend gefixeerd op eten. Er hoeft maar 1 tel een onbemande cracker met kaas te staan en hij heeft het alweer. Als we hem dan eindelijk hebben gevangen en het afpakken, gromt en bijt hij! 😳 Dit heb ik nooit eerder met katten gehad. Hij mag niet op de tafel of het aanrecht, maar blijft dit stug volhouden. Ook het eten van de andere kat is niet veilig. We zetten hem nu dus maar in de gang of bijkeuken bij eetmomenten, maar ik word gek van dat spastische gedoe rondom eten. Ik kan niet eens fatsoenlijk een broodje smeren bij het aanrecht. Iemand tips?
ghost79 wijzigde dit bericht op 06-10-2019 12:30
Reden: Typefout
8.83% gewijzigd
Heeft ie eten tekort gehad bij de moeder?
¡Apagando las luces!
Iets meer informatie graag. Vanaf hoeveel weken hebben jullie hem? waar hebben jullie hem vandaan? Heeft hij altijd dit gedrag laten zien of is het sinds kort?
hij heeft honger geleden. geef hem altijd brokken
nog even en dat weet hij ook de deur open te maken, want dat mis ik nog in het rijtje. Wij hebben ook zo'n kat. We hebben haar ooit 3de hands gekregen, en dit gedrag vertoonde ze al. En na 8 jaar is dit nog niet veranderd.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Waarom houd je die kat? Een huisdier is toch bedoeld om plezier te geven, en geen ergernis? Of ben je zo masochistisch dat je een dier met dergelijk gedrag graag nog 15 jaar als huisgenoot hebt?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Falathiel schreef:
05-10-2019 11:18
Iets meer informatie graag. Vanaf hoeveel weken hebben jullie hem? waar hebben jullie hem vandaan? Heeft hij altijd dit gedrag laten zien of is het sinds kort?

We hebben hem met 10 weken bij een particulier opgehaald. Hij was de laatste uit het nestje. Hij krijgt goed (duur) droogvoer. De hoeveelheid volgens zijn gewicht. En ‘s avonds ook nog wat vlees.
hamerhaai schreef:
nog even en dat weet hij ook de deur open te maken, want dat mis ik nog in het rijtje. Wij hebben ook zo'n kat. We hebben haar ooit 3de hands gekregen, en dit gedrag vertoonde ze al. En na 8 jaar is dit nog niet veranderd.

Oh jee, leuk vooruitzicht :roll: .
pejeka schreef:
05-10-2019 11:19
Waarom houd je die kat? Een huisdier is toch bedoeld om plezier te geven, en geen ergernis? Of ben je zo masochistisch dat je een dier met dergelijk gedrag graag nog 15 jaar als huisgenoot hebt?
Nou ja zeg, een huisdier is geen gebruiksvoorwerp dat je dan maar weg doet omdat er ongewenst gedrag is. Doe je bij kinderen toch ook niet?
ik geef mn bek ook maar een douw
S-Meds schreef:
hij heeft honger geleden. geef hem altijd brokken

Dan vreet ie zich tonnetje rond. Dat lijkt me ook niet goed. Hij kent geen stop.
En hier staat voor beide katten de hele dag brokjes, kunnen ze onbeperkt van eten.
Klinkt als onze terrorkater (voorheen terrorkitten). Hij is inmiddels 5 en het is nooit over gegaan. Het is echt sch**tirritant, ik kan geen twee seconden iets op het aanrecht of de tafel laten staan of hij heeft het al te pakken. Gisteren ook, had ik geen zin om direct een bord schoon te schrapen, dus even op het aanrecht gezet. Anderhalve minuut later een hoop herrie, lagen het gebroken bord en voedselresten door de hele keuken. In 5 jaar hem ik hem ook al minstens 5000 keer van het aanrecht af geplukt. Je blijft toch hopen dat hij het ooit nog eens door krijgt.
Zijn achtergrond is overigens heel liefdevol. Het heeft hem nooit aan iets ontbroken. Het is gewoon een k*tkat.
Zet de hele dag brokken voor hem klaar, hij is blijkbaar niet voldaan. Als je zorgt voor indoor brokken, is de kans op overgewicht een heel stuk minder en kan hij eten naar behoefte. De kans is dan ook aanwezig dat zijn gedrag veranderd.
Je houdt dit gedrag zelf in stand door hem afgepast eten te geven. Dat beest is gewoon bang om honger te lijden. En als ze genoeg hebben stoppen ze heus wel met eten.
Madeliefjees schreef:
05-10-2019 11:21
Nou ja zeg, een huisdier is geen gebruiksvoorwerp dat je dan maar weg doet omdat er ongewenst gedrag is. Doe je bij kinderen toch ook niet?
Kinderen kun je opvoeden. Ik vind een kat, een kanarie of een goudvis echt niet gelijk staan aan kinderen. Als ik een dier heb dat mijn huis vernielt of andere rottigheid binnenshuis uithaalt of blijft uithalen, dan gaat dat dier de deur uit.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
05-10-2019 11:24
Kinderen kun je opvoeden. Ik vind een kat, een kanarie of een goudvis echt niet gelijk staan aan kinderen. Als ik een dier heb dat mijn huis vernielt of andere rottigheid binnenshuis uithaalt of blijft uithalen, dan gaat dat dier de deur uit.
Goh, wat liefdevol.
Sinds wanneer is de kitten bij jullie?

Ik heb ook regelmatig een kat om mij heen hangen als ik aan het eten ben en van onbewaakt voedsel wordt zeker een testlikje genomen...mijn jongste van 16 maanden is hier heul fanatiek in, die haalt het van je bord als ze de kans krijgt :facepalm:

De oudere (nu 8 jaar) vertoont dit minder, maar wanneer zij een muis heeft niet je echt niet proberen deze af te pakken, dan gaat ze ook grommen.

Voor jouw situatie: nooit wat laten staan, helemaal niet op het aanrecht! Als daar niets te halen valt wordt die plek vanzelf minder interessant. Ook geen bordjes of messen of een snijplank laten liggen waar eten mee/op gemaakt is, ook geen pan laten staan die je gebruikt hebt....allemaal aflikbaar ;-D
"I love not Man the less, but Nature more..."
Madeliefjees schreef:
05-10-2019 11:24
Je houdt dit gedrag zelf in stand door hem afgepast eten te geven. Dat beest is gewoon bang om honger te lijden. En als ze genoeg hebben stoppen ze heus wel met eten.
Nou ja, dit dus. Klinkt echt alsof ie honger heeft geleden.
¡Apagando las luces!
Die van ons hebben altijd brokken staan, dus daar ligt het echt niet aan. Terrorkater is verder ook niet erg lief. Soms wel, maar als hij het dan zat is dat je aan hem zit krijg je gewoon een uithaal of hij bijt.
Ghost79 schreef:
05-10-2019 11:21
Dan vreet ie zich tonnetje rond. Dat lijkt me ook niet goed. Hij kent geen stop.
Zou het toch gaan doen, misschien kan het nog een "grazer" worden. Eventueel met brokken voor volwassen katten, dus geen kittenvoer.

https://www.praktijkvoorkattengedrag.nl ... -kat-eten/
tickel wijzigde dit bericht op 05-10-2019 11:30
11.69% gewijzigd
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Ik zou ook brokken neerzetten en kijken hoe hij dat doet. Je kunt het ipv in een schaaltje, ook in een voertoren doen of een speelplaat, zodat hij moeite moet doen voor zijn eten en niet teveel kan schrokken. Deze bijv: https://www.zooplus.nl/shop/katten/voer ... tie/239103

Daarnaast kun je ook even bloedonderzoek doen en kijken of er ergens een tekort aan is, of dat ze wormen heeft.
'Happiness is only real when shared'.
Hier lopen vijf katten rond, en twee zwervers. Er staan altijd brokjes, zowel binnen als buiten. En hoewel de zwervers in het begin zo snel mogelijk alles opaten wat ze tegenkwamen, was dat na een paar weken wel klaar, de egeltjes (en slakken) eten er inmiddels ook weer van.

Dus ja, gewoon altijd brokjes en op afgepaste tijden natvoer als je dat wilt geven.

Qua afleren: Kat op aanrecht, optillen, op de vloer zetten. 359.388.323 x herhalen. Als je geluk hebt snapt ie het dan.
Maar een kat iets aanleren is wel een stuk makkelijker...
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Ik zou ook altijd brokken neerzetten. Mogelijk wordt dat eerst kotsen, wegens teveel eten. Mijn buren hebben ook zo’n kat, is op dieet want te dik, afgepast en speciaal voer. Maar zo gauw er bij mijn huis een deur op een kier staat of een raampje open zit die kat bij mij binnen en vreet alle bakjes kattenvoer in huis leeg. Tja, beest weer kotsen, buurvrouw verbaasd. En ik doe heus mijn best om hem buiten te houden, maar er staat weleens een deur open.

Ik zou die voerfixatie er wel uit willen hebben
Geef hem een voerbal tussendoor. (zo’n speelbal waar je brokjes in doet die er uit vallen als ze er mee spelen) houd ze positief bezig en lekker voor de snacktrek. (er hoeven geen kattensnoepjes met veel callorien in hoor. Gewoon droogvoer van een ander merk/ smaak als zijn gewone droogvoer om het speciaal te houden)
Dit klinkt mij heel bekend in de oren. Onze oudste kater heeft namelijk ook een eet-obsessie gehad gedurende 2 jaar. Het goede nieuws is dat dit afzwakt naarmate ie ouder zal worden. Waarschijnlijk komt dit doordat hij als kitten te weinig melk heeft gehad bij zijn moeder en/of misschien langere tijd heeft gezworven en dus serieuze hongersnood heeft gekend. Dat hij nu bij jullie woont en elke dag zijn bordje voorgezet krijgt is iets waar hij heel erg aan moet wennen. Hij zal het vertrouwen moeten krijgen dat hij bij jullie echt op vaste tijden ALTIJD eten krijgt. Dat duurde bij ons circa 1,5 jaar. Mijn oudste kater is nog steeds verzot op eten en ja, hij springt ook nog steeds op het aanrecht of tafel als wij koken of eten. En een bord eten moet je nooit onbeheerd op tafel laten staan als je huisdieren hebt. Eet-obsessie of niet, een dier zal een bord eten nooit zomaar voorbij lopen, tenzij het hem niet bekt natuurlijk. Dus je kunt er weinig aan veranderen, behalve accepteren, hem goed voeren en erop vertrouwen dat dit afneemt naarmate hij ouder wordt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven