geknal in de buurt; wat te doen? (hond reageert er op)

14-10-2019 16:27 43 berichten
Ik woon aan een hele rustige straat met een parkje voor de deur. Alle (huurhuizen) in deze straat hebben helaas enkel glas dus straatgeluiden hoor je goed, maar die zijn er normaal weinig. Nu zijn er een groepje kinderen rond het parkje aan het cirkelen, en ik hoor de hele tijd geknal. Het zijn kinderen van 9-11 jaar oud ofzo.

Eerst dacht ik dat er al met rotjes gegooid werd oid, maar ik zie nu een jongen langs rennen met een zwart wapen in zijn hand; het geknal klinkt behoorlijk hard hier binnen, dus ik weet niet of het een simpel klappertjespistool is, of dat ze een alarmpistool hebben. Mijn hond zit er inmiddels onrustig van te piepen.

Wat zouden jullie doen? Als het een alarmpistool is, weet ik niet of ze er mee mogen knallen. Bovendien ziet het er redelijk realistisch uit, wat ook verboden is.

Als ik mijn kop houd, heb je kans dat ze het bij 1x laten, maar ik overweeg ook om op ze af te lopen en redelijkerwijs uit te leggen dat de hond ze erg goed kan horen. Dat zou ik eerder doen bij van die brave kakkertjes die een wijk verderop wonen (die vinden dat wel zielig voor een hond vaak), maar in dit groepje zit een jongetje dat op het speciaal onderwijs zit, waarvan ik al eerder hoorde dat hij buurtkinderen bang maakte met een mes en ze tierend achterna liep dat hij ze zou filmen en het op internet zou zetten... Hij woont echt vlakbij, die andere kinderen komen me totaal niet bekend voor; alsof ze uit een andere wijk komen ofzo.

Natuurlijk speelt het ook door mijn hoofd om een melding te maken bij de politie, omdat je het dan "lekker makkelijk" oplost zonder zelf naar buiten te hoeven. Daar ben ik bij kinderen eigenlijk niet zo toe geneigd, maar ik heb ook niet zo'n zin in dat buurtgenootje dat zijn vriendjes mee naar ons buurtje neemt om hier grensoverschrijdend gedrag te oefenen... Dan maar liever de eerste keer laten schrikken zodat ze hier niet graag terug komen. Ik heb namelijk ook liever niet dat ze hier laten in het jaar met vuurwerk terug komen oefenen ofzo: dat gaat mijn hond heel slecht trekken...

Als ik ze aanspreek en op de bange hond wijs, en ze hebben er lak aan, heb je juist kans dat ze hier extra voor de deur komen knallen... Ik merk dat ik het best voor 1x trek, maar ik ben het gezeik met vuurwerk inmiddels super zat, en zou het liefst zien dat dat dit jaar al verboden wordt. I wil de komende maanden gewoon lekker rustig met de hond de deur uit kunnen zonder dat ze zich nu al rot schrikt. Mijn hond is jong, en ik dacht vorig jaar dat ze lekker stabiel was met vuurwerk. Een week voor oud en nieuw ging mijn man echter 's avonds met haar wandelen, en werd er onverwacht vuurwerk gegooid op een meter of 20 voor ze. Hond compleet over de zeik, en echt sindsdien zo ontzettend bang... Met oud en nieuw zelf hebben we uren op de slaapkamer bij haar gezeten met het licht aan (tegen flitsen langs de gordijnkieren), luide muziek tegen het geknal, en dan met een totaal doodsbange hond midden in ons bed onder de dekens, die nergens rust kon vinden en zichzelf iedere halve minuut doodschrok van een soort herbeleving, ook als er niet geknald werd.

Wat zouden jullie doen?

Totaal aantal stemmen: 69

zelf oplossen door met ze te praten en kijken of ze met de hond meevoelen (6%)
laten (22%)
melding van maken en de politie het laten oplossen (72%)
anoniem_327275 wijzigde dit bericht op 14-10-2019 16:34
17.41% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Niet op reageren. Roep hem naar je toe en beloon hem met iets lekkers.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
14-10-2019 16:45
Bovendien ziet het er redelijk realistisch uit, wat ook verboden is.

Nee hoor. Gewoon bij Bol te koop van die gevallen met gele balletjes.

https://www.bol.com/nl/p/air-soft-pisto ... oductImage
Kopen is niet verboden (mits aan voorwaarden wordt voldaan), maar ermee in de openbare ruimte lopen wel.

https://www.politie.nl/themas/nepvuurwapens.html
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
14-10-2019 16:45
Bovendien ziet het er redelijk realistisch uit, wat ook verboden is.

Nee hoor. Gewoon bij Bol te koop van die gevallen met gele balletjes.

https://www.bol.com/nl/p/air-soft-pisto ... oductImage
Dus als Bol het verkoopt is het legaal? rare redenering.


Mag ik een nepwapen hebben?

Nepvuurwapens lijken zo erg op echte vuurwapens dat ze geschikt zijn om iemand mee te bedreigen. Daarom is het verboden om deze nepwapens mee te nemen naar buiten. Ga je er toch mee de straat op of neem je hem bijvoorbeeld mee naar school, dan loop je het risico dat een agent ingrijpt en zijn wapen trekt.

Als je lid bent van een airsoftvereniging en de wetgeving kent, mag je wel een airsoftwapen in bezit hebben. Deze mag je niet laten zien en gebruiken op de openbare weg.


vraaghetdepolitie.nl
But if you hurt what's mine. I'll sure as hell retaliate.
clementien schreef:
14-10-2019 17:45
Dus als Bol het verkoopt is het legaal? rare redenering.


Mag ik een nepwapen hebben?

Nepvuurwapens lijken zo erg op echte vuurwapens dat ze geschikt zijn om iemand mee te bedreigen. Daarom is het verboden om deze nepwapens mee te nemen naar buiten. Ga je er toch mee de straat op of neem je hem bijvoorbeeld mee naar school, dan loop je het risico dat een agent ingrijpt en zijn wapen trekt.

Als je lid bent van een airsoftvereniging en de wetgeving kent, mag je wel een airsoftwapen in bezit hebben. Deze mag je niet laten zien en gebruiken op de openbare weg.





vraaghetdepolitie.nl

Bol verkoopt geen illegale dingen nee. Daarmee zei ik niet dat je er mee mag lopen zwaaien, ik reageerde alleen op de stelling 'het ziet er echt uit en dat is verboden'.
Je hebt nog zo'n 2 maanden voor de vuurwerkellende echt los gaat, dus een mooi moment om te beginnen met de hond te trainen. Je kan googelen op 'systematische desensitisatie' als je niet goed weet hoe je dat met je hond aan moet pakken.
Of een hondentrainer inschakelen natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nog nooit een hond gehad die buitensporig bang was voor vuurwerk. Eentje ging wel onder de tafel zitten van twaalf tot tweeën. En dan had ik geen zin om daarvoor vuurwerkangst af te leren, maar ik zou dat ook nooit gaan voeden. Het moet genoeg voor hem zijn dat de baas niet bang is en er dus niets te vrezen is. Voor die ene nacht ga ik geen training doen. En als ze een rotje voor mijn voeten gooien kan ik niet veinzen dat ik niet schrik. Maar ik zou er niet vandoor gaan dus de hond ook niet. Ik zou hem wel goed vasthouden.

Met lekkere hapjes kan je veel doen. Als hij bij elke knal een lekker hapje krijgt dan zal hij minder angst hebben. Als een hond nog eet is hij niet erg bang.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik vind dat ook een hond recht heeft om ergens bang voor te zijn en toen ik nog een hond had maakte ik in de decembermaand een tent onder de eettafel met een dekbed en daar ging mijn Casper dan in schuilen, met alleen zijn neusje buitenboord, want hij kon niet zonder me. :heart:
Het werkte perfect, hij voelde zich veilig daaronder en kwam weer voor de dag als het weer stil was.

Ik mis hem. :|
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
14-10-2019 18:07
Ik heb nog nooit een hond gehad die buitensporig bang was voor vuurwerk. Eentje ging wel onder de tafel zitten van twaalf tot tweeën. En dan had ik geen zin om daarvoor vuurwerkangst af te leren, maar ik zou dat ook nooit gaan voeden. Het moet genoeg voor hem zijn dat de baas niet bang is en er dus niets te vrezen is. Voor die ene nacht ga ik geen training doen. En als ze een rotje voor mijn voeten gooien kan ik niet veinzen dat ik niet schrik. Maar ik zou er niet vandoor gaan dus de hond ook niet. Ik zou hem wel goed vasthouden.

Met lekkere hapjes kan je veel doen. Als hij bij elke knal een lekker hapje krijgt dan zal hij minder angst hebben. Als een hond nog eet is hij niet erg bang.

Mijn vorige hond had vuurwerk op zijn hoofd gekregen en was daardoor getraumatiseerd voor het leven. Echt ontzettend zielig en daar kon geen vuurwerktraining tegenop. Die at dagen niet en zat constant stevig te trillen. Ik was ontzettend verdrietig toen hij overleed, maar ik was dankbaar dat het op 30 december gebeurde en niet pas 2 of 3 dagen later.
retrostar schreef:
14-10-2019 18:07
Met lekkere hapjes kan je veel doen. Als hij bij elke knal een lekker hapje krijgt dan zal hij minder angst hebben. Als een hond nog eet is hij niet erg bang.

Dan heb je op 1 januari een dikke hond.
Alle reacties Link kopieren
blijmetmij schreef:
14-10-2019 16:42
Met als resultaat dat ze het hele jaar voor mijn deur komen knallen?
Een paar rotjes in hun ogen laten knallen....
Ik denk dat ik er wel heen zou gaan, maar alleen als het een paar keer op rij gebeurd, niet voor een keer een middagje. Pas als het er op lijkt dat het de gewoonte wordt dat er de hele middag geknal in het parkje is.

Dan zou ik niet duidelijk laten blijken uit welk huis ik kwam. Dus bijvoorbeeld achterdeur naar buiten, dan doorlopen naar voren. Met ze praten dat je er last van hebt en dan doorlopen naar de winkel. Of aan de andere kant van het blok weer een paadje in en 'verdwijnen'. Niet wijzen op de hond achter het raam.
Zo voorkom je dat je de politie er bij moet halen en kan je ze gewoon uitleggen dat het voor de mensen die de hele middag geknal horen niet leuk is. Waarschijnlijk denken ze daar gewoon niet over na. Als het dan ophoudt, prima. Als het dan weer middagen doorgaat of ze reageren heel raar op je, dan kan je alsnog de politie bellen.
Bedankt voor alle berichten!

Even een aantal reacties: laatst was er op het jeugdjournaal een uitgebreid item over nepvuurwapens om te waarschuwen dat die verboden zijn, dus dat lijkt me duidelijk. Signaalpistolen zijn op zich deels wel toegestaan, maar je mag ze niet gebruiken om te dreigen of zomaar in het openbaar te gebruiken, lees ik.

Verder generaliseer ik niet over kinderen in het speciaal onderwijs, maar ik geef een gedragsbeschrijving van die jongen die niet leuk of sociaal is. Dat speciaal onderwijs is een deel van het plaatje, niet het hoofdargument.

In mijn buurt is behoorlijk lang voor oud en nieuw al geknal; de afgelopen jaren was er regelmatig ook een vuurwerkbom midden in de nacht: gewoon 1 KEIHARDE knal midden in de nacht waar de hele wijk wakker van wordt. Dus mijn irritatie voor deze situatie is wel een beetje overgevoelig; ik heb vooral geen zin in een nieuwe generatie knalgekjes voor de deur... Laten we hopen dat vandaag eenmalig was.
Ik woon in oorlogszuchtig Keltengebied, dus erachteraan gaan heeft geen zin. De bombardementen zijn vorige maand al begonnen, er is hier geen sprake van knallen, dat zijn ze al lang geleden ontgroeit.
Je kan er vanuit gaan dat de angst van je hond irrationeel is, maar hebben mensen dat ook niet met enige regelmaat?
Gooi een dekbed of laken over de grote tafel of koop een speelgoedtipi voor je hond en leer hem schuilen, dan heeft hij een plekje waar hij rust vindt en hoeft niemand, ook de hond, zich niet meer druk te maken.
Enigszins off-topic: die stomme kutpistooltjes schieten kleine plastic balletjes. Heel fijn voor de vogels, die microplastics. Na iedere kermis loop ik over het terrein honderden balletjes te rapen. Gelukkig zijn ze geel of felgroen dus op steen zie je ze wel liggen, maar tussen het gras zijn ze erg lastig te zien te op te ruimen. Echt belachelijk dat die dingen zijn toegestaan.
delicious35 schreef:
14-10-2019 16:58
Jeetje je kan ook overdrijven. Ga gewoon zelf normaal doen ipv gestresst en angstig, dan doet je hond dat vanzelf ook.
Zo simpel ligt het vaak niet. Ik heb mijn hele leven honden. Sommige hadden er niks van, andere werden een beetje nerveus en weer andere werden echt doodsbang, wel tot een half jaar erna. Ik heb nu een laconieke en een superbange. Het ligt echt voor een groot deel aan de hond zelf en de voorgeschiedenis ervan.
Alle reacties Link kopieren
JuriaanB schreef:
14-10-2019 21:08
Zo simpel ligt het vaak niet. Ik heb mijn hele leven honden. Sommige hadden er niks van, andere werden een beetje nerveus en weer andere werden echt doodsbang, wel tot een half jaar erna. Ik heb nu een laconieke en een superbange. Het ligt echt voor een groot deel aan de hond zelf en de voorgeschiedenis ervan.
Inderdaad. Onze Polleke was voor de duvel niet bang. Bobbes die als pup erbij kwam wel, ondanks dat ze aan Polleke kon zien dat er geen reden toe was. En het ging er niet uit. Haar leven lang niet. Pietertje is ook bang, Sokkie niet. Het zit soms in de aard van het dier en het is meestal irrationeel. Ook mensen die een bepaalde angst hebben, weten met hun verstand vaak wel dat ze niet bang hoeven te zijn, maar zijn het tóch. En hen kun je iets uitleggen, dat kun je bij een hond niet. En dan nóg blijven ze bang.

Door de honden, maar ook door mijn paarden, ben ik vuurwerk gaan háten. Altijd maar vuurwerk, te pas en te onpas. 's Nachts omdat er weer iemand jarig is. Big deal! Maar mijn paarden kunnen wél door het draad gaan. Omdat ík niet kan weten waar er iemand jarig is en wanneer die vuurwerk gaat afsteken! Mensen wensen nergens rekening mee te houden, ze willen gewoon hun ding doen. Het toppunt van egoïsme, en ze worden alleen maar erger. Want zo worden kinderen ook opgevoed.
Alle reacties Link kopieren
Je moet echt de politie bellen en de klacht neerleggen. Keer op keer. Vuurwerk is een Hot topic..ieder jaar raken er uit angst honderden huisdieren vermist en dus uiteindelijk ook gewond en dood door dat klote vuurwerk. Het moet stoppen. Meldingen maken bij politie is het enige wat je (uiteindelijk) het effectiefst kunt doen. En vergeet niet de politie te laten terugmelden wat ze met de klacht hebben gedaan! Ook keer op keer.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij in de straat hadden ik en mijn katten vorig jaar last van een aantal jongeren die al een aantal dagen smiddags knalvuurwerk afstaken. Het moment dat ze dit op mijn stoep voor mijn huis deden en mijn katten doodsbang waren ben ik via mijn balkon gaan roepen of ze ermee wilde stoppen want mijn katten hadden er last van. Zo niet dan zou ik de politie bellen.. Zij riepen terug dat de politie daar niets mee deed want het was legaal vuurwerk wat de hele jaar door afgestoken mocht worden... maar ik heb ze toen vriendelijk verzocht om een ander plekje op te zoeken ivm de overlast die ze veroorzaakten bij mijn katten en dieren in de buurt..
Ze zijn gegaan en ik heb ze hier niet meer gezien. ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven