Geluidsoverlast dilemma

06-07-2016 00:13 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik zit met een probleem waar ik geen uitweg meer in zie eigenlijk. Wil even van me afpraten en informatie en tips zijn mooi meegenomen.

Ik woon samen met mijn peuterdochter in een appartementencomplex. Het is een complex met eigenlijk alleen maar jonge alleenstaanden en jonge stelletjes die tijdelijk hier huren tot ze een huis kopen. Dat wil zeggen dat er een voortdurend verloop is.

Dat laatste wil ook zeggen dat ik dus constant in de klus geluiden zit. Ik vraag me serieus af of er inmiddels nog wel iets te boren valt in sommige woningen.

Nu is het probleem dat mijn peuter een zeer ernstig slaapprobleem heeft. Hiervoor is zij onder behandeling bij een centrum voor slaapgeneeskunde. Zij is daar inmiddels al bijna een jaar onder begeleiding en krijgt medicatie om de slaap te reguleren.

Het komt erop neer dat bepaalde prikkels het probleem triggeren en eenmaal getriggerd raken we in een vicieuze cirkel, waar heel moeilijk uit te komen is. Dit gaat ten koste van haar ontwikkeling en mijn draagkracht. Dit ging onlangs nog zo ver dat mij geadviseerd werd dat als het geen wending zou nemen, ik me tijdelijk moest laten opnemen in een rusthuis en dochter elders ondergebracht moest worden (ik ben alleen met haar). Van dergelijk ernstige vermoeidheid kun je blijkbaar in een psychose raken.

Gelukkig kwam er een week later rust in de tent, waardoor ik weer wat kon slapen en dat idee weer van de baan was.

Nu heb ik wéér nieuwe bovenburen sinds 2 maanden. Ik heb bij de kennismaking uitgelegd wat het probleem is en gevraagd of zij hier rekening mee willen houden. Timmergeluiden e.d. is geen probleem, maar opeens een boor op de muur zetten zorgt voor een dermate grote stress-reactie dat dit alles weer in werking zet. Het minste wat ik vroeg is om het mij te laten weten zodat ik erop kan anticiperen. Er leek begrip voor te zijn.

Echter zijn ze nu al 2 maanden lang aan het klussen waarmee ze onaangekondigd beginnen om 8 uur 's avonds en dan eerst het lichtere werk doen (timmeren e.d.) en dan vanaf 21:30 uur gaan boren. Paar keer gevraagd rekening te houden met ons, maar nee. Ze zijn vaak genoeg overdag thuis, doordeweeks en in de weekenden, maar dan klussen ze niet. Net begon het weer om 21:30 en dochter stond compleet in paniek naast haar bed. Toen was het even stil en ik probeerde haar weer in slaap te krijgen en vervolgens begon het weer opnieuw, nog grotere paniek. Ik heb dochter opgepakt en ben aan de deur gegaan. Ik dacht.. als we in ieder geval kunnen afspreken dat ze dan alle gaten ineens boren, zodat dat geluid niet steeds stopt en 10 minuten erna opnieuw begint..

Hele familie staat daar binnen en ziet ons staan, maar niemand doet open. Ze keken me recht in de ogen, maar vertikte het. Ik belde daarom gewoon nog een keer en opeens komt de bewoner naar de deur stormen, helemaal pissig... roept wat dat hij al rekening met ons houdt en knalt de deur voor mijn neus dicht met de mededeling dat hij er wel klaar mee is.

Ik heb al een gesprek gehad met de woningbouwvereniging om urgentie te vragen (inschrijftijd is nog niet toereikend), maar ondanks dat het eerst toegezegd was dat het intern geregeld zou worden wegens de speciale omstandigheden, is het daarna ingetrokken, omdat een belangrijk persoon in de organisatie (geen idee wie) er toch niet mee instemde.

Politie doet er niets mee.. sowieso niet, wanneer het voor 22:00 uur gebeurd.

Ik vraag me af wat ik er nog aan kan doen en / of wat mijn rechten zijn. Als ik alleen zou wonen en dit was allemaal niet aan de hand, zou ik het niet leuk vinden dat er 2 mnd geklust wordt maar er niet zo'n punt van maken. Maar dit is iets wat echt invloed op de gezondheid en ontwikkeling van mijn kind heeft, er is een zwart op wit medische diagnose en ik heb zwart op wit welke triggers er zijn.

Ik snap ook dat verhuizen ook afwachten is waar je terecht komt, maar als ik kan me voorstellen dat het beter zou gaan in een wijk waar meer mensen met jonge kinderen wonen (want hier maken ze mij uit voor bejaard wijf als ik vraag of de muziek zachter mag om 4 uur in de ochtend) en waar minder verloop is. Voornamelijk ook, omdat dit niet de eerste buren zijn die er wat geïrriteerd over doen. Het is voor mij echt een last om telkens dat maar weer te verdedigen zonder dat ik serieus genomen lijk te worden. Mensen zien het als dat ze rekening met mij moeten houden terwijl het gewoon om mijn kind gaat. Ik snap dat zij er niets aan kunnen doen, maar dat kunnen wij helaas ook niet...
Is dit de eerste keer in 2 maanden dat je bij die buren aanbelt? Want ik vind het raar dat je buurman zo naar je schreeuwde en de deur dicht gooide. Je kunt de buren op de koffie vragen en het nogmaals bespreken, maar dat is dus afhankelijk van wat er eerder al is voorgevallen.

Verder zou ik toch kijken of verhuizen mogelijk is. Misschien eens kijken bij een andere (buurt)gemeente of je daar wel sneller een woning kunt vinden.

Misschien een vergezochte optie, maar je zou ook een tijdje op een vakantiepark kunnen wonen. Sommige hebben vooral gasten die langdurig daar verblijven ivm verhuizngen e.d.
Woningruil? Dat kan wel eens sneller dan wachten op urgentie.

Heb je al op Funda, Marktplaats, bij andere woningstichtingen gekeken?
quote:chocolol schreef op 06 juli 2016 @ 00:25:

Is dit de eerste keer in 2 maanden dat je bij die buren aanbelt? Want ik vind het raar dat je buurman zo naar je schreeuwde en de deur dicht gooide. Je kunt de buren op de koffie vragen en het nogmaals bespreken, maar dat is dus afhankelijk van wat er eerder al is voorgevallen.

Verder zou ik toch kijken of verhuizen mogelijk is. Misschien eens kijken bij een andere (buurt)gemeente of je daar wel sneller een woning kunt vinden.

Misschien een vergezochte optie, maar je zou ook een tijdje op een vakantiepark kunnen wonen. Sommige hebben vooral gasten die langdurig daar verblijven ivm verhuizngen e.d.

Dit is de 2e keer. De vorige keer heb ik via de intercom gevraagd of het wat zachter mocht en ben ik niet naar boven gelopen. Ik heb toen de reactie niet echt gehoord omdat ik aan een erg drukke verkeersweg woon. Daarom liep ik nu ook naar boven.

Ik zit in de bijstand en moet dus een woning hebben met huurtoeslag dus vakantiepark zal het om die reden niet worden. Ik sta bij een organisatie ingeschreven met alle omliggende gemeenten in best een grote straal van waar ik woon. Dus daar valt niets te halen. Nog verder is geen optie omdat ik als alleenstaande moeder wel een beetje mijn netwerk in de buurt moet houden.
quote:mariposita schreef op 06 juli 2016 @ 00:26:

Woningruil? Dat kan wel eens sneller dan wachten op urgentie.

Heb je al op Funda, Marktplaats, bij andere woningstichtingen gekeken?

Ik sta al 2,5 jaar op een woningruil website. Probleem is dat deze woning onder de huurtoeslag grens zit maar op het moment dat hij van eigenaar wisselt niet meer. De servicekosten zijn ook erg hoog. Dus er zijn in 2,5 jaar nog geen gegadigden geweest.

Particulier huren kan ik financieel niet en kopen ook niet. Wij hebben een site waarbij je meteen bij alle woningbouwverenigingen bent ingeschreven in de omgeving. Ik stond de vorige keer op nummer 10 van de 450 reacties dus nog niet slecht.

Alleen er is geen aanbod dus dan kan het alsnog heel lang gaan duren. Ze moesten nog 45 asielzoekers plaatsen en ze hebben besloten een deel van het aanbod te gaan verloten. Reageer daar wel op, maar kansen zijn erg klein.
Je hebt alleen met de bovenbuurman gecommuniceerd om te klagen, dus op een moment dat er al geluidsoverlast was? En dan niet eens echt gecommuniceerd, alleen wat meegedeeld (aangezien je het antwoord niet gehoord hebt). @Chocolols tip om ze eens overdag uit te nodigen op de koffie kun je best proberen. Zeker als je niet op korte termijn weg kan.
Hmm dan wordt het lastig, hopelijk krijg je nog wat nuttige tips hier. Een kleine troost, na 2 maanden zal het einde van de verbouwing toch wel weer in zich komen denk ik.
quote:mariposita schreef op 06 juli 2016 @ 01:09:

Je hebt alleen met de bovenbuurman gecommuniceerd om te klagen, dus op een moment dat er al geluidsoverlast was? En dan niet eens echt gecommuniceerd, alleen wat meegedeeld (aangezien je het antwoord niet gehoord hebt). @Chocolols tip om ze eens overdag uit te nodigen op de koffie kun je best proberen. Zeker als je niet op korte termijn weg kan.Als ik iets geleerd heb van het programma 'Bonje met de buren' is het dat je beter tegen bepaalde dingen kunt als je je buren kent. Van wat ik hier lees heeft TO meteen vertelt over haar problemen, dat zouden de buren kunnen hebben opgevat als 'die kwam meteen klagen voor we begonnen'. En vervolgens heeft TO geklaagd via de intercom en nu staat ze klagend voor de deur. Terwijl als wij haar verhaal hier zo lezen, het heel begrijpelijk klinkt. Maar het is maar net vanuit welk perspectief je kijkt. Dus ik denk inderdaad dat alles nogmaals een keer bespreken bij koffie en wat lekkers de verstandhouding ten goede zal komen. Vooral als je dan ook nog over wat meer dingen praat en elkaar leert kennen.
Ja begrijp dat het erg vervelend is. Alleen ben toch bang dat je zelf het probleem moet oplossen en dat is verhuizen. Je zit in een hele lastige situatie, maar vind ook eerlijk gezegd dat je heel veel van je buren vraagt. Wij hebben toen wij nieuw in ons vorige huur huis gingen, ook vaak geboord voor schilderijen en dergelijke. Zou zelf niet de buren voor elke keer dat ik de boor op de muur zet waarschuwen. Begrijp je situatie wel, maar je kan niet verwachten in een appartemencomplex dat iedereen daar mee rekening houd. Hoe vervelend dat ook is. Daarom adviseer ik je echt om zelf een andere woning te gaan zoeken. Alleen denk dat je dit overal zou houden.
Geen oplossing voor op de lange termijn, maar heb je oordopjes voor je kind en jezelf geprobeerd?
Hebben je bovenburen jouw telefoonnummer?

Mss kan je afspreken dat ze je ff een appje sturen voordat ze gaan boren?

Hoeven ze iig niet de trap af, aanbellen, wachten tot je open doet om vervolgens tot de conclusie te komen dat je mss wel helemaal niet thuis bent
Als eerste lijken oordopjes een goede stap om het ergste geluid te dempen, heeft je dochter die al in?

Met de buren praten (en telefoonnummers uitwisselen) is een goede tweede stap, maar je blijft afhankelijk en de kans dat ze er helemaal rekening mee gaan houden lijkt me niet zo groot.

Als derde: je hebt het over urgentie die intern geregeld zou worden en is afgewezen. Waarom vraag je niet via de officiële kanalen urgentie aan? Met alle belangrijke documenten erbij.

Ten vierde: heb je bij alle woningbouwvereningen in je zoekgebied urgentie aangevraagd? Zoniet: zo snel mogelijk doen.

Ten vijfde vraag ik me af (open vraag, niet retorisch bedoeld) hoe het komt dat jijzelf zo moe bent dat je bijna opgenomen moet worden. Begrijp me niet verkeerd, het lijkt me vooral emotioneel slopend als je kind niet goed kan slapen, plus dat je in die uren zelf niet slaapt. Maar op zich lijkt me dat je toch wel mogelijkheden moet hebben/creëeren om zelf bij te slapen? Dan blijft de mentale last over en het lijkt me, ondanks dat het echt moeilijk zal zijn, verstandig om een manier te zoeken waarbij je je niet op laat slokken door het probleem. Iets meer afstand creëeren. En ja ik kan me voorstellen dat dat vreemd klinkt of zelfs tegennatuurlijk voelt, het gaat immers om je dochter, maar ook zij heeft er niets aan als jij je de problemen zodanig aantrekt dat je dochter tijdelijk zonder moeder komt te zitten omdat die opgenomen is.

Ik hoop dat je eruit komt, lijkt me een heel moeilijke situatie.
Mss langs je huisarts? Wellicht kan hij je helpen om urgentie te krijgen? Of het wijkteam? Of anders mss gesprek aanvragen met de wethouder van je gemeente?
Wat een vervelende situatie.

Wat ik mij afvraag, hoe komt jouw kind aan een zeer ernstig slaapprobleem?

Is het verstandig om haar op de arm mee naar de buren te nemen? Los van de buurman's reactie lijkt mij dit nogal stressvol voor een kind.
quote:Ik snap ook dat verhuizen ook afwachten is waar je terecht komt, maar als ik kan me voorstellen dat het beter zou gaan in een wijk waar meer mensen met jonge kinderen wonen (want hier maken ze mij uit voor bejaard wijf als ik vraag of de muziek zachter mag om 4 uur in de ochtend) en waar minder verloop is.

Hier is het zo dat je bij urgentie 2x een huis mag weigeren en de 3e moet je dan nemen, anders vervalt je urgentie. Ik weet dus niet hoe kieskeurig je kunt zijn met je eisen en wensen.

Sterkte.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Mijn jongste dochter slaapt met oorkappen op speciaal voor kinderen. Ze heeft autisme en is extreem gevoelig en bang voor bepaalde geluiden.

Overigens het appartement waar wij woonden had als regel vanuit de VVe dat er na 21 uur niet meer geklust mocht worden. Misschien dat er bij jou ook zulke regels zijn?
Urgentieverklaring regelen en voor de time being bij je ouders/vrienden intrekken...als het water zo hoog staat dat je bijna in een psychose raakt, lijkt mij dat een prima oplossing.
Urgentie is toch alleen als je op straat dreigt te komen met een minderjarig kind?
Ik vind dit echt ronduit asociaal.

Wij wonen sinds een paar maanden in een appartementen complex en daar kregen we van de VVE te horen dat er na 7 uur geen geluiden mogen plaatsvinden die het woongenot van de ander kan vergallen.

We hebben 6 weken geklust, en werkelijk waar, na 7 uur hoort men niets meer van ons,. Wij ook niet van een ander gelukkig. Dat is gewoon de keiharde afspraak hier. Het is hier zo stil 's avonds. Iedereen heeft gewoon een rustige en lange avond. Daar heeft ieder mens recht op.

Ik snap niet dat de woningbouw en de politie hier niets aandoet.

Een normale nachtrust is het allerbelangrijkste , daardoor functioneer je overdag ook goed.

Toch nog eens praten met de woningbouw en anders Radar inschakelen. Of een ander programma. De rijdende rechter misschien? Een mens moet toch wat.

Misschien dat ze dan eens ingrijpen. Dit is echt geen leven zo voor jou en je kind.

Ik wens je heel veel sterkte toe en hoop dat je uit deze impasse raakt.
quote:wyandotje schreef op 06 juli 2016 @ 08:00:

Urgentie is toch alleen als je op straat dreigt te komen met een minderjarig kind?Soms ook op medische gronden, dat verschilt per gemeente. Maar 'urgentie regelen' is niet zo makkelijk als het klinkt.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:himalaya schreef op 06 juli 2016 @ 08:16:

[...]

Soms ook op medische gronden, dat verschilt per gemeente. Maar 'urgentie regelen' is niet zo makkelijk als het klinkt.Ja dat zal niet makkelijk gaan. Misschien kan ze extra inschrijfduur krijgen. Wij hebben ook urgentie gehad voor de woning waar we nu wonen.
Misschien heeft de gemeente een bepaald potje (bijzondere zorgkosten ofzo) waardoor je bijvoorbeeld de slaapkamer kan isoleren?

Ik zou ook naar het wijkteam gaan en je probleem voorleggen. Huisarts kan misschien ook wat doen.

21:30 lijkt me hoe dan ook echt te laat om te klussen. Heel onbeschoft!

Sterkte!
quote:jo-elise schreef op 06 juli 2016 @ 08:11:

Wij wonen sinds een paar maanden in een appartementen complex en daar kregen we van de VVE te horen dat er na 7 uur geen geluiden mogen plaatsvinden die het woongenot van de ander kan vergallen.

We hebben 6 weken geklust, en werkelijk waar, na 7 uur hoort men niets meer van ons,. Wij ook niet van een ander gelukkig. Dat is gewoon de keiharde afspraak hier. Het is hier zo stil 's avonds. Iedereen heeft gewoon een rustige en lange avond. Daar heeft ieder mens recht op.

Een normale nachtrust is het allerbelangrijkste , daardoor functioneer je overdag ook goed.

Toch nog eens praten met de woningbouw en anders Radar inschakelen. Of een ander programma. De rijdende rechter misschien? Een mens moet toch wat.

Misschien dat ze dan eens ingrijpen. Dit is echt geen leven zo voor jou en je kind.

Ik wens je heel veel sterkte toe en hoop dat je uit deze impasse raakt.

Bij To is het tien uur toch?

Hier ook, anders maak je het werkenden wel heel moeilijk un woning op te knsppen.

Moeilijk To, je vraagt wel heel veel van je buren. Hoop dat je wat aan de tips hier hebt.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
quote:jo-elise schreef op 06 juli 2016 @ 08:11:

Ik wens je heel veel sterkte toe en hoop dat je uit deze impasse raakt. Het mag gewoon hoor, en wat zou radar eraan kunnen doen?
Ik zou knettergek worden, joh. Ik heb zelf ook een ernstig slaapprobleem, dus ik lig gewoon om 9 uur in bed. Als ze dan nog gaan boren, zou ik echt stikchagrijnig zijn. Vind ik ook echt asociaal. Dat doe je toch niet meer zo laat? Ook al werk je. Dan klus je maar van 6 tot 7.

Kun je tijdelijk bij familie of vrienden slapen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven