Geluidsoverlast hoe bespreken?

01-01-2012 17:54 42 berichten
Hallo allemaal,

Ik hoop dat ik hier wat goede tips kan krijgen over hoe ik het volgende het beste kan bespreken;

Ik heb jarenlang geen last gehad van mijn bovenburen, maar sinds een tijdje is dat helaas anders. Sinds enkele maanden heb ik erg veel last van geluidsoverlast als ze door het huis lopen doordat er erg zwaar gelopen wordt. (behalve geluidsoverlast, trillen mijn lampen, glazen etc) Helaas is dat niet even een paar minuten, maar soms uren aan 1 stuk. De appartementen hebben houten vloeren en zijn hierdoor erg gehorig.

Ik heb de buren al eens verteld dat ik de laatste tijd nogal last had van geluidsoverlast door het lopen door het huis, waardoor ik vaak wakker lig, de lampen zwiepen en de glazen trillen in de kast. Ik heb hun gevraagd of ze hier alsjeblieft een beetje rekening mee konden houden.

Hierop kreeg ik te horen dat het vervelend was, maar dat het niet aan hun ligt: zij dragen immers slippers in huis. Ik heb uitgelegd dat ik daar heel blij mee ben maar dat het niet gaat om overlast van schoenen, maar echt van het doordreunen van lopen.

Uit het gesprek bleek dat ze mijn probleem totaal niet begrepen en ik merkte dat ze vinden dat ik me aanstel. (For the record; ik klaag nooit ergens over)

Omdat ik dagelijks wakker lig (werk onregelmatig) en gewoon niet lekker relaxt op de bank kan hangen omdat ik urenlang gestamp boven me hoor, wil ik vragen of jullie nog tips hebben hoe ik bovenstaande nogmaals kan bespreken met mijn bovenburen? (met de hoop dat ik dan wel tot ze kan doordringen)
Lionlily & Captain obvious: Bedankt voor de tips!

Ik ga ze denk ik inderdaad eens vragen om te komen luisteren. (afzonderlijk van elkaar, anders kan er niemand door het appartement lopen )
Je wil je gelijk halen.
Alle reacties Link kopieren
quote:zandzak schreef op 01 januari 2012 @ 18:58:

[...]

Ik denk zelf dat er nog wel iets zit tussen deze vorm van lopen en op de tenen sluipen.

Ertussenin als wat minder dreunend lopen? Ik denk dat dat wezenlijk weinig verschil uit maakt met altijd op je tenen lopen. Het blijft een voor de buurvrouw onnatuurlijk manier van lopen die je elke ochtend en elke avond weer moet aanwennen voor de onderbuurvrouw. De kans dat bovenbuurvrouw (die waarschijnlijk vind dat ze normaal loopt) dat continu gaat volhouden lijkt me niet zo groot.

Ik denk dat dus vragen of ze anders wil gaat lopen je niet zo populair maakt (want het is niet leuk om te horen dat je doordreunt en waarschijnlijk zal bovenbuurman als hij slim is zijn vriendin ook niet beschuldigen van zwaar lopen) en dat al zou buurvrouw proberen het duurzaam veranderen van een jarenlang ingesleten manier van lopen is lastig.

Ik zou het meer in een andere hoek zoeken:

vloerkleden aanschaffen (50/50 kosten)

Andere slippers met meer geluidsdemping?
quote:Demissionair schreef op 01 januari 2012 @ 19:06:

Je wil je gelijk halen.

Als ik zo overkom dan is dat zeker niet mijn bedoeling. Ik wil het gewoon graag nog een keer met de bovenburen bespreken zodat ik kan aangeven dat ik nogal last heb van het gedreun (en het wellicht kan laten horen) en zodat zij ook kunnen aangeven hoe zij het zien.

Ik hoop dat we samen tot een oplossing kunnen komen. Misschien is het wel zo dat zij er echt niets aan kunnen doen? Tsja dan is het niet anders en zal ik er mee moeten leren leven of moeten verhuizen? Of misschien zijn er wel mogelijkheden.
quote:borderwalk schreef op 01 januari 2012 @ 19:11:

[...]

Ik zou het meer in een andere hoek zoeken:

vloerkleden aanschaffen (50/50 kosten)

Andere slippers met meer geluidsdemping?

Nou daar heb je inderdaad een goed punt! Ik vind het ook lastig om te zeggen dat de geluidsoverlast komt door het dreunen van haar lopen omdat ik me er van bewust ben dat dit niet leuk is om te horen. (ik heb het de eerste keer algemeen gehouden en gezegd dat ik last had van loopgeluiden)

De tip van de oplossing in een andere hoek zoeken kan ik zeker wel wat mee.:-)
Heb je wel eens bonje bij de buren gekeken? Sommige huizen zijn dus echt extreem gehorig.

Ik denk dat je goed moet bedenken wat je van je buren verwacht.

Je kunt niet verwachten dat ze stoppen met lopen. Dat is geen optie.

Je zou kunnen uitzoeken of een andere vloer een optie is. Ik zou voor het gesprek al een beetje uitzoeken hoe zoiets in zijn werk gaat en wie er opdraait voor de kosten.

Weet je wat voor vloer ze hebben, en of dat eerst misschien anders was?

Ik zou ook andere mensen in t gebouw eens vragen of ze klachten hebben. Niet van dezelfde buren uiteraard, maar zo kun je erachter komen of t gebouw in t algemeen zo gehorig is.
Maar lopen ze dan de hele tijd door het huis heen? Als ik thuis ben zit ik meestal het grootste gedeelte van de tijd. Een mens is toch niet aan een stuk door aan het lopen in zijn eigen huis?

En hoe hard stampen ze dan wel niet, wil jij daar echt last van hebben?

Ok, tot zover de kritische noten. Tips:

- Vraag of een van de buren beneden komt luisteren terwijl de ander boven zijn ding doet. En zoek vervolgens samen naar een oplossing.

Helpt dat niet? Schakel dan hulp in van de woningstichting of verhuurder (of de VVE als je je huis gekocht hebt).
Als ze er net bij ingetrokken is, is er nu misschien meer lopen omdat ze nog aan het inrichten/verhuizen zijn? Of is zij thuis, terwijl hij werkt en hoor je het daarom nu ineens wel ofzo? Er moet natuurlijk een reden zijn dat je eerst niets hoorde en nu wel. Maar je kan iemand moeilijk aanspreken op zijn manier van lopen in zijn eigen huis vind ik!

Hoe kan je huis nou zó trillen van lopen dat er glazen kapot van vallen?
quote:zandzak schreef op 01 januari 2012 @ 19:02:

Lionlily & Captain obvious: Bedankt voor de tips!

Ik ga ze denk ik inderdaad eens vragen om te komen luisteren. (afzonderlijk van elkaar, anders kan er niemand door het appartement lopen )Doe je ook wat met de andere tips? Te vriend houden, goede relatie opbouwen/behouden? Alleen laten luisteren en, zoals Demissonair zegt, je gelijk halen, zorgt niet voor een betere situatie...
Leg ook uit op welke momenten het jou stoort en op welke niet. Wij wonen ook in een gehorig huis en horen veel van de buren. Overdag stoort dat me niet zo, 's nachts wel.

Bijvoorbeeld hun wasmachine die om 23.30 uur nog gaat centrifugeren of op zondag om 7.00 uur. Helaas is hun ritme geheel anders dan het onze en worden ik meestal wakker van hun geluiden omdat zij elke dag voor 7.00 uur opstaan. Ook op zondag! Ze lopen dan samen door het huis en praten of roepen van boven naar beneden. Openen en sluiten deuren en letten daarbij nooit op geluid. Zij vinden het normale leefgeluiden en willen geen rekening houden met onze verschillende ritmes. Zelfs als zij 's nachts om 3.00 uur opstaan om op vakantie te gaan gedragen ze zich hetzelfde als overdag. Mijn man staat door de week om 6 uur op en doet heel zachtjes zodat kinderen en ik kunnen doorslapen. Hij opent en sluit de voordeur echt zonder dat ik het hoor maar als zij de voordeur dicht laten vallen trillen bij ons de ruiten in de sponningen.

Omdat wij wel altijd stil staan bij het verschil in ritme van anderen hoopten we dat de buren dat ook zouden willen doen. Helaas voor ons maar jij zou het nog kunnen proberen. Succes ermee.
buurtbemiddeling inschakelen als het vriendelijk verzoeken aan de deur niet helpt....
Hm, vervelend!

Ik heb zelf ook lichte overlast van mijn bovenburen, maar daar gaat het wel om lopen met hakken op de houten vloer en dat dan ook op de vreemdste tijdstippen.

Ik herken het gevoel dat je nooit meer lekker rustig op de bank kan zitten ook, jammer is dat.

Dat gezegd, als jouw bovenburen al zonder schoenen door huis lopen weet ik niet of er veel meer is dat je van hen kan vragen.

Het blijft natuurlijk ook hun huis, en daar mogen ze binnen redelijke grenzen in alle vrijheid gebruik van maken.

Wel kan je in harmonie naar een goede oplossing proberen te zoeken. Wanneer je het gesprek aanknoopt vooral niet beschuldigend beginnen a la 'jullie stampen echt als jullie lopen' .

Probeer het meer bij jezelf te houden en wat jij van de situatie vindt, dus 'ik snap dat jullie gewoon in huis moeten kunnen lopen, maar ik merk de laatste tijd dat ik het erg vervelend vindt dat' etc.

(voorbeelden zijn misschien niet helemaal goed maar kon niets beters bedenken, hoop dat je het idee snapt.)

Succes ermee!
quote:lionlily schreef op 02 januari 2012 @ 08:57:

[...]

Doe je ook wat met de andere tips? Te vriend houden, goede relatie opbouwen/behouden? Alleen laten luisteren en, zoals Demissonair zegt, je gelijk halen, zorgt niet voor een betere situatie...

Jazeker! Die waren onder andere ook van jou afkomstig toch?

Ik zag het advies van buurtbemiddeling; geen idee of we dat hier hebben, maar dat is iets wat ik in gedachten ga houden voor als een gesprek niet helpt.
quote:zandzak schreef op 03 januari 2012 @ 01:06:

[...]

Jazeker! Die waren onder andere ook van jou afkomstig toch?

Ik zag het advies van buurtbemiddeling; geen idee of we dat hier hebben, maar dat is iets wat ik in gedachten ga houden voor als een gesprek niet helpt.
Wij hebben hetzelfde probleem, zie topic "geluidsnorm vloer bovenburen" in de pijler van geld en recht. Hier staan een paar hele goede sites bij in de adviezen.....

Mijn advies: hou het wel bespreekbaar, zoek zelf inderdaad naar een oplossing, bied je hulp aan en evt. ook om de rekening te delen. Dit heb ik gedaan en dat ging op zich prima, hun reactie was ook goed, alleen nu blijkt dat ze in de praktijk zich daar niet echt van plan zijn aan te gaan houden, erg jammer, maargoed de rest is ook te lezen in mijn topic natuurlijk!!!

Succes ermee.....
De tips die hierboven staan zijn wel goed, maar ik vraag me toch heel erg af wat je zelf voor oplossing voor ogen hebt. Zoals al eerder door iemand gezegd hebben mensen nou eenmaal verschillende manieren van lopen. De een dreunt wat meer met de hakken en de ander is iets lichtvoetiger. Ook al komt de buurman bij jou luisteren en erkent hij dat je de buurvrouw hoort lopen, dan nog zal zij niet op een andere manier gaan lopen.

Als je verwacht dat ze een andere vloer nemen, zal je in mijn ogen wel bereid moeten zijn om er een groot deel van mee te betalen.

Ook middelen als buurtbemiddelaar gaat hier niet bij helpen, want het probleem lijkt te komen door de motoriek van de buurvrouw en geen enkele buurtbemiddelaar zal hier iets aan kunnen doen.
Had de buurman eerst misschien een groot vloerkleed?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven