Geluidwerende schutting maken

17-02-2019 12:57 23 berichten
Het andere topic lijkt niet te worden geplaatst. Daarom probeer ik het nog een keer. Excuses als hij er zometeen twee keer staat.

Wij wonen in een heerlijk huis in een fantastische buurt. Er zit alleen 1 enorm minpunt aan ons huis en dat is de weg die achter onze tuin loopt. We hebben overwogen om te gaan verhuizen, maar alle andere elementen zijn te goed om hier nu weg te gaan. Nu zijn wij op zoek naar mogelijkheden om het geluid van de weg te reduceren. Heeft iemand een goede tip?
Dank alvast!
Bloem
https://www.vtwonen.nl/tuinieren/schutt ... schutting/
lijkt me totaal zinloos
een geluidswal of wand om verkeersgeluid te dempen moet hoog zijn en aan de weg staan. Als je het niet direct langs de weg kan plaatsen hou je het geluid niet tegen.
je kan wel kiezen of afleiding door bijv. stromend water, klaterend water dmv fontein
Alle reacties Link kopieren
Dat vrees ik ook. En als je heel hoog wilt bouwen, mag dat waarschijnlijk weer niet volgens de bestemmingsregels. Is het een provinciale weg of een gewone straat? Hebben andere bewoners er ook veel last van? Is er bijvoorbeeld zicht op plaatsing van een geluidswal?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
https://www.prorail.nl/omwonenden/nieuw ... uidsscherm

Een geluiddiffractor doe-het-zelven?
Moeilijk, wen je nooit aan. En ook de maatregelen die kunnen genomen worden ter vermindering zijn niet zo talrijk.
En hoe zit het dan met het gezondheidsaspect, want dat is toch ook niet te onderschatten.
We zullen inderdaad nooit aan het geluid wennen helaas. Dat hebben de afgelopen jaren wel bewezen. Maar ik merk dat ik hier verder wel prettig woon. De weg zit ongeveer een meter of 10 van onze schutting en het is een drukke 30 km weg waar over het algemeen harder wordt gereden.
bloemke007 schreef:
17-02-2019 16:11
We zullen inderdaad nooit aan het geluid wennen helaas. Dat hebben de afgelopen jaren wel bewezen. Maar ik merk dat ik hier verder wel prettig woon. De weg zit ongeveer een meter of 10 van onze schutting en het is een drukke 30 km weg waar over het algemeen harder wordt gereden.
Vragen om snelheidsmeter, drempels etc. ? Zachter rijden van auto's lijkt me minder gehorig.
Zelf geen ervaring mee, maar tuinen van appeltern heeft hier een artikel over: https://appeltern.nl/nl/tuinadvies/tuin ... fscheiding
every journey starts with a single step
Ik weet van iemand die een eluidswerende schutting heeft laten plaatsen. Achteraf kon ze hem best zelf maken.
Het waren sandwich panelen met steenwol er tussen en daar weer een half schuttingdeel tegenaan gezet. En aan de achterkant evenzo.
Je kon ook niet door de schutting heen kijken, was massief.
ChantalZr7 schreef:
18-02-2019 14:13
Ik weet van iemand die een eluidswerende schutting heeft laten plaatsen. Achteraf kon ze hem best zelf maken.
Het waren sandwich panelen met steenwol er tussen en daar weer een half schuttingdeel tegenaan gezet. En aan de achterkant evenzo.
Je kon ook niet door de schutting heen kijken, was massief.
Dank voor de tip! Weet jij ook of het heeft geholpen?
bloemke007 schreef:
17-02-2019 16:11
een geluidswal heeft dan echt geen zin, je moet de wering echt direct aan de weg plaatsen
positivodo schreef:
17-02-2019 17:43
Vragen om snelheidsmeter, drempels etc. ? Zachter rijden van auto's lijkt me minder gehorig.
Drempels hebben het nadeel dat er veel mensen zich genoodzaakt voelen even te gassen na de drempel om die verloren tiende van een seconde goed te maken.
Hoe diep is je tuin, TO? Heb je de ruimte om achter tegen de schutting een wal van zand te maken, waarbij je op het hoogste punt groen kunt plaatsen (struiken, coniferen)? Het geluid wordt dan a.h.w. omhoog geleid en dat scheelt echt wel. Ik loop regelmatig langs een drukke snelweg om naar een natuurgebied te gaan. Rond dat natuurgebied hebben ze zo'n wal aangelegd en het is echt een verademing om daar binnen te komen. De snelweg is nog hoorbaar, maar lang niet zo erg als buiten de wal.
Jammer hè zo een weg...ik heb een 50km versie ook op 10m vanaf de achterkant van de achtertuin. Toen ik dit huis kocht dacht ik dat ik er wel aan kon wennen...niet dus. Vooral scooters en motoren @(

Bij mij staat een schutting met dik klimop, maar bij de buren aan beide kanten is het open, dus heeft mijn schutting minimaal effect als geluidsbarrière. Ik zie de weg in ieder geval niet.
Pluspunt is wel dat er achter mijn huis niet gebouwd wordt, dus totaal geen inkijk en alleen groen wat ik over mijn schutting kan zien.

Enige optie is verhuizen, maar ik vind mijn huis zo leuk en de kopersmarkt is nogal oververhit. Ik heb het er maar mee te doen :|
"I love not Man the less, but Nature more..."
Oakes schreef:
18-02-2019 18:28
Hoe diep is je tuin, TO? Heb je de ruimte om achter tegen de schutting een wal van zand te maken, waarbij je op het hoogste punt groen kunt plaatsen (struiken, coniferen)? Het geluid wordt dan a.h.w. omhoog geleid en dat scheelt echt wel. Ik loop regelmatig langs een drukke snelweg om naar een natuurgebied te gaan. Rond dat natuurgebied hebben ze zo'n wal aangelegd en het is echt een verademing om daar binnen te komen. De snelweg is nog hoorbaar, maar lang niet zo erg als buiten de wal.
Klinkt goed! Helaas is de tuin niet diep genoeg daarvoor. Hij is maar 10 meter diep.
PimPom schreef:
18-02-2019 18:42
Jammer hè zo een weg...ik heb een 50km versie ook op 10m vanaf de achterkant van de achtertuin. Toen ik dit huis kocht dacht ik dat ik er wel aan kon wennen...niet dus. Vooral scooters en motoren @(

Bij mij staat een schutting met dik klimop, maar bij de buren aan beide kanten is het open, dus heeft mijn schutting minimaal effect als geluidsbarrière. Ik zie de weg in ieder geval niet.
Pluspunt is wel dat er achter mijn huis niet gebouwd wordt, dus totaal geen inkijk en alleen groen wat ik over mijn schutting kan zien.

Enige optie is verhuizen, maar ik vind mijn huis zo leuk en de kopersmarkt is nogal oververhit. Ik heb het er maar mee te doen :|
Ja echt jammer inderdaad! Ik had zelf de hoop er nog aan te wennen, maar dat zie ik niet gebeuren. Ik zeg altijd dat mijn huis tot aan de achtergevel perfect is om daarna echt 180 graden te draaien qua gevoel. Echt zo jammer!
Houd moed, Bloemke, op een dag zal alle verkeer hopelijk elektrisch zijn, dat zal een hoop lawaai schelen.
Ondertussen wellicht met de gemeente in gesprek? Zijn jullie de enigen die er last van hebben?
Bloemke, ik vond het wel schelen als ik direct achter de schutting zat, maar omdat de schutting niet aan het huis vast zat of helemaal rondom was geplaatst, het waren maar 4 schutting delen, kwam er aan de zijkant nog steeds het geluid vandaan.
Daardoor vond ik het effect minimaal.
Dat gaat helaas niet of nauwelijks helpen. Ik heb ook in zo'n huis gewoond, dacht er wel aan te kunnen wennen inderdaad. Toen de weg opnieuw werd geasfalteerd, werd het geluid iets minder. Maar het bleef storen en ook stinken, we zaten eigenlijk nooit in de tuin en hielden de ramen dicht. De oplossing was toch echt verhuizen, we wonen nu heerlijk rustig en ik geniet daar elke dag van.
Ik woon ook zo dicht op een drukke weg. Was een 70km weg, al teruggeschroefd naar 50km vanwege de vele ongelukken. En wordt binnenkort verbouwd naar 30 met vrije busbaan. Dit betekend dat ze de geluidswal die nu achter mijn tuin staat gaan verwijderen, en op de erfgrens gaat de gemeente een kokosmat en geluidsscherm met klimop zetten. Dit moet straks voldoen aan de norm. Ik ben benieuwd want in woon op de hoek van de kruising en heb dus ook aan de zijkant geluid hier komt geen scherm. Sterker ze hadden het scherm ingetekend tot de buren en achter ons huis niets meer. Maar dat is nu gewijzigd. Het huidige scherm begint ook halverwege mijn tuin. Maar ik hoor het wel maar erger mij er niet aan. Alleen als de andere nieuwe weg dicht is en alles weer hier langs moet is het vervelend. Dan is het een drukke route met vrachtwagens.
Ik ben alleen bang voor geluidsoverlast van de bussen. Deze krijgen voorrang op de kruising en daar worden geluidssignalen bij gebruikt. Dit is ook aangegeven bij de gemeente Maar wordt nog niets aan gewijzigd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven