Goede methode om nederlands te leren
maandag 14 oktober 2013 om 17:29
Laatst kwam ik een website tegen met spellingsoefeningen voor anderstaligen; maar nu kan ik hem niet meer vinden.
Wel deze website met links; misschien zit er iets bruikbaars tussen:
http://educatie.kennisnet.nl/lesmateria ... er-nt1nt2/
En verder leer je veel van oefenen in de praktijk.
Misschien kan deze persoon een taalmaatje krijgen; via veel vrijwilligersorganisaties kunnen mensen dat worden; daarbij oefen je bij. 1x per week Nederlands met iemand.
En op allerlei fora, chats etc... is veel "oefenmateriaal" te vinden.
Wel deze website met links; misschien zit er iets bruikbaars tussen:
http://educatie.kennisnet.nl/lesmateria ... er-nt1nt2/
En verder leer je veel van oefenen in de praktijk.
Misschien kan deze persoon een taalmaatje krijgen; via veel vrijwilligersorganisaties kunnen mensen dat worden; daarbij oefen je bij. 1x per week Nederlands met iemand.
En op allerlei fora, chats etc... is veel "oefenmateriaal" te vinden.
maandag 14 oktober 2013 om 17:30
maandag 14 oktober 2013 om 17:35
quote:yasuko schreef op 14 oktober 2013 @ 17:30:
[...]
Waarom niet?
Je kunt het leren door je de regels via bv een lesboekje eigen te maken (zo leer je Latijn, daar kan het niet anders) of via de "onderdompel" methode.
Zo heb jij het ook geleerd.Sorry, maar grammatica heb ik toch echt niet onder de knie gekregen door elke week naar de Mounties te kijken.
[...]
Waarom niet?
Je kunt het leren door je de regels via bv een lesboekje eigen te maken (zo leer je Latijn, daar kan het niet anders) of via de "onderdompel" methode.
Zo heb jij het ook geleerd.Sorry, maar grammatica heb ik toch echt niet onder de knie gekregen door elke week naar de Mounties te kijken.
maandag 14 oktober 2013 om 17:36
Iedere Dag:
- Lezen. Dat mogen boeken zijn, maar ook tijdschriften of kwaliteitskranten. Thea Beckman is aan te raden, Kees van Kooten, en verder een deel van de Literatuurlijst Nederlands.
- (Jeugd)journaal kijken, en daarover praten
Iedere week: naar taalles voor NT2-ers, zoek daar eens op, kom je vast veel verder dan hier.
Uit welk land komt die persoon? Eventueel kan in het Nederlands vertaalde literatuur ook nog goed werken.
- Lezen. Dat mogen boeken zijn, maar ook tijdschriften of kwaliteitskranten. Thea Beckman is aan te raden, Kees van Kooten, en verder een deel van de Literatuurlijst Nederlands.
- (Jeugd)journaal kijken, en daarover praten
Iedere week: naar taalles voor NT2-ers, zoek daar eens op, kom je vast veel verder dan hier.
Uit welk land komt die persoon? Eventueel kan in het Nederlands vertaalde literatuur ook nog goed werken.
maandag 14 oktober 2013 om 18:00
Ze komt uit Peru, dus Spaanstalig. Ze is al naar het ROC geweest om te informeren naar taallessen, maar dat kost 12,50 per uur en is bijna alleen maar zelfstudie. Ze heeft daar nu geen geld voor, dus ik stelde voor dat ze dan een boek kon kopen en dat ik haar dan zou helpen, huiswerk geven, extra opdrachten etc. Maar we moeten dus ook een boek hebben waar ze uit kan leren.
In het dagelijks leven spreekt ze veel Nederlands, maar het lijkt zich niet meer verder te verbeteren. Ze snapt alles wel wat je zegt en kan ook overal wel over praten, maar maakt nog vrij veel grammaticale fouten. Nederlandse les heeft ze ook nooit gehad, dus bijv. werkwoorden in de verleden tijd gaan vaak fout, de woorden in de verkeerde volgorde etc.
In het dagelijks leven spreekt ze veel Nederlands, maar het lijkt zich niet meer verder te verbeteren. Ze snapt alles wel wat je zegt en kan ook overal wel over praten, maar maakt nog vrij veel grammaticale fouten. Nederlandse les heeft ze ook nooit gehad, dus bijv. werkwoorden in de verleden tijd gaan vaak fout, de woorden in de verkeerde volgorde etc.
maandag 14 oktober 2013 om 19:26
In plaats van kinderboeken lezen, kan ze beter de speciale boeken voor laaggeletterden lezen. Dat zijn normale volwassen boeken, maar dan in een wat eenvoudigere taal geschreven. Informeer maar eens bij de bieb.
http://www.delftsemethode.nl/delftse_methode_online
verder is de Delftse methode ook een goede methode. Is een zelfstudie, ik ken de online versie verder niet
http://www.delftsemethode.nl/delftse_methode_online
verder is de Delftse methode ook een goede methode. Is een zelfstudie, ik ken de online versie verder niet
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
maandag 14 oktober 2013 om 19:34
http://www.mijntaalonderwijs.nl/home
39.95 euro en dan kan je een jaar lang inloggen.
Mijn taalonderwijs
Op basis van de methoden Letterstad en Spellingland van drs Harmen Kooreman heeft mijntaalonderwijs.nl de eerste online methode voor het leren lezen en spellen ontwikkeld voor:
Het basisonderwijs en het speciaal basisonderwijs;
- opbrengstgericht
- op weg naar een excellente school
Centra voor dyslexie en remedial teaching;
- in de meeste centra worden de termen en principes van
Letterstad gebruikt
Ouders die hun kind willen helpen bij het leren lezen en spellen.
Anderstaligen die Nederlands leren.
Alfabetisering.
39.95 euro en dan kan je een jaar lang inloggen.
Mijn taalonderwijs
Op basis van de methoden Letterstad en Spellingland van drs Harmen Kooreman heeft mijntaalonderwijs.nl de eerste online methode voor het leren lezen en spellen ontwikkeld voor:
Het basisonderwijs en het speciaal basisonderwijs;
- opbrengstgericht
- op weg naar een excellente school
Centra voor dyslexie en remedial teaching;
- in de meeste centra worden de termen en principes van
Letterstad gebruikt
Ouders die hun kind willen helpen bij het leren lezen en spellen.
Anderstaligen die Nederlands leren.
Alfabetisering.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
dinsdag 15 oktober 2013 om 00:33
De web site www.beterspellen.nl geeft goede uitleg over grammatica.
Wat voor haar mn leuk is is de dagelijkse test op die site. Ze krijgt dan iedere morgen 5 vragen doorgestuurd die te maken hebben met grammatica en spelling, gevolgd door heldere uitleg en links naar nog meer informatie en uitleg.
Voor het lesgeven van Nederlands aan anderstaligen gebruik ik 'Dutch in 30 Days' van Hugo. Afgezien van de slechte titel is het een erg goed boek wat betreft uitleg over grammatica en spelling. Dit boek kan ik echt aanraden. Maarrr.... dit is dus in het Engels, misschien verkrijgbaar in het Spaans?
Wat voor haar mn leuk is is de dagelijkse test op die site. Ze krijgt dan iedere morgen 5 vragen doorgestuurd die te maken hebben met grammatica en spelling, gevolgd door heldere uitleg en links naar nog meer informatie en uitleg.
Voor het lesgeven van Nederlands aan anderstaligen gebruik ik 'Dutch in 30 Days' van Hugo. Afgezien van de slechte titel is het een erg goed boek wat betreft uitleg over grammatica en spelling. Dit boek kan ik echt aanraden. Maarrr.... dit is dus in het Engels, misschien verkrijgbaar in het Spaans?
dinsdag 15 oktober 2013 om 08:43
dinsdag 15 oktober 2013 om 08:54
dinsdag 15 oktober 2013 om 09:02
Vaak is het probleem met Spaanstaligen dat ze net zo snel Nederlands willen praten als het Spaans. Helaas kan dat niet als je ook nog de grammatica wil verbeteren. Ook al kent ze theoretisch de grammatica,dan nog is het moeilijk om die over te brengen in haar normale spraak.
Ik raad dan ook aan naast het gebruik van een grammaticale methode ook een taalcoach in de arm te nemen.die kan sturen op het mondelinge taalgebruik. Zijn er geen initiatieven bij de lokale welzijnsorganisatie? Kijk anders eens bij www.hetbegintmettaal.nl
Ik raad dan ook aan naast het gebruik van een grammaticale methode ook een taalcoach in de arm te nemen.die kan sturen op het mondelinge taalgebruik. Zijn er geen initiatieven bij de lokale welzijnsorganisatie? Kijk anders eens bij www.hetbegintmettaal.nl