Goede methode om nederlands te leren

14-10-2013 16:50 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie weet een goede methode om Nederlands te leren? Het is voor iemand die de inburgering al heeft afgerond en ook redelijk goed spreekt, maar vooral grammatica (ook gesproken) en spelling moet verbeteren.
Op ieder stukje huishouden een papiertje plakken waarop geschreven staat wat het is is goed voor de spelling.

Boeken lezen. Kees van Kooten is een aanrader, een echte ouderwetse taalfanaat en heel leuk om te lezen. Goed voor de grammatica.
Lid van een kookclubje worden?

Zoiets?
Veel tv kijken
Daar heb je grammaticaal helemaal niets aan.
Nederlands schrijf je met een hoofdletter. Misschien kun je zelf ook meedoen?
Lingo kijken, heeft mijn Italiaanse ex veel van geleerd. En gewoon doen en niet te bang zijn om fouten te maken.
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Laatst kwam ik een website tegen met spellingsoefeningen voor anderstaligen; maar nu kan ik hem niet meer vinden.

Wel deze website met links; misschien zit er iets bruikbaars tussen:

http://educatie.kennisnet.nl/lesmateria ... er-nt1nt2/

En verder leer je veel van oefenen in de praktijk.

Misschien kan deze persoon een taalmaatje krijgen; via veel vrijwilligersorganisaties kunnen mensen dat worden; daarbij oefen je bij. 1x per week Nederlands met iemand.

En op allerlei fora, chats etc... is veel "oefenmateriaal" te vinden.
quote:Cateautje schreef op maandag 14 oktober 2013 17:10 Daar heb je grammaticaal helemaal niets aan.

Waarom niet?

Je kunt het leren door je de regels via bv een lesboekje eigen te maken (zo leer je Latijn, daar kan het niet anders) of via de "onderdompel" methode.

Zo heb jij het ook geleerd.
quote:yasuko schreef op 14 oktober 2013 @ 17:30:

[...]

Waarom niet?

Je kunt het leren door je de regels via bv een lesboekje eigen te maken (zo leer je Latijn, daar kan het niet anders) of via de "onderdompel" methode.

Zo heb jij het ook geleerd.Sorry, maar grammatica heb ik toch echt niet onder de knie gekregen door elke week naar de Mounties te kijken.
Iedere Dag:

- Lezen. Dat mogen boeken zijn, maar ook tijdschriften of kwaliteitskranten. Thea Beckman is aan te raden, Kees van Kooten, en verder een deel van de Literatuurlijst Nederlands.

- (Jeugd)journaal kijken, en daarover praten

Iedere week: naar taalles voor NT2-ers, zoek daar eens op, kom je vast veel verder dan hier.

Uit welk land komt die persoon? Eventueel kan in het Nederlands vertaalde literatuur ook nog goed werken.
Ik bedoelde eigenlijk methode qua boek, sorry had misschien iets duidelijker moeten zijn.
Ze komt uit Peru, dus Spaanstalig. Ze is al naar het ROC geweest om te informeren naar taallessen, maar dat kost 12,50 per uur en is bijna alleen maar zelfstudie. Ze heeft daar nu geen geld voor, dus ik stelde voor dat ze dan een boek kon kopen en dat ik haar dan zou helpen, huiswerk geven, extra opdrachten etc. Maar we moeten dus ook een boek hebben waar ze uit kan leren.

In het dagelijks leven spreekt ze veel Nederlands, maar het lijkt zich niet meer verder te verbeteren. Ze snapt alles wel wat je zegt en kan ook overal wel over praten, maar maakt nog vrij veel grammaticale fouten. Nederlandse les heeft ze ook nooit gehad, dus bijv. werkwoorden in de verleden tijd gaan vaak fout, de woorden in de verkeerde volgorde etc.
Nederlandstalige muziek luisteren en meezingen. Dan komt het ook meer in je gehoor te liggen.
Is deze site misschien iets?
In plaats van kinderboeken lezen, kan ze beter de speciale boeken voor laaggeletterden lezen. Dat zijn normale volwassen boeken, maar dan in een wat eenvoudigere taal geschreven. Informeer maar eens bij de bieb.

http://www.delftsemethode.nl/delftse_methode_online

verder is de Delftse methode ook een goede methode. Is een zelfstudie, ik ken de online versie verder niet
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ging iets fout dus kwam dubbel,
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
http://www.mijntaalonderwijs.nl/home

39.95 euro en dan kan je een jaar lang inloggen.

Mijn taalonderwijs

Op basis van de methoden Letterstad en Spellingland van drs Harmen Kooreman heeft mijntaalonderwijs.nl de eerste online methode voor het leren lezen en spellen ontwikkeld voor:

Het basisonderwijs en het speciaal basisonderwijs;

- opbrengstgericht

- op weg naar een excellente school

Centra voor dyslexie en remedial teaching;

- in de meeste centra worden de termen en principes van

Letterstad gebruikt

Ouders die hun kind willen helpen bij het leren lezen en spellen.

Anderstaligen die Nederlands leren.

Alfabetisering.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Mijn moeder keek altijd naar GTST.
De web site www.beterspellen.nl geeft goede uitleg over grammatica.

Wat voor haar mn leuk is is de dagelijkse test op die site. Ze krijgt dan iedere morgen 5 vragen doorgestuurd die te maken hebben met grammatica en spelling, gevolgd door heldere uitleg en links naar nog meer informatie en uitleg.

Voor het lesgeven van Nederlands aan anderstaligen gebruik ik 'Dutch in 30 Days' van Hugo. Afgezien van de slechte titel is het een erg goed boek wat betreft uitleg over grammatica en spelling. Dit boek kan ik echt aanraden. Maarrr.... dit is dus in het Engels, misschien verkrijgbaar in het Spaans?
Welke regio woont ze? Ik zou eens informeren bij een hbo-logopedie opleiding in de buurt! Ik doe zelf deze studie en voor interne stage doen wij heel veel hiermee! Dan geven we gratis lessen, omdat wij dan praktijkervaring opdoen én iets kunnen betekenen.
Mocht ze bij mij in de buurt wonen dan wil ik haar trouwens ook met alle liefde op weg helpen! Ik spreek zelf ook Spaans, wat ook een voordeel kan zijn. Pm me maar als je interesse hebt
Bedankt voor de tips, ga eens kijken naar de Delftse methode en dat Engelse boek. Die andere websites kan ik ook goed als extra materiaal gebruiken.

Whoopsy: ik heb je een pb gestuurd. Als je wat terugstuurt, laat het dan hier even weten, anders zie ik het niet.
quote:Cateautje schreef op 14 oktober 2013 @ 17:35:

[...]

Sorry, maar grammatica heb ik toch echt niet onder de knie gekregen door elke week naar de Mounties te kijken.Jij hebt het Nederlands niet onder de knie gekregen door te luisteren naar gesproken Nederlands?
Vaak is het probleem met Spaanstaligen dat ze net zo snel Nederlands willen praten als het Spaans. Helaas kan dat niet als je ook nog de grammatica wil verbeteren. Ook al kent ze theoretisch de grammatica,dan nog is het moeilijk om die over te brengen in haar normale spraak.

Ik raad dan ook aan naast het gebruik van een grammaticale methode ook een taalcoach in de arm te nemen.die kan sturen op het mondelinge taalgebruik. Zijn er geen initiatieven bij de lokale welzijnsorganisatie? Kijk anders eens bij www.hetbegintmettaal.nl

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven