Goede methode om nederlands te leren

14-10-2013 16:50 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie weet een goede methode om Nederlands te leren? Het is voor iemand die de inburgering al heeft afgerond en ook redelijk goed spreekt, maar vooral grammatica (ook gesproken) en spelling moet verbeteren.
@ foeksia: ja dat is inderdaad een beetje het probleem. Haar spraak is soms nogal chaotisch. Ze is heel goed te begrijpen hoor, maar soms heb ik het idee dat ze gewoon diep moet ademhalen en heel even nadenken over wat ze wil zeggen voordat ze het er allemaal uit stort.
Mijn eigen man (ook Spaanstalig) heeft trouwens hetzelfde probleem!
Heb wat teruggestuurd!quote:Missprincesa schreef op 15 oktober 2013 @ 08:43:

Bedankt voor de tips, ga eens kijken naar de Delftse methode en dat Engelse boek. Die andere websites kan ik ook goed als extra materiaal gebruiken.

Whoopsy: ik heb je een pb gestuurd. Als je wat terugstuurt, laat het dan hier even weten, anders zie ik het niet.
Delftse methode is zeker goed!

En als ze wat verder is, en ook wil werken:

http://www.ncoi.nl/traini ... s-voor-Anderstaligen.html

Is wel prijzig, maar in een paar dagen tijd maak je echt een enorme sprong. Misschien ook geschikt voor je man.

Mijn partner heeft hier ontzettend veel aan gehad (ook Spaanstalige achtergrond)
Het is rampzalig om in Nederland beter Nederlands te willen leren spreken! Ik heb de afgelopen jaren verschillende (spaans)talige mensen geholpen en waar iedereen tegenaan loopt zijn twee dingen.

Het ene is dat mensen Engels tegen je beginnen te praten zodra ze horen dat je 'buitenlands' bent (alsof iedere buitenlander Engels kan...). Zogenaamd is dat zo beleefd en behulpzaam, maar in de praktijk is het voor veel mensen juist heel irritant.

Het andere is, dat mensen op een gegeven moment zo vol bewondering zijn voor je taalniveau, dat ze je niet meer verbeteren. Als ik zelf in Spanje ben, vraag ik heel gericht aan mensen (vrienden, mensen die ik vaker zie) of ze me echt willen verbeteren als ze een fout horen.

Het helpt om dan bijvoorbeeld te vragen of ze vooral op de werkwoordsvervoegingen willen letten, of op de voorzetsels of verzin zelf maar. Het helpt ook om zelf dan eerst heel kritisch na iedere zin te vragen 'zeg ik het zo goed?'. Dat moet je natuurlijk niet de hele dag willen en blijven doen, maar een uurtje per dag is best haalbaar.

Wat mij altijd helpt om een taal beter te leren: films kijken in het Spaans (in dit geval dus Nederlands) met Nederlandse ondertiteling (of andersom).
quote:whoopsydaisy schreef op 15 oktober 2013 @ 15:49:

Heb wat teruggestuurd!

[...]

Toch wel, ik keek op de verkeerde plek

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven