Gruwelijk irritant tikkend geluid in flat

27-02-2021 21:27 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kom net uit de douche, en terwijl ik aan het aankleden ben begint er een enorm irritant tikkend geluid. Alsof er een trein over stuk rails rijdt dat niet helemaal aansluit, of een kraan die terugslaat als je hem heel snel uitzet, of een tennisbal die je tegen de muur en de vloer laat stuiteren. Het zijn twee tellen met steeds een seconde pauze. Ik hoor het het best in de douche, en omdat ik net uit de douche kwam was mijn eerste gedachte dat het de leidingen in mijn appartement moesten zijn. Ik heb de hele douche afgespeurd maar kan de precieze locatie niet vinden. Het kan ook in het appartement boven mij of naast mij zijn - en niet eens de leidingen maar dat iemand (ipv iets) dit geluid veroorzaakt.

Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn? Dit constante geluid stoort me inmiddels enorm en ook wil ik straks in stilte slapen...
Alle reacties Link kopieren
En daar heb je nu ineens last van?
Zal wel iets met de verwarming zijn.

Doe je vanavond toch geen zak meer aan, dus ik zeg oordopjes.
Alle reacties Link kopieren
Lucht in de verwarming ofzo ja. Moeten ze ff ontlucht worden, zoiets.
Tikt soms als een malle inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt inderdaad als lucht in de verwarming. Daar heb je een ontluchtingssleutel voor nodig... Misschien nog even bij je buren aankloppen? Sterkte.
Alle reacties Link kopieren
Als de verwarming boven ontlucht moet worden hoort mijn bovenbuur dat toch nog 5x erger dan ik een verdieping lager?
Ik ga het vanavond iig niet meer vragen nee, dat vind ik te laat.
Heb je misschien alle verwarmingen dichtgedraait? Er moet er nl altijd 1 openstaan, anders gaat de ketel kapot. Wij hebben dat een keer gehad, ging gepaard met een vreselijk geluid.
Alle reacties Link kopieren
Mijn verwarmingen zijn altijd open, die hoor ik ook niet tikken. Het is echt een geluid wat door de muren/plafond 'reist'. Dus leidingen (van/of) de woning boven mij.
Ik zou het morgen eens vragen bij de buren, kijken of zij er ook last van hebben.
Alle reacties Link kopieren
Dan bel je toch even aan om te vragen of zij ook last van het geluid hebben?
anoniempje3000 schreef:
27-02-2021 21:48
Mijn verwarmingen zijn altijd open, die hoor ik ook niet tikken. Het is echt een geluid wat door de muren/plafond 'reist'. Dus leidingen (van/of) de woning boven mij.
Verwarming ontluchten
Alle reacties Link kopieren
Ja dat hebben wij ook weleens gehad, heel irritant inderdaad. We moesten de verwarmingen even ontluchten, toen was het over.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt ook als waterslag.
Dat kan optreden bij het abrupt afsluiten van een kraan in een woning met vaste, koperen leidingen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Waterslag ... raulica%29

Mocht het ontluchten van de cv niet helpen en het vaker voorkomen na bijv het douchen dan kun je een waterslagdemper (laten) plaatsen.
Uhh... is dat gevaarlijk, "waterslag"? Ik heb dat namelijk ook regelmatig na het dichtdraaien van de kraan of na het douchen
Alle reacties Link kopieren
Dit klinkt echt idioot, maar als het buiten hard waait dan hoor ik een klapperend geluid in de afvoer van mijn douche. Ik weet niet precies hoe het werkt, maar de wind staat dan op de afvoerbuizen. Het knalt dan echt hard. Als ik een handdoek op het putje leg en dus een soort van ‘afsluit’ dan is het weg. En het is alleen als het hard waait. Misschien zoiets?
Alle reacties Link kopieren
@Potpourri: voor de levensduur van de leidingen is een waterslagdemper wel aan te raden. Bij de Hornbach, bol etc. zijn deze gewoon verkrijgbaar.

@Mrs-Stanton: op de riolering zit een ontspanningsleiding die boven het dak uitmondt. Dat is voor drukvereffening omdat anders de zwanehalsjes van de gootsteen en douche vacuum worden getrokken als je de wc doortrekt.
Wellicht zit er een klep op tegen inregenen die gaat klapperen bij harde wind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven