Haak-vraagje

13-01-2014 13:20 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag iedereen,

Sinds kort probeer ik hier en daar wel eens wat te haken. Een patroontje volgen begint al goed te lukken. Maar nu heb ik toch een vraag over het volgende..

Mijn vriend wil graag een uilenmuts, namelijke de muts uit deze link: http://ankescreaties.blog ... enmuts-in-alle-maten.html (maat grote volwassene). In de uitleg staat al dat deze wat klein uitvallen.

Ik weet dat zijn hoofd gemeten (net boven zijn oren) 57 cm is. Wanneer moet ik deze muts dan eens meten om eventueel te moeten vergroten? En op welke manier en met hoeveel vergroot ik dan precies?

Alvast bedankt voor jullie antwoord!

Groetjes Kluns
Je kunt na ronde 9 nog 1 of 2 extra rondes toevoegen, waarbij je op dezelfde manier meerdert als de voorgaande toeren
Vergroten doe je door 2 keer in een steek te haken.
Round 8: 2 stokjes in de eerste steek, stokje in de volgende 8, herhaal in het rond, samenhaken, 2 lossen (60)

Ronde 9: 2 stokjes in dezelfde steek, stokje in de volgende 9, herhaal in het rond (66)

Als je er nu een ronde 10 achteraan haakt waar je van 66 naar 72 gaat, dan wordt hij iets groter.

Snap je dan wat ik bedoel?
Alvast dankje allemaa! Ik begrijp wat je bedoelt, maar kan ik er dan vanuit gaan dat hij op het juiste punt ook vergroot? (dus net boven de oren die 57 cm).
Ik zou eerst met de wol die je hebt een proeflapje haken, en dan weet je hoeveel steken er in een cm gaan. Als je dan terugrekent vanaf 57 cm weet je ook hoeveel steken je moet hebben voor de muts en hoeveel extra steken je moet bijmaken.

Voorbeeld: een je maakt een proeflapje met 10 steken en deze wordt 7 cm breed. Een steek is dus 0,7 cm.

57 cm : 0,7 cm = 81 steken.

Je kunt dan bijvoorbeeld in de 7e ronde 9 steken bijmaken en in de 10e ronde 6 steken bijmaken (66+9+6=81).
Dankjullie wel! Met de tips is het me gelukt en de muts past perfec! :D

Hebben jullie nog tips hoe ik er fleece in kan maken/ haken??

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven