hardhouten tuinmeubelen opknappen

21-05-2010 11:47 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
we hebben laatst een hardhouten tuinmeubelset gekregen. Heel erg mooi model maar wel een tweedehandsje, dus het moet wel opgeknapt worden. Dat doe ik wel even, dacht ik, maar nadat ik gisteren 2 uur lang één stoel heb staan schuren (met de schuurmachine en zonder opzienbarend resultaat) zinkt nu de moed in mijn schoenen. Het probleem is dat alles gebeitst is, en de beits is hier en daar aan het schilferen en afbladeren en zo. Het liefst zou ik dus de beits eraf halen en alles weer mooi in de olie zetten, maar ik vrees dat dat onbegonnen werk is. Zou ik de beits met een hogedrukreiniger eraf kunnen krijgen? Of heeft iemand een goed idee over hoe ik het anders moet aanpakken?
Hmmm, heb ook nog een peuter rondlopen....
quote:iones schreef op 21 mei 2010 @ 14:25:

Ik zit te denken aan behandelen met ammoniak voor het schuren. En dan is er misschien nog de mogelijkheid om te laten zandstralen.

En je wilt het behandelen>?

Ik zelf pleit voor bootlak. Dan kan hij er weer tegenaan.

Zandstralen is volgens mij ook best duur.

Maar ammoniak is wel een goed idee. en bootlak inderdaad ook! Dat ga ik doen, als ik die beits ooit afkrijg
Nee, joh, da;s een drama. Als het net gelakt is ziet het er nog prima uit, beter dan prima zelfs. Maar dan hebben je prachtige meubeltjes waar je zo op geploeterd hebt een paar weken in de regen en de vrieskou gestaan en is er niks meer van over.

Als je die lelijke beitslaag eraf krijgt, zou ik hooguit de boel in de olie zetten, maar meer niet hoor!
ook met bootlak? ik bedoel, de boten staan toch altijd buiten, wind, regen, vrieskou, etc, daar zou bootlak toch tegen moeten kunnen?
zoutzuur om je badkamer mee schoon te maken???? Ik vind dat dus echt gevaarlijk.
En insmeren met afbijtmiddel? Is wel zooi, maar werkt goed.
Ook met bootlak. Bootjes blijven ook niet mooi.

Wil je hardhouten meubelen mooi houden dan moet je ze echt elk jaar intensief behandelen.

Ik zou er nog steeds voor kiezen om de verfbrander te gebruiken. Ammonia is zulke rotzooi en heeft geen invloed op het loslasen van de beits. Met de verfbrander krijg je er veel vanaf, daarna behandelen met een donkere beits? Met olie lijkt mij geen mooi resultaat geven, juist ook om wat de schilder zegt.
oh, nu weet ik dus echt niet meer wat ik moet doen. Dat krijg je dan...

maar niemand ervaring met een hogedrukreiniger?
Een collega heeft een keer haar houten tuinset met de hogedrukreiniger schoongemaakt. Het was echt schoon, maar je zag ook overal witte vlekker en strepen van de aanzet. Op sommige plekken was het veel schoner dan op andere plekken.

Volgens onze schilder is schuren met de hand veel beter dan met een schuurapparaat, omdat het hout dan minder warm wordt. Zou je misschien het hout kunnen schaven?
Als je nou alles wat los zit er goed afschuurt, en dan uiteindelijk de hele boel met hele donkere olie behandelt, dus dat je de oude donkere beitsvlekken niet meer ziet, zou dat wat zijn?
donkere olie is ook een idee. Ik ga kijken wat ze hebben. en ik zal kijken of het met zo'n schildersdriehoek niet beter eraf gaat dan met de schuurmachine. Met de hand is het niet te doen, heb ik al geprobeerd. Maar het is zoooooveel, daar ben ik jaaaren mee bezig.
Hadden we nu maar een nieuwe, onbehandelde tuinset gekocht hè Tama?
nou, inderdaad!!! Gisteren zat ik te berekenen hoeveel ik mezelf uitbetaald zou hebben voor die twee uur schuren. Morgen komt er nog een weekendtoeslag overheen....

Weet jij al wat je gaat doen?
quote:Tama schreef op 21 mei 2010 @ 16:03:

oh, nu weet ik dus echt niet meer wat ik moet doen. Dat krijg je dan...

maar niemand ervaring met een hogedrukreiniger?

Ja ikke.

Niet doen. Je hout gaat er van splijten en het splintert dan enorm.

Ik heb ontzettend veel spijt van dat gehoogdrukreinigen. De kinderen hadden bijna elke dag wel in splinter in hun knieholtes of dijen en hun handjes natuurlijk.

Sorry, alweer. De schilder is om half vier vertrokken dus ik kan hem niets meer vragen.
Ik zou echt de afbijt proberen.

Ik heb er de was van een oude kast mee afgekregen, en was is ook rotspul om er goed af te krijgen
Wij hebben onze hardhouten tuinset brandschoon gekregen met water en schoonmaakazijn en een borstel. Maar dat was niet gelakt of behandeld.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven