hardhouten tuinmeubelen opknappen
vrijdag 21 mei 2010 om 11:47
we hebben laatst een hardhouten tuinmeubelset gekregen. Heel erg mooi model maar wel een tweedehandsje, dus het moet wel opgeknapt worden. Dat doe ik wel even, dacht ik, maar nadat ik gisteren 2 uur lang één stoel heb staan schuren (met de schuurmachine en zonder opzienbarend resultaat) zinkt nu de moed in mijn schoenen. Het probleem is dat alles gebeitst is, en de beits is hier en daar aan het schilferen en afbladeren en zo. Het liefst zou ik dus de beits eraf halen en alles weer mooi in de olie zetten, maar ik vrees dat dat onbegonnen werk is. Zou ik de beits met een hogedrukreiniger eraf kunnen krijgen? Of heeft iemand een goed idee over hoe ik het anders moet aanpakken?

vrijdag 21 mei 2010 om 13:01
Olieen gaat best, mits je em eerst helemaal kaal krijgt. Met branden loop je inderdaad het risico dat je donkere plekken in het hout brandt. Ik zou een pot afbijt halen en het daarmee bewerken, als je dat er goed lang in laat trekken (stukken langer dan op de pot staat) en het met een scherp plamuurmes verwijderd moet het prima gaan. Wel mee uitkijken, afbijt is smerige rotzooi waar je lelijke brandwonden aan over kunt houden als je niet uitkijkt.

vrijdag 21 mei 2010 om 14:02
quote:morrigana schreef op 21 mei 2010 @ 13:57:
Hier staat een schilder mijn balkondeuren te schilderen, dus even aan de vakman gevraagd.
Hij zegt dat beits dusdanig in het hout trekt, dat je dat er bijna niet meer uit krijgt.
Hij heeft er een zwaar hoofd in, in ieder geval. Sorry. Dank voor het navragen. Wil je hem nog vragen wat ik dan wel moet doen?
Hier staat een schilder mijn balkondeuren te schilderen, dus even aan de vakman gevraagd.
Hij zegt dat beits dusdanig in het hout trekt, dat je dat er bijna niet meer uit krijgt.
Hij heeft er een zwaar hoofd in, in ieder geval. Sorry. Dank voor het navragen. Wil je hem nog vragen wat ik dan wel moet doen?