hardhouten tuinmeubelen opknappen

21-05-2010 11:47 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
we hebben laatst een hardhouten tuinmeubelset gekregen. Heel erg mooi model maar wel een tweedehandsje, dus het moet wel opgeknapt worden. Dat doe ik wel even, dacht ik, maar nadat ik gisteren 2 uur lang één stoel heb staan schuren (met de schuurmachine en zonder opzienbarend resultaat) zinkt nu de moed in mijn schoenen. Het probleem is dat alles gebeitst is, en de beits is hier en daar aan het schilferen en afbladeren en zo. Het liefst zou ik dus de beits eraf halen en alles weer mooi in de olie zetten, maar ik vrees dat dat onbegonnen werk is. Zou ik de beits met een hogedrukreiniger eraf kunnen krijgen? Of heeft iemand een goed idee over hoe ik het anders moet aanpakken?
Met een verfbrander?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
maar gaat dan het hout niet kapot?
Ik lees mee, hier precies hetzelfde probleem...
nu nog wachten op de klussers...
Eenmaal gebeitst en je zult hem weer moeten beitsen. Dat gaat niet lukken.

Dus schuren en je goed laten adviseren welke beits het "naturelst" is.

Succes.
Met een verfbrander gaat als een speer. Wel opletten dat jezelf niet verbrand. Hardhout beschadigd hiet niet door. Begin anders op een plaats die minder zichtbaar is.

Olie naar beits kan volgens mij niet, maar vraag dat even bij de vakman (en dus nietbouwmarkt).
quote:Nellebelletje schreef op 21 mei 2010 @ 12:06:

Eenmaal gebeitst en je zult hem weer moeten beitsen. Dat gaat niet lukken.

.aaaaaahhh nee hé!?
quote:Dahlia74 schreef op 21 mei 2010 @ 12:11:

Olie naar beits kan volgens mij niet, maar vraag dat even bij de vakman (en dus nietbouwmarkt).waarom niet?
Als het eenmaal in gebeitst, pakt olie niet meer.

Of je moet het inderdaad helemaal kaalschuren/branden.
Idd helemaal kaalbranden en dan insmeren met olie. Succes!!!
Volgens mij is het net andersom... Na Olien kan beitsen niet meer, het hout is dan te vet en de beits blijft niet "plakken". Andersom moet wel kunnen...
Wat Raartaartje zegt: olie na beits kan wel. Maar het is een behoorlijk kutwerk om de beits eraf te krijgen. Hard schuren. En anders de moed opgeven en opnieuw beitsen.
Olieen gaat best, mits je em eerst helemaal kaal krijgt. Met branden loop je inderdaad het risico dat je donkere plekken in het hout brandt. Ik zou een pot afbijt halen en het daarmee bewerken, als je dat er goed lang in laat trekken (stukken langer dan op de pot staat) en het met een scherp plamuurmes verwijderd moet het prima gaan. Wel mee uitkijken, afbijt is smerige rotzooi waar je lelijke brandwonden aan over kunt houden als je niet uitkijkt.
Hier staat een schilder mijn balkondeuren te schilderen, dus even aan de vakman gevraagd.

Hij zegt dat beits dusdanig in het hout trekt, dat je dat er bijna niet meer uit krijgt.

Hij heeft er een zwaar hoofd in, in ieder geval. Sorry.
Kun je het niet laten logen? Dat heb ik weleens met een oud kastje laten doen. Dan wordt het hout weer zo blank van als maar kan.

Al sla je me dood, ik weet niet meer waar dat was of wat het kostte.
quote:morrigana schreef op 21 mei 2010 @ 13:57:

Hier staat een schilder mijn balkondeuren te schilderen, dus even aan de vakman gevraagd.

Hij zegt dat beits dusdanig in het hout trekt, dat je dat er bijna niet meer uit krijgt.

Hij heeft er een zwaar hoofd in, in ieder geval. Sorry. Dank voor het navragen. Wil je hem nog vragen wat ik dan wel moet doen?
quote:Katherina schreef op 21 mei 2010 @ 14:00:

Kun je het niet laten logen? .Wat is dat? ff googelen
Dan dompelen (of sponzen) ze je tuinstoelen in een soort van zuurbad waardoor de rommel wordt weggevreten.
Dat logen klinkt wel goed! Zal wel duur zijn denk ik...
Hmm, is wel een dure grap zie ik, al googelend.

Kun je niet ergens zoutzuur ophalen en het daar voorzichtig mee insponzen? Zoutzuur kun je volgens mij in aquarium-winkels krijgen.
precies, het kost me dan meer dan een nieuwe tuinset. Nou ja...niet echt, maar bijna.

maar het ziet er wel goed uit. hmmmm.....
quote:Katherina schreef op 21 mei 2010 @ 14:07:

Kun je niet ergens zoutzuur ophalen en het daar voorzichtig mee insponzen? .lijkt me geen goed plan. dat spul is hartstikke gevaarlijk volgens mij
Ik zit te denken aan behandelen met ammoniak voor het schuren. En dan is er misschien nog de mogelijkheid om te laten zandstralen.

En je wilt het behandelen>?

Ik zelf pleit voor bootlak. Dan kan hij er weer tegenaan.
Is wel een beetje gevaarlijk, maar ik heb een oude badkamer er wel eens brandschoon mee gekregen. Ketelpak aan, beschermende bril, mondkapje en handschoenen aan en dat gevaar is best te overzien hoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven