Heb ik een zeldzaam dier in de tuin?

24-08-2025 20:03 114 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Er liep zojuist een schattig muisje te scharrelen op mijn terras, met de volgende kenmerken:
- geelbruine rug en lichtgekleurde buik
- grote ogen
- lange, behaarde staart met een wit puntje aan het eind
- ongeveer de grootte van een kleine huismuis
- geen spitse snuit en ook niet mollig

Al googelend kom ik maar één muis tegen met een witte staartpunt: de hazelmuis. Een beschermde diersoort die in Nederland op de rode lijst staat. De foto's lijken er erg op. Ik heb een filmpje gemaakt waarop de kenmerken goed te zien zijn, maar ik weet niet hoe ik daar een foto van kan maken.

Maar als ik de beschrijvingen mag geloven over de leefomgeving en het gedrag van de hazelmuis, dan het kan haast deze muis niet zijn.
- De hazelmuis is zeldzaam en komt vrijwel alleen in Zuid-Limburg voor. Ik woon er vele provincies vandaan
- Als de leefomgeving van de hazelmuis vernietigd wordt, dan verplaatst hij zich naar de directe omgeving en legt geen grote afstanden af.
- Het is een nachtdier. Ik zag mijn muis om 18.00 uur toen het nog licht en zonnig was.
- Hij leeft in bomen en je ziet hem zelden op de grond. Mijn muis liep nog net niet naar binnen.
- Hij eet het liefst hazelnoten en bramen. Heb ik allebei niet.

Wel woon ik vrij landelijk en mijn tuin is groen en rommelig. Er staan hoge bomen, inheemse voedselbomen- en struiken en dicht struikgewas. Op mijn terras lagen korrels graan die de kippen hadden laten liggen. Daar kwam hij op af.

Voordat ik hem meld bij waarnemingen en mij misschien net zo onsterfelijk belachelijk maak als die keer dat ik op aanraden van jullie een paardenkies als mammoetkies aanmeldde bij Naturalis :roll: , moet ik het zeker weten. Heb ik al googelend een muis over het hoofd gezien met dezelfde kenmerken? Bestaan er nog andere muizen met witte puntstaartjes en grote ogen?
Ik vind hier dingen van.
Serengeti schreef:
24-08-2025 22:00
Bij het lezen van de topictitel moest ik al meteen aan de mammoetkies denken. :proud:

Wel een fotogeniek diertje trouwens,
keira wijzigde dit bericht op 25-08-2025 00:53
Reden: Hele reactie weg
4.50% gewijzigd
Serengeti schreef:
24-08-2025 22:00
Bij het lezen van de topictitel moest ik al meteen aan de mammoetkies denken. :proud:

Wel een fotogeniek diertje trouwens, die hazelmuis.

Nou, ik weet niet wat er mis gaat, ik wil zeggen op bovenstaande post van Serengeti "Je motto past ook leuk bij de foto's!"

(En ook dit is een tvp)
Uit verveling die Obsidentify app gedownload en getest. Volgens die app is mijn hond een Guinees biggetje :rofl:
LemoosGaatDoor schreef:
25-08-2025 03:52
Uit verveling die Obsidentify app gedownload en getest. Volgens die app is mijn hond een Guinees biggetje :rofl:
Ik hoop dat je niet hebt opgeslagen? De vrijwilligers die alles controleren worden namelijk gek van alle huisdieren, dierentuindieren en tuinplantjes die worden opgeslagen.
Keira schreef:
25-08-2025 01:03
Nou, ik weet niet wat er mis gaat, ik wil zeggen op bovenstaande post van Serengeti "Je motto past ook leuk bij de foto's!"

(En ook dit is een tvp)

:-D
Je moet volgens mij 200 posts hebben voordat je plaatjes kunt quoten.
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.
Doe de foto in ChatGPT. ChatGPT helpt mij altijd met het herkennen van beesten.
Schattig
Ik denk meteen aan een gerbil. En nee, die hoeven niet als vermist opgegeven te staan om er eentje in je tuin te zien.
Serengeti schreef:
25-08-2025 07:10
:-D
Je moet volgens mij 200 posts hebben voordat je plaatjes kunt quoten.
Ah! 💡

Dank je! :)
Je telefoon is nu wel opgeladen! Wat een schattige beestjes komen er voorbij.. ik zou ze allemaal wel in de tuin willen!
https://determineren.nederlandsesoorten ... hp?epi=131

Alle muizen in Nederland….
MEFunny schreef:
25-08-2025 08:33

Wij hadden woelratten in de vijver en erg schattig vond ik die niet. Nu nog een mini vijver dus ik denk niet dat we ze nog weer krijgen.

Wel een schattige foto's hier. Ik ben benieuwd wat het is Sabeltand.
Maar mensen gaan voorbij
MEFunny schreef:
25-08-2025 08:33

Ik ben heel benieuwd. Deze lijken niet op de beschrijving uit de OP.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Ja! De mammoetkies. :lol:

Heel benieuwd naar de foto!
Misschien was het wel een hermelijn. Zijn erg schattig.

https://www.zoogdiervereniging.nl/zoogd ... /hermelijn
Heeft iemand voor mij de link naar het topic over de mammoetkies? Ik krijg het niet gevonden. Niet via het forum en niet via Google.

En verder volg ik uiteraard graag :-D
LemoosGaatDoor schreef:
25-08-2025 03:52
Hahahaha
Petronella schreef:
25-08-2025 09:59
Heeft iemand voor mij de link naar het topic over de mammoetkies? Ik krijg het niet gevonden. Niet via het forum en niet via Google.

En verder volg ik uiteraard graag :-D
Ik denk dat het dit topic is overig/wat-heb-ik-opgegraven-in-mijn-tu ... =Mammoet
Is er nog geen update Sabeltand?
MEFunny schreef:
25-08-2025 09:57
Misschien was het wel een hermelijn. Zijn erg schattig.

https://www.zoogdiervereniging.nl/zoogd ... /hermelijn
Dat zei ChatGPT ook tegen mij. Terwijl het aan werkelijk geen enkel criterium uit de OP voldoet! Een hermelijn is roodbruin, met zwart puntje aan de staart, ogen zijn niet bijzonder groot en hij is duidelijk groter dan een muis.
Ziet er wel schattig uit!
Nou, ben ik weer, godsammekraken. Ik heb 1 miljard vergeefse pogingen gedaan een screenshot te maken, maar óf ik heb te dikke vingers, óf ik ben motorisch gestoord ofzo. Hoe in de wereld kun je exact tegelijkertijd die twee knoppen indrukken :@ Stoom komt uit mijn oren. Het geluid ging zachter, of mijn camera ging uit, of ene meneer Gemini ging lastige vragen stellen. Als je een nieuwsbericht tegenkomt van een ontplofte cavia, dan weet je dat ik dat was. Godnondeju nog aan toe. :furious: Wat ik allemaal niet voor jullie over heb.

Uiteindelijk heb ik het filmpje via een omweg naar mijn laptop gekregen een foto van mijn scherm gemaakt. Het beeld is alleen wel onscherper dan op het filmpje.

Afijn, hier is de foto
Afbeelding
Als je goed kijkt zie je links onderin dat witte staartpuntje. Op het filmpje is het beter te zien.

Mijn telefoon heeft niet genoeg geheugen om apps te installeren die foto's kunnen herkennen, dus verder kom ik nu even niet. Misschien kan iemand van jullie die foto door zo'n tool halen? :)

Ik ga nu even brokken cavia bij elkaar vegen en alle botten weer op nummer leggen.
Ik vind hier dingen van.
Ik heb het plaatje door google gehaald en die komt met bruine rat. Ammehoela!
Maar hoezo zit er links onderin een wit staartpuntje? Istie afgehakt?
Mijne zegt spitsmuis :sherlock:
Een rat is het zeker niet, daar heb ik helaas ervaring mee.
De staart eindigt in een wit puntje, maar dat is met die achtergrond niet goed te zien.
Ik vind hier dingen van.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven