heb je een schoonmaker, klusjesman, tuinman of ander mannetj

01-12-2016 20:33 115 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wisten jullie dat dit zwart werk is als je geen contract hebt getekend? Ik denk, ik zeg het maar even, want er zijn een boel mensen die (blijven) beweren dat ze part noch deel zijn aan zwart werk, want het is immers de verantwoordelijkheid van de poetsvrouw, tuinman, klusjesman etc.



En? Ben benieuwd of jullie nu allemaal massaal overstappen op wit betalen en stoppen met het frauderen. Hoor graag jullie eerlijke mening hierover
quote:aquarium schreef op 01 december 2016 @ 21:58:

Klopt, zwart werk wordt niet opgegeven aan belastingdienst. Maar je bent ook geen witte werkgever als je je onttrekt aan de minimale plichten die horen bij werkgeverschap, te weten doorbetaalde vakantie, ziekengeld en ontslagtermijn én dat bent overeengekomen met de werknemer.

Het werkt echt twee kanten uit. De werknemer heeft een plicht, maar de werkverschaffer óók.Mijn tuinman en klusjesman zijn gewoon in dienst bij het bedrijf wat ik inhuur.
Alle reacties Link kopieren
quote:aquarium schreef op 01 december 2016 @ 21:11:

Wat ik zo gek vind: ik heb een paar mensen voorgelegd om mij voortaan wit te betalen, en ze willen niet. Ik vraag dan ipv 12,50 voortaan 15 euro per uur, incl. belastingafdracht en vakantiegeld en dan willen ze niet meer betalen. Terwijl je jezelf dan ook gewoon recht in de spiegel kunt aankijken. Maar dat is dan blijkbaar niet de bedoeling. Ik vind het oprecht jammer.Eh ik denk dat ze niet willen omdat een witte werkster minder kost
Alle reacties Link kopieren
quote:aquarium schreef op 01 december 2016 @ 21:58:

Klopt, zwart werk wordt niet opgegeven aan belastingdienst. Maar je bent ook geen witte werkgever als je je onttrekt aan de minimale plichten die horen bij werkgeverschap, te weten doorbetaalde vakantie, ziekengeld en ontslagtermijn én dat bent overeengekomen met de werknemer.

Het werkt echt twee kanten uit. De werknemer heeft een plicht, maar de werkverschaffer óók.Je bent enorm aan het drammen en hebt géén gelijk.
Je snapt zelf niet wat zwart werk is maar je probeert anderen de les te lezen?
Alle reacties Link kopieren
Ok, ik heb geen gelijk. Vertel me dan maar eens waar het staat dat ik geen gelijk heb en jullie wel.
In de wet...
Ben ik fout bezig als ik mijn werkster zwart betaal?

Nee, want de belabberde arbeidsrechtelijke positie van huishoudelijk werkers in Nederland staat dit toe. Wie drie dagen of minder per week diensten aan huis inhuurt, zoals een schoonmaker, klusjesman of oppas, hoeft daar geen belasting over te betalen.



Het is de plicht van de werkster om haar inkomen op te geven bij de Belastingdienst. De meesten doen dat niet, anders blijft er helemaal weinig over van hun magere inkomsten. Zwart werken is zo de keuze van de huishoudelijke hulp. Het parlement heeft afgelopen zomer nog ingestemd met het standpunt van het kabinet niets aan deze situatie te veranderen. Een werkster hoeft van de regering niet dezelfde rechten te hebben als iedere andere werknemer.
Alle reacties Link kopieren
Is dit een serieus bedoeld onderwerp Werk je sinds kort bij de belastingdienst en probeer je je proeftijd door te komen?
Dus, de oppas, de klusjesman en de werkster mag jij gewoon contant en zonder factuur betalen als het om minder dan drie dagen per week gaat. En dan is het de verantwoordelijkheid van die persoon om dat op te geven. Werkgever ben je dan ook wetttelijk helemaal niet. Dus je zit er op een aantal fronten ontzettend naast.



Je moet wél zorgen dat je geen illegalen inhuurt, dát is strafbaar.
http://www.volkskrant.nl/ ... ewone-werknemer~a3083771/



Het hele artikel
quote:aquarium schreef op 01 december 2016 @ 22:11:

Ok, ik heb geen gelijk. Vertel me dan maar eens waar het staat dat ik geen gelijk heb en jullie wel.http://www.loonwijzer.nl/ ... ls-hulp-in-de-huishouding



Een belangrijke reden volgens de overheid voor deze regeling is om particulieren, het UWV en de Belastingdienst niet te belasten met administratieve rompslomp. Waarop je in elk geval wél recht hebt, is:



- Uitbetaling van ten minste het minimumloon;

- Vakantiegeld bovenop het loon (tenminste 8 procent);

- Vier weken betaalde vakantie;

- Zes weken loondoorbetaling bij ziekte;

- Goede en veilige werkomstandigheden;

- Opzegtermijn van tenminste één maand;

- Betaald zwangerschaps- en bevallingsverlof via het UWV;

- Betaald calamiteitenverlof en betaald kortdurend zorgverlof.



Je werkgever hoeft je niet per se een arbeidscontract te geven, zoals bij alle andere banen. Maar als je erom vraagt, moet je werkgever de inhoud van de arbeidsovereenkomst op schrift stellen. Al deze rechten gelden voor al het huishoudelijk personeel: met of zonder verblijfspapieren.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dit stukje bijvoorbeeld

http://www.112werkforum.nl/zwart-werken-wat-hoe-en-dan/



De straffen voor betrapte zwartwerkers en opdrachtgevers:

• Particulieren die betrapt worden kunnen een boete van 4000 euro opgelegd krijgen.

• Bedrijven waar illegale werknemers aan worden getroffen kregen tot voor kort een boete van 8000 euro per werknemer.

• De zwartwerker zelf moet alle ontdoken loonheffingen terugbetalen plus een boete van 1134 euro.

• Een bijkomend nadeel van zwart werken is dat arbeidsongeschiktheid tijdens zwart werk niet verzekerd is.
Alle reacties Link kopieren
quote:nerdopviva schreef op 01 december 2016 @ 22:23:

[...]





http://www.loonwijzer.nl/ ... ls-hulp-in-de-huishouding



Een belangrijke reden volgens de overheid voor deze regeling is om particulieren, het UWV en de Belastingdienst niet te belasten met administratieve rompslomp. Waarop je in elk geval wél recht hebt, is:



- Uitbetaling van ten minste het minimumloon;

- Vakantiegeld bovenop het loon (tenminste 8 procent);

- Vier weken betaalde vakantie;

- Zes weken loondoorbetaling bij ziekte;

- Goede en veilige werkomstandigheden;

- Opzegtermijn van tenminste één maand;

- Betaald zwangerschaps- en bevallingsverlof via het UWV;

- Betaald calamiteitenverlof en betaald kortdurend zorgverlof.



Je werkgever hoeft je niet per se een arbeidscontract te geven, zoals bij alle andere banen. Maar als je erom vraagt, moet je werkgever de inhoud van de arbeidsovereenkomst op schrift stellen. Al deze rechten gelden voor al het huishoudelijk personeel: met of zonder verblijfspapieren.



Ja, dus? Dat heb ik al opgezocht en maakt een werkgever dus meer verplicht om iets te doen met het werkgeverschap dan sec. te zeggen, ja sorry hoor, maar als ze niks opgeeft aan de belastingdienst, dan is dat niet mijn schuld.

Nee, er staat duidelijk dat je een aantal plichten hebt als opdrachtgever en als je die plichten niet nakomt of overeenkomt (al dan niet mondeling), dan heb je dus echt te maken met zwart werk en niet met wit werk. Het riedeltje reikt verder dan "hoor es, dat zit niet in mijn takenpakket".
Bij illegale werknemers ja. Dus mensen die hier illegaal zijn.
En onder de drie dagen is het dus niet zwart, maar alleen bij klussen als schoonmaken enz. Jou stuk Gata over ander werk
Alle reacties Link kopieren
quote:Rhae schreef op 01 december 2016 @ 22:17:

Dus, de oppas, de klusjesman en de werkster mag jij gewoon contant en zonder factuur betalen als het om minder dan drie dagen per week gaat. En dan is het de verantwoordelijkheid van die persoon om dat op te geven. Werkgever ben je dan ook wetttelijk helemaal niet. Dus je zit er op een aantal fronten ontzettend naast.



Je moet wél zorgen dat je geen illegalen inhuurt, dát is strafbaar.Nee, maar dat zeg ik ook nergens. Ik heb in het laatste zinnetje ergens het woord werkgever zelfs verandert in opdrachtgever. Maar als jij iemand vast over de vloer hebt komen, moet je jezelf er wél van vergewissen dat je een aantal beginselen samen bent overeengekomen en dat dat dus ook betekend dat je iemand doorbetaald bij ziekte en vakantie. Als je dat niet doet of zelfs nooit gedaan hebt, ben je zelf net zo medeplichtig aan zwart werken als de persoon die het werk uitvoert.
quote:aquarium schreef op 01 december 2016 @ 22:31:

[...]





Ja, dus? Dat heb ik al opgezocht en maakt een werkgever dus meer verplicht om iets te doen met het werkgeverschap dan sec. te zeggen, ja sorry hoor, maar als ze niks opgeeft aan de belastingdienst, dan is dat niet mijn schuld.

Nee, er staat duidelijk dat je een aantal plichten hebt als opdrachtgever en als je die plichten niet nakomt of overeenkomt (al dan niet mondeling), dan heb je dus echt te maken met zwart werk en niet met wit werk. Het riedeltje reikt verder dan "hoor es, dat zit niet in mijn takenpakket".Wat moet een opdrachtgever dan precies doen, behalve betalen?
Alle reacties Link kopieren
quote:aquarium schreef op 01 december 2016 @ 22:34:

[...]



Nee, maar dat zeg ik ook nergens. Ik heb in het laatste zinnetje ergens het woord werkgever zelfs verandert in opdrachtgever. Maar als jij iemand vast over de vloer hebt komen, moet je jezelf er wél van vergewissen dat je een aantal beginselen samen bent overeengekomen en dat dat dus ook betekend dat je iemand doorbetaald bij ziekte en vakantie. Als je dat niet doet of zelfs nooit gedaan hebt, ben je zelf net zo medeplichtig aan zwart werken als de persoon die het werk uitvoert.



Ik vraag me af wat je nu eigenlijk wilt bereiken. Wil je soms dat jouw adressen je massaal meer betalen, vakantiegeld, ziekengeld en het werkgeversdeel ziektekostenverzekering gaan betalen. Plus uiteraard nog de vergoeding voor je reiskosten en ongevallenverzekering??



Als je dat wilt moet je bij een thuiszorgorganisatie gaan werken. Probleem opgelost.



Gek toch eigenlijk dat die nou juist massaal over de kop gaan...
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
quote:nerdopviva schreef op 01 december 2016 @ 22:38:

[...]





Wat moet een opdrachtgever dan precies doen, behalve betalen?Niks. Afspraken maken over de betaling en die nakomen. Meer niet. En die afspraak kan ook zijn dat het bedrag per keer schoonmaken een inclusief bedrag is voor alles + vakantiegeld. Dan hou je sec. het doorbetalen bij ziekte over (max. 6 weken geloof ik). Dus voor een opdrachtgever verandert er bitter weinig. Maar er zijn wél regels waar je je aan te houden hebt en die kun je niet afkopen met bedrag x en verder is het niet mijn pakkie an.
quote:aquarium schreef op 01 december 2016 @ 22:48:

[...]



Niks. Afspraken maken over de betaling en die nakomen. Meer niet. En die afspraak kan ook zijn dat het bedrag per keer schoonmaken een inclusief bedrag is voor alles + vakantiegeld. Dan hou je sec. het doorbetalen bij ziekte over (max. 6 weken geloof ik). Dus voor een opdrachtgever verandert er bitter weinig. Maar er zijn wél regels waar je je aan te houden hebt en die kun je niet afkopen met bedrag x en verder is het niet mijn pakkie an.Dat kan dus wel, je zegt het zelf: "Niks. Afspraken maken over de betaling en die nakomen. Meer niet."
Alle reacties Link kopieren
@Ceylon, eigenlijk wil ik vooral dat mijn adressen ervoor openstaan om mij iets meer te betalen (krijg nu 12,50 en wil dan 15 vragen) en dat ik alles gewoon netjes afdraag. Dat bedrag van 15 euro is voor mij een inclusief alles verhaal (dus belasting, vakantiegeld, reiskosten, etc.). En dat ik dan ook open en eerlijk kan zijn over mijn verdiensten.
quote:aquarium schreef op 01 december 2016 @ 22:51:

@Ceylon, eigenlijk wil ik vooral dat mijn adressen ervoor openstaan om mij iets meer te betalen (krijg nu 12,50 en wil dan 15 vragen) en dat ik alles gewoon netjes afdraag. Dat bedrag van 15 euro is voor mij een inclusief alles verhaal (dus belasting, vakantiegeld, reiskosten, etc.). En dat ik dan ook open en eerlijk kan zijn over mijn verdiensten.15 euro per uur bruto inclusief vakantiegeld is een maandsalaris van iets meer dan 2.400 euro bruto. Is dat realistisch voor een huishoudelijke hulp?
Alle reacties Link kopieren
quote:nerdopviva schreef op 01 december 2016 @ 22:49:

[...]





Dat kan dus wel, je zegt het zelf: "Niks. Afspraken maken over de betaling en die nakomen. Meer niet."Er is geen hond die met mij ooit inhoudelijk die afspraken heeft doorgenomen. En als ik niet kom, krijg ik niks. Dus als ik in de zomervakantie weg ben, krijg ik geen geld. Als mijn opdrachtgever mij belt en zegt dat het niet uitkomt, omdat ze zélf weg zijn, krijg ik geen geld. Als ik ziek ben (is een keer een week gebeurt, was door mijn rug gegaan en heb daardoor drie adressen die week af moeten zeggen), krijg ik geen geld. En volgens mij is dat weinig anders hier op het forum. En dan tóch beweren dat het aan de poets is om het op te geven. Maar zich gedragen naar de wettelijke plichten is een ander verhaal en dan vervolgens wel zeggen dat ze dat heus niet weten. Ja, tuurlijk weet je dat wel! Je weet dondersgoed dat dit zwart geld is. Prima hoor, zal mij weinig uitmaken. Maar ik vind het wel een erg dubbele moraal hebben.
quote:aquarium schreef op 01 december 2016 @ 22:55:

[...]





Er is geen hond die met mij ooit inhoudelijk die afspraken heeft doorgenomen. En als ik niet kom, krijg ik niks. Dus als ik in de zomervakantie weg ben, krijg ik geen geld. Als mijn opdrachtgever mij belt en zegt dat het niet uitkomt, omdat ze zélf weg zijn, krijg ik geen geld. Als ik ziek ben (is een keer een week gebeurt, was door mijn rug gegaan en heb daardoor drie adressen die week af moeten zeggen), krijg ik geen geld. En volgens mij is dat weinig anders hier op het forum. En dan tóch beweren dat het aan de poets is om het op te geven. Maar zich gedragen naar de wettelijke plichten is een ander verhaal en dan vervolgens wel zeggen dat ze dat heus niet weten. Ja, tuurlijk weet je dat wel! Je weet dondersgoed dat dit zwart geld is. Prima hoor, zal mij weinig uitmaken. Maar ik vind het wel een erg dubbele moraal hebben.Waarom bespreek je dat dan niet met je opdrachtgevers? Ik denk dat dat meer zin heeft dan hier een topic openen en iedereen betichten van het zwart uitbetalen van hun huishoudelijke hulp.
Alle reacties Link kopieren
quote:nerdopviva schreef op 01 december 2016 @ 22:53:

[...]





15 euro per uur bruto inclusief vakantiegeld is een maandsalaris van iets meer dan 2.400 euro bruto. Is dat realistisch voor een huishoudelijke hulp?Ik kan echt niet full time bij iemand schoonmaken. Dus wat hou je daar netto aan over? En wat dacht je van de niet gewerkt uren die ik heb als ik van adres a naar adres b rij? En wat dacht je van de onbetaalde tijd die ik doorbreng in de auto om mijn boterhammen op te eten of iets te drinken? Mijn koffiepauzes worden niet betaald. Mijn reistijden tussen adressen in worden niet betaald. Dus netto hou ik veel minder uitbetaalde uren over.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven