Heeft iemand de verwarming al aan?

09-10-2023 10:17 971 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Andere jaren is er altijd zo'n leuk 'heb jij de verwarming al aan' topic. Maar dit jaar nog niet gezien.

Bij mij staat ie nog uit, maar ik vrees dat ie vanaf komend weekend wel aan moet.
Hier brandt ie soms al even. Ik werk vanuit huis en vertik het om het koud te hebben. Het is soms 17 graden s ochtends. Vrijstaand huis aan het water.
Als de temperatuur op de benedenverdieping onder de 20 graden komt springt automatisch de kachel aan. Al meerdere malen gebeurt de afgelopen weken.
Boven hebben we eigenlijk nooit de verwarming aan. In de nacht is het 16 graden maar wij slapen graag in koude kamers.
Als het overdag boven onder de 18 is gaat ook daar de verwarming aan.
Niet iedereen die ronddwaalt is de weg kwijt
Jeusnbdhdudh schreef:
26-09-2025 11:47
Die ziet lekker uit inderdaad, dankjewel voor de tip. Hier loop ik ook vaak in zo'n deken-trui. Ziet niet uit, maar ach voor binnen prima.

Volgens mij man moet ik gewoon de cv op standaard 18.5 zetten zodat die af en toe aanspingt en het wat warmt. Denk dat ik dat dit jaar ook gewoon ga doen.
Die heb ik ook al meerdere keren aangehad deze week. Zal um weer eens in de was gooien.
Heerlijk lang: https://www.hema.nl/dames/nachtmode/pyj ... BROWN.html
graze wijzigde dit bericht op 26-09-2025 13:06
10.86% gewijzigd
vivapimpelmees schreef:
26-09-2025 12:23
Hier brandt ie soms al even. Ik werk vanuit huis en vertik het om het koud te hebben. Het is soms 17 graden s ochtends. Vrijstaand huis aan het water.
Ja dan snap ik het.
Het is nu nog bijna 21 graden hier in de woonkamer. In de slaapkamer staat het raam open ( wonen in een appartement) nu moet als ik stil op de bank zit wel de slaapkamerdeur en de woonkamerdeur dicht. Normaal staan die beide open de hele dag.
Nope. De schuifpui staat zelfs nog open. Hier gaat hij pas aan bij 16,5°C. En nu is het binnen nog 21.9. Dus te warm voor ons. Maar we zijn beide types die het snel comfortabel vinden. Alleen met visite gaat ie even aan. We snappen dat niet iedereen 16,5 graden lekker vind. Voor ons is het perfect. En hij komt alleen met dikke vorst daaronder. Dus stoken we eigenlijk zelden. Krijg ik het echt koud doe ik even een trui aan. Of op de bank onder een van de vele kleedjes
ons huis is extreem geisoleerd, dus het is bij mij in de keuken nog steeds tussen de 22 en 23 graden. De woonkamer ook zo rond de 21, dus hij blijft voorlopig nog even uit.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Graze schreef:
26-09-2025 13:04
Die heb ik ook al meerdere keren aangehad deze week. Zal um weer eens in de was gooien.
Heerlijk lang: https://www.hema.nl/dames/nachtmode/pyj ... BROWN.html
Ja zoiets, heb er 3 , heerlijk die dingen, nu zwart met gouden sterretjes :-D
Gisterochtend even aan gezet toen was het 18,5 graden. En we hebben in onze nieuwe schuifpui nog geen ramen, dus deze is dicht getimmerd met platen waar veel kou doorheen komt.
‘s middags kwam het zonnetje lekker door en werd het gauw weer 21 graden dus toen is de kachel weer uit gegaan.
Hier is hij maandag voor het eerst aangesprongen. Met thuiswerken achter een bureau willen we vooral in de ochtend wat extra warmte. Door onze warmtepomp met vloerverwarming (traag) is het al snel voordeliger het hele huis de hele dag te verwarmen dan een elektrisch kacheltje aan te zetten. En dat is ook vele malen comfortabeler.

Verbruik deze week tot nu toe; 8 kWh.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Gisteren voor het eerst. Ik voelde me koud en beroerd. Bleek het binnen 15,5 graden te zijn. Twee weken geleden moest de mobiele airco nog aan omdat het binnen dik 30 graden was. Zeer slecht geïsoleerd oud huis, tja. Ik stook overigens alleen in de huiskamer met open keuken, dus het valt nog mee.
Nee, hier in huis is het nog heerlijk warm. Soms zelfs te warm als het zonnetje naar binnen schijnt en dan gaan de deuren open.
Mijn partner loopt in t-shirt en korte broek rond hier.
Het is nu 21,5gr in huis.
Bij sommigen is het echt al koud binnen. o_o Hier vandaag nog 20. Misschien dat hij morgen onder de 20 kruipt. Ik zit sinds gisteren onder een elektrische deken, dan kan de verwarming uit blijven. Maar ik denk dat hij komende week voor het eerst aan zal gaan.
Ik zie mijzelf voorlopig nog niet de verwarming/kachel aanzetten.
Nou ben ik wel hardnekkig met uitstellen maar nu is het echt nog veel te mooi buiten dat de deur nog open staat.
Met een ziek kindje van de week en daardoor ook thuis aan t werk toch gauw de verwarming ontlucht, bijgevuld en aangezet.
#dat noemen wij niet raar, dat vinden wij alleen maar heel bijzonder
MEFunny schreef:
26-09-2025 20:23
Ik zie mijzelf voorlopig nog niet de verwarming/kachel aanzetten.
Nou ben ik wel hardnekkig met uitstellen maar nu is het echt nog veel te mooi buiten dat de deur nog open staat.
Nou hier gisteren maar max 15 graden en ijskoude wind en regen. Rest van Nederland had zon.
Hier is de thermostaat 3 weken al aangesprongen, smorgens is het ook echt koud buiten met 6 graden en smiddags word het niet warmer dan 14 buiten, dat merk je echt wel in een oud vrijstaand huis aan de bosrand.
Niet elke dag, maar de afgelopen week heb ik wel al een paar keer in de avond de verwarming aan gehad, Vond het gewoon echt koud binnen. Helpt misschien ook niet mee dat ik licht verkouden ben.
Gisteren n.a.v. dit topic :-D . Ik was thuis aan het werk en had hele koude handen.
Bij het lezen van het topic dacht ik, oh ja ik kan ook even de verwarming aanzetten.
De werkkamer ligt op het noordoosten, dus die is altijd een stuk koeler dan de woonkamer (zuidwesten).
Heel eventjes gisteravond.
Gisteravond was het 18,7 graden. Toen hebben we maar een dekentje gepakt. Ik had al de halve week een trui aan. De nazomer lijkt nu wel echt voorbij. Momenteel komt de zon lekker naar binnen dus is het heel goed te doen in huis. Ik hoop dat de verwarming nog even kan wachten tot 1 oktober. Het komt niet vaak voor dat we dat halen. Als het echt richting de 18 graden gaat, doe ik hem aan. Zeker als ik thuis aan het werk ben, want dan zit je snel te verkleumen.
19 graden hier, dus stel het nog even uit. In de ochtend kouder, maar dat scheelde maar een graad volgens mij. Ik probeer het nog even uit te stellen. Had gisteren voor het eerst comfy trui aan, maar man liep nog in t-shirt.
19,5 Gr in de woonkamer, ik heb een dikke bodywarmer aan, maar mij te koud dit, dus hup de kachel aan!
Pieremachochel
Nog niet maar het zal niet lang meer duren. Ik moet altijd zo ontzettend wennen aan de eerste koude dagen. Dan zit ik bij 18 graden te vernikkelen terwijl ik het ook wel eens 16 graden in huis gehad heb (toen het 4 euro per kuub was).

Heb wel vandaag mijn elektrische dekentjes van stal gehad. Zo lekker om daar op en/of onder te zitten.
Ik heb hem vorige week voor het eerst aangezet. Het was 19 graden in de woonkamer en de vloer was steenkoud. Daarna was het weer even warm genoeg, maar ik vermoed dat hij vandaag ook wel aan is geslagen. Heb er eerlijk gezegd niet op gelet, maar hij staat sinds vorige week op 20 graden en gaat dus vanzelf aan als het kouder wordt.

Mijn elektrische deken heb ik ook alweer 2 weken aan en ik zit nu met een trui en vest en sjaal op de bank. Ik heb het ongeveer 8 maanden per jaar koud. Het liefst zou ik de verwarming standaard op 23 zetten, maar dan wordt het een beetje duur.
Kom net terug van vakantie met 30+ graden. Brrrr wat koud hier! Maar verwarming nog niet aangehad. Gister met dekentje en kruik op de bank. Speel wel een beetje vals, zit op blokverwarming en lopen leidingen door mn huis en de buren stoken wel dus pik wat warmte mee. Vooral mn wc is lekker warm nu!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven