Help, brand! Cavialoge :)

24-07-2012 18:37 78 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb sinds 3 dagen een cavia in huis waar ik 2 weken voor ga zorgen. De andere cavia is 1 dag voor de logeerpartij overleden :(

Ze is nu dus alleen en in een ander huis. Ik heb totaal geen verstand van cavia's, maar begreep dat ze erg sociaal zijn.

Omdat haar maatje nu weg is en ze alleen op een kamer staat (ik heb zelf 2 jonge katten) wil ik haar meerdere malen per dag op schoot nemen voor aandacht.

2 weken alleen in een kooi in een andere kamer lijkt me zo zielig, of is dat niet?

De eerste 2 dagen zat ze verstijft op mijn schoot, maar nu zit ze bij me en beweegt veel met haar koppie en als ik haar aai gaat ze van die geluidjes maken ppwwieetprrrrttt en druk bewegen op haar kleedje. Dat is toch juist goed?

Ze eet nu ook andijvie uit m'n hand terwijl ze daarvoor niet eens durfde te eten waar ik bij was, dus ik denk dat ik verbetering zie, klopt dat?

Hoe kun je merken dat ze het aaien genoeg vindt (lichaamstaal, geluidjes), ik dacht namelijk dat ik haar ook heel even hoorde klappertanden, dus heb ik haar toen maar teruggezet?

Nog meer dingen waar ik op kan letten/kan doen voor haar?

Ik heb nu andijvie, witlof e.d. groenten in huis en gras en hooi. Natuurlijk ook gewoon brokken en water.

Ik vind de cavia-info op internet niet echt uitgebreid, kan nergens lichaamstaal e.d. vinden... Wie weet het wel??

Bedankt alvast!
Graag gedaan en ik hoop dat ik gelijk heb, dat zou fijn zijn voor jullie.
Het is allemaal wat met die cavia's...
quote:tikal schreef op 24 juli 2012 @ 21:02:

oh wow Iris,

Serieus minimaal 6 DA's en ik vergat nog 1 natuurgeneeskundige homeopaat voor dieren (kwam met een zakje poeder aan, "werkte ook voor kanker bij mensen..." zakje is in de prullenbak verdwenen, vond 't te vaag voor woorden).

Een virus, kwam door allergie, ontsteking, ze kwamen allemaal met een andere conclusie cq advies.

Ik ga morgen direct optie 1 en 2 uitproberen, en kijken of ik in een dierenwinkel een antischrokbakje en speciaal voer kan vinden.

Tis mijn kat, maar ik merk dat mijn man na 13 jaar er af en toe echt de balen van heeft, en daar baal ik dan weer van. Want het is voor de rest zo'n schatje !

Ik denk dat de dierenartsen gewoon te zwaar hebben nagedacht.

THANKS THANKS THANKS !!!!!

mijn kat had dezelfde klachten.

Werd erger en erger..alle onderzoeken al gedaan die maar redelijkerwijze mogelijk waren.

Conclusie Da,waarschijnlijk kanker in of tegen de maag aan.

Tijden lang 3x daags pil tegen de misselijkheid gegeven tot de kanker (?) daar ook doorheen brak.

geen happy end dus ik heb poes pas laten inslapen omdat het té zwaar werd voor haar.
quote:tikal schreef op 24 juli 2012 @ 20:07:

Quinzel, mag ik even geheel off-topic jouw kattenadvies vragen?

Of Iris ...

Mijn kater, 13 jaar oud, al heel veel keer onderzocht door dierenartsen, spuugt al zijn hele leven.

Hij eet eerst, vervolgens komt het eruit en gaat dan vrolijk nieuw eten opeten wat er wel in blijft.

Hij voelt het volgens mij niet aankomen en blijft ook staan waar hij op dat moment is.

Wij vinden dus met regelmaat zijn uitgekotste eten en daarna vaak nog spuug zonder eten op tafel, op de bank enz.

Met Purina brokjes is het minder dan met het gewone spul, maar als hij dat te lang achter elkaar krijgt, spuugt hij ook daarmee alles onder.

Ik heb zo ongeveer elk merk wel uitgeprobeerd, ook van de DA en dierenwinkels.

Zo'n 6 verschillende DA hebben 'm onderhand gezien en geen een weet wat er aan de hand is.

Any idea ??

Iris heeft al gezegd wat ik ook dacht; te snel eten. Ik heb hier een kater lopen die geobsedeerd is door voer en als een malle alles naar binnen werkt waardoor het er naderhand ook weer uitkomt.

Ik maak zijn natvoer vaak aan met extra water (hij is ook een blaasgruiskat) en geef zijn brokken op zo'n plat ondiep soepbord.

En hij krijgt zijn brokken uit dit;

Hetzelfde principe als de anti-schrokbak en het activityboard. (<die wil ik trouwens ook nog!) Werkt heel goed voor mijn kat. Succes!
Oh Boterblommetje wat naar !

Hopelijk heeft je schat niet lang geleden.

Maar zo te horen wel.

Het is altijd zo vervelend, want je kunt niks vragen en zij niets uitleggen.

Mijn kat heeft 't nu al 13 jaar, dus dat 't niet zijn.
quote:Yavanna schreef op 24 juli 2012 @ 21:05:

Het is allemaal wat met die cavia's...Het zijn net mensen...
quote:quinzel schreef op 24 juli 2012 @ 21:12:

[...]

Iris heeft al gezegd wat ik ook dacht; te snel eten. Ik heb hier een kater lopen die geobsedeerd is door voer en als een malle alles naar binnen werkt waardoor het er naderhand ook weer uitkomt.

Ik maak zijn natvoer vaak aan met extra water (hij is ook een blaasgruiskat) en geef zijn brokken op zo'n plat ondiep soepbord.

En hij krijgt zijn brokken uit dit; [afbeelding]

Hetzelfde principe als de anti-schrokbak en het activityboard. (<die wil ik trouwens ook nog!) Werkt heel goed voor mijn kat. Succes!

Ook een mooi bord ik ga morgen even in de dierenwinkel kijken en anders is er altijd nog het internet :-).

Die van mij heeft de eerste 2 jaar aan z'n nieren gehad of blaasgruis, maar is daar later over heen gegroeid.
quote:quinzel schreef op 24 juli 2012 @ 21:14:

[...]

Het zijn net mensen...Je zou bijna zeggen dat ze ook rechten hebben
quote:boterblommetje schreef op 24 juli 2012 @ 21:07:

[...]

mijn kat had dezelfde klachten.

Werd erger en erger..alle onderzoeken al gedaan die maar redelijkerwijze mogelijk waren.

Conclusie Da,waarschijnlijk kanker in of tegen de maag aan.

Tijden lang 3x daags pil tegen de misselijkheid gegeven tot de kanker (?) daar ook doorheen brak.

geen happy end dus ik heb poes pas laten inslapen omdat het té zwaar werd voor haar.Aww... dat is naar
quote:fru1t3lla schreef op 24 juli 2012 @ 21:15:

[...]

Je zou bijna zeggen dat ze ook rechten hebben Tmoet nie gekker worden
quote:tikal schreef op 24 juli 2012 @ 21:13:

Oh Boterblommetje wat naar !

Hopelijk heeft je schat niet lang geleden.

Maar zo te horen wel.

Het is altijd zo vervelend, want je kunt niks vragen en zij niets uitleggen.

Mijn kat heeft 't nu al 13 jaar, dus dat 't niet zijn.

Ik hoop het voor je..eerst maar eens vaker kleine porties proberen?

De mijne was ook al jaren wel een kotser en een schrokker maar nooit zo erg als het laatste jaar.

Bleef trek houden tot haar laatste snik..maar ondertussen helemaal uitgemergeld en op.
quote:littlemissvixen schreef op 24 juli 2012 @ 20:10:

Ik lees dat de cavia in een andere kamer zit dan de (woon-) kamer waar jij meestal bent? Dan zou ik wel af en toe 'op bezoek' gaan; cavia's houden van gezelligheid. Zeker als ze ineens hun vriendje moeten missen!

Gewoon even naast de kooi een boek lezen. Misschien radiootje er bij aan.

Mijn cavia's hebben tijdens mijn verhuizing 3 dagen eenzaam in de logeerkamer doorgebracht; ze waren gelijk helemaal somber en zaten alleen maar in hun nachthok. Eenmaal in de woonkamer was het weer helemaal goed, de dames renden de hele dag al knorrend rondjes van plezier!Dat is ook een goede tip. Ik heb haar gisteren wel in de woonkamer op de eettafel gezet voor de gezelligheid, maar die katten gingen toch de hele tijd staren bij haar kooi en bleef ze verstijfd in haar huisje zitten, dus toch maar weer terug naar de logeerkamer. Ik zal er eens bij gaan zitten en even babbelen met d'r
Om even terug te komen op het onderwerp: cavia's.

Ik had vroeger ook een cavia, en mijn zus ook ..

2 maanden later hadden we 7 joinkies.

Heerlijke beestjes, helaas niet zindelijk.

Ik kan nu nog het geluidje nadoen als ze maakten bij het openen van de koelkastdeur.

Ze hebben wat paprika's en hooi verslonden.

Helaas geen tips voor je.

Maar zo te lezen doe je het al heel goed.
quote:boterblommetje schreef op 24 juli 2012 @ 21:17:

[...]

Ik hoop het voor je..eerst maar eens vaker kleine porties proberen?

De mijne was ook al jaren wel een kotser en een schrokker maar nooit zo erg als het laatste jaar.

Bleef trek houden tot haar laatste snik..maar ondertussen helemaal uitgemergeld en op.

Wat zielig !

Kleine porties doen we al een tijdje, maar hij blijft dan zoo zeuren om meer.
Ik bedacht net nog iets leuk voor cavia's: heel veel mensen doen het hooi in een ruifje, maar wat ze echt fantastisch vinden is een flinke berg hooi in het hok om in en onder te gaan liggen. Uiteindelijk trappen ze het plat en plassen ze het onder, maar iedere dag een verse flinke pluk hooi losjes in de kooi vinden ze echt geweldig.

Ik neem aan dat je haar ook iedere dag een vitamine C-pil geeft, omdat ze dat nodig hebben? Er is ook voer met vitamine C erin, maar ik vind zo'n extra pil erbij persoonlijk een beter idee. Ze vinden het vaak heerlijk als er een sinaasappelsmaakje aan zit, bijv. van de HEMA of de ETOS.
quote:iris1969 schreef op 24 juli 2012 @ 21:40:

Ik bedacht net nog iets leuk voor cavia's: heel veel mensen doen het hooi in een ruifje, maar wat ze echt fantastisch vinden is een flinke berg hooi in het hok om in en onder te gaan liggen. Uiteindelijk trappen ze het plat en plassen ze het onder, maar iedere dag een verse flinke pluk hooi losjes in de kooi vinden ze echt geweldigHier trekken ze het hooi uit de ruif om erop te liggen . Je kan het ook in wc rolletjes doen (wel een reepje in de lingte van de rol eruit geknipt zodat ze niet vast komen te zitten) of hooiballetjes
Ik laat over een paar weken wel weten hoe het gaat.

Ik ga nu slapen :-)
Ooh en nu we toch bezig zijn met creatief met kurk hooiballetjes : een hooiballetje maken en daar een stukje paprika ofzo in doen, dan zijn ze lekker even bezig (ook leuk voor konijnen, maar dan met wortel ofzo).

(Wat zijn het toch snoesjes cavia's, ik word er weer helemaal enthousiast van .)
Die hebben we hier ook . Een ervan is inmiddels kapotgetrokken omdat ze het een goed idee vonden om met hun volle gewicht eraan te hangen om zo bij de groenten te komen. Best wel slim

Als je een cavia wil vermaken: gewoon een kartonnen doos met een paar gaten in de kooi leggen, daar spelen ze echt uren mee. Af en toe de doos omdraaien en ze hebben een nieuw speeltje! Hetzelfde verhaal met handdoeken ed
quote:quinzel schreef op 24 juli 2012 @ 21:14:

[...]

Het zijn net mensen...Met dezelfde mensenwensen en dezelfde mensenstreken
quote:iris1969 schreef op 24 juli 2012 @ 21:40:

Ik bedacht net nog iets leuk voor cavia's: heel veel mensen doen het hooi in een ruifje, maar wat ze echt fantastisch vinden is een flinke berg hooi in het hok om in en onder te gaan liggen. Uiteindelijk trappen ze het plat en plassen ze het onder, maar iedere dag een verse flinke pluk hooi losjes in de kooi vinden ze echt geweldig.

Ik neem aan dat je haar ook iedere dag een vitamine C-pil geeft, omdat ze dat nodig hebben? Er is ook voer met vitamine C erin, maar ik vind zo'n extra pil erbij persoonlijk een beter idee. Ze vinden het vaak heerlijk als er een sinaasappelsmaakje aan zit, bijv. van de HEMA of de ETOS.

Hooi krijgt ze elke dag, niet in een ruif, maar idd gewoon heel veel in haar kooi om mee te spelen en van te eten.

Ik 'kweek' hier ook sowieso tarwegras (tarwekorrels van de bio-winkel in de aarde) voor de katten en de caaf vindt het ook geweldig!

De vit c pil had ik ook al hier en daar over gelezen op het internet, maar is me niet door het baasje meegegeven. Ze krijgt compleetbrokken met extra vit c. Misschien dat ik nog wat pilletjes koop voor de zekerheid (kan voor mezelf ook geen kwaad).
quote:fru1t3lla schreef op 24 juli 2012 @ 21:58:

[...]

Hier trekken ze het hooi uit de ruif om erop te liggen . Je kan het ook in wc rolletjes doen (wel een reepje in de lingte van de rol eruit geknipt zodat ze niet vast komen te zitten) of hooiballetjes

Vandaag een wc-rolletje met hooi voor d'r gemaakt

Heb haar op haar kleedje in de woonkamer gezet en ze wilde op avontuur! Toen ik haar weer oppakte, ging ze gillen!

Ik ging ook wat caviageluidjes op youtube opzoeken omdat ik niet zeker wist of de pwiep-geluidjes nou positief op negatief waren en begon helemaal te klappertanden van die geluidjes
quote:iris1969 schreef op 24 juli 2012 @ 22:06:

Ooh en nu we toch bezig zijn met creatief met kurk hooiballetjes : een hooiballetje maken en daar een stukje paprika ofzo in doen, dan zijn ze lekker even bezig (ook leuk voor konijnen, maar dan met wortel ofzo).

(Wat zijn het toch snoesjes cavia's, ik word er weer helemaal enthousiast van .)

Ik vind cavia's wel erg aandoenlijk en als ik ooit heel veel ruimte heb wil ik best een paar op een grasveld houden met ren en huisjes, maar nu word ik er niet echt blij van, ze is zo schichtig.

Ik ben ook eigenlijk een beetje bang van knaagdieren en ik merk dat ik zelf ook niet echt ontspan met haar op schoot, mietje ben ik
Update: sinds ik dé geweldige tip hier heb gehad liggen er 4 walnoten in zijn bakje, krijgen ze (ik heb er 2) 6x per dag een klein handje en op wat haarballen na .... niet meer overgegeven !!!!!!!!!!!

Namens manlief ook, ontzettend bedankt !

De antischrokbak is in bestelling bij de dierenwinkel (de kleinste hondenbak, voor katten had hij niets).
quote:tikal schreef op 09 augustus 2012 @ 13:09:

Update: sinds ik dé geweldige tip hier heb gehad liggen er 4 walnoten in zijn bakje, krijgen ze (ik heb er 2) 6x per dag een klein handje en op wat haarballen na .... niet meer overgegeven !!!!!!!!!!!

Namens manlief ook, ontzettend bedankt !

De antischrokbak is in bestelling bij de dierenwinkel (de kleinste hondenbak, voor katten had hij niets).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven