Help, een hond!

23-05-2014 17:06 74 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend heeft een hond, welke hij zo'n 8 jaar geleden samen met zijn ex heeft gekocht. Een lastig beestje, die, alhoewel ze lief is voor mensen volwassenen, andere honden aanvalt. Uitlaten is een regelrechte ramp, je kan haar niet even leuk laten rennen en laten spelen met andere honden, want zodra er een andere hond aankomt moet je achter haar aan om haar zo snel mogelijk aan te lijnen en goed, stevig vast te houden. Verschrikkelijk!

Zijn ex en hij zijn nog steeds goed bevriend en zijn beiden gek op dit beestje. De hond luistert voor geen ene meter en iedereen bevestigd dit. Slechts 1 keer per 2 weken wordt ze door mijn vriend uitgelaten, de ex zorgt nooit voor de hond. Hiernaast borstelt hij haar ook zo goed als nooit, waardoor ik laatst een paar grote klitten uit haar vacht heb moeten knippen.

Naast het feit dat de hond niet goed luistert, andere honden aanvalt, de tuin compleet verziekt, blaft, reageert ze ook op een zeer dominante (en angstaanjagende) manier op onze paar maanden oude zoon. Hierdoor wil ik haar niet in de buurt van hem hebben, zo ook mijn vriend wilt dit niet, want hij vertrouwt de hond niet...

De druppel is op dit moment het feit dat ook de buren gaan klagen over de hond. Ik vind dat ze naar een plek zou moeten waar ze wel verzorgd wordt, waar ze dagelijks minimaal 2 keer per dag even uitgelaten wordt en een paar keer per week lekker kan rennen / spelen. Laatst was mijn vriend het daar mee eens, hij vond ook dat ze meer aandacht nodig heeft. En ik, kan sinds mijn zoon er is, niet zomaar weg gaan met de hond. Ik kan mijn zoon simpelweg niet alleen laten en gaan wandelen. Omdat de hond zo hard trekt, kan ik het wandelen met mijn zoon ook niet combineren met de hond. Een paar keer per dag, probeer ik met de hond te spelen in de tuin, haar wat aandacht te geven en haar te borstelen etc.

Als je het mij vraagt heeft mijn vriend echt even een schop onder zijn hol nodig, zodat hij gaat lopen met deze hond. 's Ochtends even een half uur eerder zijn nest uit en 's avonds niet zeuren en gaan lopen. Het is zijn hond, hij heeft ervoor gekozen. Als het aan mij ligt gaat de hond naar kennissen, welke aan hebben gegeven graag voor het beestje te willen zorgen. Dat lijkt me naast ideaal ook nog eens heerlijk voor het hondje, kan ze dagelijks op het strand rennen, wordt ze vaak uitgelaten, krijgt ze bergen met aandacht... Maar nee, mijn vriend houdt van de hond, dus wilt haar niet weg doen. Hoe laat ik hem inzien dat het beter voor de hond is om bij mensen te wonen die alle tijd voor haar hebben, dan haar niet de aandacht te geven die ze nodig heeft, plus de verzorging, plus de beweging.... Van mij mag hij haar best houden, als hij haar tenminste de aandacht geeft die ze nodig heeft. Maar aangezien dit al jaren zo gaat, heb ik er niet echt het vertrouwen in dat het uberhaupt nog gaat veranderen.

Ik had het echt even nodig om mijn frustratie hieromtrent weg te typen, het is echt niet dat ik een hekel heb aan het beestje, ze is gewoon lastig, door de gecreeerde situatie. Ik heb trouwens naar een uitlaatdienst gekeken voor haar, maar 300 euro per maand (20 x 15 euro) vind ik persoonlijk erg veel geld om uit te geven. Slechts parttime werken, studeren, sporten en een baby brengen al aardig veel kosten met zich mee voor mij.
Dat is nogal sneu voor de hond, deze situatie. Ik zou bij je vriend aangeven dat als hij écht zoveel van deze hond houdt, hij er voor de volle 100% voor gaat of anders naar de kennissen gaat. Je wilt toch niet afwachten dat de hond uit frustratie om negatieve aandacht gaat vragen? Wie weet wat er dan kan gebeuren.

Het is een heel lastige keuze, maar je moet het doen uit liefde voor de hond. Mijn ouders hebben onlangs hun hond ook moeten afstaan vanwege de ziekte van mijn moeder. Ze was op dat moment te ziek om hem uit te laten. De hond ging van het erf af, ging kuilen graven en nog meer zaken waar mijn moeder geen energie voor had te corrigeren. Nu zit de hond bij een andere familie die 3 honden van hetzelfde ras heeft en het gaat nu goed met hem. Hoewel het een schatje van een hond is, is hij echt beter af zo.
Voor mij zou de ultieme grens zijn dat je het beest niet vertrouwt bij je kindje. Natuurlijk mag je hond en kind nooit en te nimmer alleen laten maar in jouw geval klinkt het gewoon echt gevaarlijk.

Beest eruit of ik eruit met kind. Vriend zou van mij mogen kiezen.
Wat ontzettend zielig voor de hond, 1 x per 2 weken eens lopen. Dieptriest en het dier verdient een baasje die tijd en aandacht wil geven en het dier gewoon wil verzorgen.
Dit is geen leven voor de hond.

Minimaal twee keer per dag uitlaten?! Wat dacht je van minimaal 4 keer!

De hondenuitlaat is prijzig, maar de enige optie als jullie niet voor de hond zorgen.

Zoals je vriend met de hond omgaat is het pure dierenmishandeling.

Maak hem dat duidelijk.
Je vraag is kortom waar je de hond kan dumpen?
Ik dacht even dat het probleem was dat niemand de hond wilde hebben, maar er zijn nota bene kennissen die hem willen!

Honden zijn leuk, maar als ze dominant en agressief reageren op kinderen is het exit.
Ik vind dat je naar het belang van het beestje moet kijken. Zeker jouw vriend, die beweert zoveel van haar te houden, zou dit moeten doen. Zijn gedrag is gewoon egoïstisch. Klaar. Hij is te beroerd om zelf te voldoen aan de basisbehoeften van de hond, laat staan het stapje extra. Tegelijkertijd gunt hij haar ook geen beter huisje (ik ga er even vanuit dat het klopt wat jij zegt en dat die mensen beter voor haar zouden zorgen).

Dus ja, jouw vriend heeft inderdaad een hele dikke schop onder zijn kont nodig. Hij is heel egoïstisch bezig!
Ik voel mezelf gewoon zo gemeen als ik aangeef dat de hond weg moet. Hierdoor wil ik dat het mijn vriend zijn keuze is om zijn hond wel of niet weg te doen.

Maar ik vind het echt diep triest hoe er met dit diertje om wordt gegaan. Ik ga het straks, zodra hij thuis komt, weer aan hem aangeven, dat er iets moet veranderen. En dat het mij beter lijkt als we ingaan op het aanbod om de hond onder te brengen bij kennissen.

Ik denk dat ik geen leuk gesprek tegemoet ga.

Zelf ga ik er ook vanuit dat het klopt dat deze kennissen er beter voor zouden zorgen. Punt is dat ze altijd herdershonden hebben gehad en daar schijnbaar altijd erg goed voor hebben gezorgd.
Jouw vriend heeft wel een vreemde manier van liefde uiten voor de hond. Hij zorgt er niet eens voor. Zou voor mij aanleiding zijn voor een flinke ruzie discussie.
Cum non tum age
Uhm nee storahuntur dat is niet de vraag.
Dat de hond zo lastig is, zal wel door je vriend komen.

Als hij zo slecht voor de hond zorgt, zal hij er ook niet mee op cursus zijn geweest. Of wel?

Voor oudere honden zijn er ook cursussen.

Maar daar zal je vriend wel geen zin in hebben.
quote:mona_toetje schreef op 23 mei 2014 @ 17:24:

Ik voel mezelf gewoon zo gemeen als ik aangeef dat de hond weg moet. Hierdoor wil ik dat het mijn vriend zijn keuze is om zijn hond wel of niet weg te doen.

Maar ik vind het echt diep triest hoe er met dit diertje om wordt gegaan. Ik ga het straks, zodra hij thuis komt, weer aan hem aangeven, dat er iets moet veranderen. En dat het mij beter lijkt als we ingaan op het aanbod om de hond onder te brengen bij kennissen.

Ik denk dat ik geen leuk gesprek tegemoet ga.

Zelf ga ik er ook vanuit dat het klopt dat deze kennissen er beter voor zouden zorgen. Punt is dat ze altijd herdershonden hebben gehad en daar schijnbaar altijd erg goed voor hebben gezorgd.Dit zie je absoluut verkeerd hoor. Denken aan wat het beste is voor het beestje is alles behalve gemeen. Hoe jouw vriend omgaat met de hond, dat is gemeen.
quote:StoraHuntur schreef op 23 mei 2014 @ 17:21:

Je vraag is kortom waar je de hond kan dumpen?Nope, kennissen willen haar hebben. Ik had even een uitlaat klep nodig voor de door mij opgebouwde frustratie rondom deze kwestie. Het woord dumpen vind ik daarnaast wel erg cru, als de hond niet zo dominant zou reageren op onze zoon, en makkelijker zou zijn, dan zou ik zelf de zorg geheel op me kunnen nemen, qua uitlaten etc. Het zou eerder onderbrengen in een ander gezin genoemd kunnen worden.
De reactie van de hond is niet zo gek.

Hij krijgt al geen aandacht en dan is er ook nog een kind in huis.

Dan heeft hij helemaal niets meer.

Het beste is een nieuw baasje waar hij liefde en aandacht krijgt.

Ik hoop dat je vriend dat snel inziet.
Sta hem af aan het asiel zodat een nieuw goed baasje kan worden gevonden.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
quote:mrssippie schreef op 23 mei 2014 @ 17:26:

[...]

Dit zie je absoluut verkeerd hoor. Denken aan wat het beste is voor het beestje is alles behalve gemeen. Hoe jouw vriend omgaat met de hond, dat is gemeen.En daarnaast ook wat het beste is voor je gezin. Straks is de hond dus mate gefrustreerd dat hij zich nog agressiever naar je zoon gaat gedragen. Dat moet je vriend al helemaal realiseren, dan kan hij de hond nog zo lief vinden.
Ik zou de hond elders onderbrengen

1. naar die kennissen

2. naar de ex over wie je zegt dat ze gek is op de hond maar nooit naar het beest omkijkt (?!)

3. naar het asiel, dan heeft de hond tenminste kans op een beter leven.

TO, ik vind het heel lief dat je toch probeert de hond de nodige zorg te geven. Maar 2x per dag uitlaten is echt niet voldoende (zeker niet als jullie hond zelf een herder is?). Daarbij heb ik het idee dat je het alleen doet uit schuldgevoel (want dat beest is zielig, dat is ook zo) maar niet omdat je ooit zelf een hond wou.

Misschien moet je wat meer op je strepen gaan staan bij je vriend. Het is niet jouw hond, dus waarom zorg jij er voor? Vriend heeft die hond gekocht, dus hij moet dan ook de verantwoordelijkheid nemen, dus laat hem maar alleen de hond uitlaten, eten geven, borstelen, etc. Ik denk dat je vriend er dan na een week wel klaar mee is en de hond zelf wegbrengt.
quote:retrostar schreef op 23 mei 2014 @ 17:41:

Sta hem af aan het asiel zodat een nieuw goed baasje kan worden gevonden.

Ze heeft al een alternatief

TO wat een grumble situatie. Ik zou dit gesprek al veel eerder hebben gehad, nl. op het moment dat ik had geconstateerd dat deze hond echt verwaarloosd wordt. En dus voordat jullie kleine kwam! Ik kan hier echt boos om worden, grrrrrrr.

Maar goed, jij hebt in ieder geval je best gedaan en de situatie voelt in ieder geval dreigend. Jij schat in dat de hond een gevaar kan zijn voor minimaal jullie kind. Ik zou dit niet meer bespreken, ik zou het hard spelen: Hond naar de kennissen, hij (vriend) eruit, de hond op een dag gewoon wegbrengen (naar die kennissen) of ik zou de buren vragen (of wie dan ook) om de dierenpolitie te bellen i.v.m. verwaarlozing (alleen als je echt geen maatregel kunt / durft nemen).

Als hij al zo nonchalant en bezopen bezig is m.b.t. een hond, dan zou ik alvast je verwachtingen bespreken m.b.t. opvoeding. (Niet dat dit perse een verband heeft, maar toch...)

Heel veel sterkte
quote:slugabed schreef op 23 mei 2014 @ 17:53:

Het is niet jouw hond, dus waarom zorg jij er voor? Vriend heeft die hond gekocht, dus hij moet dan ook de verantwoordelijkheid nemen, dus laat hem maar alleen de hond uitlaten, eten geven, borstelen, etc.Mee eens! Toen man bij mij introk had ik ook al een kat, al lijkt het nu meer alsof hij van hem is dan van mij, ik heb er voor mijn gevoel de eindverantwoording voor. Dierenarts bezoekjes worden dan ook altijd door mij betaald en ik zorg voor de ontworming en het ontvlooien. Dat hoort er bij als het jouw dier is. Ik zou hem op zijn minst op zijn verantwoording wijzen, maar liever natuurlijk dat het dier een beter leven krijgt. Ik bewonder je er om dat je eigenlijk nog zo veel voor het beestje doet.
Puppycursus?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:LadyZiva schreef op 23 mei 2014 @ 17:54:

[...]

Ze heeft al een alternatief

Ik vraag me af of TO echt goed kan beoordelen wat een hond nodig heeft, en dan heb je nog heel andere kwaliteiten nodig dan tijd, een strand en een tuin. Een dierenasiel kan dat veel beter beoordelen dus dat zie ik als optie nr 1. De kennissen kunnen dan eventueel naar dat asiel om daar te solliciteren als adoptief-baasjes voor deze hond.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik vind dat jij heel hard je best doet om het voor het beestje zo aangenaam mogelijk te houden! Jou valt dus niets te verwijten. Maar toch is dat niet voldoende en schiet je vriend enorm te kort in de zorg voor zijn huisdier! Je hebt alle recht om hem daarop te wijzen, want het is echt heel triest voor de hond...

Als hij zo een hond wou dan wist hij dat er veel energie en tijd naartoe gaat, het is niet zomaar iets dat je eens kan gaan wandelen als je daar zin in hebt en voor de rest laat je het maar zijn beloop.. Ik vind het heel onverantwoord van je vriend.

Vind het ook goed dat je al een alternatief hebt, als je weet dat die kenissen er een goede thuis gaan voor geven, dan lijkt me dat een hele goede oplossing... Ik hoop dat je vriend ook snel zal inzien dat dat een betere oplossing is.. OF hij zijn gedrag heel hard gaat aanpassen, maar daar vrees ik voor hoor.
Ik zou de hond, als vriend aan het werk is, wegbrengen naar die kennissen. Spulletjes mee, hond dikke knuffel geven en lekker laten rennen op het strand. Als vriend thuiskomt en over de hond begint dan gaat ie lekker zelf naar die kennissen. Als ie daar komt heeft ie snel genoeg door dat hond het daar (wss) beter heeft dan bij jullie!

Kind gaat voor! Hond is lief totdat kind begint te lopen en hond gaat pesten, dan is het afwachten hoe lang het duurt voor de hond gaat bijten. Een hond van 10kilo heeft genoeg kracht om een vinger af te bijten.
Hond in de auto en nu nog wegbrengen. Als ik je zou kennen zou ik er een melding van maken. Dit is echt niet normaal voor een hond. 1x in de 2 weken uit laten, je vriend moet zich heel heel heel diep schamen!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven