Help, hoe red ik mijn leren handtas?

19-06-2020 23:22 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een tijdje terug is mijn bruine leren tas uit mijn huis gestolen. Tot mijn grote verbazing vond ik de tas vandaag langs een fietspad in de buurt, drijfnat en zonder portemonnee uiteraard, maar de rest van de inhoud lag er netjes omheen, dus onmiskenbaar mijn tas. Nu is de naastgelegen vijver onlangs gedregd, dus ik vermoed dat de dief de tas drie weken geleden in de vijver heefd getieft en dat hij onlangs weer naar boven is gekomen.

Nu ziet de tas er eigenlijk best goed uit na drie weken modderwater (het leer en de voering voelen nog stevig, niet rot) en het was een dure tas, dus ik wil nog wel een poging doen om de boel te redden. Maar hoe kan ik dat het beste aanpakken? Hoe voorkom ik barsten en uitdroging? Waar kan ik de tas het beste mee schoonmaken (hij stinkt!)? Waar kan ik de tas mee behandelen?

Het is (was) cognackleurig leer van het merk Cowboysbag. Bedankt alvast!
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
Je moet naar een ruitersport zaak gaan en daar zadelzeep kopen. Dan pak je een vochtig sponsje en ga je je tas fris en schoonmaken met die zadelzeep.

Daarna helemaal laten drogen en eventueel met rapide bijenwas behandelen, ook verkrijgbaar in ruitersport zaak.

Zo heb ik al een paar oude tassen puntgaaf gemaakt. Het is dankbaar werk!

Mocht het weer nodig zijn om de tas weer op kleur te brengen, dan kun je dat eenvoudig met cognac kleurige schoensmeer doen. Dan kun je dat mooi uitwrijven en dan gaat de tas ook weer glimmen.
Alle reacties Link kopieren
Is het gelukt?
Alle reacties Link kopieren
Weet ik nog niet... Ik heb de tas eerst goed laten drogen. Hij ziet er OK uit en stinkt al iets minder, maar is wel een stuk donkerder (wat ik op zich niet per sé lelijk vind, maar de oude kleur was wel mooier). Ik heb zadelzeep gekocht, moet vandaag nog even kleurloze leercreme halen (die raadde het merk zelf aan, heb ze via FB een bericht gestuurd). Moet die leercreme erop als de tas nog nat is of juist droog?
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
Maechtje schreef:
20-06-2020 09:26
Ik hou jullie op de hoogte!

De politie heb ik gisteren meteen gebeld omdat ik niet wist of ik de tas mee mocht nemen of ze zelf nog foto's wilden maken. Ze bellen me in de loop van de week terug. Ik heb wat foto's gemaakt. Gok niet dat ze er wat mee kunnen maar ach.

Hier in de stad ligt geen tassenwinkel meer helaas (enorme leegstand), dus ik ga eerst een schoenmaker proberen. Ik heb de winkel waar ik de tas gekocht heb en Cowboysbag zelf een berichtje gestuurd om te vragen wat zij adviseren, misschien levert dat nog wat op.

En ja, ik weet dat de kans klein is dat de tas er nog enigszins ongeschonden en neutraal ruikend uit komt, maar voor een flesje vet van een tientje wil ik het wel proberen. Het ergste wat er kan gebeuren is dat ik de tas alsnog weg moet gooien. Voor een tas van bijna 200 euro waag ik het er wel op, al was het maar omdat dit type uitverkocht is en ik 'm eigenlijk mooier vind dan de tas die ik ter vervanging heb gekocht.

Ik moet het nog indienen bij de verzekering, maar ik denk niet dat het veel op gaat leveren. Ben gewoon vergeten om de achterdeur af te sluiten met m'n suffe hoofd. Nog een geluk bij een ongeluk dat de desbetreffende dief alleen m'n tas en m'n laptop mee heeft gegrist en de andere laptop en m'n telefoon op het aanrecht heeft laten liggen (pal naast de deur waar ze binnen zijn gekomen. Sukkels).

Bedankt voor alle adviezen in gelk geval. De tas ligt nu volgepropt met kranten buiten in de schaduw.
Misschien dat je inmiddels te lang gewacht hebt, maar in een vergelijkbare situatie keerde de verzekering bij ons wel uit. Het hielp dat we nog ooit eerder iets geclaimd hadden.
Alle reacties Link kopieren
Maechtje schreef:
23-06-2020 09:03
Weet ik nog niet... Ik heb de tas eerst goed laten drogen. Hij ziet er OK uit en stinkt al iets minder, maar is wel een stuk donkerder (wat ik op zich niet per sé lelijk vind, maar de oude kleur was wel mooier). Ik heb zadelzeep gekocht, moet vandaag nog even kleurloze leercreme halen (die raadde het merk zelf aan, heb ze via FB een bericht gestuurd). Moet die leercreme erop als de tas nog nat is of juist droog?
Droog maar niet uitgedroogd, lijkt me.
Alle reacties Link kopieren
Ik las ook nog dit:
Tip 14: Als leren schoenen dan toch nat zijn geworden

Leren schoenen onderhouden doet u idealiter dus door ervoor te zorgen dat uw schoenen niet nat worden door sneeuw of regen. De kans daarop is echter verdraaid klein. Om uw natte leren schoenen te laten drogen is het belangrijk om deze niet direct onder of op de verwarming te leggen. De warmte zorgt ervoor dat het leer te snel droogt, waardoor het materiaal uitdroogt en er uiteindelijk scheuren ontstaan. En dat scheuren funest zijn voor leren schoenen, hoeven we je natuurlijk niet te vertellen.


Tip 15: De dam is gebroken

Blijkt dat je ook na het drogen van je schoenen nog last hebt van watervlekken? Poets deze dan weg met een laagje leercrème in dezelfde kleur als je schoenen, zoals schoenenexpert Sofie uitlegt in de tweede aflevering van ons schoenenspreekuur. Of je smeert de watervlek in met wat vaseline. Zorg ervoor dat de vlek volledig is geïmpregneerd met de vaseline. Wrijf vervolgens met een wollen doek over de vlek en de watervlekken zullen verdwijnen. Hebben beide tips niet het gewenste resultaat? Neem uw schoenen dan mee naar een van onze vestigingen. Onze onderhoudsdeskundigen daar kijken graag wat zij voor u en uw schoenen kunnen betekenen!
Alle reacties Link kopieren
groenteboerin schreef:
23-06-2020 18:14
Droog maar niet uitgedroogd, lijkt me.
Ja klopt, het leer is wat stijf maar niet kapot. Ik heb bij de schoenmaker iets gehaald om het mee in te smeren. Ga er vanmiddag mee aan de slag.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
23-06-2020 17:24
Misschien dat je inmiddels te lang gewacht hebt, maar in een vergelijkbare situatie keerde de verzekering bij ons wel uit. Het hielp dat we nog ooit eerder iets geclaimd hadden.
Bij ons ook inderdaad. Verzekering keerde uit, ondanks dat de deur niet afgesloten was.
Alle reacties Link kopieren
Als het leer weer behandeld is met was, wordt het weer soepel.
Alle reacties Link kopieren
apiejapie schreef:
24-06-2020 11:59
Bij ons ook inderdaad. Verzekering keerde uit, ondanks dat de deur niet afgesloten was.
Goed om te weten, ik ga er morgen achter aan! En anders, ach. Nee heb je, ja kun je krijgen.

Ik heb de voering van de tas met wasmiddel uitgespoeld en daarna nagespoeld, en toen meteen in de leerzeep gezet. Hij staat nu in model te drogen. Als de tas droog is (hopelijk niet te snel met dit weer; hij staat wel binnen!) ga ik 'm insmeren met de leercreme die de schoenmaker me aanraadde.

De tas ruikt nog steeds licht naar slootwater, maar met name aan de binnenkant en iets meer nu 'ie weer nat is. Droog ruik ik er niks aan.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
En, heb je de tas weer op orde gekregen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven