Help! Mogelijk muizen in huis en ik kan er niet bij!

05-12-2023 00:57 36 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo,

Ik hoor al een tijdje regelmatig, vooral 's nachts maar soms ook overdag, een ritselend/krabbend geluid in de slaapkamer. Ik dacht dus meteen aan muizen of ander ongedierte. In de slaapkamer zelf zit echter niets, dat zou ik merken. Ik dacht dus dat ze op zolder zaten. Ook daar echters niets te zien: geen muizen, geen keuteltjes, geen aangevreten dingen. Voor de zekerheid toch vallen en vergif op de zolder gezet, maar die blijven onaangeroerd.

Ik vermoed dus dat de muizen of ander ongedierte in het plafond zitten of in de spouwmuren, waar ik er dus niet bij kan.

Inmiddels is het zo erg geworden dat ik soms gewoon hout hoor splijten (dan zijn ze aan het knagen neem ik aan?), heel erg beangstigend dat je dat hoort maar er niets aan kan doen.

Ik heb reeds toestelletjes besteld die de eventuele muizen zouden moeten verjagen, zowel met ultrasoon geluid als met een elektromagnetisch veld. Geen idee of dat echt werkt, maar betere ideeën heb ik niet.

Ik heb er ook al eens een buurman bij gehaald. Die hoorde het geluid ook, zag ook niets op de zolder, en zei dat hij verder niet kon helpen.

Het gaat trouwens om een appartementsgebouw waar ik op de bovenste verdieping woon en ook een zolder heb.

Weet iemand raad? Ik moet er niet aan denken dat de plaag uitbreidt en de isolatie en elektriciteitskabels kapot gebeten worden en het binnenkort vol ligt met keuteltjes , urine en misschien dode muizen, die ik nooit zal kunnen opruimen...
Alle reacties Link kopieren Quote
Bel de ongedierte bestrijding.
Die kunnen in je muren en plafond kijken met van die speciale kleine camera’s.
Neem het geluid op met je telefoon, want als ze er eindelijk zijn hoor je het geluid natuurlijk niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bel een professional. Toen ik bedwantsen vermoedde heb ik dat ook gedaan. Hij kwam voor een klein bedrag langs om te zien of er inderdaad ongedierte was. Dat kostte 25 of 50 euro, niet al te veel. Als er bestrijding nodig was, zou dat korting op de rekening worden.
Ik bleek gelukkig geen bedwantsen te hebben, dus het is bij dat ene bezoek gebleven.

In jouw geval zou ik ook de VvE contacteren. Misschien is het hun verantwoordelijkheid? Als ze niet in jouw appartement zitten maar in de ruimtes tussen de appartementen bv.
Zou ook nog kunnen dat de VvE dan liever zelf een bestrijder inhuurt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als het niet ín je appartement is dan zou ik over de bestrijding contact opnemen met de VVE.
Alle reacties Link kopieren Quote
S-Groot schreef:
05-12-2023 01:13
Als het niet ín je appartement is dan zou ik over de bestrijding contact opnemen met de VVE.
Het is hier vrij kleinschalig. De verantwoordelijke is zelf één van de bewoners, maar die is nog tot volgende week op reis. Dan zullen we het bekijken zei hij. Maar als ik dat hout hoor splijten, dan denk ik eigenlijk dat ik niet tot dan wil wachten en gewoon morgenochtend onmiddellijk een firma wil bellen...
Alle reacties Link kopieren Quote
Verbenas schreef:
05-12-2023 01:08
Neem het geluid op met je telefoon, want als ze er eindelijk zijn hoor je het geluid natuurlijk niet.
Heb ik gedaan, maar helaas hoor je bijna niets op de opname. Ik vrees er inderdaad ook wel voor dat het geluid niet te horen zou zijn wanneer ze er dan eindelijk zijn...
Alle reacties Link kopieren Quote
Sunflowergirl schreef:
05-12-2023 01:17
Het is hier vrij kleinschalig. De verantwoordelijke is zelf één van de bewoners, maar die is nog tot volgende week op reis. Dan zullen we het bekijken zei hij. Maar als ik dat hout hoor splijten, dan denk ik eigenlijk dat ik niet tot dan wil wachten en gewoon morgenochtend onmiddellijk een firma wil bellen...

Hout horen splijten klinkt wel vrij bijzonder, hoor je niet gewoon geknaag aan het hout?
Alle reacties Link kopieren Quote
Sunflowergirl schreef:
05-12-2023 01:18
Heb ik gedaan, maar helaas hoor je bijna niets op de opname. Ik vrees er inderdaad ook wel voor dat het geluid niet te horen zou zijn wanneer ze er dan eindelijk zijn...

Dan kan ik me niet voorstellen dat je hout hoort splijten. Als ik muizen heb dan kan ik op een opname heel goed terughoren als ze aan hout knagen (laat staan als het zou splijten).
Alle reacties Link kopieren Quote
S-Groot schreef:
05-12-2023 01:21
Dan kan ik me niet voorstellen dat je hout hoort splijten. Als ik muizen heb dan kan ik op een opname heel goed terughoren als ze aan hout knagen (laat staan als het zou splijten).
Dan heb ik me waarschijnlijk niet zo goed uitgedrukt, ik bedoel gewoon dat ik hoor dat er "iets" gebeurt met hout, vermoedelijk eraan knagen!
Misschien zijn het vleermuizen. Daar zie je inderdaad niets van, maar je kunt ze wel horen. Die zijn overigens beschermd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Muizen ruik je wel. Die laten hun urine lopen waar ze gaan en dat ruik je wel. Zijn het geen boktorren? Die hoor je ook knagen.
Kortom: professional bellen
Alle reacties Link kopieren Quote
Geluiden kunnen erg vervormen. Sommige geluidsgolven dragen verder dan andere zodat je niet het hele geluid hoort maar alleen bepaalde aspecten ervan, en vaak is het heel ergens anders dan je denkt.

Een heel apart verschijnsel is dat als je slecht kan horen vanwege griep of tinnitus, je eigenlijk niet meer weet wat je hoort. Zit het geluid in je oor of buiten? Je bent dan geneigd meer te gaan luisteren en dus ook meer te gaan horen. Kleine geluiden die je anders negeert hoor je dan heel duidelijk maar vervormd en daarvoor probeer je een betekenis te vinden.

Vroeger woonde ik in een huis waar voortdurend gruis achter het behang of in de spouw naar beneden viel. Ook hoorde je leidingen die krompen en weer uitzetten. Misschien is het iets dergelijks? Of geloof je in geesten? Ook dat kan je extra alert maken. Sinterklaas op het dak en al dat geheime gedoe voegt ook onbewust toe aan je fantasie. Misschien toch wel weer goed dat hij bezig is met zijn vertrek. ;-D
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren Quote
Alle materialen "werken" en degenereren ook he. Hele krachten ontstaan door temperatuur en vocht.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren Quote
Toen ik nog bij m’n ouders woonde hebben we dit ook eens gehad. Ze kwamen nooit binnen, want katten, maar je hoorde ze wel altijd ritselen in (?) het plafond. Zij/wij hebben er niks mee gedaan en het ging uiteindelijk ook weer weg. Duurde een aantal maanden denk ik. Dat kan dus ook. Maar als het mijn eigen huis was zou ik denk ik een professional laten kijken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Oh en ik bedenk nog even: het kan niet uit de dakgoot komen? Dat hadden wij in ons vorige huis, de dakgoot liep bovenlangs het slaapkamerraam en daar zaten ook vaak, met name vogels, in te krabbelen/wandelen/rommelen. Dat klonk ook enorm door, alsof ze in het plafond zaten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk eigenlijk niet dat je al de conclusie kan trekken dat het muizen zijn. Daar is immers geen enkel bewijs voor. Het zou kunnen, maar het zou net zo goed iets anders kunnen zijn. Alleen al om te bepalen waar je precies mee te maken hebt, zou ik een professional een consult laten doen. Dan weet je wat meer.
Je bijt je nu vast in muizen, maar misschien is het dat helemaal niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik had ook muizen in het plafond. Bij de verwarmingsbuis zat een klein gaatje in het plafond. Via daar heb ik met 1 vinger gifkorrels het plafond in geduwd. Dat werkte heel goed, daarna hoorde ik eetgeluiden. Heb ze nooit meer gehoord daarna.

Ik wist toen wel heel zeker dat het muizen waren, omdat de buren ze ook hadden (zelfs in bed!). Ik had ook zo'n bestrijdingsbedrijf gebeld, daar werd ik niet heel vrolijk van. Ze konden alleen wat voor me betekenen als ik een gat van 10(!!) cm in het plafond zou maken, zodat ze lokdozen konden plaatsen. Dus hou daar maar vast rekening mee als het inderdaad muizen zijn. Ik herken dat hout splijten geluid overigens niet. Bij mij waren het rengeluiden en later dus eetgeluiden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou inderdaad ook de bestrijding laten komen om eerst te checken wat het is. Dan kan je daarna gericht het probleem aanpakken. Hier zat in de buitenmuur ook iets. Geen idee wat, bestrijder heeft met een camera gekeken en kon zo snel niks vinden. Daarna is onze buitengevel geïsoleerd, dus als er al iets zat dan zit het nu vast tussen de lijm en isolatiebolletjes.
Alle reacties Link kopieren Quote
thistle schreef:
05-12-2023 05:40
Muizen ruik je wel. Die laten hun urine lopen waar ze gaan en dat ruik je wel. Zijn het geen boktorren? Die hoor je ook knagen.
Kortom: professional bellen

Dat hoeft helemaal niet hoor, die paar plasjes dringen niet meteen door de muur heen.

TO, je zult zelf de afweging moeten maken of je het via de VVE wil laten lopen of dat je nu zelf al een bestrijdingsbedrijf inschakelt. Voordeel om het via de VVE te laten lopen is dat je het waarschijnlijk niet alleen hoeft te betalen én dat als er een gat gemaakt moet worden om vallen te kunnen zetten dat niet per sé in jouw appartement hoeft.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij hebben ze ook in het plafond gehad (nou ja, eigenlijk nog een stapje erger... we hadden ratten). Wij hebben spotjes, die hebben we er op een paar plaatsen uitgehaald, gif door de gaten geduwd en de spotjes er weer in. Het was daarna snel klaar gelukkig en we hebben ook gevonden hoe ze binnen kwamen, dus het is ook definitief opgelost. Is al een aantal jaar geleden geleden, maar ik krijg zo weer de kriebels als ik denk dat ik wat hoor.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik had hier ook muizen in het plafond. Toen ik een plafond moest vervangen in een kamer, kwamen daar echt duizenden muizenkeutels uit. Maar geen schade aan de balken :) Nadat ik katten kreeg, bleef het geluid voortaan beperkt tot af en toe als het koud werd. Ik had al eens aan de buren gevraagd of zij last hadden van muizen, maar die beweerden nooit iets te merken. Toen de buurvrouw verhuisde, bleken er op haar zolder tientallen muizennesten te zitten. Omdat ze al 90+ was, was ze al 20 jaar niet meer op die zolder geweest. Sinds dat huis is gerenoveerd heb ik ook nooit meer gescharrel gehoord. Wel soms vogels in de dakgoot en dat klinkt alsof ze naast je in bed liggen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Duufje schreef:
05-12-2023 09:56
Wij hebben ze ook in het plafond gehad (nou ja, eigenlijk nog een stapje erger... we hadden ratten).
.
Ook hier onlangs ratten in huis.
Dit is opgelost door de ongediertebestrijding van de gemeente
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren Quote
tv-icoon schreef:
05-12-2023 05:54

Een heel apart verschijnsel is dat als je slecht kan horen vanwege griep of tinnitus, je eigenlijk niet meer weet wat je hoort. Zit het geluid in je oor of buiten? Je bent dan geneigd meer te gaan luisteren en dus ook meer te gaan horen. Kleine geluiden die je anders negeert hoor je dan heel duidelijk maar vervormd en daarvoor probeer je een betekenis te vinden.
tv-icoon schreef:
05-12-2023 05:54
Sinterklaas op het dak en al dat geheime gedoe voegt ook onbewust toe aan je fantasie.
Nee hoor, het is geen fantasie. Ik woon hier al een paar jaar en heb dat geluid vroeger nooit gehoord. En de buurman is komen luisteren en heeft het ook gehoord.
Alle reacties Link kopieren Quote
Jufjoke schreef:
05-12-2023 07:35
Ik denk eigenlijk niet dat je al de conclusie kan trekken dat het muizen zijn. Daar is immers geen enkel bewijs voor. Het zou kunnen, maar het zou net zo goed iets anders kunnen zijn. Alleen al om te bepalen waar je precies mee te maken hebt, zou ik een professional een consult laten doen. Dan weet je wat meer.
Je bijt je nu vast in muizen, maar misschien is het dat helemaal niet.
Dat weet ik inderdaad niet zeker. Ik heb bvb. ook al iets op de zolder gelegd dat marters zou moeten verdrijven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Duufje schreef:
05-12-2023 09:56
Wij hebben ze ook in het plafond gehad (nou ja, eigenlijk nog een stapje erger... we hadden ratten). Wij hebben spotjes, die hebben we er op een paar plaatsen uitgehaald, gif door de gaten geduwd en de spotjes er weer in.
Die tip had ik ook al gelezen inderdaad. Alleen... ik heb dus in bijna heel mijn appartement spotjes, maar nu juist niet in die ene kamer. Nu vraag ik mij af of een spotje eruit halen in de aangrenzende gang ook zou werken? Ik heb werkelijk geen idee of die ruimte boven het plafond doorloopt over de muren heen.

Daarnaast ben ik niet zo 'n handige harry dus heb ik geen idee hoe ik eraan zou moeten beginnen om zo 'n spotje eruit te halen...

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven