Help! Mogelijk muizen in huis en ik kan er niet bij!

05-12-2023 00:57 36 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo,

Ik hoor al een tijdje regelmatig, vooral 's nachts maar soms ook overdag, een ritselend/krabbend geluid in de slaapkamer. Ik dacht dus meteen aan muizen of ander ongedierte. In de slaapkamer zelf zit echter niets, dat zou ik merken. Ik dacht dus dat ze op zolder zaten. Ook daar echters niets te zien: geen muizen, geen keuteltjes, geen aangevreten dingen. Voor de zekerheid toch vallen en vergif op de zolder gezet, maar die blijven onaangeroerd.

Ik vermoed dus dat de muizen of ander ongedierte in het plafond zitten of in de spouwmuren, waar ik er dus niet bij kan.

Inmiddels is het zo erg geworden dat ik soms gewoon hout hoor splijten (dan zijn ze aan het knagen neem ik aan?), heel erg beangstigend dat je dat hoort maar er niets aan kan doen.

Ik heb reeds toestelletjes besteld die de eventuele muizen zouden moeten verjagen, zowel met ultrasoon geluid als met een elektromagnetisch veld. Geen idee of dat echt werkt, maar betere ideeën heb ik niet.

Ik heb er ook al eens een buurman bij gehaald. Die hoorde het geluid ook, zag ook niets op de zolder, en zei dat hij verder niet kon helpen.

Het gaat trouwens om een appartementsgebouw waar ik op de bovenste verdieping woon en ook een zolder heb.

Weet iemand raad? Ik moet er niet aan denken dat de plaag uitbreidt en de isolatie en elektriciteitskabels kapot gebeten worden en het binnenkort vol ligt met keuteltjes , urine en misschien dode muizen, die ik nooit zal kunnen opruimen...
Alle reacties Link kopieren Quote
Charlie591 schreef:
05-12-2023 06:15
Oh en ik bedenk nog even: het kan niet uit de dakgoot komen? Dat hadden wij in ons vorige huis, de dakgoot liep bovenlangs het slaapkamerraam en daar zaten ook vaak, met name vogels, in te krabbelen/wandelen/rommelen. Dat klonk ook enorm door, alsof ze in het plafond zaten.
En dit. Dacht bij mijn moeder dat er dus muizen zaten, maar dat waren de vogels in de dakgoot en onder de rand. Dat klonk echt heel erg door!
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben blijkbaar de enige maar ik zou me er eigenlijk niet zo druk om maken. In oude huizen gebeurt het wel vaker, dat er ergens een tijdje muizen zitten. Zeker als het wat kouder is. Ze trekken meestal vanzelf weer naar buiten en vaak klinkt het ook altijd meer en grootser dan het daadwerkelijk is. En het kan idd ook iets anders zijn. Een vogel in de dakgoot of onder de daknok ofzo.
Alle reacties Link kopieren Quote
meisje85 schreef:
05-12-2023 14:44
Ik ben blijkbaar de enige maar ik zou me er eigenlijk niet zo druk om maken. In oude huizen gebeurt het wel vaker, dat er ergens een tijdje muizen zitten.
Alleen is het geen oud huis, maar een appartementsgebouw van 11 jaar oud...
Alle reacties Link kopieren Quote
Update: vandaag nog eens de vallen op zolder gecontroleerd en... in beide vallen een dode muis. Ik schrok er behoorlijk van moet ik zeggen! Maar het zijn dus wel degelijk muizen én blijkbaar zitten ze dan toch op een plaats waar ik erbij kan en niet in de muren of plafonds. Dus dat is wel goed nieuws. Nu is nog de vraag met hoeveel ze zijn, want dat zullen wel niet de enige twee geweest zijn. En hoe de lijken gaan opgeruimd geraken :-?
Morgen naar de winkel om meer vallen!
Alle reacties Link kopieren Quote
Je kan de dode muizen in de bruine bak gooien.
Alle reacties Link kopieren Quote
rieneke schreef:
05-12-2023 21:37
Je kan de dode muizen in de bruine bak gooien.
Ik weet niet eens wat een bruine bak is! :-o
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat is de compostbak, waar alle organische afval ingaat. Anders gewoon bij het restafval. En als je alleen een klem hebt gebruikt en geen gif, kan je de muisjes ook in het dichtsbijzijnde park deponeren: een heerlijk welkom maaltje voor veel vogels.
Alle reacties Link kopieren Quote
Sunflowergirl schreef:
05-12-2023 21:18
Update: vandaag nog eens de vallen op zolder gecontroleerd en... in beide vallen een dode muis. Ik schrok er behoorlijk van moet ik zeggen! Maar het zijn dus wel degelijk muizen én blijkbaar zitten ze dan toch op een plaats waar ik erbij kan en niet in de muren of plafonds. Dus dat is wel goed nieuws. Nu is nog de vraag met hoeveel ze zijn, want dat zullen wel niet de enige twee geweest zijn. En hoe de lijken gaan opgeruimd geraken :-?
Morgen naar de winkel om meer vallen!
Hmm als je twee dode muizen hebt in korte tijd, wil ik niet eens met je mee raden hoeveel er in totaal zijn. Het is niet zo diervriendelijk maar dat soort kolonies kun je eigenlijk alleen met gif bestrijden. Of je moet 30 vallen willen neerzetten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Sunflowergirl schreef:
05-12-2023 21:18
Update: vandaag nog eens de vallen op zolder gecontroleerd en... in beide vallen een dode muis. Ik schrok er behoorlijk van moet ik zeggen! Maar het zijn dus wel degelijk muizen én blijkbaar zitten ze dan toch op een plaats waar ik erbij kan en niet in de muren of plafonds. Dus dat is wel goed nieuws. Nu is nog de vraag met hoeveel ze zijn, want dat zullen wel niet de enige twee geweest zijn. En hoe de lijken gaan opgeruimd geraken :-?
Morgen naar de winkel om meer vallen!

Het kan ook allebei. Het zou wel prettig zijn als je er nog achter kunt komen waar ze binnen komen, maar wie weet is het over als je deze 'partij' muizen gevangen hebt.
Alle reacties Link kopieren Quote
KamilleT schreef:
05-12-2023 22:17
Hmm als je twee dode muizen hebt in korte tijd, wil ik niet eens met je mee raden hoeveel er in totaal zijn. Het is niet zo diervriendelijk maar dat soort kolonies kun je eigenlijk alleen met gif bestrijden. Of je moet 30 vallen willen neerzetten.

Hoeft helemaal niet meteen een 'kolonie' te zijn. TO kan het eerst met vallen proberen en over een week(?) verder overleggen met de andere bewoners/VVE over of er verder in het gebouw muizen zitten en er verdere stappen genomen moeten worden.
Alle reacties Link kopieren Quote
rieneke schreef:
05-12-2023 22:09
Dat is de compostbak, waar alle organische afval ingaat. Anders gewoon bij het restafval. En als je alleen een klem hebt gebruikt en geen gif, kan je de muisjes ook in het dichtsbijzijnde park deponeren: een heerlijk welkom maaltje voor veel vogels.
Grappig, ik ken ze alleen als groene bak.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven