Help! Muizen in spouwmuur

15-10-2017 07:07 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve forummers, ik heb even advies nodig.

Al een tijdje (minstens 1 jaar) weet ik dat er een muis in onze kruipruimte woont. Ik zag een k keer buiten een aangevreten kastanje o.i.d. bij het venilatieroostertje van de kruipruimte liggen en later zag ik hem weleens buiten lopen.
Nooit in huis sporen tegengekomen dus ik heb het zo gelaten. Het beest zocht buiten naar eten en ik had er geen last van. Dat was misschien niet slim...

Vanmorgen om 6 uur wakker geworden van knaag- en/of krabgeluiden boven mijn hoofd in de slaapkamer. Nu lig ik uiteraard klaarwakker. Hij lijkt dus in de spouw te zitten en mogelijk een weg naar binnen te zoeken. Héél erg niet de bedoeling!!!

Ik wil nu graag z.s.m. vallen neerzetten bij de ventilatieroosters en in de kruipruimte, iemand tips hiervoor?

Doosjes met gif? Klemmen? Iets anders?

Als ik denk dat de muis weg is zal ik natuurlijk de ventilatieroosters beter dichtmaken. (De vorige bewoners hebben daar namelijk een gat in gemaakt om er een kabel doorheen te kunnen trekken.... :facepalm: :facepalm: )
Dat had ik nu nog niet gedaan omdat ik bang was om de muis juist mijn huis in te jagen als ik zijn uitgang naar buiten zou afsluiten..
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Hier brengt de kat ook levende muizen mee naar binnen. Die dan vrolijk in de voerbak van de kat in slaap vallen. Met de kat die toekijkt vanaf de gang. Stom beest.

Ik had echt veel last van muizen, toen een kat genomen en dat heeft echt goed geholpen. Geen muizen meer. Maar ja, nu neemt ze ze dus zelf af en toe mee naar binnen. Ze doodt ze niet, ze wil er alleen mee spelen. Maar dan moeten ze wel bewegen. Dus als zo'n muis in de voerbak van de kat ligt te slapen, onderneemt onze kat geen actie helaas.

Slapende muis heb ik zelf naar buiten gejaagd. Ik denk nog steeds dat muizen niet uit zichzelf naar binnen komen, vanwege de aanwezige kat. En dat over het algemeen de muizen die door de kat naar binnen worden gebracht, zich snel weer richting buiten uit de voeten maken. Ik hoor in ieder geval nooit muizen en zie er ook geen sporen van. Die slapende muis in de voederbak was wel echt een uitzondering.
Muizen zijn nooit alleen.
Daantje2103 schreef:
30-07-2020 09:29
Muizen zijn nooit alleen.
.
Dat klopt, maar ik hoor er wel echt altijd maar een.

Ik woon in een rijtjeshuis, kan best zijn dat de rest bij de buurvrouw woont of zelfs nog meer huizen verder. Via de spouw is alles aan elkaar verbonden.

We zullen zien hoeveel ik er uiteindelijk vang. Ik ga de poepjes opruimen, zolang er nog een muis rondloopt zullen er steeds ook nieuwe poepjes te vinden zijn. Heel onopvallend zijn die beesten natuurlijk niet...

De pindakaas was vanmorgen van beide vallen af gegeten, 1 val was dichtgeklapt zonder vangst en de andere stond gewoon nog op scherp. :puh: Beide vallen opnieuw gezet, morgen weer checken.
Ik lees mee, want wij hebben sinds een paar maanden ook last van muizen in een oud huis :(. Hier werkt qua vallen helemaal niks! Diervriendelijke, klapvallen, ze lopen er gewoon om heen. Bij ons is het zo erg dat ze af en toe gewoon rondlopen in de huiskamer 's avonds! En het ergste: op de gekste plekken vind je muizenkeutels. Onze dreumes heeft al een keer een keutel in zijn mond gestopt (horror!!) dus gif is om die reden geen optie.

We hebben van vrienden met katten haren gekregen, die heb ik onder de plint in de keuken geschoven en dit werkte een paar weken! Tot we er weer een in de bijkeuken aantroffen, aaaarghh. Binnenkort maar weer een nieuwe lading haar verspreiden.
Hier de eerste nacht niets gevangen, maar de tweede nacht was het raak!

De val staat echt goed op de looproute tegen de muur aan.

@Bruschetta, kun je met iets anders/ groters een soort obstakel langs de val vormen, zodat ze echt over de val heen moeten?

Hier ook groot verschil tussen twee modellen: de ene is mega gevoelig en slaat bij het minste al dicht (daarmee is het gelukt), de andere daar eten ze gewoon het lokaas vanaf zonder dat de val dichtklapt.
Let op het metalen "mechaniekje":

Afbeelding
Deze is veel gevoeliger

Afbeelding
Deze is al twee keer leeg gegeten zonder dicht te klappen.
flipje2 wijzigde dit bericht op 31-07-2020 22:37
18.88% gewijzigd
Op mijn oude werk werden weleens planken met hele rijen vallen erop neergezet.
Bijvoorbeeld een hele rij vallen over de volle breedte van een deuropening.

Effectief, maar dan moet je die wel elke ochtend weghalen voordat je kind erbij in de buurt kan komen (maar dat moet je met een enkele val natuurlijk ook al).
Wij hebben muizen op zolder, maar blijkbaar in het plafond. Tussen de afdekplaten en de dakpannen in...

Dat betekend dus een ladder naar boven sjouwen en proberen het gif achter zo een plaat je duwen zonder dat er een hoop rommel naar beneden valt.

De muizenval op de grond staat onaangeroerd, de poepjes blijken van het plafond naar beneden te vallen (deels in een spinnenweb).
Muizen houden niet van de geur van munt en kruidnagels. Misschien kun je daar iets mee?
Ik vind hier dingen van.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven