Het grote urban-kamerplantenjungle-topic

29-08-2018 10:05 2199 berichten
Alle reacties Link kopieren
Urban Jungles zijn helemaal in!

Afbeelding

Enkele jaren geleden heb ik een poging gedaan tot een kamerplantentopic want toen had het groene virus mij al te pakken maar er was weinig animo. Inmiddels denk ik dat dat anders is, planten zijn hip! Maar daarnaast ook gezond, stressverlagend en natuurlijk ook gewoon heel erg mooi.

Hebben jullie veel planten? Wat zijn jullie favoriete? Lopen jullie ergens tegenaan? Krijg je steeds meer dode punten? Welke plant zou het overleven in je vensterbank? Welke plant vind je echt een dramaqueen en welke populaire plant vind je stiekem echt heel suf?

Kom mee kletsen in het plantjestopic! :cheer2:

Afbeelding
Afbeelding
Ik heb een blauwvaren, echt heel mooi! Veel mensen kennen alleen de krulvaren die het zelden goed doen in de woonkamer, blaadjes verliezen aan de lopende band daarom ook het linkje :)
Weet je meteen welke je NIET in de zon moet zetten of in een droge huiskamer.
Eén dag niet sproeien en je kan weer gaan stofzuigen en steken er allemaal kale sprieten uit maar in een vochtige warme badkamer is het echt een blikvanger (als je ervan houdt uiteraard!).
Alle reacties Link kopieren
De overwintering lukt goed - de meeste planten zijn gewoon doorgegroeid - maar nu is er toch kennelijk een plantje binnengekomen met een rouwvliegjes-besmetting, deze vermoedelijk: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... rlands.jpg

Sindsdien vliegt er een paar keer per dag zo'n vliegje voor mijn ogen en gaat dan op mijn scherm zitten of, erger, er vliegt er een je neusgat in als je wil slapen.

Er schijnen weinig studies over het beestje te zijn, hij schijnt te leven van dood materiaal en/of schimmels. Humus dus. Het meest voorkomende advies is de potgrond droger te houden of het bovenste laagje te vervangen door zand, maar dat is geen optie. Als ik niet genoeg water geef dan gaan de meeste varens dood; zo simpel is het. En varens willen nu eenmaal een door bladeren bedekte bodem.

Pogingen om varens weg te gooien zijn me nog niet goed gelukt, als ik ermee boven de vuinisbak sta dan vind ik ze er toch veel te goed uitzien. :cry: Ik moet een ander vragen om dat voor me te doen.

Dorre vochtige blaadjes verwijderen vind ik wel veel werk voor een maatregel die vermoedelijk niet genoeg helpt.

Aarde vervangen tja, dan blijf ik aan de gang.

Insecticiden stinken teveel. Maar ja toch maar gedaan maar sindsdien toch weer twee vliegjes gezien.

Weggooien of tolereren schijnt toch de enige keus te zijn. En geen risicoplanten die van vochtige aarde houden meer nemen.

Een gasmasker dragen als ik wil slapen vind ik echt teveel moeite. :proud:

Ik denk toch aan plastic varens. ;-)
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren
TV icoon, ze haten kaneel! Dus strooien of water met kaneel geven. Poging waard voor je ze weg doet, varen zijn zoooo mooi.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor het idee Koettie, ik zal het proberen.
Dan moet het maar zoals het kan
koettie merci voor de tip , ik heb in elke pot wat kaneel gestrooid.
Alle reacties Link kopieren
Ik duim dat het helpt! Bij mij wel, was wel een beginnende plaag.
Deze keer is het ook maar een beginnende plaag van de afgelopen zomer was het heel erg . mijn zelfgemaakte vliegenval vonden ze maar om te lachen en mijn vliegenetende plantje is gaan hemelen . Waarschijnlijk hebben ze ook de dood van mijn orchideeen collectie op hun geweten .
Alle reacties Link kopieren
Ik zal het rapporteren als ik ze een week niet zie. Het zijn er heel wat die in aanmerking komen; zeker meer dan twintig met zachte vochtige aarde. Alleen de grote planten kunnen droger staan.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de kaneel nog niet geprobeerd maar sinds de post gisteren geen vliegjes meer gezien. Hopelijk helpt de laatste bespuiting toch tegen de larven in de aarde. Een keer herhalen doe ik nog wel maar Ik heb geen zin om dat keer op keer te doen als er eentje ontsnapt aan de behandeling. Dan vind ik er niets meer aan.

Kaneel kan alleen maar op kleine schaal dus op vijf plantjes in een afgesloten kamer anders gaat het huis wel langdurig ruiken.
Dan moet het maar zoals het kan
ik heb vandaag maar een gezien .dus ik heb hoop dat het werkt .Wat de geur betreft geen idee .mijn reukzin is weer eens op vakantie .
Alle reacties Link kopieren
Oh, dat is handig, dan ruik je niet dat je huis naar appeltaart ruikt :)

Ze leven maar kort, zo tussen één en vijf dagen.

Ik zag er net weer een.

Ik ben gisteren nog even langs het tuincentrum gerend maar toen kwam ik terug met alles behalve iets tegen rouwvliegjes. Ik werd telkens afgeleid. Dus dat is niet de manier. Wel een plastic plant rijker.
Dan moet het maar zoals het kan
tv ,icoon/ hoe durf je een plastiek plant. Bang dat ze gaan bijten de echte planten . Ik begin er nu op te letten dat sommige er niet uitzien als plastiek . Hoewel ik heb er wel een waarvan iedereen denk dat een valse is . Op de 1ste foto in de op staat ie helemaal rechtsboven . geen idee wat de naam is . En mijn vriend annex huisgenoot dacht dat het allemaal plastiek was .
Alle reacties Link kopieren
Haha, ik hou ook niet van nep, maar ik heb jaren lang een plastic vetplanten gehad en af en toe water gegeven... :-o
Dochter dacht dat de crassula Hottentot nep was.
Alle reacties Link kopieren
@walpurgisnacht: de meeste plastic planten zijn spuuglelijk maar soms, eens per tien jaar, zie je er opeens een waarvan je denkt: die lijkt nét echt. Hij is bedoeld voor op een donkere plek waar een echte plant niet kan leven. :)
Dan moet het maar zoals het kan
t.v het is uw huis , het intresseert mij niet wat je koopt voor je huis . Maar soms moet ik 3 keer kijken en voelen of het wel een echte is . Goed idee trouwens om een neppe te kopen voor moeilijke plekken . Zal ik onthouden voor later , bespaart heel wat kopzorgen .
Alle reacties Link kopieren
Vandaag een vrije dag, ga zo meteen lekker rommelen met de planten. Er moeten er een paar onder de douche, ik moet een en ander verpotten en stekken. Lekker aanklooien eigenlijk. Heb ik me na een rotweek op mijn werk echt op verheugd.
Alle reacties Link kopieren
Ik ook vrij en ik ga ook de plantjes douchen. Even verstand op nul en lekker rommelen.
Alle reacties Link kopieren
Psies! :jump:
Alle reacties Link kopieren
Het is mooi plantenweer. Er zit lente in de lucht.

Binnen zijn er alweer veel nieuwe blaadjes en buiten is de winter nog niet echt langs geweest.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren
Ha, planten douchen, ik werd altijd voor gek verklaard door mijn omgeving!

Laatst mijn grote planten naar boven gesjouwd want daar is mijn douche. Als het buiten warmer is, hoef ik niet zoveel te slepen, dan gebruik ik de tuin en tuinslang.

De planten met groot blad laat ik staan en stof ik per blad af.

Kleine plantjes zijn geen probleem. Gezellig in de badkuip verzamelen en sproeien maar.
Alle reacties Link kopieren
Zooo. M'n deliciosa gesnoeid, ding ging alle kanten op. Als ze aanslaan komt ie in de slaapkamer. M'n monkeymask stekjes in de aarde gezet en m'n selloum maar eens goed afgestoft, die was een beetje smoezelig.
Tuingravin schreef:
14-02-2019 20:28
Venusvliegenvangers heb ik gezien bij i.ntratuin.
Jaaaa ik heb er 1, of eigenlijk 3 :)

Drie vliegenvangers: zo'n bekerplant met 3 puntgave bekers aan de toppen van de blaadjes, die staat gewoon in een potje.

En 2 die op de grond groeien, één venusvliegenvanger én een trompetplantje.
Of eigenlijk: die trompetjes moeten er nog uit gaan groeien. De venustrap heeft wel al behoorlijk grote hapmondjes om het zo maar te noemen: die lust wel een rouwmugje denk ik.
De kleinere heb ik in een glazen pot gezet met zijn tweetjes, even snel want ik ga ze nog met mos enz echt mooi neerzetten. Pot is wel open aan de bovenkant maar lijkt me wel goed vocht vasthouden op deze manier want ze mogen niet uitdrogen voor zover ik me kan herinneren: daar bezwijken ze meestal aan. Nu even laten wennen aan de kamertemperatuur, ze stonden buiten in de schaduw; ijskoud dus.

Voor 8,95 drie plantjes: ik hoop dat ze goed groeien en het overnemen van de vallen met suikerwater. Lijkt me geweldig als je die beestjes gewoon kan bestrijden met weer een andere plant al zie ik sinds ik vallen heb gezet (3 oude kleine glaasjes met suikerwater) nog maar zelden een rouwmugje voorbijkomen. Ze trappen erin maar ik ben bang dat ik tegen de tijd dat de deuren naar het balkon opengaan ik juist wespen en andere ongewenste vliegende beestjes binnen krijg met die zoetigheid.

Ik zal zeker even laten weten of het gaat lukken om de rouwmugjes te verdelgen t.z.t. :hyper:
Koettie schreef:
18-02-2019 12:40
TV icoon, ze haten kaneel! Dus strooien of water met kaneel geven. Poging waard voor je ze weg doet, varen zijn zoooo mooi.
Op blz.36 had ik het ook over kaneel (je zal het net gemist hebben) maar je kan het dus evt. gewoon op de aarde strooien? Ik had gelezen dat je kaneel op een schaal moest doen, water erbij, roeren en de volgende dag kaneelwater erafscheppen, na 2 wkn nog een keer. Durfde het niet aan, bang dat mijn planten ook het loodje zouden leggen.
Nu zijn ze uit mijn gezicht verdwenen door de vallen en sinds vandaag zoals ik eerder schreef: vliegenvangers :)

Maar gewoon gemalen kaneel op de aarde kan dus ook? Ik begreep door dat gedoe met een schaal water dat de kaneel zelf niet op de grond mocht. Al zei niemand waarom.
Zou het ook helpen om hier en daar een pijpje kaneel in de grond te steken bij een paar grote planten? Kan niet wachten tot ik die vieze vallen weg kan doen met die dooie mugjes erin, yuk!
Alle reacties Link kopieren
Het is heerlijk plantjes weer. Ik heb overal de dorre blaadjes en oude bloemen uitgehaald en verdachtte planten voorzien van kaneel. (En dochterlief uit de plant geplukt want t rook zo lekker)

Mijn trompetbekerplant maakt gelukkig weer nieuwe bekers. Ik was zo bang dat hij zou verrotten.

Mn monstera heeft ook een nieuw blad.

En mijn hertshoornvaren heeft helemaal de lente in zn bol :heart:
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
SadButTrue999 schreef:
23-02-2019 18:58
Op blz.36 had ik het ook over kaneel (je zal het net gemist hebben) maar je kan het dus evt. gewoon op de aarde strooien? Ik had gelezen dat je kaneel op een schaal moest doen, water erbij, roeren en de volgende dag kaneelwater erafscheppen, na 2 wkn nog een keer. Durfde het niet aan, bang dat mijn planten ook het loodje zouden leggen.
Nu zijn ze uit mijn gezicht verdwenen door de vallen en sinds vandaag zoals ik eerder schreef: vliegenvangers :)

Maar gewoon gemalen kaneel op de aarde kan dus ook? Ik begreep door dat gedoe met een schaal water dat de kaneel zelf niet op de grond mocht. Al zei niemand waarom.
Zou het ook helpen om hier en daar een pijpje kaneel in de grond te steken bij een paar grote planten? Kan niet wachten tot ik die vieze vallen weg kan doen met die dooie mugjes erin, yuk!
Oh geen idee of het slecht is. Ik strooi af en toe gewoon als ik ergens een vliegje zie. Nooit een plaag gehad, vooral preventief dus.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven