Het Grote Viva Katten Topic!

21-08-2018 15:18 3010 berichten
Bij elk topic met KattenVragen komen de kattenliefhebbers van Viva bijeen. Waarom dan niet gewoon een centraal kattentopic zodat we lekker kunnen kletsen over wat onze poezels en kattenmannen uitvoeren? Waar natuurlijk ook af en toe een vraag gesteld kan worden aan de beste kattenexperts die het forum te bieden hebben.

Ik zie wel of er geinteresseerden zijn, het lijkt me wel handig om af te spreken dat we elkaar met respect behandelen ondanks de keuzes die de ene kattendienaar maakt tov de ander (Binnen/Buiten debat is natuurlijk mogelijk, maar laten we het gezellig houden).

------

Mijn kattenfamilie:

Ik heb een cyperse kater genaamd Walt (naar Heisenberg van Breaking Bad vernoemd). Hij is inmiddels 4 jaren jong. Walt houd er van om op me te jagen, drinkt graag uit de kraan, is 5 kilo zwaar maar prima op gewicht. Het is geen schootkat maar slaat een kroelsessie niet af. Hij vind het heerlijk om te spelen én te apporteren. Hij jaagt graag, al blijft het bij proberen want hij heeft nog nooit iets gevangen.

Daarnaast een jong katertje van enkele maanden, een rode duivel, Harry. Vernoemd naar Harry Potter. Snel als het licht, heeft een tikje verlatingsangst, en ligt wél graag op schoot. Harry heeft inmiddels alle eetkamerstoelen gesloopt, vind het heerlijk om in de vitrage te hangen, of om bovenop een slapende Walt te springen.

The Boys gaan uitstekend met elkaar om, stoeien veel en zijn gelukkig beide speels. Ik betrap ze er vaak op dat ze bij elkaar liggen, al zit er dan minstens een halve meter tussen.

Naast de katten heb ik 5 vissen in de vijver. Walt heeft ze gezien maar lijkt nog niet te snappen dat dit eventueel eten is (gelukkig).
Onze kat heeft al drie dagen last van een dwarszittende haarbal. Een aantal keer per dag doet hij zijn best deze eruit te rochelen, maar hij komt niet los.
Kan ik dit stimuleren met huis, tuin en keuken middeltjes?
HaPu schreef:
04-12-2018 12:15
Onze kat heeft al drie dagen last van een dwarszittende haarbal. Een aantal keer per dag doet hij zijn best deze eruit te rochelen, maar hij komt niet los.

haarbalpasta kopen. Dat werkt het best.
HaPu schreef:
04-12-2018 12:15
Antihaarbal pasta is gewoon verkrijgbaar in de dierenwinkel.

Hoe oud is de kat? Als de pasta niet werkt even na laten kijken anders.
Is het een binnenkat? Ik heb laatst een bakje met kattengras gekocht in een tuincentrum. Ik ken verder geen middeltjes wat zou kunnen werken. Er bestaat ook nog speciaal voer tegen haarballen.
https://kattenzorgnijmegen.nl/haarballen/

Haarballen kennen risico's dus doe maar geen htk middeltjes.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoor ook altijd positieve berichten over haarbalpasta!
Thuiskomen en er dan achterkomen dat 1 van de katten aan de diarree is en blijkbaar zijn bak niet meer kon of wilde bereiken. Alles zit onder :cry: bed, bank stoel vloer :cry:

Nu eerst een achterwerk van de kat wassen en even dierenarts bellen voor advies.
Heb de pasta gekocht en gisteravond en vanmorgen gegeven. Nog geen effect, maar we wachten af. Hij eet nog goed en hij poept nog gewoon, dus we houden het maar gewoon in de gaten.
Wanneer mag je stoppen met kittenmelk geven?
derooiekater schreef:
05-12-2018 13:06
Thuiskomen en er dan achterkomen dat 1 van de katten aan de diarree is en blijkbaar zijn bak niet meer kon of wilde bereiken. Alles zit onder :cry: bed, bank stoel vloer :cry:

Nu eerst een achterwerk van de kat wassen en even dierenarts bellen voor advies.

O_O

Oh jukkie....hoop dat je het weer schoon hebt gekregen en de poeplucht eruit!

Wat zei de dierenarts?
"I love not Man the less, but Nature more..."
PimPom schreef:
05-12-2018 13:23
O_O

Oh jukkie....hoop dat je het weer schoon hebt gekregen en de poeplucht eruit!

Wat zei de dierenarts?
Denk niet dat ze al zover is.
Iemand tips om strondvlekken van mijn bank af te krijgen? Heb er nu groene biotex op gedaan maar twijfel of het helpt?
En uit mijn dekbed en matras?

Kat is gewassen en mag nog even in de badkamer opdrogen.

Dierenarts moet ik nog bellen.
derooiekater schreef:
05-12-2018 14:01
Iemand tips om strondvlekken van mijn bank af te krijgen? Heb er nu groene biotex op gedaan maar twijfel of het helpt?

Alleen groene Biotex helpt inderdaad niet, je zult ook moeten boenen met een zachte borstel en dan uitspoelen met een zachte doek net zo lang tot er geen zeep meer vanaf komt.
Cateautje schreef:
05-12-2018 14:14
Alleen groene Biotex helpt inderdaad niet, je zult ook moeten boenen met een zachte borstel en dan uitspoelen met een zachte doek net zo lang tot er geen zeep meer vanaf komt.
Dan ga ik maar even hulptroepen inschakelen want anders ben ik vannacht nog bezig.
Lord*Voldemort schreef:
05-12-2018 13:12
Hoe oud is de kleine? En hoe zwaar? Normaal blijven ze tot een week of 12 bij hun moeder en hebben daarna vaak geen melk meer nodig.
Lord*Voldemort schreef:
Ik geef kittens die het nest/hun moeder hebben verlaten nooit kitten melk. Hoor ik ook nooit mensen over die dat wel doen..

Of begrijp ik het verkeerd en bedoel je als bijvoeding bij een nestje kittens?
Pastelblauw schreef:
05-12-2018 14:28
Ik geef kittens die het nest/hun moeder hebben verlaten nooit kitten melk. Hoor ik ook nooit mensen over die dat wel doen..

Of begrijp ik het verkeerd en bedoel je als bijvoeding bij een nestje kittens?
Ik vond een nestje op een industrieterrein, vlakbij m'n werk, er waren er 3, twee zijn helaas overleden maar nummer 3 is een vechtertje, ze krijgt kittenmelk, maar ze eet ook wat brokjes nu. Ze weegt nu 630 gram. Ik geef haar als ik thuis ben om de drie uur ongeveer 20 cc. Als ik werken ben eet ze brokjes kennelijk want het schaaltje wordt wel leger.
Dus vandaar dat ik me afvraag wanneer ik de flesjes kan stoppen.
Wat zegt de dierenarts? Vind 630 geen slecht gewicht maar te weinig om te stoppen met kitten melk er van uit gaande dat het speciale melk is?
derooiekater schreef:

Oh nee, dat is geen leuk klusje.

Beterschap voor de kat!
Lord*Voldemort schreef:
05-12-2018 14:39
Ik vond een nestje op een industrieterrein, vlakbij m'n werk, er waren er 3, twee zijn helaas overleden maar nummer 3 is een vechtertje, ze krijgt kittenmelk, maar ze eet ook wat brokjes nu. Ze weegt nu 630 gram. Ik geef haar als ik thuis ben om de drie uur ongeveer 20 cc. Als ik werken ben eet ze brokjes kennelijk want het schaaltje wordt wel leger.
Oh wat ontzettend goed/mooi van je! :heart:

Ik zou in dit geval even de dierenarts bellen als ik jou was. Jullie situatie is vrij bijzonder zonder moeder poes en de exacte leeftijd is natuurlijk ook niet bekend. Normaal als kittens brokjes beginnen te eten drinken ze ook nog moedermelk..
Lord*Voldemort schreef:
Kittenmelk wordt over het algemeen niet gegeven omdat het niet nodig is. Alle voedingstoffen zitten in het eten. Als het wordt gegeven is het vaak vanwege de lekkernij, bij ziekte ook wel.

In de zomermaanden en bij (nier)ziekten geef ik lactosevrije melk. Gewoon te koop in de supermarkt.
derooiekater schreef:

Ah wat ontzettend balen! Zo vies altijd, en ook sneu voor het beestje. Geen tips helaas.
Lord*Voldemort schreef:
05-12-2018 14:39
Oh op die manier. De moederloze katjes die ik heb gehad kregen kittenmelk van de dierenarts en tot en met 6 weken in elk geval. Meestal was het dan nog niet op en kregen ze tot dat het op was.

Goed van je zeg!
derooiekater schreef:
05-12-2018 14:01

Flacon spray Vanish zou ik proberen.
Pastelblauw schreef:
05-12-2018 14:51
Oh wat ontzettend goed/mooi van je! :heart:

Ik zou in dit geval even de dierenarts bellen als ik jou was. Jullie situatie is vrij bijzonder zonder moeder poes en de exacte leeftijd is natuurlijk ook niet bekend. Normaal als kittens brokjes beginnen te eten drinken ze ook nog moedermelk..
Daar zijn we geweest, zij adviseert dus om te stoppen met melk zodra ze vast voedsel eet, maar heeft ze daar genoeg aan? Ik heb nog een volle bus 300 gram melkpoeder dus we kunnen gewoon door als het moet.
En ja , kleine poesjes kan ik niet laten liggen toch? Dan was prul nu ook dood geweest waarschijnlijk. Maar ze doet het goed, ze kan nu ook rennen :heart:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven