Het Grote Viva Katten Topic!

dinsdag 21 augustus 2018 om 15:18
Bij elk topic met KattenVragen komen de kattenliefhebbers van Viva bijeen. Waarom dan niet gewoon een centraal kattentopic zodat we lekker kunnen kletsen over wat onze poezels en kattenmannen uitvoeren? Waar natuurlijk ook af en toe een vraag gesteld kan worden aan de beste kattenexperts die het forum te bieden hebben.
Ik zie wel of er geinteresseerden zijn, het lijkt me wel handig om af te spreken dat we elkaar met respect behandelen ondanks de keuzes die de ene kattendienaar maakt tov de ander (Binnen/Buiten debat is natuurlijk mogelijk, maar laten we het gezellig houden).
------
Mijn kattenfamilie:
Ik heb een cyperse kater genaamd Walt (naar Heisenberg van Breaking Bad vernoemd). Hij is inmiddels 4 jaren jong. Walt houd er van om op me te jagen, drinkt graag uit de kraan, is 5 kilo zwaar maar prima op gewicht. Het is geen schootkat maar slaat een kroelsessie niet af. Hij vind het heerlijk om te spelen én te apporteren. Hij jaagt graag, al blijft het bij proberen want hij heeft nog nooit iets gevangen.
Daarnaast een jong katertje van enkele maanden, een rode duivel, Harry. Vernoemd naar Harry Potter. Snel als het licht, heeft een tikje verlatingsangst, en ligt wél graag op schoot. Harry heeft inmiddels alle eetkamerstoelen gesloopt, vind het heerlijk om in de vitrage te hangen, of om bovenop een slapende Walt te springen.
The Boys gaan uitstekend met elkaar om, stoeien veel en zijn gelukkig beide speels. Ik betrap ze er vaak op dat ze bij elkaar liggen, al zit er dan minstens een halve meter tussen.
Naast de katten heb ik 5 vissen in de vijver. Walt heeft ze gezien maar lijkt nog niet te snappen dat dit eventueel eten is (gelukkig).
Ik zie wel of er geinteresseerden zijn, het lijkt me wel handig om af te spreken dat we elkaar met respect behandelen ondanks de keuzes die de ene kattendienaar maakt tov de ander (Binnen/Buiten debat is natuurlijk mogelijk, maar laten we het gezellig houden).
------
Mijn kattenfamilie:
Ik heb een cyperse kater genaamd Walt (naar Heisenberg van Breaking Bad vernoemd). Hij is inmiddels 4 jaren jong. Walt houd er van om op me te jagen, drinkt graag uit de kraan, is 5 kilo zwaar maar prima op gewicht. Het is geen schootkat maar slaat een kroelsessie niet af. Hij vind het heerlijk om te spelen én te apporteren. Hij jaagt graag, al blijft het bij proberen want hij heeft nog nooit iets gevangen.
Daarnaast een jong katertje van enkele maanden, een rode duivel, Harry. Vernoemd naar Harry Potter. Snel als het licht, heeft een tikje verlatingsangst, en ligt wél graag op schoot. Harry heeft inmiddels alle eetkamerstoelen gesloopt, vind het heerlijk om in de vitrage te hangen, of om bovenop een slapende Walt te springen.
The Boys gaan uitstekend met elkaar om, stoeien veel en zijn gelukkig beide speels. Ik betrap ze er vaak op dat ze bij elkaar liggen, al zit er dan minstens een halve meter tussen.
Naast de katten heb ik 5 vissen in de vijver. Walt heeft ze gezien maar lijkt nog niet te snappen dat dit eventueel eten is (gelukkig).

dinsdag 4 december 2018 om 12:17

dinsdag 4 december 2018 om 12:20
Antihaarbal pasta is gewoon verkrijgbaar in de dierenwinkel.
Hoe oud is de kat? Als de pasta niet werkt even na laten kijken anders.

dinsdag 4 december 2018 om 12:31
https://kattenzorgnijmegen.nl/haarballen/
Haarballen kennen risico's dus doe maar geen htk middeltjes.
Haarballen kennen risico's dus doe maar geen htk middeltjes.
woensdag 5 december 2018 om 13:06

woensdag 5 december 2018 om 13:23
derooiekater schreef: ↑05-12-2018 13:06Thuiskomen en er dan achterkomen dat 1 van de katten aan de diarree is en blijkbaar zijn bak niet meer kon of wilde bereiken. Alles zit onderbed, bank stoel vloer
Nu eerst een achterwerk van de kat wassen en even dierenarts bellen voor advies.

Oh jukkie....hoop dat je het weer schoon hebt gekregen en de poeplucht eruit!
Wat zei de dierenarts?
"I love not Man the less, but Nature more..."

woensdag 5 december 2018 om 14:14
Alleen groene Biotex helpt inderdaad niet, je zult ook moeten boenen met een zachte borstel en dan uitspoelen met een zachte doek net zo lang tot er geen zeep meer vanaf komt.derooiekater schreef: ↑05-12-2018 14:01Iemand tips om strondvlekken van mijn bank af te krijgen? Heb er nu groene biotex op gedaan maar twijfel of het helpt?
En uit mijn dekbed en matras?
Kat is gewassen en mag nog even in de badkamer opdrogen.
Dierenarts moet ik nog bellen.
woensdag 5 december 2018 om 14:20
woensdag 5 december 2018 om 14:23
Hoe oud is de kleine? En hoe zwaar? Normaal blijven ze tot een week of 12 bij hun moeder en hebben daarna vaak geen melk meer nodig.
woensdag 5 december 2018 om 14:28
Ik geef kittens die het nest/hun moeder hebben verlaten nooit kitten melk. Hoor ik ook nooit mensen over die dat wel doen..
Of begrijp ik het verkeerd en bedoel je als bijvoeding bij een nestje kittens?

woensdag 5 december 2018 om 14:39
Ik vond een nestje op een industrieterrein, vlakbij m'n werk, er waren er 3, twee zijn helaas overleden maar nummer 3 is een vechtertje, ze krijgt kittenmelk, maar ze eet ook wat brokjes nu. Ze weegt nu 630 gram. Ik geef haar als ik thuis ben om de drie uur ongeveer 20 cc. Als ik werken ben eet ze brokjes kennelijk want het schaaltje wordt wel leger.Pastelblauw schreef: ↑05-12-2018 14:28Ik geef kittens die het nest/hun moeder hebben verlaten nooit kitten melk. Hoor ik ook nooit mensen over die dat wel doen..
Of begrijp ik het verkeerd en bedoel je als bijvoeding bij een nestje kittens?
Dus vandaar dat ik me afvraag wanneer ik de flesjes kan stoppen.

woensdag 5 december 2018 om 14:47
Oh nee, dat is geen leuk klusje.derooiekater schreef: ↑05-12-2018 13:06Thuiskomen en er dan achterkomen dat 1 van de katten aan de diarree is en blijkbaar zijn bak niet meer kon of wilde bereiken. Alles zit onderbed, bank stoel vloer
Nu eerst een achterwerk van de kat wassen en even dierenarts bellen voor advies.
Beterschap voor de kat!
woensdag 5 december 2018 om 14:51
Oh wat ontzettend goed/mooi van je!Lord*Voldemort schreef: ↑05-12-2018 14:39Ik vond een nestje op een industrieterrein, vlakbij m'n werk, er waren er 3, twee zijn helaas overleden maar nummer 3 is een vechtertje, ze krijgt kittenmelk, maar ze eet ook wat brokjes nu. Ze weegt nu 630 gram. Ik geef haar als ik thuis ben om de drie uur ongeveer 20 cc. Als ik werken ben eet ze brokjes kennelijk want het schaaltje wordt wel leger.

Ik zou in dit geval even de dierenarts bellen als ik jou was. Jullie situatie is vrij bijzonder zonder moeder poes en de exacte leeftijd is natuurlijk ook niet bekend. Normaal als kittens brokjes beginnen te eten drinken ze ook nog moedermelk..

woensdag 5 december 2018 om 14:52
Kittenmelk wordt over het algemeen niet gegeven omdat het niet nodig is. Alle voedingstoffen zitten in het eten. Als het wordt gegeven is het vaak vanwege de lekkernij, bij ziekte ook wel.
In de zomermaanden en bij (nier)ziekten geef ik lactosevrije melk. Gewoon te koop in de supermarkt.
woensdag 5 december 2018 om 14:52
Ah wat ontzettend balen! Zo vies altijd, en ook sneu voor het beestje. Geen tips helaas.derooiekater schreef: ↑05-12-2018 13:06Thuiskomen en er dan achterkomen dat 1 van de katten aan de diarree is en blijkbaar zijn bak niet meer kon of wilde bereiken. Alles zit onderbed, bank stoel vloer

woensdag 5 december 2018 om 14:56
Oh op die manier. De moederloze katjes die ik heb gehad kregen kittenmelk van de dierenarts en tot en met 6 weken in elk geval. Meestal was het dan nog niet op en kregen ze tot dat het op was.Lord*Voldemort schreef: ↑05-12-2018 14:39Ik vond een nestje op een industrieterrein, vlakbij m'n werk, er waren er 3, twee zijn helaas overleden maar nummer 3 is een vechtertje, ze krijgt kittenmelk, maar ze eet ook wat brokjes nu. Ze weegt nu 630 gram. Ik geef haar als ik thuis ben om de drie uur ongeveer 20 cc. Als ik werken ben eet ze brokjes kennelijk want het schaaltje wordt wel leger.
Goed van je zeg!

woensdag 5 december 2018 om 15:02
Flacon spray Vanish zou ik proberen.derooiekater schreef: ↑05-12-2018 14:01Iemand tips om strondvlekken van mijn bank af te krijgen? Heb er nu groene biotex op gedaan maar twijfel of het helpt?
En uit mijn dekbed en matras?
Kat is gewassen en mag nog even in de badkamer opdrogen.
Dierenarts moet ik nog bellen.

woensdag 5 december 2018 om 15:08
Daar zijn we geweest, zij adviseert dus om te stoppen met melk zodra ze vast voedsel eet, maar heeft ze daar genoeg aan? Ik heb nog een volle bus 300 gram melkpoeder dus we kunnen gewoon door als het moet.Pastelblauw schreef: ↑05-12-2018 14:51Oh wat ontzettend goed/mooi van je!![]()
Ik zou in dit geval even de dierenarts bellen als ik jou was. Jullie situatie is vrij bijzonder zonder moeder poes en de exacte leeftijd is natuurlijk ook niet bekend. Normaal als kittens brokjes beginnen te eten drinken ze ook nog moedermelk..
En ja , kleine poesjes kan ik niet laten liggen toch? Dan was prul nu ook dood geweest waarschijnlijk. Maar ze doet het goed, ze kan nu ook rennen