Het 'hoe doen anderen dit toch' topic

07-08-2018 10:55 232 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen!

Ik loop in het huishouden regelmatig tegen dingen aan. Vaak denk ik dan: hoe doen anderen dit toch?
Vandaar dit topic! Deel je frustraties/vragen en/of geef tips die anderen het leven makkelijker maken!
Het is dus niet bedoelt om manieren van anderen af te kraken :blabla:
Alle reacties Link kopieren
Gele_Suikerspin schreef:
07-08-2018 11:10
Celaena_Aelin
Tips, wachten tot dat het koeler weer is ;-)

Dusty van de Wibra, goedkoop en maakt vet en alles makkelijk schoon.
Die eerste had ik al bedacht! ;-) maar omdat mijn vakantie bijna voorbij is en het deze week koeler wordt, wil ik nu toch echt een dag gaan plannen.
guppekop schreef:
07-08-2018 11:49
gele oksels in overhemden. zucht.

iemand daar een tip voor die makkelijk is, want ik ben niet het type die eerst bij ieder overhemd de oksels in gaat spuiten ;-).

Het zijn veel lichtblauwe overhemden en die durf ii niet met bijv. oxy action white te wassen of kan dat wel? Daarnaast was ik eigenlijk altijd op 30 gr ivm krimpangst, kan 40 wel? Dat zal waarschijnlijk al weer veel schelen ;-)
Om te voorkomen: andere deo kopen. Mijn man had het ook soms in zijn witte shirts, maar sinds hij odorex extra dry cream gebruikt heeft hij nergens meer last van.
Ik koop tegenwoordig alleen nog maar kleding dat niet gestreken hoeft te worden. Als het nat is sla ik het uit en hang het op een knaapje en als het droog is hang ik het zo in de kast en toch loop ik er altijd kreukvrij bij. Was een heerlijke vondst. Alle goed dat ik nog heb dat gestreken moet, gaat langzamerhand de deur uit.

Ik hou ervan om met de was bezig te zijn, het is altijd een soort van hobby van me geweest. Ik kom er ook altijd erg van tot rust.

Mijn badlakens en beddengoed zijn wit, maar die meng ik niet in de wasmachine. Er gaan 9 badlaken in de machine, dus elke 9 dagen draai ik zo'n wasje, op 60 graden.
Er gaat 2 sets beddengoed in de machine, dus die draai ik elke 2 weken, ook op 60 graden
Mijn kleding was ik op 40 graden en dat gaat altijd goed. Ik doe kleuren bij elkaar die elkaar niet beïnvloeden, alles dat wit is gaat apart.
anoniem_64c64bf305ae7 wijzigde dit bericht op 07-08-2018 17:54
0.06% gewijzigd
Gele okselens krijg je weg door ossegalzeep aan de was toe te voegen. :)
Ik probeer ook zo min mogelijk te strijken, maar er gaat niets boven een spier strak gestreken wit overhemd of blouse, dat vind ik altijd zo mooi, daar heb ik het wel voor over. Linnen mag wat mij betreft wel kreuken, maar het moet wel kreuk zijn die er ná het strijken in is gekomen, draagkreukels dus. Geen kreuk omdat het uit de was komt. Maar daar ben ik een pietlut in. Ik zie het ook bij anderen.
anoniem_350483 wijzigde dit bericht op 07-08-2018 21:31
0.25% gewijzigd
Cateau, serieus sneu voor je dat je een klein gezin bent.
Lever wasdiensten tegen betaling. Jij een volle beurs om in te zetten tbv je schoencollectie en een ander blij met uitbesteedde taak.

Dé beste tip in dit topic lijkt me dit! :biggrin:
Ik kan niet stofzuigen. Althans, ik zit altijd in de knoop met het snoer of dat apparaat blijft weer eens ergens achter hangen. En als ik dan trek, dan schiet dat ding als een soort ongeleid projectiel los🙁. Dweilen daarentegen ben ik wel erg goed in, maar ja dan moet ik toch altijd eerst stofzuigen..
Alle reacties Link kopieren
pearle schreef:
07-08-2018 12:02
Ik heb dure bh's die je eigenlijk op de hand moet wassen. Dat doe ik in het begin trouw. Maar naar mijn idee worden ze dan toch niet zo schoon, dus op een gegeven moment was ik ze weer met bv jurkjes op 30 graden
Gaat eigenlijk best goed, na een jaar ofzo merk ik wel dat ze minder steun gaan geven dus koop ik nieuwe

Die ik in het begin weer was op de hand, en dan herhaalt alles zich weer :-D
ik was ze gewoon in de wasmachine, niet in de droger. En volgens mij is +/- 1 jaar een normale levensduur toch?
Strijken doe ik vrijwel nooit op een zeldzame keer na als ik er echt niet onderuit kom. Heb best veel leuke blousjes in de kast hangen die ik vrijwel nooit aan doe gewoon omdat ik te lui ben om te strijken.

Ik heb gemiddeld 3 wassen per week; kleding op 30 graden (ik flikker alles bij elkaar), handdoeken, vaatdoekjes enz op 60 graden en m'n beddengoed op 40 graden. (extra wasjes zoals m'n fleecekleedjes, dusters enz tel ik niet mee)

Ramen zemen binnen doe ik 1x in het jaar, buiten wordt gedaan.

Stofzuigen doe ik iedere dag en dweilen om de dag. (ik heb iets met m'n vloer, die MOET schoon zijn)

Hoe vaak maken jullie de koelkast schoon? Dat doe ik dus ook bijna nooit moet ik eerlijk zeggen. Vind ik zo'n rotklus!
Alle reacties Link kopieren
koelkast denk ik 2x in het jaar, en af en toe een plank als er iets heeft gelekt of ik een kring zie
Alle reacties Link kopieren
Al mijn beddengoed is wit. Kan dus zelfs prima op 90 graden indien nodig maar gaat in z’n geheel op 60 graden.

Linnen strijk ik rechtstreeks vanuit de wasmachine gaat daarna op hangers aan het droogrek. Strijken in de lengte op de plank en gewoon pijp voor pijp.
Ik heb een gruwelijke hekel aan kreukels, dus linnen komt er bij mij niet in.
Alle reacties Link kopieren
pearle schreef:
07-08-2018 12:02
Ik heb dure bh's die je eigenlijk op de hand moet wassen. Dat doe ik in het begin trouw. Maar naar mijn idee worden ze dan toch niet zo schoon, dus op een gegeven moment was ik ze weer met bv jurkjes op 30 graden
Gaat eigenlijk best goed, na een jaar ofzo merk ik wel dat ze minder steun gaan geven dus koop ik nieuwe

Die ik in het begin weer was op de hand, en dan herhaalt alles zich weer :-D
Bh’shebben hier de 3 maal regel. Maximaal 3 keer dragen en nooit 2 dagen achtereen.
Ik was ze met de hand ivm de beugels. Gewoon een teiltje onder de douche, scheutje wasmiddel en als het water warm is is mijn teiltje halfvol.
Ik stap onder de douche spoel me af, sop de bh’s. Teiltje leeg, scheut wasmiddel en weer onder de douche, in de tussentijd was ik mijn haar. Bh’s soppen en leeggooien.
Ik wissel tussen ik onder de douche en bh’s onder de douche. Meestal 3 keer met wasmiddel en 2 keer spoelen en dan mogen ze uitdruipen over de stang van het douchegordijn
Pepermint_Patty schreef:
07-08-2018 15:13
Bh’shebben hier de 3 maal regel. Maximaal 3 keer dragen en nooit 2 dagen achtereen.
Ik was ze met de hand ivm de beugels. Gewoon een teiltje onder de douche, scheutje wasmiddel en als het water warm is is mijn teiltje halfvol.
Ik stap onder de douche spoel me af, sop de bh’s. Teiltje leeg, scheut wasmiddel en weer onder de douche, in de tussentijd was ik mijn haar. Bh’s soppen en leeggooien.
Ik wissel tussen ik onder de douche en bh’s onder de douche. Meestal 3 keer met wasmiddel en 2 keer spoelen en dan mogen ze uitdruipen over de stang van het douchegordijn
Dat zou ik al te veel gedoe vinden. Ik was m'n bh's gewoon in zo'n netje met de kleding mee op 30 graden. Kan niet zeggen dat ze snel slijten. En zo wel, dan koop ik wel vaker nieuwe!
Als ik iets met de hand was is het voor mijn gevoel niet schoon genoeg.
Ik maak de koelkast toch zeker 1 keer per maand schoon als het niet vaker is. Ik vind dat belangrijk want je hebt wel met eten te maken he. En altijd de rubbertjes mee pakken zoals Rob Geus zegt.
Doubletree20 schreef:
07-08-2018 15:21
Dat zou ik al te veel gedoe vinden. Ik was m'n bh's gewoon in zo'n netje met de kleding mee op 30 graden. Kan niet zeggen dat ze snel slijten. En zo wel, dan koop ik wel vaker nieuwe!
Als ik iets met de hand was is het voor mijn gevoel niet schoon genoeg.
Ik gebruik niet eens een waszakje of -netje voor mijn beha's. Ze gaan gewoon los mee in de trommel. Gaat altijd goed.
Blondie456 schreef:
07-08-2018 15:27
Ik maak de koelkast toch zeker 1 keer per maand schoon als het niet vaker is. Ik vind dat belangrijk want je hebt wel met eten te maken he. En altijd de rubbertjes mee pakken zoals Rob Geus zegt.
1x per maand? Knap hoor. Ik vind dat echt een vreselijke klus.

Maar ik heb alles wel altijd in glazen bakjes met deksel, dus ik denk dat het qua voedselveiligheid wel mee zal vallen. Mocht ik iets knoeien, dan maak ik dat wel schoon natuurlijk.
Eames6 schreef:
07-08-2018 13:12
Ik kan niet stofzuigen. Althans, ik zit altijd in de knoop met het snoer of dat apparaat blijft weer eens ergens achter hangen. En als ik dan trek, dan schiet dat ding als een soort ongeleid projectiel los🙁.

En dan sta je een half uur te vloeken omdat dat ding tegen je enkels klapt. :@
Of hij rolt ondersteboven, ook altijd leuk.
En dan ben je eindelijk klaar, mag je nog even nagenieten van dat snoer wat maar niet helemaal tot het eind terug in dat ding wil.
Ik haat stofzuigen.
RikM schreef:
07-08-2018 16:44
En dan sta je een half uur te vloeken omdat dat ding tegen je enkels klapt. :@
Of hij rolt ondersteboven, ook altijd leuk.
En dan ben je eindelijk klaar, mag je nog even nagenieten van dat snoer wat maar niet helemaal tot het eind terug in dat ding wil.
Ik haat stofzuigen.
Ik leg het snoer in een rechte lijn helemaal uit en dan trap ik op dat ding, dat is de enige manier om het snoer in één keer in de stofzuiger te krijgen.
Cateautje schreef:
07-08-2018 16:53
Ik leg het snoer in een rechte lijn helemaal uit en dan trap ik op dat ding, dat is de enige manier om het snoer in één keer in de stofzuiger te krijgen.
Jup, hier hetzelfde.
Kwebbeltje91 schreef:
07-08-2018 17:00
Jup, hier hetzelfde.
:high5:
Zebra123 schreef:
07-08-2018 10:55
TO trapt af:

Deze week probeerde ik voor het eerst een linnen broek te strijken. Nu strijk ik al bijna nooit maar dit lukte me echt niet! De kreukels blijven zichtbaar en het lukt me niet om de pijpen netjes op elkaar te leggen zodat de kreukels niet naar de onderste laag gaan zeg maar. HELP!

Verder ben ik benieuwd hoe anderen verschillende kleuren beddengoed wassen. Ik heb een witte molton en hoeslaken maar ik wil niet dat dit vaal wordt door het grijze dekbedovertrek. Doen anderen dit wel bij elkaar of wassen jullie dit apart?
Gewoon aan een haakje hangen in de badkamer als je gaat douchen.
Leg de pijp in zijn geheel op de strijkplank. Strijk vervolgens met je hand de vouwen die er inzitten door het neerleggen glad. Daarna ga je met een stoomstijker (of een gewone + plantenspuit om het eerst vochtig te maken) rustig over de pijp heen terwijl je hem strak blijft trekken. Zo creeër je geen nieuwe vouwen.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje, hoezo om de 29 dagen? Was je 1x per maand je badhanddoeken. Lijkt mij heerlijk, maar 1xinde 29 dagen wassen. Of lees ik ergens over heen :facepalm: het is warm.
Gele_Suikerspin schreef:
07-08-2018 17:45
Cateautje, hoezo om de 29 dagen? Was je 1x per maand je badhanddoeken. Lijkt mij heerlijk, maar 1xinde 29 dagen wassen. Of lees ik ergens over heen :facepalm: het is warm.
1x in de 9! dagen 9 badlakens.

Ik ben me er niet van bewust dat ik 29 heb getypt, maar als dat zo is, dan is dat een foutje. :)

Yep! Het was een foutje mijnerzijds.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven