Het leed van kleiner willen wonen

01-07-2016 14:35 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het wordt namelijk vrijwel niet toegestaan als gezin zijnde.

Wij willen graag goedkoper en kleiner gaan huren. We huren nu een redelijk grote gezinswoning waarvan er twee ruime slaapkamers niet worden gebruikt. 1 kamer gebruiken we om te slapen en 1 staan onze kasten met kleding in en een bureautje. Dan hebben we beneden nog een hal met werkruimte die we ook niet (meer) gebruiken. Zonde, duur, dus willen we weg.

Maar omdat we volgens de norm teveel verdienen komen we niet in aanmerking voor goedkopere woningen. En dat terwijl wij zzpers zijn dus er gaat nog best wat belasting af. We verdienen ook te weinig om vrije sector te huren aangezien ik kort geleden zzper ben geworden en mijn salaris niet wordt meegerekend (te weinig jaarcijfers).

Kleiner wonen kunnen we ook niet. Er wordt namelijk niet toegestaan om als gezin met kind (wij doen aan bed sharen, co slapen) een woning te huren met 1 (of 2 kleine) slaapkamers.

En dus gaat daar het plan om minimalistiser en goedkoper te gaan wonen. Met als doel om meer te kunnen sparen voor een koopwoning in de toekomst.

Deels wilde ik even klagen en deels hoop ik op een gouden tip. Een beste makelaar in Rotterdam die jullie mij kunnen aanraden, al heb ik ze allemaal al tig keer voorbij zien komen denk ik. Moedeloos word ik ervan.

En stom zijn we geweest. Heel stom om materealistischer te worden en een tijd onszelf kwijt te raken. Ons leuke kleine appartementje te verlaten voor dit grote kille huis. Het heeft ons alleen maar gedoe gebracht en we leven niet groot genoeg om dit huis te kunnen "vullen".

Buh!
quote:my-little-appletree schreef op 01 juli 2016 @ 16:16:

Ik woon in Rotterdam, goede woonkamer, (kleine) slaapkamer en kleine babykamer. Ik denk misschien zelfs te klein voor jou (met 3 in een bed zal je een breed bed willen en wij hebben 160).

Maar wel een hele fijne buurt, speeltuin, supermarkt en alles in de buurt. Centrum is 15 min fietsen en het voelt hier af en toe als een dorp, een buurtcafé wat ik denk dat je wel leuk zou vinden (met speelhoek voor kinderen, allemaal biologische dingen, ijsjes van echt fruit ed). Wij betalen minder dan 600 per maand exclusief (wel met moederhaard ipv cv) en het is echt niet de mooiste woning ooit maar wel echt een prima huis.

We hebben lang gezocht en heel veel moeten klussen in dit huis maar het kan wel ook in Rotterdam, al is kopen wel voordeliger als ik de huur en de vraagprijzen hier in de buurt zie.Ben wel benieuwd in welk deel van rdam je woont. Klinkt gezellig
Bij ouders intrekken heb ik serieus overwogen maar ik ben bang dat ik dan van mijn probleem andermans probleem ga maken. Ik heb wel ruimte bij mijn en zijn ouders maar willen we dat... ik had al geopperd dat mijn broertje bij ons komt wonen maqr die vindt zijn vrijheid veel te lekker bij veel werkende vader, haha.
Ah, het hele ZZP-schap, belastbaar inkomen enzo zet je gewoon maar even in de negeer?

Ik hoop dat je man een realistischer kijk heeft op de dingen dan jij, want dat is wel nodig om het financieel en administratief goed te doen als je beide ZZP-er bent.
quote:SuperWijf schreef op 01 juli 2016 @ 16:01:

Ga in Drenthe Overijssel Groningen of Friesland wonen. Huizen zat en weinig huur.Ik woon in 1 van deze provincies en hier sta je voor sociale huur ook 3 a 4 jaar op een wachtlijst.. Denk niet dat TO daar iets aan heeft, er heerst nu eenmaal een enorm tekort aan huurwoningen.
quote:mjdlh schreef op 01 juli 2016 @ 17:04:

[...]

Ik woon in 1 van deze provincies en hier sta je voor sociale huur ook 3 a 4 jaar op een wachtlijst.. Denk niet dat TO daar iets aan heeft, er heerst nu eenmaal een enorm tekort aan huurwoningen.Weinig huur is trouwens ook relatief. Als je bijvoorbeeld in Groningen stad wilt wonen dan kom je of in de vrije sector terecht waar de huren voor klein (kleiner dan je wilt!) ook al rond de 800 euro liggen en voor sociale huur kom je pas in aanmerking na 4-5 jaar en dan zit je met een hoger inkomen alsnog vast aan huizen van +700 euro.
quote:Antroposoofje schreef op 01 juli 2016 @ 16:47:

[...]

Ben wel benieuwd in welk deel van rdam je woont. Klinkt gezellig Als je meer wil weten moet je maar een pb sturen, anders word ik wel heel herkenbaar hier.
Samengevat is het echt een klaagtopic. Samengevat is je vraag dus:Je wilt een goedkope kleine woning (liefst door de staat betaald toch?) zodat je vet kan sparen en later een koopwoning kunt kopen. Je kan ook gewoon met een klein salaris een klein appartement kopen (en ja dat kan met ZZP-salaris aangezien jullie teveel inkomen hebben voor sociale huur, kun je zeker een kleine koopwoning kopen, gewoon even goede bank bellen.)

Meld je dan ook weer even in een topic als jullie bedrijfjes goed lopen, dan kunnen jullie extra veel naar de staat storten. Dit topic valt in dezelfde categorie van huiseigenaren van paar jaar terug die vinden dat de staat (=gemeenschap) moet opdraaien voor de kosten als de woning onder water staat, maar nu hoor ik ze niet dat ze de vette winst die ze nu maken op hun huis willen overstorten naar de staat. Wat een gemiep over belasting betalen en zielig dat je ZZP-er bent. In loondienst betaal je ook belasting hoor, en je hoeft niet te ZZP-en hoor.

tegeltjeswijsheid van mijn oma: 'Tel je zegeningen' .
Ik snap niet waar je het over hebt. In Rotterdam kun je prima goedkoop huren.

Hier: een 4-kamer woning van 74 vierkante meter voor 495,- euro per maand, particuliere sector. Geen servicekosten.

Tsja, de wijk is niet echt antroposofisch zeg maar en je moet een beetje klussen aan die keuken. Maar, he, je wilt goedkoop en sparen.

http://www.funda.nl/huur/ ... 8169-putsebocht-130-a-2e/

Of wil je wel een fijne groene chique buurt? Je kunt niet alles hebben natuurlijk.

Maar onder de 700,- is nog heel veel anders te krijgen.
Ik zou gewoon blijven zitten waar je zit - ruimte is een flexibele nood, die zo snel als hij wegtrekt ook weer op komt zetten. Maar mocht je gewoon balen van je woonomgeving: genoeg pittoreske stadjes in je buurt waar je voor een habbekrats iets groens en snoezigs kunt huren, praktisch naast de vrije school. Handig voor over een paar jaar
Zelfs met tof ziekenhuis voor de broodnodige werkgelegenheid
Is deze beweging iets voor jullie TO?

http://roomed.nl/wonen-we ... -allemaal-in-tiny-houses/
quote:Antroposoofje schreef op 01 juli 2016 @ 14:50:

Contractueel is kamers verhuren e.d niet toegestaan. Dat valt allemaal af. Over het co sleepen houd ik wijselijk mijn mond. Mijn opvoeding is vaak anders als anderen en ik heb daar vrede mee en voel de behoefte niet daarover te spreken verder.

Ruilen moet ik eena navragen wat daar de regels van zijn. Is wel iets om nader te bekijken, dankje!Co-slaap zoveel je wilt, maar bij de gezinnen die ik ken die dat doen zijn de kinderen zo rond hun zevende jaar wel uitgecosleept. En soms eerder. Nu verhuizen naar een huis met 1 slaapkamer klinkt niet heel toekomstbestendig.
quote:Tale schreef op 01 juli 2016 @ 20:38:

[...]

Co-slaap zoveel je wilt, maar bij de gezinnen die ik ken die dat doen zijn de kinderen zo rond hun zevende jaar wel uitgecosleept. En soms eerder. Nu verhuizen naar een huis met 1 slaapkamer klinkt niet heel toekomstbestendig.Mijn kinderen kruipen ook nog regelmatig bij ons in bed, wij hebben wat dat betreft een 100% tolerance beleid. De oudste wordt idd 7 dit jaar, en de combi van die lange ledematen, kracht en nachtelijk gewoel kunnen behoorlijk de nachtrust verstoren. En dan nog die blauwe plekken of tepels die net tussen arm of matras terecht komen. Au.
quote:Courage- schreef op 01 juli 2016 @ 17:03:

Ah, het hele ZZP-schap, belastbaar inkomen enzo zet je gewoon maar even in de negeer?

Ik hoop dat je man een realistischer kijk heeft op de dingen dan jij, want dat is wel nodig om het financieel en administratief goed te doen als je beide ZZP-er bent.Dit valt mij dus ook al op. TO reageert een beetje defensief of gewoon niet. Jammer, ik zie allemaal goed bedoelde adviezen voorbij komen voor jou TO. Ook al past het niet in je straatje. Je zou er wel fatsoenlijk op kunnen reageren en van kunnen groeien.
Iemand stelt een oprechte vraag en het enige wat mensen kunnen doen is hun ongezouten mening geven. Lekker interessant.
20% van de antwoorden proberen nog iets van een oplossing voor het probleem van de vraagsteller te geven, want het is wel degelijk erg moeilijk om kleiner en tevens goedkoper te gaan wonen. Leuk dat er nog zoveel mensen zijn die tot het einde van hun dagen willen werken om hun veel te dure huizen te bekostigen.
:puh: :puh: :puh: :applause: :bye: :bye:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven