Het moestuin seizoen begint weer!

28-02-2017 09:59 653 berichten
Hoi Allemaal,



Zoals de titel al zegt is het begin van het moestuin seizoen alweer gemaakt. De planning is rond, de vakken ingedeeld, de zaadjes in huis, de langzame kiemers voorgezaaid en ik sta weer te trappelen van ongeduld om met de volle grond aan de slag te gaan. Kun jij ook niet wachten tot je weer een groen sprietje ontdekt en lijkt het je leuk om ervaringen en tips uit te wisselen? Schrijf dan gezellig mee!



Groetjes, Goudlokje
Nog even een vraagje aan de doorgewinterde moestuinierders: hoe bepaal je de hoeveelheid van iedere soort die je plant?
Ik ga natuurlijk niet 50 pompoenplanten planten, want dan verzuip ik in de pompoenen, maar hoeveel dan? 1 per persoon in mn huishouden? Meer, minder? Het hangt natuurlijk samen met dat je niet weet hoeveel van je plantjes het overleven en hoe goed de oogst wordt, maar er zullen toch wel een soort richtlijnen zijn?
Bijvoorbeeld: ik heb een keer ergens gelezen dat 5-6 aardbeienplantjes per persoon genoeg aardbeien voor het seizoen opleveren. Heeft iemand nog zulke vuistregels voor andere groente en fruit?

Wat ik tot nu toe doe is steeds per 5 groenten voorzaaien in de zaaibak (dus 5 broccoliplantjes, 5 slaplantjes etc), en dan als de zaailingen rijp zijn om in de volle grond te gaan doe ik er weer 5 van elke soort, in de hoop dat ik zo een beetje in kan schatten hoeveel plantjes het gaan redden. Andere optie is gewoon alles gewoon inzaaien en maar zien hoeveel er uit komt. Hoe doen jullie dit?
:bye:
Die zijn er niet voor het zaaien van groenten.
Wel even kijken naar de zaaikalender i.v.m. het groeiseizoen. Daarin zit de meest gunstige verloop van de weersomstandigheden in opgeslagen. (* Maar .... door het steeds warmer worden etc. is dat op het moment aan het veranderen. Oogsten moet steeds vroeger volgens een peper monnik die in Italië biologische pepers kweekt om er vervolgens gemalen peper van te maken. *)
In de herfst kan je laten ontkiemen, maar dan krijg je geen vruchten meer. Wel is de kans groter dat er ongedierte die zich voedt met de plant of de vruchten de winter door komt.

Maar ik heb van bepaalde gewassen maar 4 zaden geplant en er zijn er 3 uitgegroeid tot volwaardige planten die bloemen krijgen.
Het groeiseizoen kan te kort zijn om volwassen vruchten te worden. Elke plant na het kiemen en groot genoeg voor een groter potje. In een aparte pot of emmer. Dan wordt de kans groot dat het gewoon gaat groeien zonder twee planten die moeten delen en er om gaan vechten wie de grootste gaat worden. Elk in een apart potje en een grote kluit laten ontstaan voor stevigheid en goede opname van voeding. Wortels gaan ook niet verder dan die ene pot. Potten in mijn geval. (* Filter maar de informatie er uit. *)
Ik vind de potten ook een voordeel. Planten met ongedierte apart zetten van de andere planten die nog niet zijn aangetast. Vreten die lekker verder en staat de rest nog even veilig.

Ik heb een stuk of 4 pompoenpitten in kleine potjes gezet. Die komen bijna allemaal uit.
Ze kruipen en zoeken buiten de meest gunstige plek zelf op. Ik heb een bak met scherpe rand en daar een stukje piepschuim tussen gedaan. Een van de andere planten had een kapotte steel en ging dood. Dit is dus een klimmer geworden.

Ik heb niet genoeg tijd om dit door te lezen en vragen te beantwoorden.
Anderen die langs komen om te lezen en er de meest relevante informatie uit filteren als antwoord op de vraag.
Ga je gang en vul het aan.

Wat ik wilde doen op het forum. Dat ben ik vergeten, want ik kom nog maar af en toe.
Minder planten met meer ruimte voor elk. Dat geeft dus de grootste kans op een grotere opbrengst per plant. In een potje kan je beter water en mest geven. Alleen moet je dan wel opletten voor overbemesting. Dat is een verhaal apart en dat ken ik niet.

:byee:

P.S.: Er zijn ook kleine pompoenen die gewoon hangen. Courgette is ook een pompoen en erg lekker uit eigen bak. Een gekregen en die was iets anders van smaak dan uit de winkel. Kwam net van de plant af.
Thanks Pumps!
Ik was eigenlijk van plan om de groenten in de tuin te zetten, voor het eerst hebben we nu een grote vlakke tuin ter beschikking die hier geschikt voor is. Ik heb wel een paar potten langs de rand van het terras staan, waar we wat planten in gaan zetten. Ik dacht eerst aan aardbeiden, maar misschien zijn kruipers als pompoen en courgette ook wel leuk.

Ik vond na wat googlen de volgende richtlijnen voor hoeveelheden. De genoemde hoeveelheden zijn voor een gezin van 4 personen, geeft toch een beetje een idee: https://www.moestuinweetjes.com/hoeveel ... ten-gezin/
Kort vraagje:
Ik heb 3 grote potten op de rand van mn terras, wat zal ik er in zetten:
-Aardbeien, lekker aardbeitjes eten als we op t terras zitten
-pompoenen, zodat de stronken mooi over het terras kunnen groeien (terras is groot) over de lengte van het terras
-fleurige bloemen voor het mooiste effect

Wat zouden jullie doen? Ik wil wel graag hetzelfde in iedere pot, voor de eenheid van het aanzicht.
Lees een boek over tuinieren in een vierkante meterbak.
Bijvoorbeeld: Tuinieren met de vierkante meterbak Bartholomew, Mel
Daar staat ook een aparte vermelding over aardbeien, pompoenen en bloemen in.
Het opsplitsen in aparte onderdelen en vierkanten. Met een paar tekeningen en uitleg. Met een beetje verstand en ervaring erg handig om eens door te bladeren. Internet heeft niet alles op een rijtje zoals een boek het wel heeft.
Nog een voordeel van een boek. Het gaat niet rinkelen en komt ook niet met andere suggesties zoals google het wel doet.

Er zijn meerdere boeken op dat gebied. Met een boek blader je gewoon rustig door en blijf je het overzicht houden.
Dat is trouwens ook een van de speerpunten uit het boek. Je kan er veel van leren.

MIJN VRAAG: Rozenbottels. Hoe zie ik wanneer ze te gebruiken zijn.
Laag en langs de berm is beter niet. I.v.m. verkeer en dieren die hun behoeften doen bijvoorbeeld. Ik had ze in de tuin, maar die zijn mislukt. Er zat een ziekte in. Elders staan ze wel en rotten ze weg. De vogels hebben meer dan genoeg en zodoende blijft het hangen. Er moet veel gesnoeid. Behoefte aan extra struiken is er niet.
Vlierbes moet om die reden WEL blijven hangen. Dat is een ander verhaal.
Nu mijn vraag over rozenbottel. Ergens hangt een overschot. Hoe bepaal je of die rijp genoeg is voor consumptie of een eigen plantje uit pit?
anoniem_64f4bc1c8e92f wijzigde dit bericht op 23-08-2017 13:00
Reden: Zelf nadenken is nodig voor begrip.
0.00% gewijzigd
Laat die rozenbottels maar.
Ik heb andere en minder moeizame mogelijkheden ontdekt.

Even twee leuke boekjes. Misschien dat anderen er ook iets aan hebben.

Verticaal tuinieren (Basishandboek) ISBN 978-90-447-4724-9 uitg. deltas en gedrukt in Turkije.
Zaai agenda - Hans van Eekelen KNNV Uitg. ISBN 9789050114776

Ik moet ze nog inkijken, maar zet de titels even hier neer. Er staan in elk geval enkele leuke plaatsjes in met ideeën
Niet alles is bruikbaar, maar ik vind het inspirerend. Een deel waait weg of slaat tegen de muur kapot als ik dat zo zou doen.
Met aanpassingen is er wel iets anders van te maken.

NIEUWE VRAAG:
Pepertjes krijg je een heleboel als het eenmaal goed gaat.
Is er iemand die een topic weet of wil openen voor de beste technieken om de groente uit eigen tuin te bewaren?

NOG EEN VRAAG OVER KNOFLOOK:
Is niet gelukt om grote bollen te krijgen, maar dat is normaal. Verder las ik in het boek met de zaaikalender dat bepaale gewassen niet combineren. Zoals prei en lente-ui. Knoflook en andere .... (Vanuit de andere groente staat da ter vaak bij.)

DE VRAAG over knoflook: In juli was die erg droog en het look was verdord. Niet groot en dus weer opnieuw in potten gedaan tegen bladluis.
Die begint nu weer te groeien. Wanneer oogsten? Wortels gaan echt in de pot woekeren. Andijvie mislukt hier altijd en nu gaat die wel goed met de knoflook. Tot nu dan. Iemand iets zinnigs toe te voegen?
anoniem_64f4bc1c8e92f wijzigde dit bericht op 27-08-2017 14:37
Reden: NIEUWE VRAAG
39.59% gewijzigd
Niemand in de tuin rijpe tomaten aan het plukken?
Gisteren werd reactie niet geplaatst.

VRAAG: Is het groeiseizoen nog lang genoeg voor vrouwelijke pompoenen?
Alle reacties Link kopieren
Die je nu aan je plant hebt? Op zich wel. Beetje afhankelijk van het weer natuurlijk.

Rijpe tomaten: check :) Denk dat ik al wel een kilo of 5 heb geoogst. Echt leuk zo'n kas.
Alle reacties Link kopieren
Pumps_italiaans schreef:
27-08-2017 14:37
Niemand in de tuin rijpe tomaten aan het plukken?
Ik had kilo's en kilo's groene tomaten aan de planten hangen. Twee grote trossen waren al lekker (donker)rood. Ik wilde er vorig weekend dus passata van maken. Kom ik donderdag thuis heeft mijn vriend (die die dag thuiswerkte) die twee trossen aan de poetshulp meegegeven :'(
Ik boos, zijn reactie: ja, vorige week heb je zelf nog courgette en komkommer aan haar meegegeven dus ik dacht dat het wel oke was. Hij wist niet van mijn passataplannen maar het waren dan ook pas de eerste rijpe tomaten die ik had.

En nog erger: dat waren ook de enige goede tomaten want in de rest zit nu phytoftra :'( :'( :'(

Volgend jaar wil ik ze of beschut of in pot tegen een muur/afdakje.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Alle reacties Link kopieren
Ahhhh, wat kut Louise. Dat had ik ook altijd, 10 tomaten oogsten en daarna sloeg de phytophtora toe. En zeker met dit weer ontkom je er niet aan. Sparen voor een kasje, echt. Maakt het moestuinleven zoveel leuker :) (maar je moet er ook maar plek voor hebben)
O, die ziekte kende ik nog niet.
Er zijn wel een heleboel bladeren al af gevallen. Ik heb één plant die het goed doet en die het dak op is gegaan.
Daar komen veel bloemen in. Die groeit alle richtingen uit. Ik kan er niet meer bij om te dieven.

Maar smaak van de allereerste tomaat. Die wilde ik zo lang mogelijk in mijn mond houden.
Morgen heb ik er nog een paar. Ze regenen hier niet nat.

Pompoen heeft vandaag voor het eerst een mannelijke en vrouwelijke bloem tegelijkertijd open.[/i]
Ik heb er een weg moeten doen, omdat die een beetje zielig begon te lijken. De geur was nog steeds heerlijk. Ik denk te nat geworden. De tentakels leiden echt een eigen leven. Leuk om naar te kijken.

Ik krijg naast de chili peper ook bloemen in de puntpaprika. (75% van chili zaad uit een zakje is een plant geworden met bloemen.)
Kleine vruchtbeginselen kunnen zelfs na een maand opeens van minder dan 1 cm uitgroeien naar een grote. Zelfs na een val en breuk. Ik zie nu ook de kleurverschillen ontstaan. De eerste is donkerder van kleur. Zo lang de stengel vast zit. Na een val kan herstel lang duren. Puntpaprika kwam uit de vrucht die ik heb gegeten.

Ik heb heel kleine aardbeien, maar ook veel uitlopers. Ik laat het maar gaan. Straks komen de vogels. Ik kan geen net spannen.

Eindelijk fatsoenlijke venkelplant. Benieuwd of er nu wel een knol komt. Anijs is mislukt. Dillezaad is er een klein beetje.
Basilicum zat onder de beestjes - kasje. De kaneel van AH is wel goed gegroeid. Nou ja, twee stengeltjes over en lekker.

Rucola zaden ruiken erg lekker en ik mis een heleboel houwtjes. Het zaad is donker. Deze blijven groen.
Spinazie heeft een lange spriet met allemaal friemel met wortels.
Weet iemand wanneer en hoe die bewaard kunnen worden om volgend jaar weer te zaaien? Ik doe het liever met zaden.
Dan is het risico van beestjes kleiner, denk ik.


Voor volgend jaar weet ik wel waar de beste plekken zijn. Ik heb dan zelfs zitruimte. :byee:
Ach louise, ja dat is wel even jammer, had je je zo verheugd op je eigen passata! Je hebt vriend wel even streng toegsproken hoop ik ;-)
Alle reacties Link kopieren
Ja, dat heb ik wel duidelijk gemaakt tiramisuusje. Zeker toen de tomatenziekte de kop opstak.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Pumps_italiaans schreef:
27-08-2017 14:37
Niemand in de tuin rijpe tomaten aan het plukken?
Mijn twee cherrytomatenplanten, zitten inmiddels vol groene tomaatjes. Moet dus nog even geduld hebben. ;)
anoniem_272211 wijzigde dit bericht op 02-09-2017 19:01
0.42% gewijzigd
Wat een balen Louise1.
Vanmorgen zag ik er weer een lading rossige hangen.
Ik denk dat de - meeste bladeren gevallen - nog een goede zonnige tijd komt.
Voor zolang als het duurt.

Die ene pompoen die weg is. Het is een zegen voor een andere die nu helemaal tot leven lijkt te komen.
Ik weet niet eens wat het is. Welke kleur en welke soort. Maar ik ben aan het lezen en nadenken over hydro-cultuur. Als je dat combineert - bij het nadenken daarover en kijken waar er eventueel plaats voor is - dan zijn er heel misschien mogelijkheden.
De vierkante meterbak en de hydro-techniek samen geven mogelijkheden.
De echte zon geeft de vitamines en energie. Het milieu wil ook nog wat. Die "voetprint" of "afdruk" kan ook minder zwaar drukken op de bodem. Waar was dat ook alweer?
Het herdenkingsboompje dat door de vele aandacht niet meer voldoende doorlaatbare bodem had?
Wortels onder beton. Nou, hobby zonder het te doen is veel minder leuk. Omgekeerd moet je er wel gevoel voor hebben.
Verouderde technieken bestaan niet, want het zijn allemaal lessen. Soms zijn ze zelfs een oplossing voor - de geschiedenis herhaalt zich - problemen. Pas op het moment van de ramp kan je ze gebruiken.

Maar ik ga me nog meer richten op de leuke dingen los van dit forum. Het tuinieren is en blijft een hobby.
Ik hoop dat de bomen niet zo groot worden dat ik dat niet meer heb.

Heeft iemand trouwens een wiskundig model; voor de werking van een zonnewijzer?
Ik gok op astrologie, maar op de sterren groeit niets. Daar heb ik niets aan. Kansberekeningen voor veel uit de oudheid.
Ik zoek het gewoon op aarde. :daisy:
Sorry Pumps; ik ben de laatste bij wie je moet zijn voor wiskundige modellen. @(
http://www.natuurtuinen.nl/zonneroos.htm
http://www.natuurtuinen.nl/zonneroos%20Model%20(1).pdf
O ja, gisteren zag ik een heel mooie bij - lang niet meer gezien zulke die echt lijken op de bijensoort van imkers.
Nadat ik zelf met wattenstaafje stuifmeel ging overdragen op de vrouwelijke bloem. Ging die bij eerst de open bloem in en later ook de halve gesloten. Er was ook een hommel langs gekomen. Ik geloof dat ik hier zeker wel 5 verschillende soorten bijen heb gezien.

Aardbeien: op youtube een stukje gezien waarmee uitlopers gebruikt worden als aanzet voor nieuwe jonge planten.

BTW: Ik heb een paar koffiefilters gebruikt i.p.v. mulch in ronde pot die af en toe moet luchten. (Een lading die op een vieze vloer waren gevallen. De binnenkant is nog schoon voor een plant. De rest van het groeiseizoen is te kort. Verder krijg ik binnen en nu ook in bepaalde planten last van kleine vliegjes.
In een poging om de rondvliegende en vallende zaden tegen te houden.

:lightbulb: Niemand interesse om een knutsel je eigen kweekkas TOPIC te openen? Ik moet het nu even, omdat ik een paar planten heb gezaaid waarvan ik niet had verwacht dat ze zouden gaan groeien. Ik heb er drie gekochte staan, maar zit eigenlijk vooral op dit forum om van buitenaf geheugensteuntjes te krijgen. (Je mag deze link toevoegen.)

Ik zit nu nog even hier te typen, maar wil dat toch kappen. Er komt zoveel leuks uit mijn handen zonder dat typen...
Als ik terug lees in het napraat 89 dan zit hier een meute op ACTUEEL te strijden en discussie te voeren. Dat is ook een hobby.
Ik dacht even dat het vragen om een topic ook op zoiets als napraat zou kunnen, want het gaar om een topic op het forum.
Komen ze ook daar met onzinnige en nutteloze gezeik dat het anders moet.
Dat ontneemt iedere lust om - en dat is hun enige doel.... :vechten:
Gelukkig is er ook een sport pijler bij gekomen. Filtert op positief resultaat.
Een dode planten topic? Is misschien ook een idee? Kan daar discussie komen over wat er fout wordt gedaan en hoe het anders moet. :proud: :jump:

Heeeeee, de jump doet het niet? Dat is achter proud (wist dat niet dat het een proud was ... ) een wolk in de lucht.
anoniem_64f4bc1c8e92f wijzigde dit bericht op 03-09-2017 11:43
Reden: JUMP doet het niet.
2.91% gewijzigd
On :$ aardbeien :$ off

Iemand zinvolle opmerkingen over het vermeerderen en vernieuwen van de aardbeiplanten?

Enerzijds is het voor grotere beter om de stokjes - uitlopers - er uit te halen? Die hebben nog geen wortels. Hoe te middelen?
Waar leg je de grens. De korte stokjes krijgen minder zon. Zon is rood en sappig en lekker.
Ik heb hier uiteindelijk 3 bakken vol met aardbeienplant. Er zitten nog geen eetbare aan. Ik ben al blij dat er eindelijk bloemen zijn.
Een van de 3 planten heeft 1 stokje met bloem. Een andere alleen grote bladeren.
Bijen zien is al leuk. Is weer een totaal andere soort dan op pompoen, tomaten, kruiden en lavendel. Ik heb ook een enkele bloem staan om ze te lokken.

Paprika:
Is niet lang genoeg, maar is gelucht om daar bloemen in te krijgen ondanks te laat gezaaid. (De zucht om planten uit zaad... )
Ik heb daarvan een plant bewaard en die gaat nu opeens goed nadat die beter verzorgd werd net als de peperplanten. De pas gevormde bloemen.
Is de bevruchting van paprika hetzelfde als bij peper? De peperplant regelt het zelf zonder hulp van buitenaf.
Tomaat is het andere familielid uit de Nachtschade. Daar zie ik wel kleine bijen op.

ANDIJVIE: gaat toch minder goed nu de knoflook ook begint te floreren.
KNOFLOOK kan vanwege de woekerende wortels niet met alle groenten samen. De grootste woekeraar wint.
anoniem_64f4bc1c8e92f wijzigde dit bericht op 03-09-2017 11:52
Reden: Uitleg en vette letter op hoofdvragen.
15.87% gewijzigd
Ach die bijen...
De gele bloemen van de tomaat, de witte van peper en paprika.
Het doen het allemaal met zelfbestuiving. De bloemrui is ook uitgelegd.
Voor mij heel herkenbaar.
Vorig jaar zat er een kleine bij op het raam. Die was overleden en een laag stuifmeel er om heen. Ze zitten op de bloemen van tomaat.
Alles is giftig, behalve de rode vruchten. Zou het dodelijk geweest zijn? Maar er was een opleving van beestjes in de planten door temperatuuromslag.

Antwoord op alle andere vragen:
http://www.plantaardig.com/groenteninfo ... evruchting

De vraag over aardbei blijft open. Daar kan ik geen logische aanpak uit halen uit de uitleg.
(* Ik zag dat ik typfouten heb gemaakt. Gelukt, bevrucht ... en er staat gelucht. *)

Van de aardbei zou ik dus moeten uitdunnen zodat ik grotere vruchten krijg. Maar ik wil ook enkele jonge planten halen uit de uitlopers. De uitlopers kosten kracht en gaat t.k.v. de groei van de vruchten.
Is het nu niet te laat voor aardbeien?

EDIT: antwoord op 26 september gemaakte opname over uitlopers van aardbeien https://www.youtube.com/watch?v=uX5nb6zBoSI
anoniem_64f4bc1c8e92f wijzigde dit bericht op 03-09-2017 20:50
Reden: edit
5.64% gewijzigd
Aardbeientoren: https://www.youtube.com/watch?v=l1ka1awNcJQ

Komende week krijgen we de ideale temperatuur: https://www.youtube.com/watch?v=NbWa9E_NRvQ
Pumps, volgens mij werkt het het beste als je de uitlopers afknipt zolang de plant nog vollop aardbeien produceert. Op die manier voorkom je dat er veel energie verspilt wordt aan het groeien van de uitlopers, want dat gaat ten koste van je aardbeien. Tegen het eind van het seizoen kun je een paar uitlopers laten zitten. Zodra die dan een beetje hun eigen wortels hebben kun je ze loshalen en eventueel verplaatsen als je wil. Zo doe ik het tenminste.
wat betreft een kweekkas: ik heb zo een die ik gekocht heb bij het tuincentrum, maar ik heb ook een lage plastic opberg bak van doorzichtig plastig, waarin ik dan eierdozen doe met potgrond er in. In de eierdozen doe ik in ieder 'vakje' 1 zaadje.
Ik begin dan met de deksel op de bak, voor de warmte en de vochtigheid, en dan af en toe even luchten. En na een paar dagen, als de eerste plantjes beginnen te groeien zet ik de deksel op een kier, zodat er voldoende CO2 in de bak komt.

zoiets dus, maar dan in een plastic opberg bak:
Afbeelding

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven