Het Tegen Tegeltuinen Topic deel 5

23-03-2019 07:07 3344 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel vier is vol, nieuwe lente, nieuw TTT, deel vijf.
Ook in dit topic proberen we de groene tuin te promoten. De tegeltuin komt nog steeds negatief terug in het nieuws, en met reden.
Waarom zou je beter kunnen kiezen voor tegel eruit, plantje erin?

-afwatering. In een tegeltuin kan het regenwater moeilijker weg
-het wordt bloedheet op een betonnen vlakte op een warme dag
-de insecten hebben het al moeilijk genoeg: draag geen 'steentje' daaraan bij
-vogels, egels, eekhoorns en vlinders komen niet op visite zonder groen
-het is zoveel mooier!

voorbeeld van hoe het niet moet:

Afbeelding

Zo kan het ook:

Afbeelding
Afbeelding

Iedereen die de natuur een warm hart toedraagt, met of zonder groene vingers, met een klein tuintje of de geluksvogel met een grote tuin, gevel- en balkontuinierder is van harte welkom om hier mee te schrijven.

We delen tips, ervaringen en foto's van onze groene paradijsjes graag, om anderen te inspireren.
Er komt weer een fijn tuinseizoen aan. We gaan weer graven, maaien, snoeien en zaaien.
We hebben er zin in!
Mooie voortuin, suikerwafel. Leuk he, al die diertjes die direct op je bloemen af komen?

Ik had vandaag ook een bijzondere gast in mijn tuin. Een hele grote meikever die blad voor blad een van mijn rozen opat. Gelukkig had hij gekozen voor een roos die zo goed als uitgebloeid was. Ik vind dit echt prachtige dieren.
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

mijn mereltjes
LIEF!! :love:
Zijn het er 4?
als het goed is 6
Prachtige foto's van de meikever Duet!

En die minimereltjes zijn :flirting:
Schelden vind ik zo onbeschaafd.
Daarom zeg ik liever dingen als: "jij bent de maandag van mijn leven".
@Duet, prachtige meikever!
@friezinnetje2014, die zijn echt nog "piep" jong.

Gisteren is eindelijk mijn pioenroos Coral Charm gaan bloeien! Dit jaar geplant en maar 1 knop. Maar ik vind het een prachtige bloem!
Afbeelding

De poezenheren weten dit prachtige weer ook wel te waarderen.
Afbeelding

Afbeelding
ik denk dat de merels nu 2 dagen uit het ei zijn, dus idd piep-jong

Mooie roos!
Hele mooie roos en leuke poezen! :heart:
Aaaah de poesjes... Mijn poezels zijn bij vriend maar die liggen er ook zo bij :D

Nou de tweede roos is gaan bloeien. Hoera zou je zeggen :D Maarrrr, zoals vaker gebeurt bij mij is het NIET de kleur die het zou moeten zijn.
De gele roos is niet echt geel en deze zou zalmkleurig moeten zijn en is... knal roze :D
Ach ja, wat rood moet zijn is paars, wat paars moet zijn blijkt geel enz.
We hebben er ons al bij neergelegd :D De zachtroze roos die vorig jaar al een beetje bloeide is uiteindelijk wit.
Jammer alleen dat ik de zachtzalme roos bij de wisteria had geplant en helaas vloekt dat roze toch best wel met het lila van de wisteria :rofl:
Afbeelding

Een van de borders, lekker rommelig zo met al die bamboestokken :nut: Dat is om te voorkomen dat de katten tussen de planten gaan lopen graven. Er moet nog veel gaan bloeien, mijn geduld raakt op ;-D
Afbeelding

De rooie kiest het hazebospad
Afbeelding
Nina :biggrin: Tuinieren wordt wel een uitdaging zo zeg!
Och wat schattig Friezinnetje.

Mooie foto´s zijn er weer geplaatst.
@Suikerwafel, even een tipje, als je de uitgebloeide bloemen uit de Scabiosa knipt zorgt dit voor nieuwe bloemen. (maar misschien wist je dit ook al) :proud:
:rofl: Een tuin vol verrassingen Nina.
Die laatste foto CC lijkt net een bospaadje schitterend. :)
Wat een prachtige foto's! Geniet ik echt van. Ik had vandaag ook zo'n grote meikever op mijn clematis waarvan de knoppen op barsten staan. Helaas ook dit jaar weer geen nestje in mijn uit de kluiten gewassen kersenboom. Wel ontzettend veel verschillende vogeltjes die blijkbaar volop lekkere hapjes vinden in de takken.

Mijn blauwe druif doet het geweldig, er hangen volop trosjes aan. Ook de oude vijgenboom (waar de druif omheen slingert) barst van de vijgen die nu al ruim 5 centimeter groot zijn. De rabarber hoor ik bijna groeien, de stelen zijn donker rood maar nog wat dun, moet ik meer bijmesten denk ik. Mijn aardbeien lijken bezweken maar dat komt door mijn laksigheid, die staan al voor het 3e jaar op dezelfde plek. Ook de munt komt ineens na jaren woekeren niet meer op.

Ik geniet ontzettend van mijn tuin en die van jullie! Super leuk topic, ik lees al heel lang mee maar post zelden tot nooit. Wilde jullie dit toch even laten weten.
Vraagje voor Nina, jij hebt ooit een prachtige foto gepost van een weelderig bloeiende clematis. Heb je wat tips voor me qua snoeien en bemesting? Lijkt me geweldig om ze zo te krijgen. Ik heb een diep paarse clematis die eigenlijk blauw/lila zou zijn, dus een en al herkenning met jouw rozen :lol:
gisteren toch lekker in de tuin bezig geweest, een halve container met onkruid gevuld.
Verder allemaal jonge koolmeesjes in de tuin, geen idee waar het nest is. zal wel ergens anders zijn. Maar mijn hoge boom is een mooie uitvalbasis.
En nog een tafel in de beits gezet, nu zijn mijn meubels allemaal in de zwarte beits gezet. Past het weer wat bij elkaar. Dan nu wachten op het mooie weer, zodat ik er ook in kan zitten :D .
Wat een prachtige foto's komen er voorbij! Ik weet niet waar ik moet beginnen met complimenteren! Ze zijn in elk geval heel inspirerend. En die mereltjes .... :heart:
Ik vind hier dingen van.
Die onvoorspelbaarheid van planten vind ik juist leuk. Zoals ze soms op net iets andere tijden bloeien dan het jaar daarvoor waardoor je weer verrassende kleurencombinaties krijgt. Elke keer een ander schilderij. Eigenlijk kunnen planten niet met elkaar vloeken, vind ik. De natuur vloekt toch ook niet? :)
Ik vind hier dingen van.
Ha, mooi geschreven Cavia. Ik ben het met je eens.

Ik heb gister weer een half uur staan genieten in mijn wilde veldje, weer minsten 10 nieuwe plantensoorten ontdekt. Ossentong, twee soorten kamille, grote klaprozen, en, een plant waar ik al weken naar keek omdat ik het blad zo prachtig vond, kaardebol! Die wil ik dus al jaren maar ik zie m nooit bij kwekers. Staat-ie ineens zomaar in de tuin :heart:

Nu ga ik even wat aan de watertekorten doen.
Heerlijke foto’s CC en echt een prachtige roos, spiddermouse!
En wat een fijne post Ouwwiefke, je mag best vaker meeschrijven hoor ;-)
Oooh Moosey, kaardebol is zó mooi :heart: Volgens mij is Tuingravin nog op zoek naar zaadjes daarvan.
Kan dat niet komen door de pH van de grond, dat kleuren anders reageren? Bij hortensia’s geloof ik sowieso wel, bij andere bloemen weet ik het eigenlijk niet.
De rozenstruik staat vol in bloei :heart:

Afbeelding

Afbeelding

Campanula, wat bodembedekkers en flox in bloei:

Afbeelding
Voor iedereen een groene tuin
Ouwwiefke schreef:
24-05-2019 23:11
Vraagje voor Nina, jij hebt ooit een prachtige foto gepost van een weelderig bloeiende clematis. Heb je wat tips voor me qua snoeien en bemesting? Lijkt me geweldig om ze zo te krijgen. Ik heb een diep paarse clematis die eigenlijk blauw/lila zou zijn, dus een en al herkenning met jouw rozen :lol:
:D

Ehm, eerlijk gezegd probeer ik 'm te leiden als ik bij vriend ben en verder doen we eh hij niets helaas. Het kan echt mooier denk ik. En verder heb ik totaaaal geen verstand van tuinieren. Ik koop dingen bij dirk, aldi, lidl en ah als het in de aanbieding is en dan hopen dat het wat wordt :D
Hier is de regel als je blijft leven mag je blijven staan.
Voor mijn tuintje heb ik wel specifiek besteld en naar tuincentrum geweest.
Daarom was het des te verrassender dat ook de wat duurdere bloemen bij mij niet gegarandeerd de goede kleur krijgen :D
Sabeltandcavia schreef:
25-05-2019 09:52
Die onvoorspelbaarheid van planten vind ik juist leuk. Zoals ze soms op net iets andere tijden bloeien dan het jaar daarvoor waardoor je weer verrassende kleurencombinaties krijgt. Elke keer een ander schilderij. Eigenlijk kunnen planten niet met elkaar vloeken, vind ik. De natuur vloekt toch ook niet? :)
Nee echt de kleur van de wisteria vloekt echt met de roos :D
Maar daar hebben we hangpotjes voor. Een kleur er in die de boel bij elkaar trekt en dat lost een hoop op.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven