Het Tegen Tegeltuinen Topic deel 5

23-03-2019 07:07 3344 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel vier is vol, nieuwe lente, nieuw TTT, deel vijf.
Ook in dit topic proberen we de groene tuin te promoten. De tegeltuin komt nog steeds negatief terug in het nieuws, en met reden.
Waarom zou je beter kunnen kiezen voor tegel eruit, plantje erin?

-afwatering. In een tegeltuin kan het regenwater moeilijker weg
-het wordt bloedheet op een betonnen vlakte op een warme dag
-de insecten hebben het al moeilijk genoeg: draag geen 'steentje' daaraan bij
-vogels, egels, eekhoorns en vlinders komen niet op visite zonder groen
-het is zoveel mooier!

voorbeeld van hoe het niet moet:

Afbeelding

Zo kan het ook:

Afbeelding
Afbeelding

Iedereen die de natuur een warm hart toedraagt, met of zonder groene vingers, met een klein tuintje of de geluksvogel met een grote tuin, gevel- en balkontuinierder is van harte welkom om hier mee te schrijven.

We delen tips, ervaringen en foto's van onze groene paradijsjes graag, om anderen te inspireren.
Er komt weer een fijn tuinseizoen aan. We gaan weer graven, maaien, snoeien en zaaien.
We hebben er zin in!
viennas schreef:
05-06-2019 21:19
Stiekeme meelezer zwaait even. :hello:
Ik volg dit topic al een tijdje en ik word zo blij van jullie foto's. Ben zelf echt geen tuinieren, maar ik kan wel heel erg genieten van een mooie wilde tuin. Met mooie klinkertjes met mos ertussen.

Onze voortuin is een paar jaar geleden opnieuw beplant en is nu een paradijs voor hommels :heart:
Onze achtertuin is dit jaar aan de beurt, want dat is al 7 jaar een doorn in mijn oog. Wij besteden de aanleg wel uit (is dit vloeken in de kerk?), want wij werken allebei 40-60 uur in de week. En worden allebei niet blij van tuinieren. Af en toe onkruid plukken is al een opgave.

Nou ja, eigenlijk een tvp dus, maar dan met wat meer letters.
Wat een leuk bericht! :D Lekker uitbesteden hoor als jullie zelf geen tijd hebben. Hopelijk is er nog wel wat tijd over om van de tuin te genieten?
cat |kat| n.
The furry little sociopath who rules your household and manages to look innocent while doing so.
Prachtige tuin heb je CC :flirting:

TG, laat die extreme buien maar lekker wegblijven @(
Voor iedereen een groene tuin
Er komt een knalrode/roze vlek gestaag richting mijn woonplaats @( Ik vind het niet meer leuk :|
cat |kat| n.
The furry little sociopath who rules your household and manages to look innocent while doing so.
GroenTuintje schreef:
05-06-2019 21:28
Prachtige tuin heb je CC :flirting:

TG, laat die extreme buien maar lekker wegblijven @(
Jij ook! :)
cat |kat| n.
Dankje CC :) :heart: .

Die rode vlek is enorm aan het worden :|
Calamitycat schreef:
05-06-2019 21:26
Je duifkruid is prachtig. Ik denk dat STC mijn Zeeuws knoopjes bedoelde (Astrantia) :)

Jouw eerste foto trouwens, is dat Malva? Wat een mooie kleur hebben die bloemen!
Ah okay:), ook een prachtige bloem.

Nee het is een stokroos :daisy: .. athans als ik Google ga ik toch twijfelen :$schijnt familie van elkaar te zijn, dat verklaard een hoop :biggrin:
groentuintje wijzigde dit bericht op 05-06-2019 21:55
20.00% gewijzigd
viennas schreef:
05-06-2019 21:19
Onze achtertuin is dit jaar aan de beurt, want dat is al 7 jaar een doorn in mijn oog. Wij besteden de aanleg wel uit (is dit vloeken in de kerk?), want wij werken allebei 40-60 uur in de week. En worden allebei niet blij van tuinieren. Af en toe onkruid plukken is al een opgave.
Tuurlijk is dat geen vloeken. Ik vond t heerlijk dat er een paar heren mijn tuin hebben aangelegd. Geld moet rollen. En zeker als je zoveel werkt.
Been there, done that, got the T-shirt.
We hebben een nieuwe egel! Tineke wordt vanavond uitgezet.

Nu hebben we Patricia

Afbeelding

Afbeelding

Leeftijd onbekend, ik gok nog vrij jong. Weegt nu 706 gram. Moet 200 ongeveer bij. En heeft veel kale plekken, echt gatenkaas. Ze niest erg veel. Volgens de opvang niet erg en het hoort gewoon bij deze egel. Heb haar al een paar keer gehoord, gek geluid. Ze heeft een schoon hok en een vernieuwd eet kasteel ivm het water gister. Ik ben benieuwd! Volgens mij is ze haar hok al uit maar de tuin is dichtgegroeit dus zie geen klap.

Ik ga ook even checken op noodweer!
Ohhh een egeltje :love:
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
Wat een schatje :flirting:
oh wat lief!
CalimityCat, was het nog erg tegengevallen met de schade in je tuin door het weer gisteren?

Ik zie dit topic al een tijd ophoog komen, maar had nooit goed gekeken. Hee, allemaal tuinliefhebbers, leuk! Dit is dus ook een terugvindpost :-) Ik vind tuinieren heerlijk, maar onze tuin is niet zo hoogstaand aangelegd of doordacht. Ik ben er in bezig als ik zin heb, en niet als ik te druk ben, dus planten die regelmatige aandacht nodig hebben begin ik niet aan.

Wat ontzettend leuk Koettie, dat egeltje! Hoe werkt dat, een egel uit een opvang? Ik ken egels alleen als wild, en dacht dat een opvang tijdelijk was.
aaaanne schreef:
05-06-2019 22:05
CalimityCat, was het nog erg tegengevallen met de schade in je tuin door het weer gisteren?

Ik zie dit topic al een tijd ophoog komen, maar had nooit goed gekeken. Hee, allemaal tuinliefhebbers, leuk! Dit is dus ook een terugvindpost :-) Ik vind tuinieren heerlijk, maar onze tuin is niet zo hoogstaand aangelegd of doordacht. Ik ben er in bezig als ik zin heb, en niet als ik te druk ben, dus planten die regelmatige aandacht nodig hebben begin ik niet aan.

Wat ontzettend leuk Koettie, dat egeltje! Hoe werkt dat, een egel uit een opvang? Ik ken egels alleen als wild, en dacht dat een opvang tijdelijk was.
Leuk dat je ons topic hebt gevonden :)
Het viel gelukkig uiteindelijk een beetje mee, de vlinderstruiken hebben wel flink onder het noodweer geleden maar de rest gaat zich wel herstellen denk ik. Ik vrees wel voor wat er vanavond en vannacht nog komt...
cat |kat| n.
Koettie, ik vind het zo superlief wat je doet voor de egeltjes :heart: Als ik een egel was wilde ik ook in jouw tuin wonen :-D
cat |kat| n.
Calamitycat schreef:
05-06-2019 22:13
Leuk dat je ons topic hebt gevonden :)
Het viel gelukkig uiteindelijk een beetje mee, de vlinderstruiken hebben wel flink onder het noodweer geleden maar de rest gaat zich wel herstellen denk ik. Ik vrees wel voor wat er vanavond en vannacht nog komt...
Gelukkig. En ja, er komt weer onweer aan zag ik, hoop dat het vooral veel regen en geen dikke hagel en wind wordt.
Hier bleek het na een lange avond regen onder de bomen nog droog te zijn, dus er mag nog veel meer bij.
Als je de 24 uurs voorspelling op buienradar ziet, komt er een enorm onweer over heel Nederland.
Als je de 3 uurs voorspelling ziet, lijkt het meer vanuit Belgie over west Nederland te trekken.
duet schreef:
05-06-2019 22:19
Als je de 24 uurs voorspelling op buienradar ziet, komt er een enorm onweer over heel Nederland.
Als je de 3 uurs voorspelling ziet, lijkt het meer vanuit Belgie over west Nederland te trekken.
Ja die 1 uur/,3 uur en 24 uur zijn totaal anders. Staat wel op de website bij ‘vragen’, waarom er zo’n verschil in zit.
groentuintje wijzigde dit bericht op 05-06-2019 22:28
10.80% gewijzigd
duet schreef:
05-06-2019 22:19
:'(
cat |kat| n.
Calamitycat schreef:
05-06-2019 22:26
:'(
:'( arme jij
aaaanne schreef:
05-06-2019 22:05

Lief he! Het is ook tijdelijk hoor, dit is onze vierde. Ze worden opgevangen in de opvang voor medische zorg. Vaak jonkies zonder moeders, zieke of aangereden egels. Als ze "beter" zijn zijn ze vaak nog zwak en niet meer echt gewend aan buiten, vaak zitten ze weken/maanden in een hokje. In onze tuin kunnen ze aansterken en weer leren scharrelen in een veilige omgeving. Patricia, de nieuwe is eigenlijk te licht voor haar gewicht en haar stekels moeten eerst weer aangroeien. Omdat een tuin fijner is dan een hokje mag ze dat hier doen. Zal wel even duren aan de stekels te zien, schat tot zeker de herfst. Zodra ze op gewicht zijn en goed in de stekels zitten komt de opvang ze ophalen, kijkt ze goed na en zorgt dat ze ontwormt en ontvlooit weer uitgezet worden. En dan krijgen wij een nieuwe zielepoot om op te knappen.

@CC ohnee. Wij zitten ook West. Loop in bed maar ga er nu uit om egelhuis te verhogen voor het geval dat.
Jeetie Koet, moet je weer je bed uit om noodmaatregelen te nemen. Je bent een top egelmoeder :heart:
Zo te zien krijgen we wel weer de volle laag (zware regen en onweer), ik hoop maar dat het van slapen komt want zo te zien gaat het in ieder geval tot half twee door.

Maar weer zien wat dit gaat brengen. Het houdt me lekker bezig in de tuin in ieder geval, misschien kan ik mijn werkgever om calamiteitenverlof vragen :P
cat |kat| n.
Koetie wat leuk!
Klinkt ook heel schattig 'goed in stekels'.
Is jouw tuin afgesloten, dat ze blijft?
Haha. Loop in bed schrijf ik ook. :facepalm: Lange dag gehad (wel m'n assessment gehaald!)

De tuin hier heeft het goed gehouden. We zitten best beschut tussen huizen in dus dat heeft de tuin gered denk ik! Hopelijk morgen geen nieuwe sinkhole. Vanmiddag bij de buren geweest maar die hadden nergens last van. Mail naar de vve is gestuurd, geen idee of ze er iets meer kunnen/willen en wat dat dan is.
Gefeliciteerd met het behalen van je assessment! En ik begreep je hoor, ook al schreef je loop. Ik ging er in ieder geval niet van uit dat je een enorm bed hebt :D
cat |kat| n.
aaaanne schreef:
05-06-2019 22:41
Koetie wat leuk!
Klinkt ook heel schattig 'goed in stekels'.
Is jouw tuin afgesloten, dat ze blijft?
Ja, is een klein stadstuintje. Heb alles waar ze eventueel uit kunnen dichtgemaakt. Ze krijgen dus ook elke dag te eten. Ze kunnen mega veel eten! Vooral kattenvoer maar ook fruit, pindas of meelwormen. Eentje was helemaal gek op peer, die daarna at het echt niet en wel juist druiven. Grappig dat het zo verschilt. En volgens mij grijpen ze wel eens een salamander als ze die tegenkomen.

Dit zijn ze allemaal.
Egel 1: Ambrosius.
Mannetje, jongvolwassen, gewond door een aanval van kraaien. Begin gewicht: 660. Eindgewicht: 868

Afbeelding
Afbeelding

Een zielig gewond hoopje stekels, gevonden vlak voor zijn winterslaap. Was een jongvolwassen mannetje. Heeft hier een moeilijke tijd gehad. Het was de bedoeling dat hij aankwam maar hij viel alleen maar af. Hij heeft zelfs onder zijn begin gewicht gezeten hier. Gelukkig goedgekomen en hij is, vlak voor de grote hitte, uitgezet op de plek waar hij gevonden is.

Egel 2: Morris
Mannetje, puber, gevonden zonder mama en met de hand gevoerd door vrijwilligers in de egelopvang. Begingewicht: 514 gram Kwam binnen op 19 oktober en verliet ons 11 april.

Afbeelding
Afbeelding

Onze tweede egel, na een lange hete zomer zonder egel, is Morris! Morris is gevonden als baby-egel en nu een echte puber van twee maanden oud. Hij vliegt door de tuin, probeert overal een hap uit te nemen, houdt niet van appel maar wel van meelwormen. Likt ook erg graag aan schoenen en maakt mega veel geluid. Snuffelen, hijgen, sissen en ritselen. Hij is niet bang voor mensen, aangezien hij sinds zijn vondst gevoerd is door vrijwilligers. (Eerste periode om de drie uur wat eten, heel hard werken voor vrijwilligers!) Nu mag hij hier komen wennen aan de ‘natuur’ in ons postzegeltuintje. Hij gaat hier in winterslaap en in de lente wordt hij, als alles goed gaat, uitgezet.

Egeltje 3: Tinkeke!
Wel erg schuw dus ik heb haar welgeteld één keer in de tuin zien lopen. Op 11 april kwam ze bij ons, op 5 juni was ze weer weg. Begingewicht 820, eindgewicht 860

Afbeelding

Ze was eigenlijk al prima op gewicht maar miste een hoop stekels door een schimmeltje. Die moesten weer aangroeien. Ze had een lastige start en at slecht maar ze was in no-time bijgegroeid en herstelt. Wel erg schuw dus ik heb haar welgeteld één keer in de tuin zien lopen. Op 11 april kwam ze bij ons, op 5 juni was ze weer weg.

Egeltje 4: Patricia!
Patricia is 706 gram en moet zo’n 900 gram wegen. Daarnaast heeft ze hele kale plekken, stuk erger dan Tineke had. Ik denk dat Pattie wel wat langer moet blijven dus. Hok is verschoond dus we gaan het meemaken! Verder niest ze veel. Ze is niet verkouden volgens de opvang maar het is 'gewoon iets wat ze doet.' Helaas geen idee hoe oud ze is of waar ze gevonden is.

Afbeelding

Afbeelding

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven