Het Tegen Tegeltuinen Topic deel 9!

24-02-2021 18:33 3041 berichten
Alle tuinliefhebbers verzamelen zich hier, om te praten over alle mooie groene (en dan bedoelen we géén kunstgras!) tuinen, waarin we genieten van alle mooie planten, bloemen, bomen, vogels, kippen, konijnen en andere bezoekers.
We proberen al het beton en 75% tegeltuinen om te toveren tot mooie groene oases . Waar je in de zomer niet de temperatuur verhoogt wordt door de aanwezigheid van te veel beton of tegels. Waar je ook niet je voeten fikt, maar waar je heerlijk relaxed kan zitten genieten!

Wil je meeschrijven en ons helpen in de betonjungle-guerrilla, dan heb je van harte welkom!

Dus niet dit:
Afbeelding
of dit:
Afbeelding

Maar dit!

Afbeelding
Afbeelding
anoniem_206443 wijzigde dit bericht op 25-02-2021 17:25
10.96% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
@tuingravin, je hebt pb
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
lavendula schreef: ↑07-05-2021 21:16
Ik las in het voortuinen topic dat jij een prairietuin wil maken in de voortuin. Ik ben daar toevallig ook mee bezig.

Heb jij ideeën over stapstenen of kleine paadjes tussen de planten door? Ik lees dat lichtgekleurd grind mooi staat als paadje. Ik twijfel erg of dat op zijn plek blijft.

Ik heb een pad van betontegels naar de voordeur en stoeptegels als klein plaatsje. Is dat erg dissonant in een prairietuin of zou ik het zo kunnen laten?
De vraag is niet aan mij gericht maar misschien heb je iets aan.
Misschien is gravier d ´or een optie tussen de planten door? (Richting voordeur zou ik het dan weer niet per sé gebruiken in verband met voetstappen binnen.)
Of een schelpenpad? Je zou stapstenen van je eigen tegels kunnen maken in een paadje naar de voordeur, Dan combineer je de materialen.
ga je mee verdwalen...ik weet de weg
Mooie planten, TG. Monnikskap :heart:

Knudde, wat praat jij liefdevol over de wesp :) . Daar kunnen we nog best wat van leren. Het zijn inderdaad best mooie diertjes om te zien met die mooie kleuren en dat slanke lijfje. En wat kan een wesp er eigenlijk aan doen dat hij een wesp is. Wie is de mens om te bepalen welk dier nut heeft. Als je kijkt naar wie de meeste schade aanricht, dan staat de mens bovenaan de lijst. Ik vind het wel een lastige kwestie, want waar trek je dan de grens? Wie mist de malariamug? Bloedluizen in het kippenhok maak ik echt wel dood, anders leggen mijn kippen het loodje. Voor mij ligt denk ik de grens bij dieren die mijn gezondheid of die van mijn kippen in gevaar brengen. En ik kan me voorstellen dat je een wesp anders bekijkt als je er allergisch voor bent en een steek levensgevaarlijk kan zijn. Zo maakt iedereen zijn eigen afwegingen.

@Flora, dat klinkt inderdaad zorgwekkend :| . Jij doet in ieder geval wat je kunt. :)
Ik vind hier dingen van.
Ik had een reactie geplaatst op een internationaal forum/site. Daar was een make-over gedaan van een kleine tuin. Maar geen enkele plant stond erin, er lag alleen maar grind en de muren waren geschilderd en veel decoratie meuk. Dus ik vraag waar de planten zijn. Nou iedereen vond het juist geslaagd hoor, en hoezo planten? Er staan toch 2 armzalige potten. :facepalm:
groentuintje wijzigde dit bericht op 08-05-2021 11:02
7.93% gewijzigd
Voor iedereen een groene tuin
Floras schreef:
08-05-2021 06:45
De vogels vinden ze heerlijk, maar als ik de larven niet opgraaf kunnen ze er niet bij. De afgelopen maanden hebben de merels en de eksters gesmuld van de larven die ik heb opgegraven. De aaltjes krijg ik vanmiddag (het wordt eindelijk warm genoeg), sta ik dus later vandaag in de regen te gieten. Dat is ook het beste want aaltjes hebben vochtige grond nodig, maar een beetje voor gek sta je wel, met de gieter in de regen ;-D Maar bij de aaltjes twijfel ik er altijd wel een beetje aan of die wel zo selectief zijn dat ze alleen taxuskeverlarven aanvallen
Daar heb ik nou nooit over nagedacht.. maar idd je weet maar nooit o_o
GroenTuintje schreef:
08-05-2021 10:52
Ik had een reactie geplaatst op een internationaal forum/site. Daar was een make-over gedaan van een kleine tuin. Maar geen enkele plant stond erin, er lag alleen maar grind en de muren waren geschilderd en veel decoratie meuk. Dus ik vraag waar de planten zijn. Nou iedereen vond het juist geslaagd hoor, en hoezo planten? Er staan toch 2 armzalige potten. :facepalm:
oh vreselijk en het dan idd een tuin noemen
friezinnetje2014 schreef:
08-05-2021 11:28
oh vreselijk en het dan idd een tuin noemen
Ja Amerikaans was het, geen Engelse tuin smaak daar :|
Floras schreef:
08-05-2021 06:45
Maar bij de aaltjes twijfel ik er altijd wel een beetje aan of die wel zo selectief zijn dat ze alleen taxuskeverlarven aanvallen.
Er zijn verschillende soorten aaltjes voor verschillen (groepen) insecten Zie bijv.
https://www.biobestrijding.nl/wanneer-a ... gebruiken/
https://www.biobestrijding.nl/aaltjes-nematoden/
https://www.hornbach.nl/shop/Grond-beme ... zicht.html
Floras schreef:
08-05-2021 06:50
Ik maak me een beetje zorgen om de vogels. Er gaan momenteel hier net zoveel meelwormen doorheen als toen het sneeuwde en zie ook weer spreeuwen die ik eerder alleen tijdens de sneeuw zag. Er zijn duidelijk te weinig insecten om de jonge vogeltjes te voeren. De spreeuwen hier verzamelen zoveel mogelijk meelwormen in hun snavel en vliegen ermee weg. Hoe leuk ik al die vogelsdrukte ook vind in de tuin, ik vrees dat het geen goed teken is.
Ik heb naar aanleiding van je bericht een lading meelwormen besteld! Ik heb geen goede ervaringen met gedroogde wormen, die worden nauwelijks gegeten lijkt het. Maar met levende zal dat anders zijn neem ik aan. Heb gelijk lavameel en lavagruis meebesteld om de grondkwaliteit op te krikken in zowel siertuin als moestuin. Daar lees ik goede dingen over, ook om het heermoes lastig te maken. Ben benieuwd.
Knuddestudder schreef:
08-05-2021 14:10
Ik heb naar aanleiding van je bericht een lading meelwormen besteld! Ik heb geen goede ervaringen met gedroogde wormen, die worden nauwelijks gegeten lijkt het. Maar met levende zal dat anders zijn neem ik aan. Heb gelijk lavameel en lavagruis meebesteld om de grondkwaliteit op te krikken in zowel siertuin als moestuin. Daar lees ik goede dingen over, ook om het heermoes lastig te maken. Ben benieuwd.
lavameel heb ik vorig jaar ook gebruikt. Heb wel het idee dat het daardoor iets verbeterd is. Mijn tuin zat er vol mee. Waar heb je dat besteld? Mss wel goed om dit jaar nog een keer te gebruiken.
Knuddestudder schreef:
08-05-2021 14:10
Haha, goed bezig! Ik heb zelf altijd gevriesdroogde meelwormen. Inmiddels niet meer via Vivara maar nu van Voervoorkip via Bol, dat is wat goedkoper.
Vorig jaar ging het bij mij ook amper op en voorjaar en zomer al helemaal niet, het is gelukkig lang houdbaar. Maar zeker sinds de sneeuw (toen had ik volgens mij alle spreeuwen en merels uit de buurt in de tuin) blijft het hard gaan. Het wordt hier gegeten door merel, koolmees, pimpelmees, ekster, kauw, kraai, heggenmus en spreeuwen. De roodborst zie ik gek genoeg alleen op de zadensilo. Ik bestel elke paar weken 20 liter meelwormen. Ik strooi ze gewoon uit in de borders en ik doe een beetje in een hangbakje voor de meesjes, maar daar kunnen de spreeuwen ook bij.
Ligt het nou aan mij of zijn er nergens aaltjes te koop voor naaktslakken? Ik wilde dat dit jaar eens proberen ipv de Escargo korrels, maar ik kan het nergens vinden.
friezinnetje2014 schreef:
08-05-2021 14:35
lavameel heb ik vorig jaar ook gebruikt. Heb wel het idee dat het daardoor iets verbeterd is. Mijn tuin zat er vol mee. Waar heb je dat besteld? Mss wel goed om dit jaar nog een keer te gebruiken.
Na een beetje prijsvergelijken kwam ik uit bij https://wormenkwekerijwasse.nl
Dit was mijn bestelling:
2 x 20 kg lavagruis Lavagruis 20 kg
1 x 20 kg lavameel Eifelgold lavameel
35 liter Wormenmest 35 liter
1 x 1000 gram Meelwormen 1000 gram
Floras schreef:
08-05-2021 15:41
Vorig jaar ging het bij mij ook amper op en voorjaar en zomer al helemaal niet, het is gelukkig lang houdbaar. Maar zeker sinds de sneeuw (toen had ik volgens mij alle spreeuwen en merels uit de buurt in de tuin) blijft het hard gaan.
Nou, ik heb nog een grote emmer staan. Ik zal nog eens een poging wagen, misschien hebben ze nu wel trek ;-)

Ik neem bij het hond uitlaten vaak wat te eten mee voor de kraaien die rondhangen in het park, maar die droge wormen lieten ze mooi links liggen. En nog verontwaardigd kijken ook, die krengen...
Het werken is me best meegevallen, het was erg fijn om mijn collega's weer live te zien en te spreken. Best lang gebleven, toen nog naar huis fietsen, boodschappen gedaan en daarna was ik compleet afgedraaid. Bedankt degenen hier die me een hart onder de riem hebben gestoken :rose:

Floras, ik heb vandaag op zolder gekeken maar daar is gelukkig niets te zien. Ook geen wesp(en) meer in mijn slaapkamer gehad gelukkig. Nog steeds geen idee hoe het beest binnen is gekomen maar ik probeer het nu maar los te laten. Ik ben ontzettend bang voor wespen dus dan kunnen het best nuttige beesten zijn maar ik hoef ze niet in mijn buurt en zeker geen nest.

Jammer dat het nu weekend is en ik vrij heb en vandaag de hele dag niets in de tuin heb kunnen doen vanwege de regen. Hopelijk morgen beter. Ben blij verrast hoe goed de nieuwe plantjes het doen, dit jaar voor het eerst Vivimus aanplantgrond gebruikt i.c.m. goede potgrond en dat bevalt erg goed.
I'm sorry, I was thinking about cats again.
Hier tot 14.15 droog met beetje zon, daarna regen tot 16 uur/16.30. We hebben 30km gefietst vandaag ( geen elektrische), wilde nog wat doen in de tuin, maar geen energie meer voor :P . Wel ben ik even naar intratuin geweest en wat leuke (kamer)plantjes gekocht.
Hier tot ongeveer half 3 droog.
Ik heb vanmorgen nog een stukje tuin onder handen genomen.
Ook ik was bij de Intratuin vanmiddag, heb een phlox en een kleine conifeer gekregen van de kinderen voor moederdag (mocht ik zelf uitzoeken).
En voor onze moeders nog wat mini plantjes en potten gekocht
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk
Ik heb net toch wat plantjes overgepot, kon het niet laten :mrgreen: . Ik zal foto’s posten, de tuin ziet er prachtig groen uit. Regen zon regen zon heeft toch veel goeds gebracht :-D . Morgen hebben ze 26 graden voorspeld met regen, oftewel tropisch weer.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Beetje gek tuinweer zo he met zo veel regen. Ik ben benieuwd hoe het morgen is met dat voorspelde tropische weer... Alles zal ontploffen qua groei de komende dagen!

Ik heb bamboe gekocht. Een deel al geplant en een deel nog niet. Ik moet daarvoor eerst andere planten verplaatsen dus het is even een klusje. Hopelijk kom ik er morgen aan toe. Na uiteraard een heerlijk ontbijt met croissantjes en 'we hebben niks gekocht hoor mama, we hebben geen cadeau voor jou gekocht' 8-)

Vogels zie ik veel minder dan tijdens de sneeuw. Ik heb nog wat voer, zal de silo toch maar weer even bijvullen dus.

Verder is het heerlijk om jullie te lezen, ik lees meerdere keren per dag maar heb wat moeite alles te onthouden :hihi:
Dat laatste is niet erg Kiwi, dat kan ik ook nooit allemaal.

Ik hoop morgen ook nog iets in de tuin te kunnen doen. Maar de hele dag op de tuinbank hangen met een lekker boek lokt me ook wel!

Mijn zwager heeft vandaag mijn plantenbakken op wielen even verstevigd, dus die kunnen ook wel weer een jaar mee. Die moet ik ook nog even nakijken, hier en daar mss wat nieuws hier in :cheer: dan kunnen we weer naar het tuincentrum :D
Cc. Ik ben blij voor je dat t meeviel.

Wat een.prachtige akelei GT :heart:

Ik zit even flink in de lappenmand. Nu al 4 dagen echt niet lekker. Hoop dat t mooie weer morgen me goed doet.
Ergens vandaag nog wel de puf gevonden om mn bougainvillea in de grond te zetten.

Afbeelding

Binnenkort komt er een dunne kabel langs de paal, dan kan hij daar omheen klimmen.
Hoe hard groeien ze per jaar? Denk dat ik hem van t najaar inpak in stro en folie, kijken of ik hem over kan houden.

1 takje brak af en dat ga ik proberen te stekken.

Morgen mogen kamerplanten naar buiten en ga ik mn doodgevroren kumquat uit zn pot halen :cry: zo stom dat ik geen mooie betaalbare nieuwe kan vinden.
Been there, done that, got the T-shirt.
Dankje Apatura :heart: de akelei is van vorig jaar en wat nieuwe dit jaar erbij gekocht.

Prachtige bougainvillea :flirting:
groentuintje wijzigde dit bericht op 08-05-2021 19:32
17.21% gewijzigd
Heeft er iemand ervaring met de toscaanse jasmijn? Ik heb een saaie grijze stadstuin en wil graag wat klimplanten gaan planten. Mijn oog is gevallen op de toscaanse jasmijn (Trachelospermum jasminoides) en als 2e keus de kamperfoelie (Lonicera henryi).
Dit omdat deze 2 klimplanten ook in de winter groen blijven. En omdat ik een kleine tuin heb en graag een schutting van 5 meter mooi groen (met bloemen in de zomer) wil hebben. Voor zover ik me net een beetje heb verdiept in deze planten zijn ze goed te onderhouden voor iemand met geen groene vingers. Als jullie nog tips hebben dan hoor ik het graag.
Vooruitlopend op het mooie weer van morgen zijn al mijn overgebleven hennen alvast maar broeds geworden. :facepalm: Arme Bertje.

Dat je akelei al bloeit, GT! Hier alleen nog maar blad.
Ik vind hier dingen van.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven