Het Tegen Tegeltuinen Topic deel Tien!!

23-05-2021 22:53 4509 berichten
Dit wordt het 10e deel waarin we praten over mooie groene tuinen, delen we tips, helpen we anderen de tegels eruit te gooien. Groene tuinen zijn goed voor vogels, insecten, egels, en natuurlijk ook voor ons zelf.
Tegeltuinen willen we uitbannen want je wilt met mooi weer je voeten toch niet fikken aan de tegels? Schaamkorven, kunstgras, grindbakken zijn uit den boze!!
Dit willen we dus niet zien:
Afbeelding
Afbeelding

Maar dit wel:
Afbeelding
Afbeelding

Iedereen is van harte welkom om mee te kletsen!

[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 06-05-2023 21:44
Reden: Reclame verwijderd
0.37% gewijzigd
Mooie foto's weer Friezinnetje! Nou ja, die laatste twee dan. :P
Alle reacties Link kopieren Quote
:cheer:
Alle reacties Link kopieren Quote
:cheer2: :daisy: :cheer2:
Ik volg nog altijd, maar weinig tijd om te reageren. Zal morgen even een fotorondje doen als het weer het toelaat.

De stekjes van Tuingravin doen het goed. Ik denk dat de Knautia snel gaat bloeien.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren Quote
Wou ik net reageren op alle leuke foto's, zie ik ineens dat we naar deel 10 zijn :biggrin: :cheer:
Thanks voor het openen friez! :D

CC dat paadje is echt top zo! Knap werk! Wou het een beetje?

GT en friez en aaaanne, prachtige tuinen! :heart:
Ik moet ook nodig akelei in mijn tuin, ik vind ze prachtig! Hier in de buurt heeft iemand heel veel akelei, daar zou ik best wat van kunnen guerillaën ;)
Make it one day
Alle reacties Link kopieren Quote
Zo, dat is snel gegaan!
Even bijlezen en we zitten alweer hier!
:daisy: :sun: :daisy:
Guave, gewoon vragen. Nog even en dan zitten de zaaddozen er in. Uitstrooien en gegarandeerd akeleien in de tuin. Ik wil ook best wat zaadjes opsturen
Alle reacties Link kopieren Quote
Bedankt Friez :thumbsup:
Deel tien, niemand die ooit een mooie tegeltuin heeft gezien ;-D

Bedankt Guave :) Het ging eigenlijk sneller dan verwacht. Vanochtend met behulp van lange waterpas stenen op precies dezelfde afstand gelegd als de stenen aan de linkerkant en toen stukje voor stukje ingegraven. Ging prima!
...
:cheer:
Happy new topic!

En dank jullie (ook nog uit het oude topic) :$

Inderdaad Guave, gewoon vragen. Mijn hele tuin staat nu vol met Akelei terwijl ik ze vorig jaar op grote schaal met wortel en al overal uitgehaald heb (ja ik weet het, erg he?) omdat ik niet overal en alleen maar Akelei wilde hebben. Zaad heb knip ik dus al helemaal weg, of ik strooi het op 1 plek waar ze ook aangeslagen zijn. De grote die ik nu heb laat ik wel staan hoor om even jullie gerust te stellen.
Maar zaad zat dus Guave. Herinner me er even aan als je tegen die tijd nog zaad wil dan stuur ik wat op.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ah hier zijn jullie :-D

Mooie foto’s zag ik net weer voorbij komen.

Iemand vroeg waarom schoffelen zinloos is, nou dat is laatst bij het tv programma binnenstebuiten verteld door een duurzame tuinexpert. Je maakt onbewust veel kapot in het bodemleven. Je kan beter de bodem ‘mulchen’. Een vriendin van mij doet dit ook, en die heeft een fantastische opbrengst qua groentes :) in haar groentetuin.
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
Ohh jaaa graag, ik wil heel graag zaadjes :lol:
Vind het ook leuk om spul van jullie in de tuin te hebben :D

Bij die mensen hangt het over de stoep en dochter wil daar vaak langs met dr fietsje. Helemaal nu ze ff stoer moest doen bij de grote kindjes in de speeltuin en dus heeft besloten dat ze zonder zijwieltjes fietst ;-D
En anders bel ik gewoon aan :D

Oh mocht er nog iemand belang bij lavendel hebben... Die van mij stekt zich uit in het grind, dus ik heb heul veul lavendel :D
Make it one day
En wat is 'mulchen' GT?

Meerkat, zoals GT nog schreef: donkere kleuren houden meer warmte vast. In de stad kan dat nog wel een dingetje zijn midden in de zomer. En ook, als zo'n schutting op de zon is en het is al warm, brand je je vingers er aan. Ik vraag me af of zo'n plant dat dan leuk vind, heeft iemand daar ervaring mee?
aaaanne schreef:
23-05-2021 23:18
En wat is 'mulchen' GT?

Meerkat, zoals GT nog schreef: donkere kleuren houden meer warmte vast. In de stad kan dat nog wel een dingetje zijn midden in de zomer. En ook, als zo'n schutting op de zon is en het is al warm, brand je je vingers er aan. Ik vraag me af of zo'n plant dat dan leuk vind, heeft iemand daar ervaring mee?
ja ik, ik heb een zwarte schutting, staat op het zuiden en mijn clematis en passiebloem vorige zomer helemaal verbrand. Nu heb ik vroeg nieuwe clematis geplant, dus hoop dat het meeste bedekt is, voordat het echt heet wordt
Oh! :O Kijk, dat zijn tips waar een mens iets aan heeft. Ik vond donker wel tof, maar dit is een goede. Bovendien is mijn huis zelf (waar ie tegen aan staat) juist spierwit. Misschien moet ik maar voor Provence blauw gaan dan of zo. Ik ga er eens op kauwen, wel leuk plannetje!
Alle reacties Link kopieren Quote
Mulchen ( uit het engels; to mulch)

“Met mulchen bedoelen we het bedekken van de bodem rondom planten en struiken in de siertuin of de moestuin met organisch materiaal.”
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier zijn jullie! :cheer:

Schoffelen is niet goed voor je bodemleven. Je verbreekt de lagen. De grond wordt juist droger omdat de capillaire werking wordt verstoord. Ik schoffel nooit, in geen enkele tuin die ik onderhoud. De truc is: de grond nooit onbedekt laten. Met oud blad, of zelfs natte kranten, karton, cacaodoppen, boomschors, houtsnippers, en liefst natuurlijk: planten!!

Omdat ik me wat verveelde qua tuinwerk, niks te schoffelen enzo, niks te bewateren nog geen droge pot heb ik... heb ik zaad besteld voor tweejarigen en ga ik juni maar eens gebruiken voor dat project.
Alle reacties Link kopieren Quote
Exact Mermedine :)
Voor iedereen een groene tuin
Ah, dank allemaa!
En weltrusten
Alle reacties Link kopieren Quote
:daisy:
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het tiende deel alweer, leuk! Het is haast niet bij te houden zo veel wordt er geschreven.
Dat mulchen is bij mij in de voortuin misschien ook nog wel een idee. Al denk ik dat de pispotjes zich ook daar weer doorheen zullen worstelen. Wat heb ik toch een hekel aan die dingen.
Op FB zit ik in zo’n tuingroep en als iemand het daar waagt om te vragen hoe je van een bepaald onkruid af kunt komen zijn er altijd wel weer mensen die zeggen dat onkruid niet bestaat en dat het hooguit kruid is wat je niet in je tuin wilt.... Ik zie het verschil niet maar ja. Verder wordt dan vaak de tip gegeven om het te eten of er thee van te zetten :O Best vermakelijk zo’n FB groep. Hele discussies van de voor en tegenstanders krijg je dan.
Ik zelf laat mijn tuin liever niet helemaal overnemen door pispotjes of zevenblad of wat dan ook!!
Alle reacties Link kopieren Quote
Iemand had het over eenjarigen die ik al in potten heb, weet even niet meer wie. Ik ga daarvoor naar een kweker hier in de buurt en daar kon je op afspraak komen. Heel fijn en rustig alles uitzoeken zonder hordes mensen.
Ben blij dat ik alles in huis heb want het wordt overal steeds drukker nu alles weer open is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik lees al een tijdje mee, dank voor de inspiratie. Omdat er altijd nog wat groen bij kan; ik heb 2 hele oude, grote potten (50 cm doorsnee). Daar wil ik graag iets moois in. Maar; ze staan op een plaats waar nooit zon komt. Het is overigens wel licht daar. Ik zou het ook fijn vinden als het wat de hoogte in gaat. Wie heeft de tip?
Alle reacties Link kopieren Quote
freekenkaat schreef:
24-05-2021 00:15
Ik lees al een tijdje mee, dank voor de inspiratie. Omdat er altijd nog wat groen bij kan; ik heb 2 hele oude, grote potten (50 cm doorsnee). Daar wil ik graag iets moois in. Maar; ze staan op een plaats waar nooit zon komt. Het is overigens wel licht daar. Ik zou het ook fijn vinden als het wat de hoogte in gaat. Wie heeft de tip?
Een olijfwilg misschien? Is 's winters ook groen en bloeit in augustus en september met witte bloemen. Wordt ca. 1.80 hoog en kan goed in de schaduw.

Een hortensia in zo'n grote pot is ook mooi, de strong annabelle bijvoorbeeld maar die verliest wel zijn blad in de winter.
...
Alle reacties Link kopieren Quote
Of een Japanse esdoorn, ook prachtig in een sierpot en kan in de schaduw
Afbeelding
...
Alle reacties Link kopieren Quote
Meerkat schreef:
23-05-2021 23:23
Oh! :O Kijk, dat zijn tips waar een mens iets aan heeft. Ik vond donker wel tof, maar dit is een goede. Bovendien is mijn huis zelf (waar ie tegen aan staat) juist spierwit. Misschien moet ik maar voor Provence blauw gaan dan of zo. Ik ga er eens op kauwen, wel leuk plannetje!

https://www.moosefarg.nl/kleuren-houtverf/

Bohus blå natuurlijk! :cheer: :yes:

Happy new topic :daisy:
Mooi paadje en andere veel te mooie dingen.
Ik heb mn schaduwborder vandaag afgemaakt.

In mn voortuin zie ik een paar vers geplante grassen die nu na 3 dagen al geel zijn. :| dinsdag maar even over bellen.
Been there, done that, got the T-shirt.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven