Het tegen-tegeltuinentopic 4

09-04-2018 19:21 3065 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel 4 alweer. En we zijn nog steeds, jawel, tegen tegeltuinen. Dit is de plek waar alle groendames en soms een heer van het viva forum elkaar ontmoeten. Niet alleen groene vingers, maar groen in hart en nieren en groen van lijf en leden.

Afbeelding

We praten hier weer een heel seizoen verder over onze grote liefde: alles wat groeit en bloeit, vliegt, kruipt en sluipt door onze tuinen. Onze tuinen zijn geen doodse, grijs betegelde buitenwoonkamers, maar groene oases die bruisen van het leven.

Dit is dus geen tuin:
Afbeelding

Dit wel:
Afbeelding

Iedereen die liever groen dan grijs ziet, is hier welkom. Grote tuin, kleine tuin, dakterras, balkon of geveltuin, klets met ons mee, stel je vragen, show je zelf gezaaide of gestekte plantjes. We delen hier tips en wetenswaardigheden over alles wat met tuinieren te maken heeft. Kom gezellig langs en geniet mee!

Link naar de oude topics:

Deel 1: thuis/het-tegen-tegeltuinentopic/list_messages/321299
Deel 2: thuis/het-tegen-tegeltuinentopic-twee/l ... ges/334069
Deel 3: viewtopic.php?f=17&t=373815&start=#p26504833
duet wijzigde dit bericht op 09-04-2018 19:45
11.91% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Over taxus gesproken. Die heb ik dus wel in mijn tuin. Niet omdat ik die zelf gekozen heb, maar omdat die er al stonden.
Vlak voor wij dit huis kochten, hebben de vorige eigenaren het achterste gedeelte van onze tuin verkocht aan de achterburen. Precies achter onze kersenbomen kwam een groen gazen hekwerk. Maar je keek dus zo bij elkaar in de tuin. De vorige eigenaren van ons huis besloten om tegen de inkijk dan maar twee taxussen te planten om en om bij de kersenbomen. Dat was natuurlijk een heel gek gezicht: twee pilaartaxussen en twee kersenbomen en nog steeds inkijk. Ik heb inmiddels direct achter de kersen bomen een beukenhaag geplant en die twee taxussen laten opgaan in die heg. In de zomer zie je bijna niet dat er een taxus tussen de beukenhaag staat. Alleen in de winter heeft de heg, die dan bruin is, twee groene stukken en dat zij die taxussen.
Alle reacties Link kopieren
Nog even over mijn te vervangen lage buxus haagje. Ik ben nogal een noob (zou mijn 8 jarige zeggen) op het gebied van tuinieren dus ik weet zo ongeveer niks... Zou dit wat zijn of blijf ik beter weg van dit soort paketten/ aanbieders? En maakt het nog uit (behalve 30 euro) of je kiest voor blote wortels of potplanten?

https://www.haagplanten.net/gemengde-ha ... -haag.html#

Voor het verwijderen kan ik gereedschap van mn ouders lenen vader koopt niet gauw goedkope troep dus dat zal wel goed gaan.
if we all light up, we can scare away the dark...
Alle reacties Link kopieren
of deze lijkt me ook wel wat

https://www.haagplanten.net/gemengde-ha ... -haag.html#
if we all light up, we can scare away the dark...
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat er niet zoveel mis is met deze paketten hoor. Ik vind nr 2 wel beduidend leukere planten trouwens :)

Pot of wortelgoed: ik zou je wel echt aanraden om voor pot te gaan, als n00b zijnde ;-D De kans dat wortelgoed niet aanslaat is veel groter dan wanneer je planten met kluit in de grond zet. Het kan wel goed gaan hoor, ook een beetje afhankelijk van de grondsoort en als je je er goed in verdiept hoe het moet, maar pot is veel meer foolproof.
Alle reacties Link kopieren
Bij nader inzien: dat pakket is wel héél goedkoop, ik denk dat het nog minieme plantjes zijn (hoewel, er staat 30-60 cm..) Het kan de moeite lonen om even bij PlantDirect of zo’n soort webwinkel de losse planten te bestellen, dan weet je tenminste precies wat je krijgt, dat vind ik bij deze toko niet heel duidelijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook zo mijn twijfels, om dezelfde redenen als Moosey noemt.
Beter ga je naar een tuincentrum of kweker en laat je je goed adviseren.

Duet, bedankt voor de tip m.b.t. de wortelzaadjes. Dat zullen mijn konijnen erg fijn vinden :)
Mooie foto's! Gaura ben ik ook enorm fan van. Ze gaan hier helaas altijd dood in de winter maar omdat ik ze zo mooi vind koop ik ieder jaar nieuwe alleen ben ik dat dit jaar vergeten. Volgend jaar nieuwe ronde nieuwe kansen dan maar.
...
Alle reacties Link kopieren
Ik kom ook weer eens langs waaien. Afgelopen jaar niet heel veel aan de tuin gedaan. Helaas veel last gehad van een zwangerschapsdepressie. Die is nu gelukkig weer opgeklaard maar nu ben ik eigenlijk te zwanger om nog echt in de tuin te werken.

Wat we gedaan hebben is de laurier nog verder terug snoeien en wat takken een beetje leiden zodat we hopelijk in het voorjaar een mooie volle, maar wel slanke laurier haag hebben. Verder hebben we een raar onbestemde struik uit de tuin gehaald. Verder in onze "voortuin" (het is eigenlijk een verhoogde plantenbak van 50 cm diep) de buxus er uitgehaald want die was helemaal verrot door de buxusmot.

Op het programma staan nu nog dat we onze zwaar misvormde vijgenstruik terug willen snoeien en willen kijken of we er een heel aantal stekken van kunnen maken. Op dit moment is de vijg tot op een meter slechts twee scheuten en daarboven vertakt hij vaker en daar zit ook blad aan. Ik wil nu kijken of ik alle vertakkingen er af kan halen en kan stekken en dat hij dan van de grond af aan weer uit kan groeien. Misschien moet ik hem ook nog verplaatsen, maar ik weet nog niet precies waarheen:). En aangezien de vijgen wel heel lekker waren wil ik hem eigenlijk stekken en kijken of ik er nog een kwijt kan. De andere stekken wil ik weggeven. Schijnt heel goed te gaan met vijgen.

Ik wil ook nog kijken of ik wat met de voortuin kan, de wortels van de buxus zitten er allemaal nog in, ik had de puf niet om die er uit te halen. Ik zou er ooit wel iets echt leuks mee willen doen, maar voor nu wil ik vooral graag dat het toonbaar is. Dus ik zit te denken om er een paar bodembedekkers in te zetten. Iemand tips? Het is dus een hoge plantenbak die vol op het zuiden staat.

En zou ik tussen die bodembedekkers ook wat bollen kunnen planten? Ik zag tulpen en aliums voor een schijntje bij de Kruidvat en dat lijkt me wel wat.

Verder zullen we nog wat moeten snoeien (appel, peer, pruim, druiven, rozen) en gaan nadenken wat het masterplan wordt voor de tuin. Eigenlijk willen we achtertuin op de schop, als in alles opnieuw indelen, maar we hebben straks ook twee kleine kinderen......
Alle reacties Link kopieren
Jongens! Ik heb vandaag gewoon nog meerdere vlinders in de tuin gezien. Is dat niet fantastisch?!? :cheer2:

Kaatje, succes met de laatste loodjes van je zwangerschap, fijn dat de depressie is opgeklaard en natuurlijk van harte gefeliciteerd :)
...
Super dat je zwangerschapsdepressie is opgeklaard, Kaatje!

Man en papa zijn zaterdag ook nog even bezig geweest in de tuin. De paalsteekdingen zijn er echt niet meer uit te krijgen, dus dat wordt een andere oplossing. Er zijn vandaag twee lange lange palen bezorgd, die gaan ze komende zaterdag aan schermen vastzetten die weer aan de originele palen gaan - en voor een heel groot deel de grond in, en met beton vast. Dan staat het in ieder geval weer, en die schermen hadden we toch al voor wat klimmers.
Alle reacties Link kopieren
Nieuwe egel is gister gekomen!

Hij heet Morris en is twee maanden oud. Opgevoed door mensen dus helemaal niet schuw (nu nog). Mag hier dik worden en winterslapen.

Afbeelding
Afbeelding


https://vimeo.com/296195847

https://vimeo.com/296195681
Wat een leukerd weer :love:
Hallo dames, tijdje weggeweest ivm een opname van een maand, nu weer wat energie om andere dingen te doen :)

Ik ben nog steeds een leek als het komt op tuinieren dus wilde jullie even om advies vragen; hoe maak je nou een tuin winterklaar?

Morgen komt er een tuinman langs, in ieder geval om één boom te snoeien die zowat 5 meter hoog is. Ik denk dat ik ook vraag om de vlinderstruik, de magnolia en een andere wilg te snoeien. Verder staan er twee gekke struiken die lelijk zijn, niet bloeien, maar wel als een malle groeien dus die mag hij eruit trekken.

Maar verder? Eenjarigen eruit halen neem ik aan, bladeren gooi ik in de borders aangezien dat de grond zou beschermen, toch? Vijvervissen gaan we verhuizen naar de vijver van mijn ouders voor de winter want de onze is misschien net te ondiep.

Maar verder? Al sla je me dood.

Ik heb bijvoorbeeld ook (WEER) behoorlijk wat gras tussen de tegels op het achterste terras groeien. Volgend voorjaar gaan we weer reinigen met de hogedrukspuit en dan speciaal zand erin wat hard word waardoor dit hopelijk mee gaat vallen.

Zaaien en planten gaan we nu niet doen, aangezien komend jaar de schutting vervangen word en de borders aan de schutting liggen.

Ik hoop op bruikbare tips!
Alle reacties Link kopieren
schattigmeisje schreef:
20-10-2018 22:56
Wat een leukerd weer :love:
Deze is zo anders en raar. Hij komt heel vrolijk op je voeten af om even een hapje te nemen. Rent door de hele tuin en is ook in de ochtend heel actief, en nu ook al.
Alle reacties Link kopieren
LoVaKo, ik maak de tuin eigenlijk nooit echt winterklaar, laat alles meestal op zijn beloop en hou in het voorjaar grote opruiming. Alleen de eenjarigen haal ik uit potten/bakken en die berg ik op om vorstschade te voorkomen.
Blad wat op het pad ligt hark ik in de borders, ik vang eventueel nog wat zaadjes op hier en dan laat ik de tuin verder rusten.
De vogeltjes, insecten etc. hebben dan genoeg schuilplekjes en de vogels kunnen lekker wroeten in de bladeren op zoek naar wormen. Bevalt me al jaren prima en de tuin vaart er wel bij.


Leuke logeeregel Koettie!
...
Alle reacties Link kopieren
Vandaag was het echt herfst in de tuin, wind en bladeren. Frisjes ook. Mijn Citroenboompje en olijvenboompje staan nog buiten.

Kaatje succes met de laatste loodjes.
Ik snoei pas in het voorjaar de struiken en fruitboompjes. Ik weet eigenlijk niet wat beter is.

Koettie wat een leuke foto's
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Morris is een knappe egel!
Ik maak mijn tuin ook nooit winterklaar. bij vriesweer gaan wel de kuipplanten naar binnen. Net als CC ga ik pas in het voorjaar puinruimen. Ik heb momenteel wel heel veel onkruid staan, misschien ga ik dat nog een beetje uittrekken, maar waarschijnlijk niet,
Alle reacties Link kopieren
We hebben laatst de tuin met het mooie weer wel opgeruimd qua blad, maar er ligt nu weer nieuw blad. We laten het liggen tot in het voorjaar, schijnt ook beter te zijn. De bladeren die de bodem bedekken beschermen de planten tegen de vorst. En sommige planten kun je beter niet snoeien voor de winter, wegens de wonden die de plant ervan krijgt. De wonden maken de plant zwakker tegen vrieskou.
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Ik laat ook alles nu staan. Misschien omgeknakte dingen even breken maar laat het in de tuin liggen. Als de boom van de buren uitvalt alle blaadjes de border in. En van de lente weer verder!
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen dames,

afgelopen zomer hebben we de buxushagen uit onze voortuin moeten verwijderen ivm buxusmot.
Nu is het een beetje een kale bedoeling in de tuin en zijn we ons rustig aan het oriënteren op wat we eigenlijk willen doen met de voortuin. En wellicht kan ik jullie deskundig advies of ongezoute mening daar prima bij gebruiken.

Eerste vraag; is het noodzakelijk om je tuin te omlijsten (weet even geen beter woord) met een haag, stenen rand of balken? Omdat het zand anders wegloopt of zo?

Tweede vraag; hoe begin je met een nieuwe tuin? Welke overwegingen moet je maken? Hoe ziet jullie ideale tuin er uit?

Alvast bedankt.
Loop met je gezicht in de zon, dan valt de schaduw achter je.
Alle reacties Link kopieren
Heb je geen schutting nodig als afscheiding? Arde stroomt alleen weg als er een hoogteverschil is en het los ligt, dus als je veel plant en het geen aflopend stuk is valt het wel mee denk ik.

Ik ben hier van nul begonnen met een tuin. Alle tegels eruit waar ik planten wilde. Eerst beetje ontwerpt qua indeling en ruimte en toen bedacht hoe hoog ik planten wil en dergelijke. Op basis daarvan, met veel hulp van de dames hier en regelmatig rondje tuincentrum heb ik m'n tuin vormgegeven. En rekening houden met zon, schaduw en soort grond. Kleigrond is heel anders dan zandgrond.
Alle reacties Link kopieren
@ingelkes
Tuinen zijn bijzonder persoonlijk, zoals je interieur bijv. Grondsoort en staanplaats is belangrijk. Het omlijsten van je tuin is fijn als je bang bent dat brutale mensen/dieren door je voortuin lopen maar als er geen niveau verschil is is dat absoluut niet nodig. Ga eens op onderzoek uit op bijv pinterest wat je leuk vind en ook wat je allemaal al hebt. Maak geen haast, daar krijg je meestal spijt van. Bedenk dat planten altijd groeien dus dat het in het begin nogal miezerig uit kan zien maar over drie jaar moet je wellicht de helft van je planten er uit halen. Koop, ruil of krijg planten die behoorlijk winterhard zijn. Eenjarige zijn mooi maar geven zelden dat resultaat van een 'echte' tuin vind ik zelf. Bekijk de bloeitijden, alle planten tegelijk in bloei en dan maanden niks is saai, je hebt in elke maand bloemen die kunnen bloeien dus maak daar gebruik van. Lees de topics hier door want daar kun je super veel info vinden. Veel succes.
Alle reacties Link kopieren
Dank je wel voor de reacties.
Er is inderdaad geen hoogteverschil dus een omlijsting is dan niet persé nodig. Goed om te weten.

Ik blijf mee lezen.
Loop met je gezicht in de zon, dan valt de schaduw achter je.
Alle reacties Link kopieren
Nog wat plaatjes uit mijn tuin:
Deze viburnum heb ik ooit gekocht omdat hij in de herfst zo prachtig rood zou kleuren. Al jaren lang wordt hij geel, bruin en valt het blad eraf. Niks rood.
Afbeelding


Dit hieronder is een uitloper van de struik op de foto hierboven. Dit baby-struikje heb ik verder weg in de tuin gepoot en wat doet dit struikje? Juist! Precies wat zijn moeder niet doet: rood worden in de herfst! :cheer2:
Afbeelding

Mijn potplanten bloeien ook nog steeds:
Afbeelding

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding
De gaura denkt nog steeds dat het midden zomer is....

Afbeelding
Geranium die helemaal rood kleurt.

Afbeelding
Aardbei in de pot kleurt rood, die in de volle grond blijft groen :confused:
Maar het ziet er prachtig uit!
Alle reacties Link kopieren
Mooi Duet! Mijn geraniums bloeien ook nog steeds, net als de lantana's en fuchsia's. Als het niet te koud is gaan ze vrolijk door tot december, en daarna is het echt gedaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven