Het tegen-tegeltuinentopic 4

09-04-2018 19:21 3065 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel 4 alweer. En we zijn nog steeds, jawel, tegen tegeltuinen. Dit is de plek waar alle groendames en soms een heer van het viva forum elkaar ontmoeten. Niet alleen groene vingers, maar groen in hart en nieren en groen van lijf en leden.

Afbeelding

We praten hier weer een heel seizoen verder over onze grote liefde: alles wat groeit en bloeit, vliegt, kruipt en sluipt door onze tuinen. Onze tuinen zijn geen doodse, grijs betegelde buitenwoonkamers, maar groene oases die bruisen van het leven.

Dit is dus geen tuin:
Afbeelding

Dit wel:
Afbeelding

Iedereen die liever groen dan grijs ziet, is hier welkom. Grote tuin, kleine tuin, dakterras, balkon of geveltuin, klets met ons mee, stel je vragen, show je zelf gezaaide of gestekte plantjes. We delen hier tips en wetenswaardigheden over alles wat met tuinieren te maken heeft. Kom gezellig langs en geniet mee!

Link naar de oude topics:

Deel 1: thuis/het-tegen-tegeltuinentopic/list_messages/321299
Deel 2: thuis/het-tegen-tegeltuinentopic-twee/l ... ges/334069
Deel 3: viewtopic.php?f=17&t=373815&start=#p26504833
duet wijzigde dit bericht op 09-04-2018 19:45
11.91% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dat zou ik doen Oplader. Campanula bijvoorbeeld, niet duur en voor je het weet is de grond volledig bedekt. Niet eenjarig trouwens maar dan heb je dan veel langer plezier van. Het is makkelijk weg te trekken als het te hard groeit.
...
Alle reacties Link kopieren
Campanula is idd echt geweldig. Vorig jaar nog slap stekje uit achtertuin gehaald en in de voortuin geplant, binnen no time weer mooie bloemenzee.
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
Zou ook geen snippers doen, dat vinden katten geen enkel probleem. Ik baal er ook van dat m'n katten steeds in de tuin poepen. Maarja. Ik ga wel bloemen zaaien ofzo.

Ik hoop van het weekend even de tuin in te duiken. De salamanders zijn weer actief en ik hoop m'n metselbijen ook!
Alle reacties Link kopieren
MarindaH schreef:
21-03-2019 20:28
Campanula is idd echt geweldig. Vorig jaar nog slap stekje uit achtertuin gehaald en in de voortuin geplant, binnen no time weer mooie bloemenzee.
En héél geliefd bij de bijen en hommels :heart:
...
Calamitycat schreef:
21-03-2019 18:53
Als katten ergens gek op zijn (om als toilet te gebruiken) dan zijn het wel houtsnippers. Ik ben het dus niet eens met dit advies.
O, dat is apart. Misschien ligt het dan aan het soort snippers? Bij ons stikt het van de katten in de buurt en we hadden veel last van poep, maar sinds de snippers niet meer. Die snippers hadden we overigens niet vanwege de kattenpoep, maar het viel ons op dat het daar ook prima tegen hielp. Het zijn best grote snippers bij ons, dus misschien hebben ze minder moeite met fijne snippers. Nou ja, het is de moeite waard om te proberen toch? Het is sowieso goed en leuk voor de tuin.
Van campanula heb ik ooit een stekje van mijn oma gekregen en dat word steeds groter. :heart:

Het word morgen 18 graden dus ik ga in de tuin werken.

Ik heb wortels van ananasaardbeien. En drie gewone aardbeien hebben de winteroverleefd. Boven heb ik bosaardbeien bij de kwekerij staan. Dus dat bed ga ik helemaal schoon zetten, aanharken. De ananasaardbeien planten.

Het bonenrek moet schoongemaakt worden. Ik kan mijn regenboog wortels zaaien. En de gewone bloemenbedden moeten ook schoon gezet worden. Ik heb nog meer vaste planten komen maar al die leuke aanbiedingen gaan nu komen natuurlijk
Alle reacties Link kopieren
JuriaanB schreef:
21-03-2019 21:32
O, dat is apart. Misschien ligt het dan aan het soort snippers? Bij ons stikt het van de katten in de buurt en we hadden veel last van poep, maar sinds de snippers niet meer. Die snippers hadden we overigens niet vanwege de kattenpoep, maar het viel ons op dat het daar ook prima tegen hielp. Het zijn best grote snippers bij ons, dus misschien hebben ze minder moeite met fijne snippers. Nou ja, het is de moeite waard om te proberen toch? Het is sowieso goed en leuk voor de tuin.
Zou kunnen hoor dat het aan de grootte van de snippers ligt. Ik had hier ooit een paar zakken van het tuincentrum in de tuin gegooid en de katten hingen nog net geen slingers op :biggrin:
Maar fijn dat het bij jullie wel geholpen heeft :)
Dat het goed is voor de grond en leuk staat ben ik trouwens absoluut met je eens.
...
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop aankomend weekend ook weer eens wat in de tuin te kunnen doen. Heb niet veel fut gehad de afgelopen weken. De zoveelste reorganisatie op mijn werk en slaapproblemen slokken al mijn energie op.
Tot nu toe heb ik alleen de vlinderstruiken gesnoeid, die beginnen alweer goed uit te lopen. Verder doen de vaste planten hun ding wel daar hoef ik eigenlijk ook niet naar om te kijken. Het is voornamelijk de klimop van de buren die me handen vol werk bezorgd.
...
Ik ben op zoek naar een huis en zit iedere dag op Funda. Het valt mij op dat heel veel huizen de achtertuin volledig hebben betegeld. Het eerste wat ik dan denk is de helft gaat eruit en ik wil gras en een boom en planten. Hoop mensen gaan voor lekker praktisch, erg jammer. Bij mijn huidige huis heb ik gras en fruitbomen, een vlinderstruik, rozen en hyacinten. Zulke groene vingers heb ik niet maar ik geniet echt van de tuin. Hopelijk vind ik een leuk huis en kan ik mij uitleven op de tuin :-D
Alle reacties Link kopieren
2018anoniem: hopelijk ga je een fijn huis met dito tuin vinden! Jammer genoeg zie best veel 'tegelparadijzen' als je naar huizen zoekt. Maargoed,, die tegels kunnen er gelukkig ook uit...

Koettie, ik heb nog geen egelhuis in de tuin, al was ik dat al eerder wel van plan. Is er door allerlei dingen nog niet van gekomen. Toch maar weer in de agenda zetten, in de hoop op slakken snackende egels! Er moeten hier zeker egels in de buurt wonen, want een paar jaar geleden heb ik er twee gezien in de tuin. Was jammer genoeg eenmalig. Mijn tuin is nu veel beter aangeplant, dus meer beschutting en meer te scharrelen. En los van het feit dat ze slakken verorberen zijn het ook gewoon leuke beestjes!
Alle reacties Link kopieren
Campanula heb ik, in hetzelfde stuk staat ook longkruid, ook populair bij bijen en snelgroeiend.
Ik wacht maar gewoon tot de boel dicht gegroeid is.
Ik baal er wel van, het zijn niet eens leuke katten. Ja, thuis misschien, maar mij vinden ze raar en eng en ik ben helemaal niet eng!
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen allemaal!
Ik hoop vandaag ook wat in de tuin te kunnen doen. Alleen hier in Limburg is het nu heel erg mistig en vochtig, dus maar even de middag afwachten.
Ik moet nog flink wat snoeiwerk doen en de laatste bladeren uit de borders verwijderen.
Alles begint al flink uit te lopen, ik kan niet wachten tot de eerste blaadjes aan de bomen zitten.
Alle reacties Link kopieren
Het wordt tijd voor deel 5 van ons topic, we zitten al over de 3000 berichten heen. ;)
Alle reacties Link kopieren
Aan Tuingravin de eer denk ik? :)
...
Alle reacties Link kopieren
Is er al een deel 5? Ik heb ff mentale ondersteuning nodig en tips. Ik heb meer onkruid dan planten in mn tuin.
En dan reken ik alle sprietjes gras mee.

In mijn voortuin begint de klaverzuring alweer. Iemand daar tips tegen?
Been there, done that, got the T-shirt.
Klaverzuring is het enige onkruid wat ik vaak laat staan omdat ik het wel schattig vind. En het breid zich ook niet extreem uit.

Dus mijn advies zou zijn om de strijd daartegen op te geven. :proud:
Alle reacties Link kopieren
GroenTuintje schreef:
21-03-2019 13:12
Wie gaat er zaterdag nog meer naar de intratuin voor 2 gratis vaste planten in ruil voor 1 tegel? :cheer2: :cheer2:
Ja ik! Het oud konijnen hok was volledig betegeld dus daar kunnen we mooi 1 of 2 tegels van inleveren.
Op de plek van het hok komt de moestuin. Zaden zijn al binnen eerste plantjes ga ik dit weekend binnen/buiten zaaien.

De week erna langs de stort voor gratis compost, dus dat scheelt ook weer iets :cheer2:

Wat betreft katten in de tuin (of naja destijds balkon...) bij ons hielden ze niet van sterk geurende planten zoals lavendel en citroenmelisse. Toen ik doe in de bak had gezet koos ze meestal een andere bak. Voor kleine stukjes kan aluminium folie ook helpen, de herrie/schittering schrikt ze af maar planten vinden houtsnippers natuurlijk fijner dan folie...

Hier dit weekend de moestuinbak installeren en een rondje brandnetel verwijderen (iemand nog soep/thee recepten? :hyper: )
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Alle reacties Link kopieren
GroenTuintje schreef:
21-03-2019 13:12
Wie gaat er zaterdag nog meer naar de intratuin voor 2 gratis vaste planten in ruil voor 1 tegel? :cheer2: :cheer2:
Ja, wat goed dat ik dit lees! Er zijn per ongeluk nog een paar (losse) tegels achtergebleven bij het ophalen, er stond een pot op, dus die kunnen we mooi inleveren! Nou ja, eentje dan. Als ik me niet vergis is er binnenkort ook weer zo'n actie hier in de buurt, met wat plaatselijke ondernemers, dus dan kunnen we de rest ook kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Apatura schreef:
22-03-2019 14:56
Is er al een deel 5? Ik heb ff mentale ondersteuning nodig en tips. Ik heb meer onkruid dan planten in mn tuin.
En dan reken ik alle sprietjes gras mee.

In mijn voortuin begint de klaverzuring alweer. Iemand daar tips tegen?
Nee, die is er nog niet. Maar ik ben het met CC eens dat tuingravin de eer moet krijgen, als ze er de tijd voor heeft. ;-))
Alle reacties Link kopieren
Ook als ze geen tijd heeft :P
...
Ik kan wel wat vaste planten gebruiken maar dan moet ik mn bezoek morgen mee nemen naar de intratuin in een stad verderop. Dat is ook zo wat. Ik heb wel stenen zat, dus als ik iedereen een steen meegeef...

Ik vind mezelf al associaal om de gedachte alleen. :rofl:

Die vaste planten die je rond deze tijd veel in de supermarkt ziet voor leuke prijsjes, zijn die een beetje ok? Ze hebben nu bijvoorbeeld een sierheester voor 1,80 bij de dirk. En een rozenstruik. Maar ik ben bang om aan rozen te beginnen.

Mijn kweekkamer voelt trouwens gewoon als een benauwde kas als je daar nu binnen loopt op zo’n warme dag als vandaag. :proud:
Alle reacties Link kopieren
YellowLemon schreef:
22-03-2019 17:46
Ik kan wel wat vaste planten gebruiken maar dan moet ik mn bezoek morgen mee nemen naar de intratuin in een stad verderop. Dat is ook zo wat. Ik heb wel stenen zat, dus als ik iedereen een steen meegeef...

Ik vind mezelf al associaal om de gedachte alleen. :rofl:

Die vaste planten die je rond deze tijd veel in de supermarkt ziet voor leuke prijsjes, zijn die een beetje ok? Ze hebben nu bijvoorbeeld een sierheester voor 1,80 bij de dirk. En een rozenstruik. Maar ik ben bang om aan rozen te beginnen.

Mijn kweekkamer voelt trouwens gewoon als een benauwde kas als je daar nu binnen loopt op zo’n warme dag als vandaag. :proud:
Mijn beste rozenstruik komt gewoon van de super vandaan :biggrin: . Als die maar op een warme plek staat. Mijn fruitbomen komen ook van de Lidl of Aldi, die zijn ook prima. Heb vorig jaar een peer gekocht bij kwekerij, kijken of die gaat aanslaan. :daisy:
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Waarom ben je bang om aan rozen te beginnen YL?
...
Calamitycat schreef:
22-03-2019 21:13
Waarom ben je bang om aan rozen te beginnen YL?
Ik heb altijd gehoord dat die moeilijk zijn. :proud:

En als iets echt op preciese tijden gesnoeid moet worden enzo... ik ben een beetje een verstrooid type. Maar ik moet zeggen, ik heb me ook nog nooit in rozen verdiept.
Alle reacties Link kopieren
YellowLemon schreef:
22-03-2019 21:33
Ik heb altijd gehoord dat die moeilijk zijn. :proud:

En als iets echt op preciese tijden gesnoeid moet worden enzo... ik ben een beetje een verstrooid type. Maar ik moet zeggen, ik heb me ook nog nooit in rozen verdiept.
Snoeien, wat is dat :hihi: :biggrin: . Ik heb mijn roos nog nooit gesnoeid, die groeit mooi over mijn gevel :flirting:
Voor iedereen een groene tuin

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven