Het tegen-tegeltuinentopic 4

09-04-2018 19:21 3065 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel 4 alweer. En we zijn nog steeds, jawel, tegen tegeltuinen. Dit is de plek waar alle groendames en soms een heer van het viva forum elkaar ontmoeten. Niet alleen groene vingers, maar groen in hart en nieren en groen van lijf en leden.

Afbeelding

We praten hier weer een heel seizoen verder over onze grote liefde: alles wat groeit en bloeit, vliegt, kruipt en sluipt door onze tuinen. Onze tuinen zijn geen doodse, grijs betegelde buitenwoonkamers, maar groene oases die bruisen van het leven.

Dit is dus geen tuin:
Afbeelding

Dit wel:
Afbeelding

Iedereen die liever groen dan grijs ziet, is hier welkom. Grote tuin, kleine tuin, dakterras, balkon of geveltuin, klets met ons mee, stel je vragen, show je zelf gezaaide of gestekte plantjes. We delen hier tips en wetenswaardigheden over alles wat met tuinieren te maken heeft. Kom gezellig langs en geniet mee!

Link naar de oude topics:

Deel 1: thuis/het-tegen-tegeltuinentopic/list_messages/321299
Deel 2: thuis/het-tegen-tegeltuinentopic-twee/l ... ges/334069
Deel 3: viewtopic.php?f=17&t=373815&start=#p26504833
duet wijzigde dit bericht op 09-04-2018 19:45
11.91% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ach CC, bij jou op het werk ook al gedonder? :hug:
Neweve, ik ben het met je eens dat rommelen in de tuin en fysiek bezig zijn buiten je hoofd 'leeg' maakt en de zinnen verzet. Ik ben dan ook blij dat wij voldoende buitenruimte hebben waar ik mee aan de slag kan.
Het weer werkt ook geweldig mee, dat is wel een cadeautje, zeker zo vroeg in het jaar.

Ik ga proberen om rustig te blijven en afleiding te zoeken. Wat het sollicitatiegesprek betreft, ik ga idd wel melden dat ik supernerveus ben. Dat ben ik eigenlijk altijd met sollicitaties, dat is gewoon een dingetje. Maarja, er hangt ook zoveel van af!
Alle reacties Link kopieren
Heel veel succes alvast TG, ik duim voor je! :hug:
...
Alle reacties Link kopieren
Sucves iedereen met sololliciteren.

Eve :hello:
Mooie diepe tuin heb je. Voor de voortuin heb ik ongeveer hetzelfde probleem maar ik heb een super leuk ontwerp gevonden. https://tuinseizoen.com/praktische-voortuin-2/
Misschien ook iets voor jullie?
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding
Te warm voor alle egels, ze worden al wakker. Wil iedereen een bakje eten neerzetten? Pinda's, eieren, fruit als appels en peren of Kattenvoer helpt ze een eind op weg.
koettie wijzigde dit bericht op 01-03-2019 21:01
0.37% gewijzigd
ben vandaag begonnen met het snoeien van mijn heg. Een ligusterhaag die ik helemaal kortwiek, tot net boven de grond. En dan weer hopen dat ie weer begint :D .
Veel werk hoor, zal er wel een paar dagen over doen, dan alle klimop ertussen uit halen zodat dat niet weer terug komt.
Dit is het begin van mijn tuinrenovatie!! :yes:
Alle reacties Link kopieren
Succes Friezinnetje!

Koet, ik zou wel willen, maar ik weet heel zeker dat dat soort dingen door de ratten wordt opgevroten voordat er ook maar een egel lucht van kan krijgen... en de ratten hebben niet echt ondersteuning nodig.

Ik ben me vreselijk aan het inhouden om nog geen gras te gaan zaaien. t Is wel perfect weer ervoor, maar als t nog gaat vriezen is het natuurlijk zonde.. aan de andere kant zou t gras wel een mooie voorsprong hebben op t onkruid als ik het nu zaai. Dilemma’s...
Alle reacties Link kopieren
Moosey schreef:
01-03-2019 23:29
Succes Friezinnetje!

Koet, ik zou wel willen, maar ik weet heel zeker dat dat soort dingen door de ratten wordt opgevroten voordat er ook maar een egel lucht van kan krijgen... en de ratten hebben niet echt ondersteuning nodig.

Ik ben me vreselijk aan het inhouden om nog geen gras te gaan zaaien. t Is wel perfect weer ervoor, maar als t nog gaat vriezen is het natuurlijk zonde.. aan de andere kant zou t gras wel een mooie voorsprong hebben op t onkruid als ik het nu zaai. Dilemma’s...
Ik heb al gras gezaaid en kalk gestrooid. Ik zie wel waar het schip strand :sun:
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
SweetFirefly schreef:
23-02-2019 12:08
Aldi heeft deze week weer aanbiedingen met bloembollen voor het voorjaar/zomer. Mijn ervaring is dat de Aldibollen weinig en kleine bloemen geven. Lidl heeft nu rozenstruikjes voor een laag prijsje in de aanbieding, die heb ik vorig jaar daar (en ook bij Aldi) gekocht en daar heb ik heel goede ervaringen mee.

Paar weken geleden heb ik bij de Lidll pioenroosknollen gekocht. Verschillende kleuren. Die zitten al een paar weken in de grond. Daar ben ik heel benieuwd naar.
LOEP ME MAAR aub.
gisteren de hele heg kortgewiekt, lukte nog wel aardig. Gisteravond en vandaag flinke spierpijn in bovenarmen en benen. Pff niet veel meer gewend :$
Alle reacties Link kopieren
Moosey schreef:
01-03-2019 23:29
Succes Friezinnetje!

Koet, ik zou wel willen, maar ik weet heel zeker dat dat soort dingen door de ratten wordt opgevroten voordat er ook maar een egel lucht van kan krijgen... en de ratten hebben niet echt ondersteuning nodig.

Ik ben me vreselijk aan het inhouden om nog geen gras te gaan zaaien. t Is wel perfect weer ervoor, maar als t nog gaat vriezen is het natuurlijk zonde.. aan de andere kant zou t gras wel een mooie voorsprong hebben op t onkruid als ik het nu zaai. Dilemma’s...
Je kan ook noten en fruit neerzetten. Daar komen de ratten niet op af!
Alle reacties Link kopieren
@koettie, volgens de vorige bewoners zitten er bij ons in de tuin ook egels. Ik heb ze nog niet gezien (en helaas veel andere dieren in de buurt die het eten opeten), al zou noten neerzetten misschien wel kunnen.
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Hoi iedereen :hello:

Ik ben als de seizoenen, in de winter ben ik qua enthousiasme net zo dood als mijn tuin. En in tegenstelling tot het weer moest ik eind januari geopereerd worden (niks ernstigs vooral belemmerend, een abces bij mijn bil/stuitje en waarschijnlijk moet ik een tweede keer) dus ik ben nog niet zo goed op gang gekomen.

Maar de eerste moestuinzaadjes zijn er. Ik heb vorig najaar heel veel eigen bloemzaad gewonnen. Dit weekend wil ik boven gaan voorzaaien en wat bloembollen uit gaan zoeken. Sowieso Ranonkels die ik bij de Hema had gezien.

Ik ga geen bloembollen van de Action meer kopen. Dat heb ik nu 2 jaar gedaan en het valt al 2 jaar tegen.
Alle reacties Link kopieren
YL, lastig, zo'n abces... Ik heb in de tuin ook nog niks gedaan. We zijn druk met de keuken en met het gedoe op het werk en donderdag een sollicitatiegesprek heb ik het koppie er ook niet echt naar staan. Komend weekend hoop ik een beetje in de tuinstemming te komen. Ik ga met zoon naar Sevilla, en daar zijn een paar mooie paleistuinen die we gaan bezoeken. Dit weekend is het daar 26 graden , dus dat wordt genieten! Waarschijnlijk heb ik daarna ook wel zin om thuis weer iets in de tuin te doen, als daar tijd voor is.
Er loopt al van alles uit en verschillende bolletjes bloeien nu ook. Het terras ligt vol puin uit de keuken, dus dat ziet er niet uit nu. Ik kijk wel uit naar lekker weer naar buiten en rommelen in de steeds groener wordende tuin. Mijn verlanglijstje van nog aan te schaffen planten groeit gestaag, ik ga denk ik binnenkort maar es bestellen.
Alle reacties Link kopieren
Wij verhuizen over een paar maanden eindelijk naar een huis met tuin. Ik heb totaal geen verstand van tuinieren maar wil er toch een mooie plek van maken. Iemand tips van websites waar ik me kan inlezen?
En nog een heel stomme vraag: hoe weet ik wat voor grondsoort het is waar ik iets wil planten?
Alle reacties Link kopieren
Koettie schreef:
04-03-2019 05:42
Je kan ook noten en fruit neerzetten. Daar komen de ratten niet op af!
Wat eten ratten volgens jou dan? Op plaatsen waar ze zitten stikt t bij mij van de leeggegeten walnoten. En fruit zijn ze ook dol op. Allemaal niet erg, je kunt nou eenmaal niet je tuin voor de ene diersoort heel geschikt maken en voor de andere heel ongeschikt. Maar ik let dus wel een beetje op dat ik de omstandigheden voor de ratten niet nog idealer maak dan ze al zijn.
Alle reacties Link kopieren
Succes met je gesprek morgen Tuingravin, ik duim op een goede afloop!
Afbeelding
...
Alle reacties Link kopieren
Moosey schreef:
06-03-2019 23:17
Wat eten ratten volgens jou dan? Op plaatsen waar ze zitten stikt t bij mij van de leeggegeten walnoten. En fruit zijn ze ook dol op. Allemaal niet erg, je kunt nou eenmaal niet je tuin voor de ene diersoort heel geschikt maken en voor de andere heel ongeschikt. Maar ik let dus wel een beetje op dat ik de omstandigheden voor de ratten niet nog idealer maak dan ze al zijn.
Oeps. Geen ervaring met ratten hier maar dat gaf internet als optie. Lesje weer geleerd, niet alles op Google is waar.
Alle reacties Link kopieren
CC, dank je wel, ik ga mijn best doen! Zal jullie straks even 'bijpraten.'
Ik vind het weer reuze spannend, maar ik realiseer me ook dat ik gewoon mezelf moet blijven en dat ik er verder niet zoveel meer mee kan dan de gebruikelijke dingen: goed voorbereid zijn, netjes verzorgd voor de dag komen en zelf ook een paar vragen stellen. En dan is het aan hun... Volgende week komt de uitslag. Ben benieuwd wat voor vragen ik krijg.
Alle reacties Link kopieren
Ik duim vokr je.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Succes!!
Alle reacties Link kopieren
Gesprek ging goed hoor! Ik kon mijn motivatie goed uitleggen en daar waren ze enthousiast over. Op 12 maart gaan ze beslissen.
Alle reacties Link kopieren
Fijn TG, spannend!
...
Alle reacties Link kopieren
Ik zie op dit moment veel roze bloeiende struikjes, tot 1,5 meter hoog ongeveer. Bloeien eerst, krijgen dan blaadjes. Iemand enig idee hoe die heten?
Alle reacties Link kopieren
Kan de viburnum bodnantense dawn zijn.

Vandaag potgrondactie aan de deur. 2 zakken van 70l aan de deur geleverd. Best fijn. En de plaatselijke sportclub ook weer blij. :D
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen vanuit Sevilla!
Het is hier prachtig weer, vandaag wordt het 26 graden.
Straks gaan we naar Real Alcazar, een paleis met een tuin die heel mooi moet zijn. Ik ga uiteraard als ik terug ben een paar foto’s plakken.

Er bloeit hier al van alles, de citrusbomen, een sering achtig iets met roze bloemetjes (nog zonder blad), jasmijnen, lantana’s, en gisteren zag ik ook bloeiende strelitzia’s.

Uiteraard ook palmbomen all over the place. Het is hier al helemaal groen, zal wel even slikken zijn om naar het nog kalige Nederland terug te komen na alle weelderigheid hier. :cry:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven