Het tegen-tegeltuinentopic 4

09-04-2018 19:21 3065 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel 4 alweer. En we zijn nog steeds, jawel, tegen tegeltuinen. Dit is de plek waar alle groendames en soms een heer van het viva forum elkaar ontmoeten. Niet alleen groene vingers, maar groen in hart en nieren en groen van lijf en leden.

Afbeelding

We praten hier weer een heel seizoen verder over onze grote liefde: alles wat groeit en bloeit, vliegt, kruipt en sluipt door onze tuinen. Onze tuinen zijn geen doodse, grijs betegelde buitenwoonkamers, maar groene oases die bruisen van het leven.

Dit is dus geen tuin:
Afbeelding

Dit wel:
Afbeelding

Iedereen die liever groen dan grijs ziet, is hier welkom. Grote tuin, kleine tuin, dakterras, balkon of geveltuin, klets met ons mee, stel je vragen, show je zelf gezaaide of gestekte plantjes. We delen hier tips en wetenswaardigheden over alles wat met tuinieren te maken heeft. Kom gezellig langs en geniet mee!

Link naar de oude topics:

Deel 1: thuis/het-tegen-tegeltuinentopic/list_messages/321299
Deel 2: thuis/het-tegen-tegeltuinentopic-twee/l ... ges/334069
Deel 3: viewtopic.php?f=17&t=373815&start=#p26504833
duet wijzigde dit bericht op 09-04-2018 19:45
11.91% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ja die eerste is nu een van mijn favoriete foto’s. :flirting:

Wat een compliment duet! Voor mijn gevoel ben ik er nog lang niet namelijk. :$

En dat vroeg ik me ook al af want ik heb geen idee haha! En als iemand ook weet welke bloemen op foto 3 staan? Beide kwamen spontaan op dit jaar. :rofl:
Alle reacties Link kopieren
Juist omdat je al zoveel werk hebt verzet...Framboos.
Als je terugdenkt aan hoe het was....
Ik heb jouw bloempje al even gegoogled. Het is het leverbloempje. Daar ben ik al vaker naar op zoek geweest, maar nog nooit gevonden. En ja, als ik hem nu weer zie, spreekt hij me weer aan. Dus toch maar weer eens gaan zoeken of ik hem ergens kan krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Foto 3 is de sterhyacint.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de tips! Ga zo even knoflook teentjes rond de boom ingraven.
Alle reacties Link kopieren
POESJE!
Leuke tuin ook verder :proud:
Alle reacties Link kopieren
Gravin, is de eigenaar van het haantje al gevonden?
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Update stond in het vorige topic STC. Haantje was van een (over?) buurman en is volgens mij nu terug bij zijn hennetjes. In een tegeltuin... :(

Wat is je vijver mooi helder Framboosje! En de poes :flirting:
...
Tvp natuurlijk 😀. Ik volg graag en kom af en toe even mee lezen. Happy new topic!
Hey Guys! Goede dag gehad?

Wie weet er mooie schaduwplanten voor een border die echt in de schaduw is en dus geen verkapte halfschaduw?
het enigste wat er bij mij nu bloeit is de Anemone Blanda, maar dat is dan ook een prachtig gezicht
Afbeelding
Hier zijn jullie. Wat een prachtige foto's zie ik alweer voorbij komen.
Volgens mij doen gebroken hartjes het wel goed in de schaduw. Hier tenminste wel, maar die krijgt toch nog wel iets aan zon.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil deze ook graag in mijn lijst hebben :cheer2:
Alle reacties Link kopieren
Haantje Snelle Jelle is inderdaad van een achterbuur met tegeltuin. Hij mag met harem komen buurten hoor, gezellig. Het ongewenste steenmartertuig is ook weer present, vannacht werd manlief wakker van hun gerace door de tuin. Vandaag de marterverschrikker weer neegezet, dat zal ze leren! Gelukkig hadden ze niks gesloopt. Net nog even met man naar de praxis geweest voor wat klusmateriaal voor in huis, maar daar hadden ze ook vaste tuinplanten in de aanbieding. Twee gebroken hartjes meegenomen, een roze en een witte. Ook tweemaal rijstebrij plant, scheefbloem en iets met een klein wit bloemetje waar ik de naam van vergeten ben, had ik ook nog niet eerder in de tuin gehad, ga ik zomeren nog even planten, natuurlijk.
Er komen steeds meer vaste planten boven piepen, ook zaailingen van vaste planten die ik vorig jaar heb geplant. En daar ben ik hartstikke blij mee!
Alle reacties Link kopieren
HasseSimonsdochter schreef:
10-04-2018 20:07
Hey Guys! Goede dag gehad?

Wie weet er mooie schaduwplanten voor een border die echt in de schaduw is en dus geen verkapte halfschaduw?
De vorige drie topics zou ik meteen mijn stokpaardje van stal hebben gehaald en geroepen Leliegras!
Maar ik laat het nu wel uit mijn hoofd. Ik heb hier een stuk of 10 prachtige volgroeide pollen leliegras staan, al twee jaar.
In de schaduw, jawel, omdat het volgens bijna iedere tuinsite de ultieme schaduwplant is maar bloeien ho maar! :furious:
Terwijl het er zo uit zou moeten zien. Ja ja...... :sarcastic:
Afbeelding

Neem dus maar gewoon iets van kleine maagdenpalm of zo, die doet het namelijk wél echt goed in de schaduw :)
Afbeelding
...
Alle reacties Link kopieren
friezinnetje2014 schreef:
10-04-2018 20:08
het enigste wat er bij mij nu bloeit is de Anemone Blanda, maar dat is dan ook een prachtig gezicht
Afbeelding
Die vind ik zó mooi. Ik had ze hier jarenlang ook maar helaas zijn ze allemaal verdwenen.
Volgend jaar maar eens een nieuwe poging wagen.
...
Alle reacties Link kopieren
Arm haantje. Geen wonder dat hij aan de wandel ging.
Ik vind hier dingen van.
Calamitycat schreef:
10-04-2018 20:21
De vorige drie topics zou ik meteen mijn stokpaardje van stal hebben gehaald en geroepen Leliegras!
Maar ik laat het nu wel uit mijn hoofd. Ik heb hier een stuk of 10 prachtige volgroeide pollen leliegras staan, al twee jaar.
In de schaduw, jawel, omdat het volgens bijna iedere tuinsite de ultieme schaduwplant is maar bloeien ho maar! :furious:
Terwijl het er zo uit zou moeten zien. Ja ja...... :sarcastic:
Afbeelding

Neem dus maar gewoon iets van kleine maagdenpalm of zo, die doet het namelijk wél echt goed in de schaduw :)
Afbeelding
Oh jee wat een deceptie zeg met dat leliegras. Wel prachtig als het wel bloeit.

Die vinca’s... goed idee toevallig heb ik een sixpack bonte gekocht en nog nergens geplant, maar voor deze border wil ik wat meer body. Misschien wel grassen ofzo, in blauwige tinten. Het moet iig low in onderhoud zijn.
Alle reacties Link kopieren
Grassen zijn prachtig, maar blijven denk ik behoorlijk slap in de schaduw en gaan waarschijnlijk ook niet bloeien.
Hortensia's misschien? Die kunnen een schaduwplek zeker waarderen en weinig onderhoud.
...
Alle reacties Link kopieren
Leuk al die bloemetjes. Maar ik vind de OP toch wel weer erg zwart wit net als de vorige
Dit is dus geen tuin:
Afbeelding
Waarom niet. Wie weet hoe leuk het aangekleed word.
Mijn tuintje is ook zoiets. Ik kan het gewoon niet goed onderhouden anders. Als schutting open gaas waar allerlei klimplanten tegenaan moeten gaan groeien en verder van alles in pot. Als de tijd daar ik een aantal hangpetunia's ed om het op te vrolijken. Maar waarom dat dan geen tuin is... best jammer hoor.
Alle reacties Link kopieren
De foto uit de OP is inderdaad geen tuin. Dat is een parkeerplaats. Eentje die heel erg slecht is voor het milieu ook nog.
De tuin is niet leuk aangekleed, precies daarom is het ook een lelijke tegeltuin en past die perfect in de OP.

Overigens is tuinieren 'in pot' is veel bewerkelijker dan een paar van die lelijke grijze tegels eruit halen en er vaste planten in te zetten. Daar heb je amper werk aan en de planten worden groter en zijn gezonder dan die in een pot.
Dat is nou ook precies wat wij in de topics duidelijk proberen te maken. Operatie steenbreek is er ook niet voor niets, want door tegeltuinen komt ons land letterlijk onder water te staan.

Dat jouw definitie van een tuin anders is (en jouw definitie van onderhoudsvrij) daar valt volgens mij hier niemand over.
Maar ik persoonlijk vind dat dus geen tuin. Jij wel, dat kan, maar ik zie liever veel groen, bloei, ik geniet van het gezoem van bijen en hommels, geniet van vlinders en vogeltjes. Alles wat je niet ervaart in een tegeltuin zoals die van het voorbeeld uit de OP.
Ik kan niet anders dan dat als een enorm gemis zien.
...
Alle reacties Link kopieren
Helemaal eens met CC. Een makelaar zou het een tuin noemen maar eigenlijk is het gewoon een parkeerplaats.
Alle reacties Link kopieren
Ook eens!
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik ben ook gearriveerd in het nieuwe topic, ineens ging het weer snel!

Leuke foto's! Die bijen zijn echt geweldig en die vijverfoto, wauw!

Qua gebroken hartje, dat is toch een vaste plant? Die moet dan wel nog opkomen hier. Mijn hortensia heeft het ook moeilijk gehad, helft van het hout is tot en heb ik weggehaald, nu nog een halve struik over die mooi in knop zit. Lastig is dat dochter een pad heeft langs de schutting, dus daar groeit niet veel meer, maarja, ik vind het wel leuk dat ze zo in de tuin speelt en ze loopt netjes over de stapstenen daar. We zullen zien wat daartussen nog op wil komen..
Alle reacties Link kopieren
En ik ben nu ook fan geworden van dat tuinen programma op Netflix, met Monty Don. Erg leuk om te zien, maar small spaces is wel iets anders dan kleine tuintjes hier 😂

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven