Het tegen-tegeltuinentopic 4

09-04-2018 19:21 3065 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel 4 alweer. En we zijn nog steeds, jawel, tegen tegeltuinen. Dit is de plek waar alle groendames en soms een heer van het viva forum elkaar ontmoeten. Niet alleen groene vingers, maar groen in hart en nieren en groen van lijf en leden.

Afbeelding

We praten hier weer een heel seizoen verder over onze grote liefde: alles wat groeit en bloeit, vliegt, kruipt en sluipt door onze tuinen. Onze tuinen zijn geen doodse, grijs betegelde buitenwoonkamers, maar groene oases die bruisen van het leven.

Dit is dus geen tuin:
Afbeelding

Dit wel:
Afbeelding

Iedereen die liever groen dan grijs ziet, is hier welkom. Grote tuin, kleine tuin, dakterras, balkon of geveltuin, klets met ons mee, stel je vragen, show je zelf gezaaide of gestekte plantjes. We delen hier tips en wetenswaardigheden over alles wat met tuinieren te maken heeft. Kom gezellig langs en geniet mee!

Link naar de oude topics:

Deel 1: thuis/het-tegen-tegeltuinentopic/list_messages/321299
Deel 2: thuis/het-tegen-tegeltuinentopic-twee/l ... ges/334069
Deel 3: viewtopic.php?f=17&t=373815&start=#p26504833
duet wijzigde dit bericht op 09-04-2018 19:45
11.91% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dames,
Ik heb jullie hulp nodig om een plant te determineren vanaf een foto waar ie ook nog kaal op is op marktplaats. Ik zoek nog wat klimmers en geloof dat ik iets gevonden heb, maar wat het is?
Iemand een kei in het herkennen?
Alle reacties Link kopieren
Ik zie niks
Alle reacties Link kopieren
Ik twijfel nog :P
...
Alle reacties Link kopieren
:proud:
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding

Ik heb hiervan ook nog 1 of 2 planten over.
Damastbloem
Alle reacties Link kopieren
Die zijn mooi he Felix. Hier al rijkelijk voorzien :)
...
Alle reacties Link kopieren
Calamitycat schreef:
10-04-2018 21:19
De foto uit de OP is inderdaad geen tuin. Dat is een parkeerplaats. Eentje die heel erg slecht is voor het milieu ook nog.
De tuin is niet leuk aangekleed, precies daarom is het ook een lelijke tegeltuin en past die perfect in de OP.

Overigens is tuinieren 'in pot' is veel bewerkelijker dan een paar van die lelijke grijze tegels eruit halen en er vaste planten in te zetten. Daar heb je amper werk aan en de planten worden groter en zijn gezonder dan die in een pot.
Dat is nou ook precies wat wij in de topics duidelijk proberen te maken. Operatie steenbreek is er ook niet voor niets, want door tegeltuinen komt ons land letterlijk onder water te staan.

Dat jouw definitie van een tuin anders is (en jouw definitie van onderhoudsvrij) daar valt volgens mij hier niemand over.
Maar ik persoonlijk vind dat dus geen tuin. Jij wel, dat kan, maar ik zie liever veel groen, bloei, ik geniet van het gezoem van bijen en hommels, geniet van vlinders en vogeltjes. Alles wat je niet ervaart in een tegeltuin zoals die van het voorbeeld uit de OP.
Ik kan niet anders dan dat als een enorm gemis zien.
Voor mij is een (hoge) pot niet bewerkelijker, ik kan niet goed bukken namelijk. Vandaar de klimplanten die woekeren. Op ooghoogte iets weg knippen lukt nog wel. Tuin is ook veel te klein voor gras. De buren hebben wel gras maar ik vind mijn tuin meer tuin dan die van de buren :)
Alle reacties Link kopieren
Nina, als je niet kunt bukken, kan ik me best voorstellen dat je hoge potten gebruikt om toch planten in je tuin te hebben. Maar de tuin op het plaatje heeft helemaal geen groen, nog geen sprietje! Wel veel potentieel :proud:
We hebben hier ook balkontuinierders, niet iedereen kan rundumhausen wroeten. Als jij gelukkig wordt van planten in potten, moet je dat vooral doen hoor! Altijd beter dan alleen een stenen vlakte toch?
Alle reacties Link kopieren
Dan is het zeker makkelijker te begrijpen Nina dat je voor tuinieren in (hoge) potten kiest en verder een redelijk onderhoudsvrije tuin hebt. Mijn lijf werkt de laatste tijd ook niet echt mee en dat maakt het tuinieren inderdaad wel zwaarder en lastiger.

Maar hee, je hebt in ieder geval wel schuttingen met klimmers, daar word ik echt blij van hoor en dat meen ik. Want dat zal er in ieder geval voor zorgen dat je beestjes in je tuin hebt en dat is dus al heel anders dan de "tuin" op de foto in de OP, gelukkig! :)
...
Alle reacties Link kopieren
Wat Tuingravin zegt dus :)
...
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding
Zo was het. Ondertussen staat er tegen het gaas klimop, rozen en clematis. In de potten wat boompjes en ik heb druiven die ook in de grond staan. Met wat hangpotten met leuke bloemen vind ik het heel gezellig ondanks het predicaat "tegeltuin"

Afbeelding
anoniem_170687 wijzigde dit bericht op 10-04-2018 22:51
17.21% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het nieuwe topic ook gevonden :cheer:
Er is al veel geschreven, ik kom morgen bijlezen!
Alle reacties Link kopieren
Calamitycat schreef:
10-04-2018 22:40
Dan is het zeker makkelijker te begrijpen Nina dat je voor tuinieren in (hoge) potten kiest en verder een redelijk onderhoudsvrije tuin hebt. Mijn lijf werkt de laatste tijd ook niet echt mee en dat maakt het tuinieren inderdaad wel zwaarder en lastiger.

Maar hee, je hebt in ieder geval wel schuttingen met klimmers, daar word ik echt blij van hoor en dat meen ik. Want dat zal er in ieder geval voor zorgen dat je beestjes in je tuin hebt en dat is dus al heel anders dan de "tuin" op de foto in de OP, gelukkig! :)
Maar die is dan ook van vóór de aankleding hé. Ik ken echt helemaal niemand die het zo laat. Zo kaal is het natuurlijk altijd na je de schutting hebt laten plaatsen en steen hebt laten leggen.
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
10-04-2018 22:54
Maar die is dan ook van vóór de aankleding hé. Ik ken echt helemaal niemand die het zo laat. Zo kaal is het natuurlijk altijd na je de schutting hebt laten plaatsen en steen hebt laten leggen.
Plaatje is precies de tuin van mijn ex-buren, zeer bewust zo gebouwd. Sterker nog, in hun huidige huis hebben ze precies dezelfde 'tuin' gecreëerd. Alles eruit gesloopt en volgemikt met basic grijze tegels.
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
Nina, ik snap dat je in de ruimte die jij hebt, geen gras wilt zaaien. Gras is ook heel bewerkelijk... Als je bloeiend spul in je potten hebt, geloof ik graag dat je een gezellig plekje hebt om buiten te zitten hoor! En omdat je ook klimmers hebt, heeft jouw tuin niet het predicaat tegeltuin wat mij betreft. Je doet wat je kan op beperkte meters. Maar goed, ik snap mijn mede tuiniersters ook wel, Nederland is overal erg 'versteend' en dichtgetegeld en dat komt de natuur niet ten goede. Zeker als al die tegels met gif onkruidvrij gehouden moeten worden :thunder:
Dan kunnen we het als tuingekken en bijenliefhebbers even niet laten om het groene evangelie te prediken. Zeker als om onze mening wordt gevraagd.... :whistle:
Alle reacties Link kopieren
Dat is nog best veel groen Nina, ziet er gezellig uit.

Ik ken helaas ook genoeg "tuinen" zoals uit de OP, zie er dagelijks genoeg in de buurt en als ik naar mijn werk fiets.
Die worden dus helemaal niet meer aangekleed, Die worden betegeld, er wordt een lounge set op geplaatst en klaar is Kees.
...
Alle reacties Link kopieren
En in de zomer weten ze niet waar ze het zoeken moeten van de hitte. Die tegels stralen warmte uit die vervolgens blijft hangen onder de parasol. In onze groene tuinen is het daarentegen heerlijk met al dat rustgevende, oogstrelende groen wat water verdampt en het koele bladerdak van de boom of pergola waar de warmte gewoon doorheen gaat.

De rest van het jaar kijken we naar de wisseling van de seizoenen dat ons telkens een ander uitzicht geeft. Een levend schilderij waar telkens wat gebeurt door onder andere bezoeken van vogels, vlinders en egels. Tsja ... je kunt ook 12 maanden per jaar naar je loungeset kijken.
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Caav die laatste zin, ik kom niet meer bij. :HA:

Bedankt voor alle complimenten dames. :bigkiss: En bedankt duet voor uitzoeken welke plantjes het zijn. :heart: Leverbloempje is bij Direct plant te koop. https://www.directplant.nl/leverbloempje.html

Ik krijg ook wat meer draadalg aan de zijkanten van de vijver maar ik laat het nog even zitten. Alles moet nog wakker worden geloof ik. Al ben ik zeer blij met hoe de dotterbloem is ontploft en nu al in bloei staat. :cheer2:

En, ein-de-lijk staan de schuurtjes op zijn plek. Kan ik nu weer verder met het terras. Bah.
Alle reacties Link kopieren
Als ik me niet vergis komt de foto in de openingstopic van Funda en is het huis op dat moment nog bewoond. Ik ben dus bang dat dit al de aangeklede versie is.

Ik kom wel eens langs een huis waar ze heel schattig een insectenhotel hebben opgehangen in de voortuin, tegen een muur op het oosten, in een tuin waar ik zomers alleen een paar geraniums zie, in een buurt met alleen maar vergelijkbare voortuinen. Zal vast druk bezocht worden, dat hotel.
Alle reacties Link kopieren
Nina, tuurlijk, je tuin kan groener, maar ik vind het al best gezellig hoor. Borders zijn idd beter voor de natuur maar ook in pot vangen planten al wat regenwater weg en bloemen zijn natuurlijk goed voor de bijen. 'Tuinen' zoals in de OP ken ik helaas maar al te goed, zoals mijn buurvrouw, al is mijn wijkje nog best groen! Ik heb ook maar een klein tuintje en ondanks dat ik heeeel graag gras wil, gaat dat hier helaas niet. Ben dol op gras. Ik probeer wel beetje bij beetje steeds meer tegels eruit te halen en groen te plaatsen.
HasseSimon, wat een supermooie plek! Chaam is alleen wel echt waanzinnig ver weg voor mij... Ik zou voor de schaduw ook hortensias aanraden. Die van mij doen het iig echt super in de schaduw en verbranden in de zon.
Felix wat een prachtige foto's, de rhododendron blijft een van mijn favoriete planten, maar helaas erg giftig en met een plantetende pup, niet de beste combi. Prachtig, die damastbloem!
Frambozen, ook jij weer erg leuke fotos! Die met die poes is echt mooi.
Rosarood, ik ben ook verslaafd aan dat programma! Ik vind Monty Don ook zo leuk. Zo upperclass. De 'small spaces' zijn inderdaad helemaal niet klein haha, zeker als je bedenkt dat in mijn stad (en straat zelfs!) een 'tuin' van 8m2 helemaal niet abnormaal is.
Koettie, hoe gaat het met de bijen? Zie je er al veel?

Ik ben bang dat ik dom geweest ben. Ik heb hortensias die ik vorig jaar cadeau heb gehad hartstikke ver teruggesnoeid, maar ze groeien maar niet terug. Zouden ze dood zijn? Ik heb later pas ontdekt dat je niet elke hortensia zo ver kan terugsnoeien. De rest van mijn tuin komt goed in bloei. Mijn paniculata limelight heb ik heel de zomer en winter in een grote pot gehad zonder gaten aan de onderkant te boren. Gevolg: tijdens de kou stond hij een hele tijd bevroren en de pot stonk ontzettend naar dood spul. Ik heb m eruit gehaald, gaten geboord, nieuwe hydrokorrels en potgrond erin en m opnieuw gepot. Maar hij ziet er alsnog behoorlijk overleden uit :|
Mijn peertjes geven bloemen!! De knoppen staan nu op springen. Ik verwacht morgen mijn eerste bloem. Daar ben ik dan weer heel blij mee. Van onze 80jarige achterbuurvrouw hebben we 3 pink kisses gekregen, omdat ze zag dat we zo bezig waren in de tuin. Lief he?
Verder wordt het de laatste roos jongens, bedankt voor het meedenken!
-
Alle reacties Link kopieren
Oh... mag je niet alle hortensia's helemaal terugsnoeien?
Oeps.
Nou ja, ik zie wel of het toch nog wat wordt. Ik ben niet zo wild van hortensia's en in mijn tuin stonden er een stuk of zes van de vorige eigenaar. Ik heb ze nu allemaal verplaatst naar een handiger plek en inderdaad teruggesnoeid.

Zonde van je paniculata Phloxx! Ik vind dat de enige echt mooie hortensia. Er staat er hier ook één in de tuin, tussen andere soorten.
Hm. Dat is zeker degene die ik niet terug had mogen snoeien? :(

Ik heb inmiddels 4 dagen gespit, bakstenen gesjouwd, zand gesjouwd, nog meer gespit, vele meters border aangelegd (weet je hoe vaak dat scheef gaat?!) en liters aarde verplaatst. Tot mijn voldoening zal ik straks toch meer stenen over gaan houden als mijn nieuwe terras af is en heb ik dan voornamelijk groen in mijn tuin.

Om het toch nog een beetje leuk te maken, heb ik ook allemaal vaste planten in de borders geplaatst die rondom het nieuwe (nog aan te leggen) terrasje liggen en er allemaal zaadspul van vorig jaar gestrooid. Als het goed is komen er veel vlinders en bijen op af.

Dit jaar komt er geen zonnebloem in mijn tuin, dat weet ik wel. Vorig jaar had ik een oerwoud aan zonnebloemen. De sokkels van die dingen staan nog overal in de tuin: keihard en sommige krijg ik er nauwelijks uit. De zaden heb ik grotendeels gevoerd aan de vogeltjes. Maar een deel van de bloemkoppen stond in de garage niet droog genoeg en is gaan schimmelen. Zonde, maar dat geef ik niet meer aan de vogels lijkt me .

Vandaag óp naar dag 5 van het terraswerk.
Alle reacties Link kopieren
Caseje, loop je inmiddels niet krom van de spierpijn?
Alle reacties Link kopieren
Caseje, de paniculata mag teruggesnoeid worden! Als het goed is moet die gewoon weer helemaal terugkomen dit seizoen.
De anderen mogen in feite ook wel gesnoeid, alleen dan kan het 2 jaar duren voor ze weer helemaal terugkomen. Wij zitten heel bewust in deze woning met het idee dat we hier max 4 jaar blijven wonen en dan verhuizen, dus daarom vind ik het extra zonde haha.
-
Alle reacties Link kopieren
Een huis met een prachtige tuin: https://www.funda.nl/koop/soest/huis-49 ... udwesp-26/
-
Mag ik jullie even advies vragen? Ik rommel maar wat raak in mijn tuin en heb er echt geen verstand van :P

Ik heb een stukje in mijn tuin waar nooit de zon komt en het erg drassig is. Het enige wat daar tot nu toe groeit zijn varens. Mooie planten hoor, maar wat meer afwisseling zou leuk zijn. Nu las ik dat siergrassen op die plek ook goed kunnen. Voordat ik die nu weer ga aanschaffen vraag ik me af of iemand weet of dat echt een succes zou zijn? Ik heb daar al zoveel geplant wat telkens weer doodgaat. Beetje zonde.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven