Het tegen-tegeltuinentopic twee

08-07-2016 16:08 3002 berichten
Hier keuvelen we verder over alles tuingerelateerd, iedereen is welkom, of je nou een balkon hebt, een groene postzegel of een lap grond om van te kwijlen.

Schep hier op over je mussennest, klaag over je slakken of de buren met een betonnen woestenij!

Klim hier op je zeepkist en vertel waarom kale tegeltuinen stom zijn. Of laat zien met plaatjes hoe het niet moet en hoe het wel moet. Misschien inspireren we op deze manier de twijfelaars.

voorbeeld:

Dit is geen tuin.

Dit wel

link naar deel 1
Alle reacties Link kopieren
Lekker bezig geweest Framboos, je zal wel gespierde kuiten hebben van al dat op en neer gefiets naar het tuincentrum de hele tijd.

Leuke planten voor je border heb je gekocht, alleen wolfsmelk is erg giftig, wist je dat? Oppassen met de kat dus en ook als je er iets met de plant wil doen (snoeien of zo) altijd handschoenen aan, het is niet fijn om de sappen op je handen te krijgen en pas ook op voor je ogen.

Kunnen we binnenkort weer een paar mooie foto's van je vorderingen verwachten?

Case-je, wat een energie! Je hebt gewerkt voor 10 zo te lezen. Wat zal jij lekker slapen vannacht.

Ik ben niet naar de Aldi geweest, heb niet echt plek voor fruitbomen en fruitstruiken in mijn tuin helaas.
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt naast de Sarcastische zee.
Wat ben je bezig zeg Framboos! Ik zou het niet meekrijgen op de fiets, respect!

Ben net nog even de Lidl ingeglipt en daar heb ik cosmos bipinnatus zaadjes gehaald. Die vind ik zo mooi.

http://media.americanmead ... 108d16/c/o/cosmos-mix.jpg
Cc ja dat weet ik, maar nogmaals mijn kat doet niks met de tuin. Ja ze loopt erdoor en geeft soms dingen kopjes. Zou dat erg zijn? Ik heb er pas 1 gekocht namelijk en kan hem altijd ergens hoger plaatsen waar ze niet bij kan. En in de tuin draag ik eigenlijk altijd handschoenen. Vind het wel een onwijs mooie plant. Ik vergeet continue foto's te maken, zal morgen een poging doen. Jammer dat je geen plek hebt voor fruit!

Yl daarom moest ik ook meerdere malen op en neer. De Lidl is gelukkig welgeteld 1 minuut fietsen, tuincentrum 10 ofzo, en dat is met harde tegenwind. Ik weet ondertussen welk formaat pot in mijn fietstassen passen, 2 grote passen naast elkaar en dan krijg ik er misschien nog een kleinere naast gepropt. Ook neem ik altijd boodschappen tassen en een rugtas mee. De mensen zullen denken daar gaat ze weer met die planten die overal uitsteken. Gelukkig kan vriend morgen helpen, en hebben we een andere auto geleend dus kan even wat meer inslaan van de planten die ik vandaag al had gekocht.

Zat trouwens te denken dat ik om mijn pergola palen ook fruit wil. Na een rondje Google kwam ik uit op klim aardbei en kiwi. Of hebben jullie nog andere suggesties? Bemesten jullie trouwens de tuin? Of laten jullie het allemaal zijn gangetje gaan?
Ik bemest wel, vorige week gedaan. Dan nog wat compost erover strooien en klaar weer.
Oooh wat een droom van een tuin

En ik zou ook weinig moeite hebben om aan het huis te wennen

Maar ook bij mij niet echt om de hoek....
Zit er hier ook over na te denken om te gaan bemesten. Misschien maar gewoon even gaan doen en kijken hoe het uitpakt. Compost dag heb ik gemist, maar er komt er nog 1 aan in april. Haal ik dan wel compost. Heb ook een goed compost vat gevonden, daar wil ik ook mee aan de gang gaan. Maar dat kan pas zodra de berging weg is.

Met zo'n grote tuin zou ik trouwens wel iemand inhuren.
Framboos, ik zou de wolfsmelk wat hoger plaatsen gewoon voor de zekerheid. Beter voorkomen dan genezen, vind ik hoor

Fruit zou ik heel graag willen maar de enige plek die vol in de zon ligt is waar mijn borders zijn (bij het gras en het dichts bij de keuken) en daar wil ik vooral toch veel bloeiende planten met vlinders, bijen en hommels. Achterin de tuin zou eventueel wel plek zijn voor fruitstruiken maar daar hebben de buren hoge bomen staan, dus teveel schaduw daardoor.

Ik heb eigenlijk nog nooit bemest maar wil het dit jaar wel gaan doen. Heb mezelf voorgenomen wat liever voor mijn planten te zijn, kalk bij kalkminnende planten en mest zorgt hopelijk voor een nog betere groei en bloei. Een extra oppepper kan nooit kwaad natuurlijk.
Yellow, Wat schattig die Cosmos.

Haha als ik het zo lees Framboos ben jij een bezienswaardigheid op je fiets

Ik heb in mijn vorige tuin een kiwi gehad, ieder jaar bomvol kleine kiwi's en vreemd genoeg bleef het daar ook altijd bij op een of andere manier volgroeide ze nooit.

Maar ik vond het blad prachtig

Case-je, jij pakt wel even door zeg!

Mijn rug was gisteren na mijn Esdoorntjes plukfeestje al niet blij, laat staan als ik jouw werkzaamheden had verzet.

Felix en Frambozen, ik vind het zo grappig over jullie kat/poes te lezen.

Tot vorig jaar heb ik ook altijd katten/poezen gehad vind dat zo gezellig.

Hier lagen ze ook regelmatig bovenop mijn planten, wat ik niet altijd kon waarderen

Nu zou ik er heel wat geplette planten voor over hebben als ik ze daarmee terug kon halen.

Helaas hebben ook dieren niet het eeuwig leven....
Je hebt gelijk CC. Ga er morgen mee aan de gang. Moet ik wel nu een andere borderplant gaan bedenken. Blijf aan de gang haha. Heide wordt het geloof ik niet, want het ligt er alleen maar halfdood te zijn.

En fruitplanten groeien nogal snel uit zijn voegen, dus al zou je plek maken bij je keuken bijvoorbeeld, hou je uiteindelijk nog amper plek over natuurlijk.

Zag het vanmiddag toen ik de Ecostyle rij door ging voor dat slakken spul. Toen bedacht ik me ineens, hm zal ik ook eens gaan bijmesten. Kijken wat het doet.
quote:YellowLemon schreef op 23 maart 2017 @ 20:19:

Wat ben je bezig zeg Framboos! Ik zou het niet meekrijgen op de fiets, respect!

Ben net nog even de Lidl ingeglipt en daar heb ik cosmos bipinnatus zaadjes gehaald. Die vind ik zo mooi.

http://media.americanmead ... 108d16/c/o/cosmos-mix.jpgEen van mijn lievelingsplanten Prachtig!
Och Fay wat vervelend om te horen dat ze zijn overleden. Hier loopt een oud dametje van 16 rond dus ik vrees de dag dat ze er niet meer is. :( Sterkte

Probeer er ook maar niet teveel over na te denken hoe het eruit ziet al die fladderende planten uit mijn fietstas. Als de kiwi al mooi blad heeft vind ik het al goed genoeg haha.

Had je linkje helemaal gemist YL. Wat een mooie bloemen.
quote:Frambozen schreef op 23 maart 2017 @ 21:17:

Je hebt gelijk CC. Ga er morgen mee aan de gang. Moet ik wel nu een andere borderplant gaan bedenken. Blijf aan de gang haha. Heide wordt het geloof ik niet, want het ligt er alleen maar halfdood te zijn.

En fruitplanten groeien nogal snel uit zijn voegen, dus al zou je plek maken bij je keuken bijvoorbeeld, hou je uiteindelijk nog amper plek over natuurlijk.

Zag het vanmiddag toen ik de Ecostyle rij door ging voor dat slakken spul. Toen bedacht ik me ineens, hm zal ik ook eens gaan bijmesten. Kijken wat het doet.

Lukt je vast om een andere plant voor je border te gaan bedenken. En doe anders gewoon leliegras

Herken jij dat ook, dat als je eenmaal een tripje tuincentrum achter de rug hebt, dat je fiets dan al zo bepakt en bezakt is met alles wat groen is en bloeit, dat er geen ruimte meer is voor een zak/doos mestkorrels? Dat gebeurt mij namelijk altijd

Ja precies, da's ook de reden waarom ik daar eigenlijk geen fruitstruiken wil, dan groeit dat er alleen nog maar en dat vind ik gewoon niet gezellig genoeg om tegenaan te kijken. Daarom hou ik het maar bij de koelvitrine van de Appie, wel zo makkelijk
Jij ook altijd met je leliegras. Schaduw plant van wat ik zo lees? Die zou nog wel achterin de nieuwe border kunnen. Misschien wel een mooie combi samen met de steenbreek die ik vanmiddag had gehaald. Hmm.. Maar eigenlijk ging het om de voorkant van de border. Die heeft in de ochtend een paar uurtjes zon, en nog een pietsie beetje einde van de middag zon. Koekjes voor wie een leuke plant weet. Voedzame kleigrond met een beetje zand ligt daar.

Daarom was ik ook zo blij met de potgrond van de Lidl. Die zit zo dichtbij dat ik langer in de rij bij de kassa heb gestaan dan dat ik onderweg was.

Nu weet ik wel dat er 20l zakken inpassen. Maar daar zou geen enkele plant meer bij kunnen.

Ja daar hou ik het ook liever bij. Gok dat het fruit dan meer voor de vogels/beesten is dan voor mij.

De eerste ronde slakkenkorrels zijn gestrooid, ben benieuwd...
Heb ik het al eerder over leliegras gehad dan? Kan ik me niets van herinneren

Ga je de steenbreek voorin of achterin de border zetten? Ik denk voorin toch? Want die blijft heel laag.

Leliegras is ook laag, dus niet zo geschikt voor achterin een border.

Een absolute aanrader, ter vervanging van de wolfsmelk die op een andere plek gaat dan, vind ik Zeeuws knoopje. Doet het heel goed op klei, bloeit ongelooflijk lang en mooi, is er in wit en roze en trekt heel veel bijen en hommeltjes aan.

Kom maar op met die koekjes
Is nu de goede tijd voor kunstmest? Want dat heb ik nog, doe ik dit weekend een paar handjes. Ik heb deze week lekker met de kinderen een plantenbakje gebouwd van wat stenen die we over hadden, nu wat vlindermix zaadjes er in gegooid. In het kader van Guerillagardening (je moet wat met een klein stadstuintje ) het gat in de gemeenteheg aan de overkant van de straat eens omgespit en ook een handje zaadjes gegeven.

Vandaag voor de fun het tuincentrum nog even onveilig gemaakt, paar dingen voor binnen gekocht en voor buiten een hangbak viooltjes, een kivietsbloem en een allium giganteum gekocht. Lijkt me leuk als blikvanger in een grote pot waar ik nu campanula in heb

Prachtig zijn die RR

Het vroege voorjaar (eind maart/begin april) is een prima tijd om te bemesten.
Het was maar goed dat ik op de fiets was, anders waren we nu arm
De fiets heeft zeker zo z'n voordelen
Richeltje bestrating voor mijn voorgevel weghalen en daar bloemzaadjes zaaien. Goed of slecht idee?

Eenjarige bloemetjes doen niks met mijn gevel toch?
Goed idee natuurlijk!

Wilde je daar de cosmos zaaien? Dat gaat niets met je gevel doen hoor, lekker doen.
Dames, ik ben zo vrij geweest om alvast een nieuw topic te openen, met jullie goedkeuring hoop ik

We zijn bijna vol, op een paar berichtjes na.

Veel plezier alvast in deel 3!
Ik dacht al, zitten jullie het lekker vol te kletsen? Zie jullie daar!
Tot in het nieuwe topic!
Dan ga ik even zoeken naar het nieuwe topic. Wat gaan we snel de laatste tijd, ik had behoorlijk wat bij te lezen na een weekje weg.
Het tegen-tegeltuinentopic 3

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven