Het tegen-tegeltuinentopic

14-04-2016 23:15 3001 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zie op deze pijler veel aversie tegen tuinen die helemaal dicht getegeld zijn. Dat is wel een eigen topic waard, vind ik (en dan hoeven we de andere tuinentopics niet over te nemen )

Klim hier op je zeepkist en vertel waarom kale tegeltuinen stom zijn. Of laat zien met plaatjes hoe het niet moet en hoe het wel moet. Misschien inspireren we op deze manier de twijfelaars.

voorbeeld:

Dit is geen tuin

Dit wel

Ik vind hier dingen van.
Ik hou van een combi. Mooi terras en leuk stuk tuin en fijne gras mat

Ivm reuma is tuinonderhoud erg lastig dus borders zo onderhoudsarm mogelijk. Maar alleen tegels is lelijk
quote:fashionvictim schreef op 15 april 2016 @ 08:38:

Oh, een topic naar mijn hart! ik heb ook zoooooo'n hekel aan tegeltuinen. Ik heb er alleen tot mijn verdriet zelf een, ons nieuwe huis heeft een enorme tuin dat door de vorige bewoners helemaal is volgetegeld, ook nog eens met lelijke stoeptegels.

Ik wil er dus heel graag een groene tuin van maken, maar weet niet waar te beginnen! Sabeltandcavia, heb jij wellicht wat tips? Want volgens mij ligt er onder de tegels zand, en het is ook nog eens verzakt waardoor het een soort golvende stoep is. Ik neem aan dat je dan eerst de grond moet bewerken, of niet? En hoe / waar voer je tegels eigenlijk af? Ik neem niet aan dat je die gewoon als grof vuil kunt weggooien, of wel?Tegels laat je gratis afhalen via Marktplaats. Ze gaan als zoete broodjes! Maar met stoeptegels kun je leuke dingen doen hoor. Ze zien er al heel anders uit als je de onderkant boven legt of als je ze afwisselt met klinkers of kruipplantjes. Met doormidden gebroken stoeptegels kun je stapelmuurtjes maken voor verhoogde borders.

Of je vervangt de klinkers door kruiptijm; dan krijg je dit idee

Ik vind hier dingen van.
quote:Sabeltandcavia schreef op 15 april 2016 @ 09:11:

[...]

Tegels laat je gratis afhalen via Marktplaats. Ze gaan als zoete broodjes! Maar met stoeptegels kun je leuke dingen doen hoor. Ze zien er al heel anders uit als je de onderkant boven legt of als je ze afwisselt met klinkers of kruipplantjes. Met doormidden gebroken stoeptegels kun je stapelmuurtjes maken voor verhoogde borders.

[img]https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/56 ... 5a085a.jpg[/img]

[img]https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/56 ... e371e8.jpg[/img]

[img]https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/56 ... d0862a.jpg[/img]

Jeetje wat een zooi. Ik zou echt gek worden van zo'n on onderhouden tuin. Krijg ik een beetje een tokkie gevoel van.

[img]https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/56 ... fd6959.jpg[/img]
Soms zijn die lelijke stoeptegels gewild om een verhoogde border van te maken;

Bij de koop van een huis zou de tuin voor mij ook meewegen. Afwegen of de prijs dusdanig is dat van een kale tegelplaats een tuin te maken is.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Een tuinset of ligstoel hoeft natuurlijk niet persee altijd op bestrating, dat kan ook op gras. Maar staat het 6 maanden op dezelfde plek, gaat je gras eraan.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

Het zand onder je tegels is ook erg in trek op Marktplaats. Ik zou geen hovenier inschakelen hoor.
Ik vind hier dingen van.
Toen wij aan zoeken waren naar een koopwoning hebben we een mooi huis niet gekocht omdat er volop klimop tegen de muren groeide. Dat is bijna niet uit te roeien en ik vind het zo vies en lelijk.
Een wilde tuin en een hoop groen of bloemen tussen de tegels vind ik zo tokkie.
Een topic naar mijn hart! Ik heb zelf een tegeltuin (of beter gezegd: een betontuin) en ik vind het helemaal niks. Omdat het een huurhuis woon waar ik over een paar maanden weg ben is er iets aan doen ook niet echt een optie. Gelukkig is er veel groen in de buurt.

Mijn vader zegt altijd: mensen die een tegeltuin mooi vinden hebben een hart van steen. Zelf heeft hij een tuin ter grootte van een postzegel maar hij heeft er iets moois van gemaakt met gras, bloemen en heesters. Elk jaar nestelen er meerdere vogels en vorig jaar is er zelfs een egel komen wonen die er twee kleintjes heeft grootgebracht.

Zijn buren zouden niet meer van hem kunnen verschillen. Alles is betegeld, er staan niet eens bloembakken. De buurvrouw spreekt mijn vader vaak aan: ze vindt dat zijn planten "beesten" aantrekken en dat wil ze niet hebben. Toen de egel nog kindvrij was wandelde ze 's nachts vaak over de toendra van de buren op weg naar ruige feestjes met andere egels. De buurvrouw moet dat een keer gezien hebben, want mijn vader hoorde haar opeens haar man verordonneren iets te doen aan dat "ongedierte". Toen heeft hij een andere uitgang gemaakt zodat de egel niet meer langs de buren hoefde. Met resultaat, een paar maanden later waren er kleintjes.

Ik wil maar zeggen: ik ben fanatiek anti-tegel. Zijn er al spandoeken?
quote:Blondie456 schreef op 15 april 2016 @ 09:20:

Een wilde tuin en een hoop groen of bloemen tussen de tegels vind ik zo tokkie.Daarom, tegels eruit.

@Blondie, dit is waarschijnlijk niet jouw ideaal van een tuin, maar hij is toch hartstikke netjes?

quote:Blondie456 schreef op 15 april 2016 @ 09:20:

Een wilde tuin en een hoop groen of bloemen tussen de tegels vind ik zo tokkie.Tokkie ben je als je je tuin gebruikt als vuilstort of autosloperij. Niet als je de natuur met beleid haar gang laat gaan en bijdrage levert aan het in stand houden van het ecosysteem. Op de foto's staan planten, maar geen onkruid. Ratten zul je er niet aantreffen. Wel allemaal andere nuttige diertjes.
Ik vind hier dingen van.
Bij mij in de buurt is een stel met 2 kleine kinderen, de tuin is volledig betegeld, er staan geen bloembakken. Hij is aan alle kanten omringd met schutting, waaraan 2 (twee) bloembakken hangen. De kinderen kunnen spelen met het speelhuisje en (loop)fietsje.

De kinderen vinden het machtig interessant om onder de schutting door, in het zand van buren te woelen.

quote:simbalabimba schreef op 15 april 2016 @ 09:25:

@Blondie, dit is waarschijnlijk niet jouw ideaal van een tuin, maar hij is toch hartstikke netjes?

[img]http://i.imgur.com/d5ylhaD.jpg[/img]Nee dat vind ik dus echt een zooitje en afschuwelijk lelijk.
"We" zitten blijkbaar zo graag buiten (zitten, niet zijn) dat er in onze niet al te grote tuinen ook nog plek moet zijn voor een overdekt terras.

Waar we dan onder de terrasheater zitten.

Zoals dit gaat mijn tuin worden. Hoe wilder hoe beter: vol met struiken, bomen en bloemen.
quote:Sabeltandcavia schreef op 15 april 2016 @ 09:11:

[...]

Tegels laat je gratis afhalen via Marktplaats. Ze gaan als zoete broodjes! Maar met stoeptegels kun je leuke dingen doen hoor. Ze zien er al heel anders uit als je de onderkant boven legt of als je ze afwisselt met klinkers of kruipplantjes. Met doormidden gebroken stoeptegels kun je stapelmuurtjes maken voor verhoogde borders.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]Die kruiptijm is echt leuk, daar ga ik eens achteraan.
quote:Blondie456 schreef op 15 april 2016 @ 09:31:

[...]

Nee dat vind ik dus echt een zooitje en afschuwelijk lelijk.Je kunt het lelijk vinden, maar het is dus geen zooitje. Het is een tuin, het is natuur. De vorm van een plant is geen rechte lijn.

Ik zou doodongelukkig worden van zo'n tuin Isa Bela en onrustig. Gelukkig dat smaken verschillen.
Mijn achtertuin had een mossig grasveldje toen ik de woning betrok en dat heb ik laten omschoffelen en daarop een terras (je )* laten aanleggen, de rest wilde ik weelderig groen hebben. Toen het terras er lag begon ik fanatiek met de planten te poten en kwam er zo achter dat er onder het bruine zand weer een laag witte zand lag. Kortom, de voor-vorige bewoners hebben een tegeltuin gehad en de tegels er wel uitgehaald maar over het witte zand een laagje bruin zand gestrooid

Het heeft me dus best veel werk gekost om de tuin zo te krijgen als ik voor ogen had, maar het is uiteindelijk gelukt, ik moet nu ook snoeien als een malle wanneer die tijd weer is aangebroken maar dat vind ik alleen maar leuk

Dol op mijn groene tuin

*het terrasje is aangelegd met leuke klinkers, niet met ordinaire grijze graftegels

@Cerulli, mijn buurvrouw verdenkt mij van slakken lokken omdat ik een groene tuin heb
quote:Blondie456 schreef op 15 april 2016 @ 09:35:

Ik zou doodongelukkig worden van zo'n tuin Isa Bela en onrustig. Gelukkig dat smaken verschillen.Dat kan, maar noem dat geen zooitje. Grote kans dat de eigenaar daarvan meer tijd en denkwerk besteed dan aan een 'keurig' tuintje zoals jij die mooi vindt.

quote:Blondie456 schreef op 15 april 2016 @ 09:35:

Ik zou doodongelukkig worden van zo'n tuin Isa Bela en onrustig. Gelukkig dat smaken verschillen.Zeker mogen smaken verschillen, ik word heel ongelukkig van een betegelde tuin
Waarom wordt er zo neerbuigend gepraat over mensen die graag een tuin zonder groen willen? Leven en laten leven hoor.
Ik vind het ook afschuwelijk! Het huis wat wij kochten had een redelijk mooie tuin, veel planten. Alleen zijn deze door de verbouwing helemaal aan gort geholpen. Bovendien is de indeling ook niet heel praktisch, dus alles gaat op de schop. Ook nieuwe afscheidingen naar de buren etc. Van mijn vriend heb ik carte blanche gekregen, als er maar ruimte is voor een groot zitgedeelte waar hij lekker kan bbq'en met vrienden etc. Nou hebben wij geen postzegel, maar het is ook echt niet groot (denk 8 diep en 5 breed) dus ik ben nog in dubio wat we er nou van gaan maken. Goed voor de inspiratie dit dus!
Wij hebben best een flinke tuin, voor, zij achter. Maar helaas geen groene vingers en die plaatjes van Isa Bela vind ik prachtig. Dus hoe moet je dat dan doen? We hebben gras, grind en 2 terrassen. En nog een vijver, er is nog geen 20% betegeld. Maar die prachtige romantische borders zou ik zo graag in mijn tuin willen. Ik heb het echt 1 keer geprobeerd, tuinboek van Modeste Herwig gekocht, kapitaal aan planten uitgegeven, maar het zag er niet uit binnen de kortste keren. Wat moest groeien stierf af en onkruid groeide welig. Wat moet je dan? Da's toch ook een drama? Wie weet de oplossing zonder dat ik elke paar maanden een tuinman hoef te betalen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven