Het wordt een lange, lange zomer.. :(

16-06-2010 19:21 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Okee, nou hartstikke lekker dat het zomer is enzo, voor veel mensen vast een heerlijk seizoen en ik wil echt niet zeiken over het weer want daar kan niemand iets aan veranderen, maar ik heb echt wat tips nodig want ik weet niet hoe ik het uit moet gaan houden hier.

Ik woon op een zolderkamer, heb wel een eigen keukenblok en badkamertje. Ben hartstikke blij met m'n woonruimte, woon begeleid en zie dat veel van mijn mede-RIBW'ers veel en veel kleiner wonen dan ik. Het punt is dat het hier héél warm wordt. De zon staat bijna de hele dag pal op m'n ramen, en ondanks dat ik de gordijnen overdag dicht houd en de airco staat te loeien wordt het bloedheet en koelt het pas na uren af 's avonds.

Nu is het nog uit te houden, maar ik zit al behoorlijk te zweten. Als het echt warm is buiten druppelen de zweetdruppels hier van m'n gezicht en wordt m'n bed kliedernat (en ik zweet voor zover ik weet niet overmatig). Ik ben door omstandigheden veel, en ook wel graag!, thuis, maar hoe moet ik dit in godshemelsnaam de hele zomer vol gaan houden, en hoe zorg ik ervoor dat ik nog enigszins in slaap kom 's vóór vier uur 's nachts?

Een airco staat er dus wel maar maakt het niet veel koeler (hij staat nu al een tijd aan en het is nog steeds 31 graden), het briesje is op zich wel lekker. Ook heb ik een ventilator bij m'n bed. Als ik er echt genoeg van heb kan ik naar familie in de stad of even buiten iets gaan doen, maar ik heb geen zin maandenlang bezigheden buitenshuis te moeten zoeken om hier maar weg te zijn. Ik ben gewoon graag alleen, thuis, en een tuin is er ook niet.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat het hier wat afkoelt? Andere airco (heb nu een HE FREEZZ 9000)? Andere gordijnen? Ramen afplakken? Gewoon zorgen dat er een internetverbinding in de badkamer komt en daar gaan wonen? Of kan ik nog iets anders proberen? Heb hier al een zomer gewoond, en heb bij m'n ouders ook altijd op een hele hete zolder geslapen, maar ik kan het er nu gewoon even niet bijhebben.

Bedankt alvast. Oh en emigreren naar Noorwegen of gewoon verhuizen naar een kamer die lekker op het noorden ligt ofzo is op dit moment geen optie. Zou iets te veel stress opleveren (waargh nóg meer stress ).
quote:mimootje schreef op 16 juni 2010 @ 20:42:

kan je je ramen misschien afplakken met plastic? Dan kunnen ze open zonder dat je inkijk hebt.Dat is natuurlijk ook een goede optie, afhankelijk van hoe de ramen opengaan. Als ze helemaal open kunnen zwaaien, dan heb je er nog niks aan.
In ieder geval overdag de ramen dichthouden.

Je haalt de warmte naar binnen.
Age is mind over matter, if you don\'t mind is doesn\'t matter
Nee dat zou inderdaad kunnen, het zijn schuiframen. Dan moet ik wel iemand zover krijgen om even te komen helpen want ramen beplakken of andere gordijnen ophangen zijn klussen die me nu even niet gaan lukken in m'n eentje (M. als je dit leest, kom je helpen? ). En ik wil iets waar je niet doorheen kunt kijken (vanuit beide zijden) voor m'n ramen, weet niet of dat bestaat in combinatie met luchtdoorlatend vermogen.

Ik kan niks vinden over de maximale oppervlakte van de ruimte die de airco aankan, maar kom op zeg, als een zolderkamer nog niet eens lukt? Het is hier niet overdreven groot hoor.
Oh wacht *dom* afplakken heeft dan geen zin natuurlijk. Als ze openstaan kijk je alsnog naar buiten/binnen.
quote:binkie14 schreef op 16 juni 2010 @ 20:55:

In ieder geval overdag de ramen dichthouden.

Je haalt de warmte naar binnen.Ik hou ze nu inderdaad dicht, maar heb niet het idee dat het ook maar iets uitmaakt of ze open of dicht zijn. Het is in m'n kamer sowieso warmer dan buiten in de zomer, dus de warmte naar binnen halen kan niet echt.
Raambedekking kan ook makkelijk. In elke bouwmarkt heb je van die ´stokjes´ met 2 klemmetjes. Daar zitten schroefjes bij, maar je kunt ook gewoon 2 spijkertjes nemen en ze erin hameren. Doe dat bij schuine ramen boven én onder het raam. Hang dan een stuk stof over de bovenste stok, en achter de onderste. Voila. Mooi? Mwah, als je het een beetje rimpelt valt dat wel mee.

En er bestaan van die autoruitrolgordijntjes. Die plaats je met zuignappen op het raam. Je kunt dan wel naar buiten kijken maar niet naar binnen. Als je je ramen dicht hebt kun je die ervoor doen, dat houdt ook wel wat zon weg.

En dan kun je nog kiezen voor horgaas. Die heb je speciaal voor dakramen. Dat is natuurlijk eigenlijk tegen vliegen en muggen, maar goed. De witte zijn wat minder doorkijkbaar.
quote:fleecevest schreef op 16 juni 2010 @ 20:55:

Nee dat zou inderdaad kunnen, het zijn schuiframen. Dan moet ik wel iemand zover krijgen om even te komen helpen want ramen beplakken of andere gordijnen ophangen zijn klussen die me nu even niet gaan lukken in m'n eentje (M. als je dit leest, kom je helpen? ). En ik wil iets waar je niet doorheen kunt kijken (vanuit beide zijden) voor m'n ramen, weet niet of dat bestaat in combinatie met luchtdoorlatend vermogen.

Ik kan niks vinden over de maximale oppervlakte van de ruimte die de airco aankan, maar kom op zeg, als een zolderkamer nog niet eens lukt? Het is hier niet overdreven groot hoor.Misschien even gaan informeren bij een Jan Sikkes (of andere stof/gordijnenwinkel). Die weten misschien wel een stofje. En qua naar binnen kijken....In hoeverre wil je niet gezien worden? Mag het bijvoorbeeld wel zo zijn dat ze je schaduw zien als het donker is en je licht aan hebt?
Ik heb tijdens een hete zomer mijn ramen wel eens afgeplakt met isolatiefolie. Rollen bij de bouwmarkt, gewoon met plakband op je raam plakken. Je kunt niet meer naar buiten kijken dan, maar daar staat tegenover dat je ook geen inkijk hebt.

Overdag alles goed dichthouden, 's nachts luchten.
als je in de buurt woont wil ik je komen helpen plakken
wbt die bak met ijs, bij de supermarkt ( iig C1000 ) Kan je grote zakken ijsblokjes \ gecrushed ijs kopen, kost niets
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
Hoe oud is die airco van je? Want volgens mij moeten ze op een gegeven moment opnieuw gevuld worden (waarmee weet ik niet precies ) dus misschien werkt 'ie gewoon minder goed. Dat opnieuw vullen schijnt trouwens erg duur te zijn, dus dan is een nieuwe misschien goedkoper.

Ik heb ook een aantal jaar in zo'n appartement gewoond, zonder balkon of tuin. De hele dag stond de zon op mijn (zeer slecht geïsoleerde) huis en ik werd gek van de benauwdheid. Bij ons hielp de mobiele airco wel echt heel goed. Die kreeg de temperatuur zo een paar graden naar beneden en zorgde ervoor dat de luchtvochtigheid prettiger was. Echt fijn werd het niet hoor, maar zo kwamen we wel wat warme weken door. En naast de airco hadden we natuurlijk een aantal ventilatoren, ook dat gaf wat verlichting.
Hier staat nog een airco in de schuur te niksen, je mag hem ophalen als je in de buurt woont (Twente, maar dan net over de grens). Wij gebruikten hem in ons vorige huis op de zolder (40m2) waar onze werkruimte was. Koelde heel goed.
quote:mimootje schreef op 16 juni 2010 @ 21:33:

als je in de buurt woont wil ik je komen helpen plakkenOoh zo lief! Maar hoeft niet hoor, een van m'n begeleiders wil vast wel komen helpen als ik het vraag. En als er iets opgehangen moet worden mag ik dat sowieso niet zelf doen denk ik, want ik mag in deze kamer geen spijkers in de muur slaan oid (grr).
quote:Sarah Scott schreef op 16 juni 2010 @ 22:15:

Hier staat nog een airco in de schuur te niksen, je mag hem ophalen als je in de buurt woont (Twente, maar dan net over de grens). Wij gebruikten hem in ons vorige huis op de zolder (40m2) waar onze werkruimte was. Koelde heel goed.

Brabant.. (het zonnige zuiden he) Maar de huidige airco is niet van mij, hij hoorde bij de woning en ik weet dus ook niet hoe oud ie is, maar wel dat als ie het niet naar behoren doet dat hij in principe niet door mijzelf vervangen hoeft te worden. Ik moet gewoon een beetje assertiever zijn en aangeven dat het echt niet meer te harden is.

Toch bedankt voor het aanbod!
Oh nou, ga eens assertief doen dan!
quote:fleecevest schreef op 16 juni 2010 @ 22:22:

[...]

Brabant.. (het zonnige zuiden he) Maar de huidige airco is niet van mij, hij hoorde bij de woning en ik weet dus ook niet hoe oud ie is, maar wel dat als ie het niet naar behoren doet dat hij in principe niet door mijzelf vervangen hoeft te worden. Ik moet gewoon een beetje assertiever zijn en aangeven dat het echt niet meer te harden is.

Toch bedankt voor het aanbod!Ja, daar moet je zeker achteraan gaan! Kan goed zijn dat hij veel beter gaat werken als er eens goed naar wordt gekeken door een vakman. En zo te lezen hoef jij de kosten daarvoor niet op je te nemen. Succes!
Eerst even een topic openen op Psyche dan maar: Subassertiviteit, Hoe Ga Ik Ermee Om?

Neeh, stuur wel even een mail naar mn begeleider, kan ik er volgende keer dat ik hem zie op terugkomen. Als Vivaforumsters zeggen dat het niet normaal is dat het met airco nog zo warm is, dan moet het wel zo zijn he (alhoewel, met al die minderbegaafden hier, mm.. )
En je voelt je zoveel beter als de temperatuur een beetje normaal wordt. Echt doen hoor!
quote:fleecevest schreef op 16 juni 2010 @ 22:52:

Eerst even een topic openen op Psyche dan maar: Subassertiviteit, Hoe Ga Ik Ermee Om?

Neeh, stuur wel even een mail naar mn begeleider, kan ik er volgende keer dat ik hem zie op terugkomen. Als Vivaforumsters zeggen dat het niet normaal is dat het met airco nog zo warm is, dan moet het wel zo zijn he (alhoewel, met al die minderbegaafden hier, mm.. )
Het beste is het als je de zon niet op je raam zélf laat komen.

Ik heb hier omdat ik geen zonnescherm kon monteren, van die bamboe dingen van de Xenos aan de buitenkant voor het raam gehangen (kwestie van twee schroefjes )helemaal uitgerold en de touwtjes eraf.

In het uiterste geval zou je ook "krijt "aan de buitenkant op je raam kunnen smeren (tuincentrum)
quote:Hooverphonic schreef op 16 juni 2010 @ 19:47:

Fleecevest uit?Daar zou ik mee beginnen ja!
Maar nu even serieus: heb je een mogelijkheid om een soort van rolluiken te kopen/installeren? Bij mijn ouders had ik ook altijd zo'n sauna-slaapkamer en nu er rolluiken hangen is het er heerlijk koel!

Wel echt de hele dag dichtlaten en geen ramen open. Pas tegen de avond even alle ramen open en als het kan ook deur of andere ramen open, zodat het even door kan waaien.
Blaast de airco wel koude lucht? Wij hebben ook zo'n mobiele airco met slang naar buiten en het heeft even geduurd voordat wij begrepen dat je dagelijks de waterbak moet leegmaken anders koelt hij niet goed meer. Kan het zijn dat dit bij ook aan de hand is?
Nou. Ik heb uiteindelijk een mail gestuurd en er ook telefonisch nog contact over gehad enzo en toen is de TD hem komen maken. Tenminste, dat kreeg ik te horen. Dus gisteravond vol verwachting de airco aangezet toen ik thuis kwam - het was 33 graden dus ik kon wel wat verkoeling gebruiken. Hij begon koude lucht te blazen wat wel lekker was maar dat betekende verder eigenlijk niks natuurlijk want dat deed ie daarvoor ook altijd al. Drie uur en een beetje later was het tijd om te gaan slapen en m'n kamer was afgekoeld tot, jawel, de heerlijke slaaptemperatuur van 30 graden (met het raam open!) :S.

Hij doet het dus nog steeds niet. Nu heb ik de opdracht gekregen een tijdje de temperaturen in m'n kamer te gaan bijhouden, want ja een nieuwe airco krijg je natuurlijk niet zomaar (geldisveelbelangrijkerdanhetwelzijnvancliënten). Ik verwacht dat er tegen september wel een nieuwe staat ofzo. Poeh hee.
Een tijdje is dus een week Fleecevest! Hup, over een week mailen en vragen om een nieuwe of eentje erbij. Laat het er niet bij zitten hoor want zoals iemand al schreef, je voelt je zoveel lekkerder als het wat koeler is. Succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven