Hoe beslis jji waar en hoe je wilt wonen?

11-01-2019 11:50 197 berichten
Door een topic over samenwonen, een ander topic over dorp of stad en mijn eigen vraagstuk over of ik wil verhuizen open ik dit topic.
Van oorsprong kom ik uit een klein stadje/groot dorp, verhuisd naar een grotere stad voor de liefde. Van een kamer naar een flatje naar een koopwoning. De stad is niet echt stads, (niet zoals Amsterdam of den Haag) wel centraal gelegen en we wonen in het centrum, ik kan bijna alles lopend af. Voordelen vergeleken met durp van herkomst vind ik de reistijd, naar een concert of evenement betekende vanaf daar al gauw 2/2,5 uur rijden, nu ben ik binnen een uur overal waar ik zijn wil. Dat vind ik een enorm voordeel, ook met banen en reistijd. Je hebt hier veel meer opties met redelijke reistijd. Wat ik mis is familie die om de hoek woont, dat er niet gebeld hoeft te worden voor een bak koffie en dat voordeuren eigenlijk niet gebruikt worden. Maar goed, we willen hier dus blijven.

Nu wonen we in een ruim huis, fijne locatie, slaapkamers over, huis gekocht op een goed tijdstip, voor een lage prijs aan de onderkant van ons budget. Nadelen zijn dat het vrij karakterloos is, in mijn ogen, en een kleine tuin en dicht op buren. Nu zijn we in de gelegenheid om een ander huis te kopen. Het budget zou ongeveer het dubbele zijn van wat we nu betaald hebben. Ik wilde altijd graag een wat ouder huis met meer karakter, met wat meer ruimte om het huis. Voor kippen en een hond en een moestuin.

Nu kán het en vraag ik me af of ik dat wel wil. Ons huidige huis heeft een perfecte locatie, is redelijk onderhoudsvriendelijk en voor ons binnen een jaar of 20 af te betalen, eerder dan zou moeten volgens de hypotheek. Bij verhuizen (binnen dezelfde stad, mogelijk beetje buitengebied) zouden de kinderen op dezelfde scholen kunnen blijven, met ietsje langer fietsen. Het huis zou waarschijnlijk wel kleiner zijn en de kosten voor opknappen een stuk hoger. De komende jaren zou al het extra geld in het huis moeten. De afstand naar winkels en voorzieningen zou een stuk groter worden, net als naar sport en hobby's. Ik neig nu naar blijven zitten waar we zitten. Oms huis is relatief gezien goedkoop, er zijn voor ons geen goedkopere opties, goedkoper kopen kan alleen als je een tweekamerflat koopt momenteel, en huren is duurder. Het is ruim, mooie locatie.
Ik denk dat een deel van mij ook wat statusgevoelig is, aangezien ik om me heen zie dat iedereen steeds groter of duurder gaat wonen zodra het kan. Ik heb veel mensen om me heen in villa's en grote herenhuizen en blijkbaar vind ik mijn huis daar toch wat mager tegen af steken. Wat ik zelf dan weer heel suf vind en stom en niet nodig, rationeel, maar toch ik merk dat die factor wat meespeelt en die wil ik eigenlijk niet laten meewegen. Weinig verlicht ook :$
Aan de andere kant droomde ik vroeger al van ruimte voor dieren en ruimte om me heen. Dus het is niet alleen dat. Ik neig dus nu naar blijven zitten en het financieel ruimer hebben en leuke dingen doen ipv verhuizen.

Maar hoe doen jullie dat, als je de keus hebt tenminste, want ik besef dat dit een luxeprobleem is. Ik vind het ook gewoon leuk om te lezen hoe mensen wonen en wat ze belangrijk vinden. Waar woon je, ben je tevreden en wat vind jij belangrijk?
Ik denk dat er altijd (nou ja, voor de meeste mensen) wel een zeker uitgangspunt is qua regio of streek.

Misschien niet eens omdat dát je de mooiste streek lijkt maar bijv omdat je er bent opgegroeid, iemand hebt leren kennen met wie je samen bent, er werk hebt gevonden, in een regio of bepaalde stad bent gaan wonen aanvankelijk voor studie bijv.

Ik ken tenminste zelf geen mensen die op Funda bij zoekcriteria "heel Nederland" invullen en vervolgens totaal willekeurig ergens op uitkomen. Zonder er ooit eerder geweest te zijn, zonder er familie of vrienden te kennen, zonder er werk in de omgeving te hebben of te gaan studeren. Echt puur alleen voor het huis en voor de criteria van het huis.

Wel gaaf als iemand het wél op die manier aanpakt trouwens.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
13-01-2019 15:52

Ik ken tenminste zelf geen mensen die op Funda bij zoekcriteria "heel Nederland" invullen en vervolgens totaal willekeurig ergens op uitkomen. Zonder er ooit eerder geweest te zijn, zonder er familie of vrienden te kennen, zonder er werk in de omgeving te hebben of te gaan studeren. Echt puur alleen voor het huis en voor de criteria van het huis.
Wij hebben destijds wel min of meer zo gezocht. We hielden wel enigzins rekening met werk, maar we zochten binnen een straal van max 1,5 uur rijden voor woon-werkverkeer, en we hebben zo woningen bekeken op plekken waar we nooit eerder kwamen. We boden 4x op woningen verder weg, en dat liep allemaal op niks uit. Het was echt stom toeval dat ons uiteindelijke huis toch dichterbij de ons bekende wereld bleek te staan (alhoewel de woonplaats evengoed nieuw voor ons was).
Nummer*Zoveel schreef:
13-01-2019 16:11
Wij hebben destijds wel min of meer zo gezocht. We hielden wel enigzins rekening met werk, maar we zochten binnen een straal van max 1,5 uur rijden voor woon-werkverkeer, en we hebben zo woningen bekeken op plekken waar we nooit eerder kwamen. We boden 4x op woningen verder weg, en dat liep allemaal op niks uit. Het was echt stom toeval dat ons uiteindelijke huis toch dichterbij de ons bekende wereld bleek te staan (alhoewel de woonplaats evengoed nieuw voor ons was).
Leuk! Ik hoor veel vaker dat de straal (afstand tot werk) waarbinnen men gaat zoeken veel kleiner is. Of dat de plek waar men op dat moment woont het uitgangspunt is. Of bijv al voorkeur heeft voor een grote stad of juist een landelijke omgeving.
Alle reacties Link kopieren
Geen buren zou leuk zijn!!
Misschien ooit nog eens een tiny house?
Hou ook niet van verkeerslawai, dus woon in een buitenwijk van een kleine stad.
Nadeel daarvan moet altijd end fietsen naar de winkels etc.

Verder woon ik graag bij mijn broer in de buurt omdat we samen een auto gaan delen.
Mijn broer wil niet verhuizen naar een andere plaats, dus ik ook niet.

Ideaal gezien zou ik graag bij het strand wonen, maar denk dat dit onbetaalbaar is voor mij.
anoniem_180388 wijzigde dit bericht op 13-01-2019 16:29
18.24% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
13-01-2019 16:21
Leuk! Ik hoor veel vaker dat de straal (afstand tot werk) waarbinnen men gaat zoeken veel kleiner is. Of dat de plek waar men op dat moment woont het uitgangspunt is. Of bijv al voorkeur heeft voor een grote stad of juist een landelijke omgeving.
Wij hadden eisen aan de woning (rustig & vrijstaand) en die zouden binnen ons budget niet haalbaar zijn binnen de gewenste regio, dus vandaar. Uiteindelijk dus toch gelukt, maar tegen de verwachtingen in wel nèt buiten de gewenste regio i.p.v. heel ver daarbuiten.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben op basis van lokatie en sfeer gekocht.

Uiteindelijk 7 jaar geleden in een 130 jaar oud huis beland op centrum lokartikel in een top 10 stad in Nederland.

Destijds was de huizenmarkt wel anders, maar alsnog waren er wel gegadigden voor dit huis.

Het huis was in slechte staat en we wisten dat we van dak tot fundering moeten renoveren. De prijs was er naar. Nu 8 jaar verder zijn we bijna klaar. Dat moet je willen en kunnen. Het huis is overigens vrij groot ( 280m2) waardoor het lang duurde, want duur. Voordeel was wel dat we intern verhuisden van verdieping naar verdieping.

Overigens hebben we niet non-stop verbouwd 8 jaar lang. Meer per verdieping of per klus. Je moet er tegen kunnen nogmaals.
Alle reacties Link kopieren
Het zal voornamelijk afhangen van mijn budget. Ik kan wel een leuk stulpje (hoeft niet zo groot) willen in Bergen aan Zee, maar dat gaat em niet worden.
NYC schreef:
13-01-2019 15:52
Ik denk dat er altijd (nou ja, voor de meeste mensen) wel een zeker uitgangspunt is qua regio of streek.

Misschien niet eens omdat dát je de mooiste streek lijkt maar bijv omdat je er bent opgegroeid, iemand hebt leren kennen met wie je samen bent, er werk hebt gevonden, in een regio of bepaalde stad bent gaan wonen aanvankelijk voor studie bijv.
Inderdaad vanwege hier opgegroeid zijn en mijn ouders die hier ook gewoon woonden.
Als ik naar mooiste streek ga kijken zou mij het heuvellandschap in Limburg juist wel wat lijken!
Alle reacties Link kopieren
Voor de komst van zoon waren de criteria altijd:
- betaalbaar
- onderhoudsarm
- eigen parkeerplekken

Met zoon:
- betaalbaar
- ruimte en tuin
- scholen/voorzieningen binnen 15 km
- Max. 35 km enkele reis voor werkplekken
- eigen parkeerplekken
- in de buurt van familie
- liefst kinderrijke buurt.

We wonen dus in zo’n doodse Vinex-wijk waar het merendeel nog niet dood gevonden wil worden. Ik ben er blij mee, met mijn nep jaren ‘30 huis dat heel energiezuinig gebouwd is. We hebben er eigenlijk teveel geld ingestopt (keuken, badkamer, maatwerkkasten) maar het is een lichte, gezellige woning. De wijk ligt in een buitengebied tussen twee steden in en vijf min. autorijden van de A2.

We hadden een mooi groot oud vrijstaand huis kunnen kopen met karakter. Maar met drie personen, 2 volwassenen met twee linkerhanden... nee daar was ik niet gelukkiger van geworden. Wellicht wel gedaan met 2 of 3 kinderen. Maar nu ben ik blij dat ik een zeer betaalbaar huis heb met ook nog reserve slaapkamers en dat ik toch a la minute een auto kan vervangen of denk ‘Fuck it, ik boek een weekendje Parijs’. Over tien jaar is het afbetaald, ben ik nog geen 50 en is zoon koud 18. Dat had ik niet kunnen doen als ik dat vrijstaande huis had gekocht. Had ik de loterij gewonnen dan had ik dat vrijstaande huis gekocht. Maar ik wil zoveel en moet dan keuzes maken die passen binnen mijn budget.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Lady_Day schreef:
13-01-2019 16:46
Het zal voornamelijk afhangen van mijn budget. Ik kan wel een leuk stulpje (hoeft niet zo groot) willen in Bergen aan Zee, maar dat gaat em niet worden.
Je hebt PB!
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
13-01-2019 16:28
Wij hadden eisen aan de woning (rustig & vrijstaand) en die zouden binnen ons budget niet haalbaar zijn binnen de gewenste regio, dus vandaar. Uiteindelijk dus toch gelukt, maar tegen de verwachtingen in wel nèt buiten de gewenste regio i.p.v. heel ver daarbuiten.
Hier exact zo, alleen zochten wij binnen een uur rijden van (volgens mij dezelfde als jij ;-) ) stad. Kwam je nog in bizarre uithoeken terecht hoor. Uiteindelijk werd t drie kwartier rijden van stad (en we zijn allebei freelancer, dus hoeven zeker niet dagelijks naar stad in kwestie) maar wel erg centraal in t land, terwijl we vooral in het oosten hadden gekeken. Dat centrale is toch wel erg fijn. Maar als dit huis in t oosten had gestaan waren we daar vast ook heel blij geweest.
Alle reacties Link kopieren
Moosey schreef:
13-01-2019 17:13
Hier exact zo, alleen zochten wij binnen een uur rijden van (volgens mij dezelfde als jij ;-) ) stad. Kwam je nog in bizarre uithoeken terecht hoor. Uiteindelijk werd t drie kwartier rijden van stad (en we zijn allebei freelancer, dus hoeven zeker niet dagelijks naar stad in kwestie) maar wel erg centraal in t land, terwijl we vooral in het oosten hadden gekeken. Dat centrale is toch wel erg fijn. Maar als dit huis in t oosten had gestaan waren we daar vast ook heel blij geweest.
Wij zochten rond 2 steden (werk van man en werk van mij). Ik ben nu dondersbenieuwd waar jij dan zit, want dat zou zo maar eens bij mij in de buurt kunnen zijn dan. :)
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het zo moeilijk. Wij wonen sinds mijn appartement verkocht is vorig jaar februari in een huurappartement. De bedoeling is dat het tijdelijk is, na de zomer willen we weer wat gaan kopen. Maar ik vind het echt moeilijk. Ik zit hier hartstikke goed en zou dit zo kopen, maar het is niet te koop dus dat gaat niet. Ik wil niet in een rijtjeshuis, maar er is geen budget voor een vrijstaand huis of twee onder 1 kap. Dus wordt het waarschijnlijk weer een appartement, maar dan wil ik weer wel kleinschalig, niet zo'n megaflat.

En dan de plek. Wij zijn verhuisd van Zuid-Holland naar Brabant, zodat ik wat minder ver hoefde te reizen. Maar nu werk ik nog maar 2 dagen op kantoor en ben ik hoogstwaarschijnlijk begin volgend jaar mijn baan kwijt, na 30 jaar. Dus kunnen we weer terug naar Zuid-Holland, dat is voor mijn vriend die 5 dagen in de week werkt weer fijner. En als ik toch mag blijven, dan is 2 dagen ver reizen nog wel te overzien. Maar ik wil weer niet terug naar de plaats waar ik eerst woonde.

Ik vind het echt moeilijk om te besluiten wat we moeten gaan doen. En dan moet het ook nog voordat ik te horen krijg dat ik weg moet, anders krijg ik weer geen hypotheek.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt PB NZ. Volgens mij zitten we niet echt bij elkaar in de buurt, maar ik kan me vergissen.

Daantje, dat klinkt heel lastig. Zou dan inderdaad kiezen voor richting het werk van je vriend inderdaad, als daar plekken te vinden zijn waar hè graag zou wonen.
Alle reacties Link kopieren
Wij wonen in het dorp waar ik geboren en getogen ben. Mijn hele familie woont hier, mijn werk is hier en het werk van mijn man is op 10 minuten fietsen.
We wonen hier nu zo'n 12 jaar, gehuurd, in een blok van 4. We hebben het erg getroffen met onze buren.
Het huis is niet enorm groot, maar met 3 slaapkamers groot genoeg voor ons gezin van 3 personen. We hebben een voor -en achtertuin, een carport en achter ons huis is een groot grasveld (soort "vergeten" stuk van de woningbouw), wat we samen met 4 buren gebruiken. Wij zijn de enigen met een kind, dus in de praktijk maken wij er het meeste gebruik van.
Natuurlijk hebben we overwogen om te gaan kopen, maar aangezien we nog geen 500 euro per maand betalen en geen kosten aan groot onderhoud, zien we de noodzaak niet. Dus blijven we lekker waar we zitten!
Alle reacties Link kopieren
Ik wist pas waar ik wilde wonen toen ik eenmaal in het huis stond. Ik zocht eigenlijk in een andere regio (Arnhem), ik wilde graag op de fiets naar mijn werk kunnen en ook voor mijn vriend was het gemakkelijker omdat hij in de stad werkt. Maar ik kon niet echt een huis naar wens vinden. Uiteindelijk een heel leuk huis gevonden en een bod uitgebracht maar dit werd afgewezen.

Daarna was ik echt een beetje klaar met huizen kijken en de moed een beetje verloren. Toen kwam er ineens een huis op mijn pad in mijn geboorteplaats. Iets boven budget maar na een goed gesprek met mijn baas kon het net. Dus een bezichtiging gepland en toen ik binnen stond wist ik het gelijk.

Ook al ben ik heel erg tevreden over de plek waar ik nu woon (wijk is groen, ruim opgezet, nette mensen, veel voorzieningen zoals winkels en scholen op loopafstand) kan ik mij voorstellen dat ik ook in een andere stad erg gelukkig zou kunnen zijn. Wat mij in deze wijk tegenvalt is het gebrek aan openbaar vervoer (maar 1 bus per half uur). Op dit moment heb ik geen kinderen maar mocht ik die in de toekomst wel hebben dan is dit denk ik wel de ideale plek.
NYC schreef:
13-01-2019 15:52
Ik denk dat er altijd (nou ja, voor de meeste mensen) wel een zeker uitgangspunt is qua regio of streek. We

Misschien niet eens omdat dát je de mooiste streek lijkt maar bijv omdat je er bent opgegroeid, iemand hebt leren kennen met wie je samen bent, er werk hebt gevonden, in een regio of bepaalde stad bent gaan wonen aanvankelijk voor studie bijv.

Ik ken tenminste zelf geen mensen die op Funda bij zoekcriteria "heel Nederland" invullen en vervolgens totaal willekeurig ergens op uitkomen. Zonder er ooit eerder geweest te zijn, zonder er familie of vrienden te kennen, zonder er werk in de omgeving te hebben of te gaan studeren. Echt puur alleen voor het huis en voor de criteria van het huis.

Wel gaaf als iemand het wél op die manier aanpakt trouwens.
Wij hebben dus echt zo gezocht. Prijs, aantal kamers, perceeloppervlakte en budget. Daar kwam dit huis uit en we hadden nog nooit van de plaats gehoord. Niemand trouwens want het is echt een doodsdorp 😁 Geen tel spijt van gehad!
Annewiep schreef:
14-01-2019 11:50
Wij hebben dus echt zo gezocht. Prijs, aantal kamers, perceeloppervlakte en budget. Daar kwam dit huis uit en we hadden nog nooit van de plaats gehoord. Niemand trouwens want het is echt een doodsdorp 😁 Geen tel spijt van gehad!
Gaaf. Dus eerst pas een huis gekocht en daarna werk gezocht? Of had je sowieso al werk waarbij je niet afhankelijk zou zijn van waar zich bijv je zakelijke klantenkring bevindt of een vrij beroep etc.
Wij zijn dus ook in eerste instantie gaan zoeken binnen heel Nederland op Funda.
Ons verhaal heeft best veel gelijkenis met dat van Annewiep.
Eisen waren vrijstaand, minimale perceeloppervlakte, maximale prijs en daarnaast dat we binnen 15 autominuten van een intercitystation zouden zitten.
Ik werk niet, dus ben niet aan een regio gebonden, mijn man werkt sowieso twee dagen per week vanuit huis en daarnaast wisselt zijn werkplek met enige regelmaat.
Er was wel een max aan de reistijd die mijn man voor lief wilde nemen (werk is toch voornamelijk in het midden van het land, hoewel vanuit Leeuwarden, Den Bosch etc soms ook aanvragen komen), maar dat gaf nog een enorme keus. Alleen de uiterste uithoeken van Nederland vielen daardoor af, of de plekken ver weg van fatsoenlijke treinstations.
We wonen nu dus op 160 km van onze oorspronkelijke woonplaats in een piepklein dorpje. En in eerste instantie dus ook minimaal zo ver van familie en sommige vrienden.
Maar inmiddels zijn mijn ouders verhuisd naar een iets grotere plaats hier 15 minuten vandaan en is de broer van mijn man ook aan het zoeken naar een huis hier in de omgeving. In ons geval komt (een deel van) de familie dus vanzelf weer dichterbij wonen.
NYC schreef:
14-01-2019 12:04
Gaaf. Dus eerst pas een huis gekocht en daarna werk gezocht? Of had je sowieso al werk waarbij je niet afhankelijk zou zijn van waar zich bijv je zakelijke klantenkring bevindt of een vrij beroep etc.
Qua werk hebben mijn man en ik beide banen die overal voor het oprapen liggen dus dat was ideaal.
Kan me voorstellen dat als je een specifieker beroep hebt een stuk moeilijker wordt.
Was zo'n leuke uitdaging! Voel nog de gezonde spanning en zenuwen toen we voor het eerst gingen kijken.
We waren op slag verliefd!
Annewiep schreef:
15-01-2019 08:45
Qua werk hebben mijn man en ik beide banen die overal voor het oprapen liggen dus dat was ideaal.
Kan me voorstellen dat als je een specifieker beroep hebt een stuk moeilijker wordt.
Was zo'n leuke uitdaging! Voel nog de gezonde spanning en zenuwen toen we voor het eerst gingen kijken.
We waren op slag verliefd!
Lekker zeg! Veel vrijheid en mogelijkheden geeft dat.
Alle reacties Link kopieren
Moosey schreef:
13-01-2019 18:53
Daantje, dat klinkt heel lastig. Zou dan inderdaad kiezen voor richting het werk van je vriend inderdaad, als daar plekken te vinden zijn waar hè graag zou wonen.
Dat zal ook wel gaan gebeuren. Voor hem veel fijner als hij minder hoeft te reizen. Gisteren een leuk huis gezien, 2 onder 1 kap. Maar komt iets te vroeg, Eigenlijk moet ik ook niet meer kijken op Funda, maar ik vind het zo leuk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven