Hoe doen jullie dat toch?

01-04-2019 17:52 521 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het lukt mij echt niet.. dat verrekte huis schoon en netjes houden. Ik heb er ook geen lol in, dat helpt ook niet mee. Maar elke keer dat iemand zegt ‘oh zal ik langskomen?’ krijg ik rode vlekken in mijn nek en kan alleen maar denken jaleukmaarmaarmaarhetiszo’nZOOIenwanneerkanikdatopruimen??

Overigens speelt dit al sinds ik echt klein ben. Het was altijd een enorme strijd. Ik ben inmiddels gediagnosticeerd met add een paar jaar geleden en dat verklaart het wel een beetje maar dat lost het nog niet op.

Ik werk zelf drie dagen, vriend vier. Op de dagen dat ik thuis ben heb ik ook een dreumes van 16 maanden rondlopen die alleen maar ‘buittehh’ wil zijn en vaak zijn we dus ook op stap.
En ‘s avonds... ben ik gewoon moe. En ja daar zou ik me overheen kunnen zetten (doe ik ook vaak) maar het zou zo fijn zijn als er handige tips zijn van mensen die dit herkennen.

Overigens is een schoonmaker financieel momenteel geen optie.

Wie oh wie heeft de gouden tip?

(Vanwege bepaalde omstandigheden kan vriend een aantal dingen in het huis niet. De meeste dingen komen dus op mij neer.)
mevrouwtomatensoep wijzigde dit bericht op 01-04-2019 17:54
Reden: Aanvulling
5.86% gewijzigd
Natte tosti..
Nummer*Zoveel schreef:
01-04-2019 22:54
Best een leuk idee! Ik kan mijn hond wel vragen even voor te doen hoe je in 2 minuten chaos creeert!
Oeh demo!
redbulletje schreef:
01-04-2019 22:51
Een nee-nee sticker doet wonderen. Dan blijft er nog weinig over. Het gaat bij mij gelijk de kliko in tenzij rekeningen/afschriften/belasting. Die stop ik in 'n laatje en 1 a 2 keer per jaar doe ik die dan in de juiste mappen ordenen.
Waarom in mappen doen? Hoe vaak kijk je daarin om iets op te zoeken, wat je niet sneller digitaal via jouw bankafschriften kunt vinden?

Wij hebben een la voor admin, daar gaat alles op volgorde van binnenkomst op de stapel. Eind van het jaar gaat de stapel in een insteekhoes en in een grote doos. In de doos zitten 5 jaargangen, als het nieuwste jaar erbij gaat, gaat het oudste jaar eruit.

Ik denk dat ik eens per jaar eens in die doos moet zoeken. En dan heb ik eigenlijk ook altijd zo gevonden wat ik zoek. (En in elk geval ben ik dan vele malen sneller klaar dan wanneer ik alles zou archiveren in mappen).
COtweepuntnul schreef:
01-04-2019 22:54
Ik ben dol op België. Geen probleem.

Ik host de sessie "haal het meeste uit je robotstofzuiger" wel.
:rofl:
Nummer*Zoveel schreef:
01-04-2019 22:58
:rofl:
Inclusief de beste tip ooit: plak er oogjes op, want dat is veel gezelliger.
COtweepuntnul schreef:
01-04-2019 23:04
:rofl: je brengt me op een idee! Onze James heeft die nog niet!
Nummer*Zoveel schreef:
01-04-2019 23:05
Is echt te leuk! Doen!
COtweepuntnul schreef:
01-04-2019 23:04
:rofl: Nu wil ik ook een robotstofzuiger.
Drackie schreef:
01-04-2019 23:09
:rofl: Nu wil ik ook een robotstofzuiger.
Wat let je? Nu heb je pas een goed argument! :mrgreen:
Nummer*Zoveel schreef:
01-04-2019 23:05
Nee?
Onze James (en Henry en Hetty) wel

Afbeelding

Afbeelding

Of als poging twee ook niet werkt:
https://images.app.goo.gl/A3EQqXuSTgxbxTtr8
anoniem_67700891efcbf wijzigde dit bericht op 01-04-2019 23:17
42.70% gewijzigd
COtweepuntnul schreef:
01-04-2019 23:10
Wat let je? Nu heb je pas een goed argument! :mrgreen:
Mijn man is het niet met me eens. :O Ik denk dat ik de huidige stofzuiger maar per ongeluk van de trap laat vallen. :proud:
Drackie schreef:
01-04-2019 23:16
Mijn man is het niet met me eens. :O Ik denk dat ik de huidige stofzuiger maar per ongeluk van de trap laat vallen. :proud:
Te doorzichtig. Gewoon ‘oeps’ een flinke plens water laten opzuigen. Vooral hinten dat er misschien een lekkage is op de badkamer dan weet je zeker dat ‘ie de eerste twee uur wegblijft van het plaats delict. En gelijk door om een nieuwe te halen.
Dank voor de tip. :proud:
Wat bij ons heel goed werkt is cleaning on the go. Het begint al in de ochtend. We stappen uit bed en laten het dekbed en raam open, zodat het kan luchten. Diegene die het laatst doucht, droogt de badkamer na (tegen kalkaanslag) de ander loopt naar beneden ruimt de vaatwasser uit, terwijl de ander de wasmachine aanzet of droger. We ontbijten en ruimen alles weer in, doekje over de tafel en aanrecht en klaar is Klara. Voordat ik wegga loop ik naar boven, ik doe het raam dicht en maak het bed op. Dan komen we thuis van werk, diegene die eerder thuis is, die kookt en de ander dekt de tafel en ruimt op en zuigt de vloer. Diegene die kookt loopt naar boven, terwijl de ander aan het afruimen is en die kijkt hoe het zit met de was. Voordat we naar bed gaan ruimen we wat we die avond aan kopjes hebben gebruikt in de vaatwasser, die zetten we aan. Doekje over de salontafel, afstand bediening recht zetten op de salontafel, de kussens op de bank weer netjes en de dekens in de mand. We lopen door naar boven, poetsen onze tanden en gaan naar bed. Dat is cleaning on the go.

Wij hebben geen kinderen, maar wel een kat.

De grotere schoonmaak klusjes bewaren we voor het weekend.
Hier heb ik het opruimen redelijk onder controle, ondanks twee hoardende kinderen:
- vaste plek voor alles
- relatief weinig spullen in huis
- direct opruimen na gebruik
- oppervlakten leeg (proberen te) houden
- nee/nee-sticker
- administratie digitaal

Schoonmaken is minder mijn ding. Gelukkig stofzuigt mijn man en maakt hij badkamer, wc en keuken schoon. Dat zou best nog wat vaker mogen, maar ja.

De was doen vind ik wel echt leuk, dus dat stapelt sowieso niet op. Strijken doen we geen van tweeën. Ik zoek mijn kleding daarop uit en mijn man brengt zijn overhemden weg.

Boodschappen worden gebracht en verder hoop ik zeer binnenkort weer een hulp te hebben.
Solomio schreef:
01-04-2019 21:56
Als ze allemaal maar een vaste plek hebben. :roll:

Daar gaat het bij mij al mis: ik heb 6 miljoen spullen en maar 3 miljoen plekken.
Dat probleem heb ik ook. Wat enigszins hielp was verhuizen :-]

Daarmee is het probleem echter niet opgelost. Gisteren heb ik in de keuken geklust en die ziet er nu erg mooi uit, maar resultaat is dat de huiskamer vol dozen en gereedschap staat. Gelukkig ben ik positief ingesteld en kan ik fijn tussen te teringzooi op de bank gaan zitten en denken: 'Hè, wat zit er achter die muur een fijne keuken'
Alle kleding die gestreken moest worden is de deur uit. Net zoals het strijkijzer. Ik had altijd een stapel met dingen liggen die gestreken moesten worden. Zat ik weken lang tegenaan te hikken (terwijl het op zich zo gedaan is). Wat een gedoe. Ik heb een paar nette dingen voor het werk van 'travelstof'. Ideaal, ook als je moet reizen voor je werk.
ClaireSophie schreef:
01-04-2019 21:12
Zal ik even langskomen? Ik ben dol op schoonmaken en een schoon huis, op het neurotische en smetvrees achtige af.

Zo'n post als van Solomio daar krijg ik spontaan vlekken van in mijn nek, 1 x per twee weken stofzuigen, hoe dan?😵!

Hier gaat elke dag de stofzuiger erdoor en om de dag een dweil. Elke dag de goosteen, toiletten, vensterbanken, aanrecht+fornuis. Bovenverdieping twee keer per week stofzuigen en dweilen. Maar ook de deur en raamkozijnen binnen en buiten bijvoorbeeld elke twee weken. De trappen elke week een doek overheen.
Babycommode elke week een doekje overheen. Hetzelfde geld voor mijn auto, hup 1x per maand wasstraatje + uitzuigen. Heb wel een glazenwasser, die komt 1x per maand.

Maar ik geloof oprecht dat het een kwestie van bijhouden is. Want ik werk vier dagen (nu verlof, baby) en man 5 en een halve dag. Hoe langer je het uitstelt hoe viezer het word hoe meer werk je eraan hebt om het schoon te maken.

Maar goed, ik heb gemakkelijk praten want ik hou van schoonmaken en opruimen, wordt er zo rustig van als alles blinkt, schoon ruikt en recht ligt.

Dit betekent dus wel dat ik zaterdagavond nog mijn bed sta te verschonen en maandagochtend om 6:30 voor mijn werk uit sta te stofzuigen en dan denk ik wel eens: ClaireSophie, het is niet eens écht vies, laat het. Maar ja, dat is het tikkie smetvrees in mij... :facepalm:

Dus stiekem, eigenlijk zou ik iets meer van de topic starter willen hebben en gewoon willen kunnen neerploffen 's avonds maar dat gebeurt niet veel...
Zo jij bent wel heel extreem :hihi: het is hier over het geheel genomen netjes, maar ik ben echt geen mevrouw Helderder :P

Ik ruim dus trouwens niet echt op voor er bezoek komt. Bij mij kun je ‘t zien zoals het is. Ik zet wel eens mensen hun koffiekopje in de vaatwasser als ze aankondigen te vertrekken. Wist niet dat dat onbeleefd was. ‘t Is ook niet dat zodra ze zeggen ‘we gaan’ ik een sprintje naar de keuken trek ofzo. Meer ‘als ik dan toch opsta kan ik net zo goed dat kopje opruimen’.

Maar zit hier nu ‘gewoon’ met een onuitgepakte vaatwasser en de ontbijtspullen in de wacht om erin te gaan koffie te drinken op de bank. Doe ik zo wel.

Alleen als er nu iemand aanbelt zou ik me niet schamen voor die paar koppen en bordjes.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Ben me door dit topic trouwens wel gaan realiseren dat ik spinnenwebben aan het plafond heb. Dat was me nog helemaal niet opgevallen, maar die zal ik eens weghalen straks :lol:
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
TijdvoorTaart schreef:
02-04-2019 08:11
Dat probleem heb ik ook. Wat enigszins hielp was verhuizen :-]

Daarmee is het probleem echter niet opgelost. Gisteren heb ik in de keuken geklust en die ziet er nu erg mooi uit, maar resultaat is dat de huiskamer vol dozen en gereedschap staat. Gelukkig ben ik positief ingesteld en kan ik fijn tussen te teringzooi op de bank gaan zitten en denken: 'Hè, wat zit er achter die muur een fijne keuken'
En dan je nick er nog achter. :thumbsup:
Memories are priceless... especially the awful ones that keep you up at night.
Week 29 van de Extremely Demotivational Calendar
lux- schreef:
02-04-2019 08:35
Ben me door dit topic trouwens wel gaan realiseren dat ik spinnenwebben aan het plafond heb. Dat was me nog helemaal niet opgevallen, maar die zal ik eens weghalen straks :lol:
Arme spinnen...... :cry:
Solomio schreef:
02-04-2019 08:37
Arme spinnen...... :cry:
Ze zien er niet uit alsof ze nog bewoond zijn maar mocht ik er 1 tegenkomen zal ik hem buiten zetten. Daar vangt hij veel meer eten met zijn web dan boven mijn piano.
lux- schreef:
02-04-2019 08:40
Ze zien er niet uit alsof ze nog bewoond zijn maar mocht ik er 1 tegenkomen zal ik hem buiten zetten. Daar vangt hij veel meer eten met zijn web dan boven mijn piano.
Het was een grapje. :roll:
Spinnen moeten deaud. :hamer:
Spinnenwebben laat ik lekker zitten, houd mezelf voor dat dat goed is tegen de muggenpopulatie in huis.

Dweilen doe ik eigenlijk nooit. Als ik dan eens een poetsmoment heb en de vloer is eeeeindelijk leeg en gezogen, dan heb ik echt geen zin om nóg een taak uit te gaan voeren, maar ben ik gewoon content met datgeen dat wel gebeurd is.
Heb peuters, dus als er eten valt gaat er een doekje over die plek, zo wordt de vloer toch stapsgewijs gedweild over de tijdsspanne van een paar maanden.

Was is ook zo'n dingetje... In de zomer gaat het best goed, want dan kan ik lekker buiten de was hangen en vouwen, maar in de winter moet ik verdorie helemaal naar zolder. Het komt dan dus ook regelmatig voor dat ik voor de kast sta en nog 1 panty, een half paar sokken en een oud shirt in de kast heb liggen terwijl ik over een uur ergens moet zijn... o_o
Solomio schreef:
02-04-2019 08:44
Het was een grapje. :roll:
Spinnen moeten deaud. :hamer:
Maar van mij niet. Alleen maar omdat ik dat web niet in mijn huis hoef hoeft dat beest toch niet dood. Ik ben als de dood voor spinnen maar dat hoef ik niet hun probleem te maken :)
lux- schreef:
02-04-2019 08:48
Maar van mij niet. Alleen maar omdat ik dat web niet in mijn huis hoef hoeft dat beest toch niet dood. Ik ben als de dood voor spinnen maar dat hoef ik niet hun probleem te maken :)
Tja, ik vind dat ze er om vragen hoor.
Als ze willen blijven leven moeten ze buiten blijven. Ik heb het vaak genoeg herhaald.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven