Hoe doen jullie dat toch?

01-04-2019 17:52 521 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het lukt mij echt niet.. dat verrekte huis schoon en netjes houden. Ik heb er ook geen lol in, dat helpt ook niet mee. Maar elke keer dat iemand zegt ‘oh zal ik langskomen?’ krijg ik rode vlekken in mijn nek en kan alleen maar denken jaleukmaarmaarmaarhetiszo’nZOOIenwanneerkanikdatopruimen??

Overigens speelt dit al sinds ik echt klein ben. Het was altijd een enorme strijd. Ik ben inmiddels gediagnosticeerd met add een paar jaar geleden en dat verklaart het wel een beetje maar dat lost het nog niet op.

Ik werk zelf drie dagen, vriend vier. Op de dagen dat ik thuis ben heb ik ook een dreumes van 16 maanden rondlopen die alleen maar ‘buittehh’ wil zijn en vaak zijn we dus ook op stap.
En ‘s avonds... ben ik gewoon moe. En ja daar zou ik me overheen kunnen zetten (doe ik ook vaak) maar het zou zo fijn zijn als er handige tips zijn van mensen die dit herkennen.

Overigens is een schoonmaker financieel momenteel geen optie.

Wie oh wie heeft de gouden tip?

(Vanwege bepaalde omstandigheden kan vriend een aantal dingen in het huis niet. De meeste dingen komen dus op mij neer.)
mevrouwtomatensoep wijzigde dit bericht op 01-04-2019 17:54
Reden: Aanvulling
5.86% gewijzigd
Natte tosti..
Zenzeo schreef:
02-04-2019 13:11
Die van mij heeft de breedte van de keukendeur, dus die is best goedkoop.
2,5 meter is een ander verhaal, inderdaad.

Onze keukenramen zitten boven het hele aanrecht. Heb ook geen bovenkastjes.
herfstappeltaart schreef:
02-04-2019 13:03
Ik heb al van alles de revue laten passeren om de jaloezieën te vervangen maar het is allemaal "of open of dicht ". En bij jaloezieën vind ik het zo fijn dat je er mee kunt spelen wat betreft lichtinval, inkijk e.d. Maar het schoonmaken (vooral in de keuken) vind ik echt een groot nadeel. Ik doe het ook niet vaak maar dat maakt de klus er juist moeilijker op. Ik verwijder stof en vet vaak met pure ammonia en dan lamel voor lamel :bonk:
Er zijn ook van die rolgordijnen met banen afwisselen doorzichtig en dicht, maar die vind ik niet heel mooi.
Mijn ex had jaloezieën in huis, verschrikkelijke dingen idd. Wij hebben nu rolluiken en vouwgordijnen, maar idd, met jaloezieën kan je spelen met lichtinval. Ik deed ze helemaal dicht (dus de bovenkant van lamellen draaien van naar voren) en dan met een natte doek met allesreiniger erover wrijven. Na lang ergeren, vond ik dat de beste manier om ze schoon te krijgen.
Life is short. Eat dessert first.
02-04-2019 13:12
Onze keukenramen zitten boven het hele aanrecht. Heb ook geen bovenkastjes.
Altijd wel leuk, raam boven het aanrecht!
Zenzeo schreef:
02-04-2019 13:14
Altijd wel leuk, raam boven het aanrecht!

Ja ik kan tijdens het groente schoonmaken heerlijk naar buiten gluren ;)
02-04-2019 12:12
Hebben jullie een "haat ik het meest-klus"?
Ik wel. De oven en de afzuigkap schoonmaken (6)
Wat heel vervelend is want ik bak en kook veel met de oven.
Bij mij is dat altijd de klus die op dat moment het meest urgent is, die haat ik het meest.
Memories are priceless... especially the awful ones that keep you up at night.
Week 29 van de Extremely Demotivational Calendar
Solomio schreef:
02-04-2019 13:56
Bij mij is dat altijd de klus die op dat moment het meest urgent is, die haat ik het meest.

:HA:
Mijn huis is altijd heel netjes, vooral mijn man is super opgeruimd en het wordt hier dan ook nooit een rotzooi.

Hoe wij het doen:

Ik kom eerder thuis van werk. Ik ga koken, terwijl ik de vaatwasser uitruim en de bordjes van het ontbijt erin zet.
Na het koken ruimt mijn man de vaatwasser in en maakt de keuken schoon (meestal staat ondertussen de tv aan, we hebben een open keuken).
Een van ons doet een wasje erin en zoekt de wasmand uit (sorteren op kleur). Als de was op het rek droog is, vouwen we dat op. Meestal doet de 1 het erin, de ander hangt of vouwt op.

Alles in huis heeft een vaste plek. Ik heb bijvoorbeeld veel make-up en sjaaltjes enzo. Hier heb ik een hele kast voor met allemaal handige bakjes en la-verdelers.
We hebben een "techniek la" voor alle stekkers, een "gereedschapkast" voor het gereedschap, "kruidenkastje" etc etc. Alles heeft een naam en een plek. Een paar maanden geleden hebben we bij de IKEA allerlei bakjes en verdelers gekocht zodat het allemaal netjes is binnenin die laatjes en kastjes.

Post zoek ik direct uit als het binnenkom. Facturen neem ik mee naar werk om te betalen in m'n pauze. Brieven die in de administratie moeten doe ik in de "papieren la" die ik eens per maand opruim.

We hebben niet veel prulletjes en versiering. De oppervlaktes van tafel e.d. zijn vrij leeg.

Eens per week komt de schoonmaker. Omdat het hier netjes is doet zij vaak grotere dingen zoals de koelkast schoonmaker.

In het weekend doen we meestal 1 groot ding zoals de ramen lappen, zomerkleding uitzoeken, tuin aanvegen ofzo.

Als iets op is gooi ik het direct weg. Als een tijdschrift uit is, gaat het direct in de papierbak. Shampoo dat op is, direct weg.

Boodschappen bestellen we eens per week, dus dat hoef ik maar 1 keer per week op te ruimen. Meestal ruim ik dan direct m'n keukenkastjes op.
02-04-2019 12:13
Oh en ook: de jaloezieën van de keuken. Die dingen worden vreselijk vet en stoffig maar ik haat het schoonmaken ervan. Het gebruik daarentegen vind ik dan juist weer heel fijn.
Ik heb screenline. Echt ideaal. Mijn jaloezieën zitten tussen het glas van het raam.
Wat voor mij ook goed werkt is alle klussen opknippen in kleine stukjes. Ik doe bijvoorbeeld nooit "de keuken" maar af en toe 1 keukenkastje van binnen en van buiten. Dan lijkt het niet zo'n grote klus en komt toch alles aan de beurt. Elke vrijdag 1 deur met deurpost soppen is een fluitje van een cent. Alle deuren achter elkaar soppen stel ik uit tot st. juttemis.
Drackie schreef:
02-04-2019 14:21
Ik heb screenline. Echt ideaal. Mijn jaloezieën zitten tussen het glas van het raam.

Wauw, dat is ideaal!
02-04-2019 13:03
Ik heb al van alles de revue laten passeren om de jaloezieën te vervangen maar het is allemaal "of open of dicht ". En bij jaloezieën vind ik het zo fijn dat je er mee kunt spelen wat betreft lichtinval, inkijk e.d. Maar het schoonmaken (vooral in de keuken) vind ik echt een groot nadeel. Ik doe het ook niet vaak maar dat maakt de klus er juist moeilijker op. Ik verwijder stof en vet vaak met pure ammonia en dan lamel voor lamel :bonk:
Er zijn ook van die rolgordijnen met banen afwisselen doorzichtig en dicht, maar die vind ik niet heel mooi.
Bottom up top down vouwgordijn nog wat voor je?
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
lux- schreef:
02-04-2019 14:33
Bottom up top down vouwgordijn nog wat voor je?
Dat zijn toch plissé-"rolgordijnen" die ook niet in de wasmachine kunnen? Als dat zo is komt het ook niet in aanmerking want wordt net zo vet.
02-04-2019 14:28
Wauw, dat is ideaal!
Jep, ik had er nog nooit van gehoord maar het zat er al toen ik dit huis kocht. Heel erg blij mee.
02-04-2019 14:38
Dat zijn toch plissé-"rolgordijnen" die ook niet in de wasmachine kunnen? Als dat zo is komt het ook niet in aanmerking want wordt net zo vet.
Nee geen plisségordijnen. Je hebt ze tegenwoordig ook als vouwgordijn. Zag ik ook laatst pas. Plisségordijnen vind ik heul lelijk maar dit vond ik wel mooi opzich.

https://www.etsy.com/au/listing/6913194 ... -bottom-up

(Puur ter voorbeeld, kan geen plaatjes plakken)
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
lux- schreef:
02-04-2019 14:44
Nee geen plisségordijnen. Je hebt ze tegenwoordig ook als vouwgordijn. Zag ik ook laatst pas. Plisségordijnen vind ik heul lelijk maar dit vond ik wel mooi opzich.

https://www.etsy.com/au/listing/6913194 ... -bottom-up

(Puur ter voorbeeld, kan geen plaatjes plakken)
O ja. Die heb ik eigenlijk nog nooit gezien zo. Nee, dankjewel voor de tip maar ik vind de jaloezieën toch handiger in gebruik. Het (niet)schoonmaken neem ik maar op de koop toe. :roll:
Jalouzieen/luxaflex in de keuken schoonmaken vind ik een rotklus.
Ik doe het als volgt:

helemaal dicht doen. Flink inspuiten met vetoplosser. Kwartiertje in laten trekken.
De vetoplosser met het vuil en vet wegspuiten met de plantenspuit. Aan de lucht op laten drogen.
Lamel voor lamel deed ik vroeger ook, maar dat duurde veeeel langer....
amarna wijzigde dit bericht op 02-04-2019 15:11
0.29% gewijzigd
Drackie schreef:
02-04-2019 14:21
Ahaha, ik ga googlen.
:lightbulb:
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
amarna schreef:
02-04-2019 15:10
Ik doe het als volgt:

helemaal dicht doen. Flink inspuiten met vetoplosser. Kwartiertje in laten trekken.
De vetoplosser met het vuil en vet wegspuiten met de plantenspuit. Aan de lucht op laten dragen.
Dat is een goeie!!! Ik ga het deze week gelijk proberen. Bedankt!
02-04-2019 15:12
Daarna moet je het keukenraam zemen, maar dat is een fluitje van een cent vergeleken met lamel voor lamel....
amarna schreef:
02-04-2019 15:10
Ik doe het als volgt:

De vetoplosser met het vuil en vet wegspuiten met de plantenspuit. Aan de lucht op laten drogen.
Precies dit idd.
02-04-2019 15:12
Dat schreef ik eerder al. :whip:

Nou ja, inspuiten en laten intrekken is nog makkelijker idd.
amarna schreef:
02-04-2019 15:14
Daarna moet je het keukenraam zemen, maar dat is een fluitje van een cent vergeleken met lamel voor lamel....

Ja precies, dat vind ik ook helemaal niet erg. Dankjewel!
doornroosje9 schreef:
02-04-2019 15:15
Dat schreef ik eerder al. :whip:

Nou ja, inspuiten en laten intrekken is nog makkelijker idd.
Ja die had ik gelezen hoor, maar wegvegen lukt bijna niet met die vettige aanslag. In de woonkamer waar alleen stof zit gaat dat wel. Maar inspuiten met een goede vetoplosser gaat wel werken denk ik.
02-04-2019 15:17
Ja die had ik gelezen hoor, maar wegvegen lukt bijna niet met die vettige aanslag. In de woonkamer waar alleen stof zit gaat dat wel. Maar inspuiten met een goede vetoplosser gaat wel werken denk ik.
Succes!
doornroosje9 schreef:
02-04-2019 15:18
Succes!

:)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven