Hoe doen jullie dat toch?
maandag 1 april 2019 om 17:52
Het lukt mij echt niet.. dat verrekte huis schoon en netjes houden. Ik heb er ook geen lol in, dat helpt ook niet mee. Maar elke keer dat iemand zegt ‘oh zal ik langskomen?’ krijg ik rode vlekken in mijn nek en kan alleen maar denken jaleukmaarmaarmaarhetiszo’nZOOIenwanneerkanikdatopruimen??
Overigens speelt dit al sinds ik echt klein ben. Het was altijd een enorme strijd. Ik ben inmiddels gediagnosticeerd met add een paar jaar geleden en dat verklaart het wel een beetje maar dat lost het nog niet op.
Ik werk zelf drie dagen, vriend vier. Op de dagen dat ik thuis ben heb ik ook een dreumes van 16 maanden rondlopen die alleen maar ‘buittehh’ wil zijn en vaak zijn we dus ook op stap.
En ‘s avonds... ben ik gewoon moe. En ja daar zou ik me overheen kunnen zetten (doe ik ook vaak) maar het zou zo fijn zijn als er handige tips zijn van mensen die dit herkennen.
Overigens is een schoonmaker financieel momenteel geen optie.
Wie oh wie heeft de gouden tip?
(Vanwege bepaalde omstandigheden kan vriend een aantal dingen in het huis niet. De meeste dingen komen dus op mij neer.)
Overigens speelt dit al sinds ik echt klein ben. Het was altijd een enorme strijd. Ik ben inmiddels gediagnosticeerd met add een paar jaar geleden en dat verklaart het wel een beetje maar dat lost het nog niet op.
Ik werk zelf drie dagen, vriend vier. Op de dagen dat ik thuis ben heb ik ook een dreumes van 16 maanden rondlopen die alleen maar ‘buittehh’ wil zijn en vaak zijn we dus ook op stap.
En ‘s avonds... ben ik gewoon moe. En ja daar zou ik me overheen kunnen zetten (doe ik ook vaak) maar het zou zo fijn zijn als er handige tips zijn van mensen die dit herkennen.
Overigens is een schoonmaker financieel momenteel geen optie.
Wie oh wie heeft de gouden tip?
(Vanwege bepaalde omstandigheden kan vriend een aantal dingen in het huis niet. De meeste dingen komen dus op mij neer.)
mevrouwtomatensoep wijzigde dit bericht op 01-04-2019 17:54
Reden: Aanvulling
Reden: Aanvulling
5.86% gewijzigd
Natte tosti..
woensdag 3 april 2019 om 17:42
Jawel, maar dan moet ik dat aanzetten voor één kledingstuk. En dat komt er dus nooit van, omdat andere was altijd net wat belangrijker is.
Ik heb trouwens mijn boekenkast opgeruimd! Ik was er letterlijk de hele middag mee bezig (boeken sorteren, spullen die niet in de boekenkast horen een andere plek geven, adminstratie van jaren geleden sorteren, etc. Maar het ziet er nu piekfijn uit! Ik heb gelijk wat bakken gekocht om mijn tijdschriften in op te bergen zodat die ook niet meer op een grote stapel in de kast liggen. En een ruimte dat ik nu heb!
woensdag 3 april 2019 om 17:47
Goed bezigDrackie schreef: ↑03-04-2019 17:42Jawel, maar dan moet ik dat aanzetten voor één kledingstuk. En dat komt er dus nooit van, omdat andere was altijd net wat belangrijker is.
Ik heb trouwens mijn boekenkast opgeruimd! Ik was er letterlijk de hele middag mee bezig (boeken sorteren, spullen die niet in de boekenkast horen een andere plek geven, adminstratie van jaren geleden sorteren, etc. Maar het ziet er nu piekfijn uit! Ik heb gelijk wat bakken gekocht om mijn tijdschriften in op te bergen zodat die ook niet meer op een grote stapel in de kast liggen. En een ruimte dat ik nu heb!![]()
@Iones: ik denk dat mensen wel zo oordelen eigenlijk. Extreem opgeruimd = kil en levenloos en extreem vervuild = iemand die z’n leven niet op orde heeft/kan houden.
Maar de meeste mensen vallen ergens binnen de brede marge tussen die 2 excessen en daar vinden we dan niet zoveel bijzonders van. Zo ervaar ik het iig doorgaans met dat soort dingen.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
woensdag 3 april 2019 om 18:03
Voila.
Ouders met bijhorend gezeur weer buitengekeerd
.
Uiteraard kon mijn moeder het weer niet laten om bergen kritiek te hebben om mijn rampzalig huishouden en poetswerk. En had ze een sponsje en zeep gevonden ze was zelf in actie geschoten.
Dat zegt ze overigens ook élke keer letterlijk.
En mijn vader moest zo nodig 7 klusjesmannen aanbieden voor 10 verschillende klussen die hij nodig acht. (En waar ik het nut niet van inzie.)
Maar we hebben het weer een keer overleefd
.
En onze douche is - mijn vader kennende - beter dan perfect gekit
.
Soms ben ik blij dat mijn schoonmoeder 85 is en hier helemaal nooit komt
.
Ouders met bijhorend gezeur weer buitengekeerd
Uiteraard kon mijn moeder het weer niet laten om bergen kritiek te hebben om mijn rampzalig huishouden en poetswerk. En had ze een sponsje en zeep gevonden ze was zelf in actie geschoten.
En mijn vader moest zo nodig 7 klusjesmannen aanbieden voor 10 verschillende klussen die hij nodig acht. (En waar ik het nut niet van inzie.)
Maar we hebben het weer een keer overleefd
En onze douche is - mijn vader kennende - beter dan perfect gekit
Soms ben ik blij dat mijn schoonmoeder 85 is en hier helemaal nooit komt
woensdag 3 april 2019 om 18:27
O nee hoor helemaal niet! Dat heb je mij ook nergens horen beweren toch? Gewoon rommelig stoort me bij anderen thuis helemaal niet. Vies wel. Als ik een koffiemok krijg waar hondenharen aan plakken kan ik dat niet waarderen maar verder lekker leven en laten leven hoor.iones schreef: ↑03-04-2019 16:54Maar waar zou niet schoon en opgeruimd dan synoniem voor zijn bij iemand? Vast iets met een negatieve lading.
Zouden mensen zonder discipline slechte mensen zijn? Minder waard dan degenen die hun huis netjes bij houden? Want als je huishouden er niet netjes bij ligt, dan wordt er zeker wel negatief over je gedacht. Dat lees ik ook tussen de regels door hier in sommige reacties. "als je een beetje discipline hebt".....
En er is nog gradatie tussen bij iemand gewoon niet op de bank kunnen zitten vanwege de troep, naar gewoon op de bank kunnen zitten in een ietwat rommelig huis, naar echte grote bende.
Ik hou óók van eens schoon en opgeruimd huis hoor. Alleen om dat te bewerkstellingen elke dag opnieuw, kost me veel en veel te veel energie. Sorry. Ben ik nu inferieur als persoon>?
Ik had het puur over mijn eigen huis en omgeving. Niks veroordelends aan.
woensdag 3 april 2019 om 18:30
Ja Belg, ik begin me nu toch serieus af te vragen hoe groot de bende is bij jouBelg007 schreef: ↑03-04-2019 18:03Voila.
Ouders met bijhorend gezeur weer buitengekeerd.
Maar we hebben het weer een keer overleefd.
En onze douche is - mijn vader kennende - beter dan perfect gekit.
Soms ben ik blij dat mijn schoonmoeder 85 is en hier helemaal nooit komt.
anoniem_310255 wijzigde dit bericht op 03-04-2019 18:32
14.67% gewijzigd
woensdag 3 april 2019 om 18:31
"Het is allemaal droog spul" zegt mn schoonmoeder dan, over rondslingerend speelgoed etc.herfstappeltaart schreef: ↑03-04-2019 18:27O nee hoor helemaal niet! Dat heb je mij ook nergens horen beweren toch? Gewoon rommelig stoort me bij anderen thuis helemaal niet. Vies wel. Als ik een koffiemok krijg waar hondenharen aan plakken kan ik dat niet waarderen maar verder lekker leven en laten leven hoor.
Ik had het puur over mijn eigen huis en omgeving. Niks veroordelends aan.
Ik houd inderdaad niet van vies (vooral van onhygiënisch vies) maar rommel kan ik wel hebben.
woensdag 3 april 2019 om 18:34
COtweepuntnul schreef: ↑03-04-2019 18:31"Het is allemaal droog spul" zegt mn schoonmoeder dan, over rondslingerend speelgoed etc.
Ik houd inderdaad niet van vies (vooral van onhygiënisch vies) maar rommel kan ik wel hebben.
woensdag 3 april 2019 om 18:36
Haha, nou ja vlekken op de ramen van kindervingers vind ik minder erg dan smerige vaat of een vies toilet, zoiets bedoel ik.
woensdag 3 april 2019 om 18:48
Je praat tegen een blinde muur.doornroosje9 schreef: ↑03-04-2019 18:26Maar zeg je daar dan niets van tegen hen? Of is het de moeite niet omdat ze maar zelden komen?
Een huishouden en poetsen moet gebeuren zoals zij het voor ogen hebben en iets anders kan niet.
Ze komen meestal maar een keer of 2 per jaar.
Wij gaan meestal die kant op.
Vorige keer was ergens in september
En toen zijn ze 5 minuten binnen geweest, want daarna was 't restaurant geboekt.
Met een beetje geluk ben ik er dus weer vanaf tot minstens de zomer - tot man weer es 't geschift idee krijgt dat ie persé een BBQ wil doen in de tuin - of mijn verjaardag in september
(Die zij vinden dat ik "hoor te vieren" en liefst thuis of bij hen.
Pech gehad, als ik hem al vier neem ik iedereen mee op restaurant.
Geen gedoe over wie eet wat en geen 3 dagen aan 't schrobben voor niks.
En na 't eten iedereen terug naar huis en thuiskomen in een huis dat niet op stelten staat.)
anoniem_376630 wijzigde dit bericht op 03-04-2019 18:50
5.11% gewijzigd
woensdag 3 april 2019 om 18:48
COtweepuntnul schreef: ↑03-04-2019 18:36Haha, nou ja vlekken op de ramen van kindervingers vind ik minder erg dan smerige vaat of een vies toilet, zoiets bedoel ik.
Hahaha ja helemaal eens.
woensdag 3 april 2019 om 18:56
Hoe doe ik dat dus de laatste jaren?
Mijn levensstijl en wensen aanpassen op het haalbare.
Ik ben perfect gelukkig met een verjaardag bij de Italiaan of de Griek.
Iedereen kiest zelf wat ie eet, ik betaal de rekening, ik nodig maximaal 8 man uit en ik moet héél mijn huis niet verbouwen om zo'n tafel van 8 binnen te krijgen.
Om over opkuis, boodschappen, koken, afruim, afwas en een huis op stelten maar te zwijgen.
Heel dat boeltje zelf organiseren kost mij minstens even veel zoniet meer als ik boodschappen, tijd dat ik ermee bezig ben + stress samen tel.
Mijn levensstijl en wensen aanpassen op het haalbare.
Ik ben perfect gelukkig met een verjaardag bij de Italiaan of de Griek.
Iedereen kiest zelf wat ie eet, ik betaal de rekening, ik nodig maximaal 8 man uit en ik moet héél mijn huis niet verbouwen om zo'n tafel van 8 binnen te krijgen.
Om over opkuis, boodschappen, koken, afruim, afwas en een huis op stelten maar te zwijgen.
Heel dat boeltje zelf organiseren kost mij minstens even veel zoniet meer als ik boodschappen, tijd dat ik ermee bezig ben + stress samen tel.
woensdag 3 april 2019 om 19:00
Vorig jaar had ik een keer een opleving. De hele zolder opgeruimd. Dat zie je niet, dus dat is wel jammer. De eerste poging ging jammerlijk mis. We hadden de kamer van jongste opgeruimd. Alle playmobil en ander speelgoed zou naar zolder. Dus kratten en dozen gekocht. Kwamen we op zolder (kwamen we zelden), vliegen er honderden wespen. Dus in blinde paniek een verdelger gebeld, die ze wel allemaal heeft vermoord, maar verder liet liggen. Moest ik dus met stoffer en blik al die wespenlijken opruimen. Heeft wel even geduurd voordat ik daar de moed en tijd voor had gevonden. Er staan nu nog boekendozen in de slaapkamer, inmiddels vakkundig gesloopt door onze katjes.
woensdag 3 april 2019 om 19:03
Je dochter was toch 14? Vorig jaar dus 13?MinkeDeWit schreef: ↑03-04-2019 19:00Vorig jaar had ik een keer een opleving. De hele zolder opgeruimd. Dat zie je niet, dus dat is wel jammer. De eerste poging ging jammerlijk mis. We hadden de kamer van jongste opgeruimd. Alle playmobil en ander speelgoed zou naar zolder. Dus kratten en dozen gekocht. Kwamen we op zolder (kwamen we zelden), vliegen er honderden wespen. Dus in blinde paniek een verdelger gebeld, die ze wel allemaal heeft vermoord, maar verder liet liggen. Moest ik dus met stoffer en blik al die wespenlijken opruimen. Heeft wel even geduurd voordat ik daar de moed en tijd voor had gevonden. Er staan nu nog boekendozen in de slaapkamer, inmiddels vakkundig gesloopt door onze katjes.
Had je dat speelgoed niet beter gewoon verkocht?
Had je een verdelger en een hele opkuis uitgespaard
(En waarschijnlijk staat dat speelgoed over 10 jaar nog op die zolder in ongebruikte staat.
Of vol stof.
Of met een nieuw wespen-nest boven.)
woensdag 3 april 2019 om 19:05
Veel weg gegeven, maar Playmobil en boeken wil ik bewaren voor eventueel nageslacht. Dat doet toch iedereen?Belg007 schreef: ↑03-04-2019 19:03Je dochter was toch 14? Vorig jaar dus 13?
Had je dat speelgoed niet beter gewoon verkocht?
Had je een verdelger en een hele opkuis uitgespaard.
(En waarschijnlijk staat dat speelgoed over 10 jaar nog op die zolder in ongebruikte staat.
Of vol stof.
Of met een nieuw wespen-nest boven.)
woensdag 3 april 2019 om 19:10
Zelf geen kinderen.MinkeDeWit schreef: ↑03-04-2019 19:05Veel weg gegeven, maar Playmobil en boeken wil ik bewaren voor eventueel nageslacht. Dat doet toch iedereen?
Mijn moeder heeft de oude spullen van ons - toen we kind waren - uit de kelder gehaald voor mijn nichtjes.
Spullen die dus half verduurd en verkleurd zijn.
Het resultaat:
Een zus die slechtgezind is met "zoveel oude rommel" en "waar moet ik dat nu weer stallen".
2 nichtjes die véél te véél speelgoed hebben en nauwelijks naar dat 25-jaar oude spul kijken want er is intussen nog zoveel anders erbij gekomen.
woensdag 3 april 2019 om 19:10
MinkeDeWit schreef: ↑03-04-2019 19:05Veel weg gegeven, maar Playmobil en boeken wil ik bewaren voor eventueel nageslacht. Dat doet toch iedereen?
Ja! Ik heb nog een doos lego, een doos barbies, een doos my little pony's, planken vol kinderboeken. En ik bewaar lekker alles
woensdag 3 april 2019 om 19:15
Ze hoeven het toch niet mee naar huis te nemen? Bij oma spelen is ook leuk. En lego en barbies en playmobil blijft altijd leuk.Belg007 schreef: ↑03-04-2019 19:10Zelf geen kinderen.
Mijn moeder heeft de oude spullen van ons - toen we kind waren - uit de kelder gehaald voor mijn nichtjes.
Spullen die dus half verduurd en verkleurd zijn.
Het resultaat:
Een zus die slechtgezind is met "zoveel oude rommel" en "waar moet ik dat nu weer stallen".
2 nichtjes die véél te véél speelgoed hebben en nauwelijks naar dat 25-jaar oude spul kijken want er is intussen nog zoveel anders erbij gekomen.
woensdag 3 april 2019 om 19:33
Ja, daar werd ik gek van. Al die oude rommel die deze kant op kwamMinkeDeWit schreef: ↑03-04-2019 19:05Veel weg gegeven, maar Playmobil en boeken wil ik bewaren voor eventueel nageslacht. Dat doet toch iedereen?
Ik heb zelf alles al weggedaan waar ze te oud voor zijn. Alleen de Duplo krijg ik nog niet verkocht.
woensdag 3 april 2019 om 19:36
Wat goed! Fijn dat het allemaal gelukt is en je er nu zo blij mee bentDrackie schreef: ↑03-04-2019 17:42
Ik heb trouwens mijn boekenkast opgeruimd! Ik was er letterlijk de hele middag mee bezig (boeken sorteren, spullen die niet in de boekenkast horen een andere plek geven, adminstratie van jaren geleden sorteren, etc. Maar het ziet er nu piekfijn uit! Ik heb gelijk wat bakken gekocht om mijn tijdschriften in op te bergen zodat die ook niet meer op een grote stapel in de kast liggen. En een ruimte dat ik nu heb!![]()
woensdag 3 april 2019 om 19:44
Wij komen nooit bij oma (daar is ook geen ruimte om te spelen, omdat ze hun hele huis volgebouwd hebben met dozen), dus helaas komt alles wat ze eens toevallig tegenkomen als ze een doos openmaken, naar ons toe. Plus alles wat ze ondertussen nog bijkopen. Ik probeer juist op te ruimen....dus alles wat niet zo leuk is, of waar we al teveel van hebben, gaat op Marktplaats zodra ze weggereden zijn.herfstappeltaart schreef: ↑03-04-2019 19:15Ze hoeven het toch niet mee naar huis te nemen? Bij oma spelen is ook leuk. En lego en barbies en playmobil blijft altijd leuk.
woensdag 3 april 2019 om 19:48
3thee schreef: ↑03-04-2019 19:44Wij komen nooit bij oma (daar is ook geen ruimte om te spelen, omdat ze hun hele huis volgebouwd hebben met dozen), dus helaas komt alles wat ze eens toevallig tegenkomen als ze een doos openmaken, naar ons toe. Plus alles wat ze ondertussen nog bijkopen. Ik probeer juist op te ruimen....dus alles wat niet zo leuk is, of waar we al teveel van hebben, gaat op Marktplaats zodra ze weggereden zijn.
Hier is het juist andersom. Onze volwassen kinderen vinden het wel makkelijk om onze zolder als opslagplaats te gebruiken.
En dan vraag ik na jaren zo eens terloops: "wanneer ga je zus of zo eens meenemen?" en dan is het antwoord: "Ow dat? Dat mag weg hoor!"