Hoe doen jullie dat toch?

01-04-2019 17:52 521 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het lukt mij echt niet.. dat verrekte huis schoon en netjes houden. Ik heb er ook geen lol in, dat helpt ook niet mee. Maar elke keer dat iemand zegt ‘oh zal ik langskomen?’ krijg ik rode vlekken in mijn nek en kan alleen maar denken jaleukmaarmaarmaarhetiszo’nZOOIenwanneerkanikdatopruimen??

Overigens speelt dit al sinds ik echt klein ben. Het was altijd een enorme strijd. Ik ben inmiddels gediagnosticeerd met add een paar jaar geleden en dat verklaart het wel een beetje maar dat lost het nog niet op.

Ik werk zelf drie dagen, vriend vier. Op de dagen dat ik thuis ben heb ik ook een dreumes van 16 maanden rondlopen die alleen maar ‘buittehh’ wil zijn en vaak zijn we dus ook op stap.
En ‘s avonds... ben ik gewoon moe. En ja daar zou ik me overheen kunnen zetten (doe ik ook vaak) maar het zou zo fijn zijn als er handige tips zijn van mensen die dit herkennen.

Overigens is een schoonmaker financieel momenteel geen optie.

Wie oh wie heeft de gouden tip?

(Vanwege bepaalde omstandigheden kan vriend een aantal dingen in het huis niet. De meeste dingen komen dus op mij neer.)
mevrouwtomatensoep wijzigde dit bericht op 01-04-2019 17:54
Reden: Aanvulling
5.86% gewijzigd
Natte tosti..
Poppy_del_Rio schreef:
03-04-2019 11:39
Met alles op 30 krijg ik de kleding van mijn kinderen helaas lang niet altijd schoon :| Ondergoed was ik ook op 60 graden. Dat gaat wel rechtstreeks in de droger. Ook dat kost weer tijd met wassen trouwens: uitzoeken wat niet in de droger mag.
Kinderkleding vind ik wel een apart soort, maar ook die waste ik echt niet heter dan 40 graden.
Memories are priceless... especially the awful ones that keep you up at night.
Week 29 van de Extremely Demotivational Calendar
Poppy_del_Rio schreef:
03-04-2019 11:24
Ik sorteer op 30, 40 en 60 graden. That’s it. Alleen kan ik van de meeste kleding (ik was voor vier personen) gewoon niet onthouden op welke temperatuur ze maximaal gewassen mogen worden. Dus daar gaat de meeste tijd in zitten: de wasetiketten in de kleding zoeken en bekijken. Vervolgens vaak ook het etiket nog even onder het licht houden, want ze vervagen vaak.
Joh, 30 en 40 is echt niet nodig hoor. Gewoon samen op 40gr wassen.
Life is short. Eat dessert first.
redbulletje schreef:
03-04-2019 11:36
Ik doe alles op 40 graden; ook lekker makkelijk
Ik meestal op 40, alleen sportkleding en handdoeken af en toe op 60. Ik gooi ook alles samen trouwens, nooit problemen mee gehad.

Edit, geen kinderkleding hier, alleen volwassenen.
Poppy_del_Rio schreef:
Ik sorteer op 30, 40 en 60 graden. That’s it. Alleen kan ik van de meeste kleding (ik was voor vier personen) gewoon niet onthouden op welke temperatuur ze maximaal gewassen mogen worden. Dus daar gaat de meeste tijd in zitten: de wasetiketten in de kleding zoeken en bekijken. Vervolgens vaak ook het etiket nog even onder het licht houden, want ze vervagen vaak.
Ik kijk nooit naar wasvoorschriften. Alle bovenkleding doe ik bij elkaar op 40 graden. Een katoenen t-shirt, een viscose bloes en een wollen trui bijten elkaar niet.
Beddengoed, handdoeken, theedoeken, ondergoed op 60 graden.
doornroosje9 schreef:
03-04-2019 11:52
Joh, 30 en 40 is echt niet nodig hoor. Gewoon samen op 40gr wassen.
Hm, klinkt aantrekkelijk maar ik durf dat gewoon niet aan.
Jaren geleden is er wel degelijk een kledingstuk van mij gekrompen dat op 30 graden moest en in de 40 gradenwas terecht was gekomen. Uiteraard net iets wat ik op vakantie in het buitenland had gekocht en dus niet kon vervangen. Sindsdien ben ik best gefixeerd geraakt op de wasvoorschriften.

Maar goed, ik vind de was leuk om te doen, dus kennelijk houd ik ook wel van mijn eigen omslachtige en trage manier van doen met de was ;-D
Poppy_del_Rio schreef:
Wat een werk om elke keer de labels te zoeken en bekijken.
Ik kijk alleen de eerste keer wanneer iets nieuw is, maar eigenlijk was ik alle kleding op 30 graden.
Alleen de werkkleding van mijn man op 40 graden.

Handdoeken en beddengoed op 60 graden.

En 1 keer per maand een kookwas.
anoniem_636927fde3969 wijzigde dit bericht op 03-04-2019 13:02
0.75% gewijzigd
Poppy_del_Rio schreef:
03-04-2019 10:43
Nee, inderdaad, waarom zou je? :)
Ik vroeg het omdat ik er echt aanzienlijk langer over doe om een was op te hangen. Ook het uitsorteren van de was kost mij veel tijd. En dan is de was nog het klusje dat ik leuk vind.
Ik had de was wel al voorgesorteerd, als de wasmand vol is sorteer ik direct alles uit. Dus dat was een kwestie van zo erin mikken.

Maar ik sorteer ook in een 60-graden handdoekenwas, een 40 graden donker en een 40 graden licht, dus niet heel veel werk. Alleen de sokjes van zoon verzamelen en in een waszakje doen :P
lux- wijzigde dit bericht op 03-04-2019 13:38
0.32% gewijzigd
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Poppy_del_Rio schreef:
03-04-2019 12:53
Hm, klinkt aantrekkelijk maar ik durf dat gewoon niet aan.
Jaren geleden is er wel degelijk een kledingstuk van mij gekrompen dat op 30 graden moest en in de 40 gradenwas terecht was gekomen. Uiteraard net iets wat ik op vakantie in het buitenland had gekocht en dus niet kon vervangen. Sindsdien ben ik best gefixeerd geraakt op de wasvoorschriften.

Maar goed, ik vind de was leuk om te doen, dus kennelijk houd ik ook wel van mijn eigen omslachtige en trage manier van doen met de was ;-D
Dan was je alles samen op 30gr. Opgelost. :proud:
Ik heb de volgende wassen:

Kort programma 30 graden: alles wat gebreid is
Normale was 30 graden (uur): zwarte en donkere shirts, overhemden jeans en b.h's
Normale was 30 graden (uur): lichte shirtjes en hemdjes
Normale was 40 graden (uur) witte t-shirts man (wordt gedragen als ondershirts)
Hoofdwas 60 graden alle dekbedovertrekken, handdoeken, theedoeken, vaatdoeken ondergoed lichte kleur.
Hoofdwas 60 graden alle handdoeken, sokken en ondergoed donkere kleur.
lux- schreef:
03-04-2019 13:02
Alleen de sokjes van soon verzamelen en in een waszakjw doen :P
Dat doe ik ook met de baby sokjes en maillots en haar gebreide jurkjes ook trouwens.

En mijn bh’s was ik ook ik waszakjes.
doornroosje9 schreef:
03-04-2019 13:03
Dan was je alles samen op 30gr. Opgelost. :proud:
Nee, want de kinderkleding ;-D
Poppy_del_Rio schreef:
03-04-2019 13:09
Nee, want de kinderkleding ;-D
Damn. :|

;-D
Libra86 schreef:
03-04-2019 13:05
Dat doe ik ook met de baby sokjes en maillots en haar gebreide jurkjes ook trouwens.

En mijn bh’s was ik ook ik waszakjes.
Christus wat scheel getypt van mij :HA:
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Ik lees vooral veel negativiteit rondom het huishouden. Hoe voelen jullie in een schoon huis? Ik voel me heerlijk in een schoon huis, als ik thuis kom van werk word ik er blij van, het maakt mij energieker en positiever en vanuit een schoon huis word ik ook creatiever. Op je werk lever je ook goed werk af, Why not voor jezelf. Ik krijg meer zelfvertrouwen van een schoon huis. Het is een vorm van goed voor mezelf zorgen. Het geeft mij ook rust een opgeruimd huis.
duchessmeganmarkle wijzigde dit bericht op 03-04-2019 13:42
4.84% gewijzigd
Als hier iemand op visite wil komen kan dat altijd gewoon hoor, ik hou tussendoor het huis netjes en schoon en 1x in de week grote schoonmaak, 1 x in de maand doe ik grotere klusjes zoals koelkast, keukenkastjes, ramen ect.

Tja ik ben soms ook moe. Heb ook een zoontje 7 maanden nu. Je moet er tijd voor maken en doen.

Als je geen schoonmaker kan betalen en je man het ook niet kan moet je iets.
Is er familie of vrienden die kunnen helpen?
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
lux- schreef:
03-04-2019 13:38
Christus wat scheel getypt van mij :HA:
:lol:
DuchessMeganMarkle schreef:
03-04-2019 13:41
Ik lees vooral veel negativiteit rondom het huishouden. Hoe voelen jullie in een schoon huis? Ik voel me heerlijk in een schoon huis, als ik thuis kom van werk word ik er blij van, het maakt mij energieker en positiever en vanuit een schoon huis word ik ook creatiever. Op je werk lever je ook goed werk af, Why not voor jezelf. Ik krijg meer zelfvertrouwen van een schoon huis. Het is een vorm van goed voor mezelf zorgen. Het geeft mij ook rust een opgeruimd huis.
Ik ook hoor. Ik kan echt niet leven in een smerige omgeving. Ook geordend en opgeruimd vind ik heel belangrijk.
Ik heb ook niet echt een hekel aan het huishouden, behalve dus aan bepaalde delen als het poetsen van de luxaflex , afzuigkap/oven, en aan stofzuigen (vanwege de herrie).
Ik heb nu een vest dat niet in de wasmachine mag! Waarom verzinnen ze dat? Het is gewoon een simpel vest met capuchon en rits, geen vreemd stofje ofzo, maar ik vind hem zo leuk (omdat ‘ie van Cats de musical is :heart:) dat ik het ook echt niet durf.
Ik heb ook echt niet het idee, dat ik veel tijd kwijt ben aan het huishouden. Cleaning on the go is echt een top oplossing. Wat je gebruikt ruim je op.
DuchessMeganMarkle schreef:
03-04-2019 13:41
Ik logeerde laatst bij iemand met een schoon en opgeruimd huis. Alles een plek en bandschoon. Durfde nauwelijks op de bank te gaan zitten, bang om een vlekje achter te laten ;-)
Voor mij straalt een beetje rommel gezelligheid uit en voel ik me sneller op mijn gemak.

Vandaag de peuters voor het eerst naar de opvang gestuurd. Verstandig was geweest om die tijd te besteden aan het huishouden...
Ik heb een dutje gedaan. Kwestie van prioriteiten ;-P
Drackie schreef:
03-04-2019 13:46
Ik heb nu een vest dat niet in de wasmachine mag! Waarom verzinnen ze dat? Het is gewoon een simpel vest met capuchon en rits, geen vreemd stofje ofzo, maar ik vind hem zo leuk (omdat ‘ie van Cats de musical is :heart:) dat ik het ook echt niet durf.
Dat heb ik ook met een paar kledingstukken (oa een winterjas). Eerst voorzichtig op 'handwas' gewassen, de tweede keer al op 'wolwas' en nu gaat het gewoon met de rest mee. ;-D

Gaat goed.
TijdvoorTaart schreef:
03-04-2019 13:55
Ik logeerde laatst bij iemand met een schoon en opgeruimd huis. Alles een plek en bandschoon. Durfde nauwelijks op de bank te gaan zitten, bang om een vlekje achter te laten ;-)
Voor mij straalt een beetje rommel gezelligheid uit en voel ik me sneller op mijn gemak.

Vandaag de peuters voor het eerst naar de opvang gestuurd. Verstandig was geweest om die tijd te besteden aan het huishouden...
PeuterS? Dan lijkt het mij verstandiger om een dutje te doen.
TijdvoorTaart schreef:

Dat dutje lijkt me zeer verstandig ;)

Maar serieus, nu gaan we toch niet net doen of schoon en netjes synoniem is aan ongezellig en kil hè....

Ik zit toch echt lekkerder bij iemand op de koffie als ik op de bank kan zitten zonder eerst de klerezooi er af te moeten schuiven en als mijn koffiemok schoon is.
TijdvoorTaart schreef:

Schoon huis betekent niet dat het ongezellig is. Ik heb een schoon huis en het is gezellig. Een rust oord met veel planten en een onwijs lieve kat.

Ieder z’n ding.
De was heb ik gelukkig redelijk onder controle.

De grote klussen zoals keuken, badkamer, ramen en dweilen dat is een ramp.
Het is zoals iones al zei; ik ben al lang bezig met opruimen, nog voordat je kunt beginnen aan wat je eigenlijk wilt doen.

Wanneer mijn keuken er eindelijk toonbaar uitziet (afbikken etensresten kookplaat en werkblad en opruimen potjes/zakjes/bakjes ed) dan heb ik echt geen zin meer om de kastjes schoon te maken of de koelkast een keer te soppen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven