Hoe erg beslaat triple glas?

21-10-2024 21:38 19 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wie van jullie heeft triple glas in huis? Twijfel erover. Wil qua duurzaamheid graag voor het meest isolerende gaan, maar hoor dat het toch wel erg beslaat van buiten. Dat is natuurlijk een teken dat het werkt, maar naar buiten kunnen kijken is ook fijn.

Wat is jou ervaring?
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij ons is het in de ochtend flink beslagen, maar dat trekt ook wel snel weg in de ochtend. Moest er erg aan wennen in het begin, maar merk ook wel echt het verschil met ons vorige glas qua kou wat naar binnen komt (of dus niet meer).
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn triple glas beslaat helemaal niet, volgens mij. Het zit in de woonkamer. Het is me nog nooit opgevallen iig.

Ik vind het vooral lekker stil :flirting:
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat fijn om te horen dat het vrij snel wegtrekt! De ramen zijn hier in de ochtend ook flink beslagen, maar dan nat van binnen. Vandaar ook tijd voor nieuwe kozijnen en glas.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier dezelfde ervaring als Kris33. De ramen kunnen flink beslagen zijn 's ochtends, maar dit trekt gauw weg. Binnen krijg je er echt wel een fijn stuk comfort voor terug!

Kijk ook even of je recht hebt op ISDE-subsidie van RVO, meestal kun je een mooi bedrag krijgen voor triple glas.
Alle reacties Link kopieren Quote
Triple glas en HR++ glas beslaat alleen als de buitentemperatuur laag is en de luchtvochtigheid hoog.
Ik vind het zelf totaal niet storend, zoals hier al genoemd trekt het snel weer weg. In de winter kan het soms overigens wel wat langer duren, maar het isoleert als een malle en daar gaat het om.
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt naast de Sarcastische zee.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij hebben geen triple glas, wel HR++ (triple is HR+++) en deze beslaan in de vroege ochtend aan de buitenkant. Het gaat eigenlijk vrij snel weer weg. Wij keken er ook eerst van op (kende met het oude glas alleen het beslaan aan de binnenkant) en ervaren het niet als hinderend.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij hebben triple glas en het beslaat alleen als het buiten heel koud is. Het is vaak snel weg en we hebben ons er nog nooit aan gestoord. We krijgen genoeg commentaar erop, vooral van glaszetters (die het zelf niet hebben gezet). Maar daar hebben we maling aan. Het maakt enorm veel uit qua isolatie. Onze ramen zijn van Rehau.
Alle reacties Link kopieren Quote
Alleen heel vroeg in de ochtend en dan moet de luchtvochtigheid ook hoog zijn. Alleen de ramen aan de achterkant van het huis hebben dit (komt de zon pas later bij). Is ook zo weg.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij hebben het ook, maar is me nooit opgevallen eigenlijk. Kijk nu even naar buiten en zie dat het inderdaad aan de buitenkant wat beslagen is, heb me er nooit aan gestoord.
Alle reacties Link kopieren Quote
lemoos2 schreef:
22-10-2024 00:12
Alleen heel vroeg in de ochtend en dan moet de luchtvochtigheid ook hoog zijn. Alleen de ramen aan de achterkant van het huis hebben dit (komt de zon pas later bij). Is ook zo weg.

Oh aha. Mijn triple glas raam heeft gelijk de zon erop.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bedankt allemaal! Ik wist ook van het beslaan, maar we werden een beetje bang gemaakt door de glasbedrijven nu. Daardoor ging ik toch wat twijfelen of we voorgoed ons uitzicht kwijt zouden zijn, haha. Maar als ik het zo hoor, zal het vergelijkbaar zijn met nu, maar dan aan de buitenkant. Veel beter dus!

Ben inderdaad op de hoogte van de extra subsidie, vind het prijsverschil sowieso erg meevallen op het geheel, zo'n 5% - nog voor subsidie.
Alle reacties Link kopieren Quote
Condens is bij triple glas volgens mij niet problematisch. Wat zwaarder weegt is het feit dat je ook je kozijnen moet aanpassen; triple glas is zwaar en standaard kozijnen kunnen dat vaak niet dragen. En dan is er nog zgn. thermische breuk. Je moet bijvoorbeeld oppassen met grote temperatuurverschillen binnen/buiten en het gebruik van donkere raambekleding. Donkere kleuren als zwart en bruin houden namelijk meer warmte vast, omdat donkere kleuren absorberend werken. De warmte kan door het glas dan moeilijk weg, waardoor de kans op een breuk groot is.
Alle reacties Link kopieren Quote
De kozijnen moeten sowieso, dus dat maakt nu niet uit voor ons.

Ben ook bekend met de thermische breuk, heb al eens gehoord van een breuk door een zwarte kat die lekker op de zonzijde tegen het raam aan lag bij een bedrijf. Gelukkig is onze kat wit. ;-)
Alle reacties Link kopieren Quote
Minneke schreef:
22-10-2024 08:09
De kozijnen moeten sowieso, dus dat maakt nu niet uit voor ons.

Ben ook bekend met de thermische breuk, heb al eens gehoord van een breuk door een zwarte kat die lekker op de zonzijde tegen het raam aan lag bij een bedrijf. Gelukkig is onze kat wit. ;-)
Klopt. of een breuk door een zwarte vaas
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier hebben we HR++ glas, het beslaat inderdaad wel als de luchtvochtigheid hoog is, maar dat trekt ook weer weg. Het is echt niet zo dat je de rest van de dag niet meer naar buiten kan kijken.

Als het heel erg storend is, zou je er nog een wisser overheen kunnen halen, maar dat heb ik tot dusver nog teveel moeite gevonden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het hangt erg af van de ligging van het betreffende raam en je huis. Ik heb een raam op het westen die vrij lang beslagen blijft (denk tot een uurtje of 11). Als je dat op al je ramen hebt kan ik mij voorstellen dat je niet blij bent. Ik heb nog een triple glas raam op dezelfde kant waar een boom vlakbij staat, die heeft nergens last van. Ramen met een overstek boven het raam beslaan sowieso veel minder. De andere ruiten op oost en zuid zijn met een half uurtje na zonsopgang altijd wel weer opgeklaard.

Tips:
- ga eens kijken op de duurzame huizen route binnenkort.
- neem kunststof afstandhouders ipv die glimmende aluminium. Kosten zijn verwaarloosbaar, maar het isoleert nog beter en ik vind het persoonlijk ook veel mooier.
- denk aan zonwering. Bijkomend voordeel: de condens is te voorkomen met screens of rolluiken die je snachts dicht doet.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik keek vanochtend en één hoekje van het glas was idd beslagen. Maar goed, momenteel is al het glas beslagen. Ook mijn dubbelglas thuis en ook het dubbelglas op mijn werk.

Thermische breuk heb ik nog nooit van gehoord....

Ik heb het gelijk in een nieuw kozijn laten plaatsen. Mét glas-in-lood trouwens. En misschien nog een tip: ik heb een jaren 30 huis en de standaard handgrepen op het kozijn vond ik niet mooi. Toen heb ik online een jaren 30-stijl handgreep gevonden en die konden ze ook gewoon voor mij bestellen en erop zetten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Minneke schreef:
21-10-2024 22:06
Wat fijn om te horen dat het vrij snel wegtrekt! De ramen zijn hier in de ochtend ook flink beslagen, maar dan nat van binnen. Vandaar ook tijd voor nieuwe kozijnen en glas.
Ik zou toch eerst eens kijken naar de ventilatie in je huis dan. Ik heb nu gewoon dubbel glas, maar dat is echt niet vochtig aan de binnenkant. Wel aan de buitenkant, vanwege de kou en het vochtige weer momenteel. Maar als het aan de binnenkant vochtig is, is de ruimte dus ook vochtig. Als je daar dan triple glas in zet, hou je het alleen nog maar meer binnen lijkt me.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven