Hoe kies je een verkoopmakelaar?

23-09-2019 17:37 15 berichten
Hoi. Binnenkort gaat ons huis in de verkoop. Het is nu tijd om een makelaar te zoeken maar, hoe kies je er een? Komen ze een keer vrijblijvend bij je langs oid? Waar moet je op letten?

Ik zou werkelijk niet weten hoe te selecteren. Huis staat in een grote stad en het aantal makelaars is groot. Heeft iemand tips? Alvast bedankt.
https://www.eigenhuis.nl/huis-verkopen/ ... makelaar#/
Op gevoel. En op prijs. In mijn geval.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nog geen ervaring met het verkopen van een woning. Maar bij het kopen van een woning zat er veel verschil in de rondleidingen van verkopende makelaars. Ik zou daarom eerst de voorwaarden vergelijken. Wanneer er dan nog een aantal overblijven, een bezichtiging aanvragen voor een vergelijkbare woning, en kijken hoe je de makelaar ervaart en of jij je daar prettig bij voelt.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben er 3 laten komen
Naar alledrie hun verhaal geluisterd
Bij alledrie de verkoopprijs aangehoord

En toen de keuze gemaakt bij de makelaar waarbij we ons het lekkerste bij voelde


En terecht blijkt nu
Ons huis heeft precies 2 weken te koop gestaan en is afgelopen vrijdag boven de verkoopprijs verkocht.
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Wij hebben er ook drie uitgenodigd en vrijblijvend hun verhaal aangehoord. Uiteindelijk gekozen voor een makelaar die de buurt en de doelgroep naar ons idee het beste kende. Was een goede keus, binnen 9 dagen had hij het huis verkocht, ver boven de vraagprijs die de andere makelaars als richtlijn gaven.
Alle reacties Link kopieren
Met 3 makelaars een afspraak gemaakt, hebben een rondje door het huis gemaakt en verkooptips gegeven. Daarna overzicht van de kosten en hun verkoopplan aangehoord en uiteindelijk hebben we de middelste met prijs gekozen. Hadden we een goed gevoel bij en was goed bereikbaar per telefoon. Belde tenminste gelijk terug, ook een pluspunt vind ik. En kies een makelaar die in de buurt ook veel voorkomt. Als ze bij een ander huis zijn geweest en dat is het bijv net niet, dat ze gelijk de koppeling naar jou kunnen maken. En deze makelaar had ook een database met klanten die in bepaalde wijken zochten. Hadden het ook binnen een paar dagen verkocht voordat het nog op funda kwam.
Alle reacties Link kopieren
COtweepuntnul schreef:
23-09-2019 18:06
Op gevoel. En op prijs. In mijn geval.
Dit, en wij hebben ook ervaringen bij anderen gevraagd.
Dank voor jullie ervaringen, fijn!

Denk dat we eerst online maar eens een selectie maken van makelaars die ons aanspreken en ervaring hebben in deze buurt. En dan met een stuk of 3 contact opnemen. We wonen in een buurt waar de huizen supersnel verkopen en mijn man denkt dat we ze wel tegen elkaar op kunnen laten bieden. Ik vind dat niet zo leuk en ben er ook niet goed in😊
Alle reacties Link kopieren
Pyjamaheldin schreef:
23-09-2019 20:43
Dank voor jullie ervaringen, fijn!

Denk dat we eerst online maar eens een selectie maken van makelaars die ons aanspreken en ervaring hebben in deze buurt. En dan met een stuk of 3 contact opnemen. We wonen in een buurt waar de huizen supersnel verkopen en mijn man denkt dat we ze wel tegen elkaar op kunnen laten bieden. Ik vind dat niet zo leuk en ben er ook niet goed in😊
Waarom zouden makelaars tegen elkaar willen opbieden volgens jouw man? En wat is dan voor jullie daar de winst in?
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben gekeken naar wie de beste verkooppresentatie kon maken. En hoe het verloop van de verkoop zou gaan verlopen.
Ja en?
Alle reacties Link kopieren
Makelaars tegen elkaar op laten bieden?

Ga eens aan je man vragen hoe dan?
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat ze bedoelt opbieden qua courtage.

Wij hadden er ook 3 laten komen. bij 1 het beste gevoel (en ook de beste ervaringen toen we zelf op zoek waren naar een huis, erg professioneel) maar was veruit de duurste van de 3 en daarom twijfelden we - het huis zouden we met minder dure makelaar ook wel kwijtraken. Dat hebben we m zo gezegd, en even laten sudderen.

Uiteindelijk belde de baas van het kantoor op dat ze zelfs onder het goedkoopste tarief wilden gaan zitten als ze het maar alsjeblieeeeft mochten verkopen.

Huis toen binnen enkele uren verkocht, aan wanhopig stel uit hun zoekersbestand dat ook nog eens de hoofdprijs bood. Ze hadden er dus nauwelijks werk aan en hun centjes snel verdiend.

Onderhandelen is hun beroep he, dus natuurlijk kun je daaraan meedoen.
nootboek wijzigde dit bericht op 23-09-2019 22:18
20.48% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hier ook meerdere uitgenodigd en op basis van gevoel gekozen. Was uiteindelijk niet de goedkoopste makelaar. En hij adviseerde ook niet de hoogste verkoopprijs, maar uiteindelijk was dat een goede strategie want voor meer verkocht dan ooit gedacht.

Had er een goed gevoel bij, omdat hij met het rondje in het huis enthousiast was en het huis de hemel in prees. Alleen de goede dingen benoemen, wilde het bijna niet meer verkopen! Toen dacht ik: deze man kan het huis verkopen.

Andere makelaar gaf me (goedbedoeld..) alleen maar adviezen om net nog de laatste puntjes op te lossen. Niet zo positief als die eerste.
Wat nootboek schrijft, da's inderdaad wat ik bedoelde qua bieden/onderhandelen.
Ik heb gisteravond wat makelaars opgezocht die huizen te koop hebben staan in de buurt en die ons zo op het eerste gezicht aanspreken. Daar gaan we contact mee opnemen.

Vorig jaar is er al eens vrijblijvend een makelaar langs geweest die verbonden is aan onze hypotheekverstrekker, maar dat was geen goede ervaring. Het hele huis werd afgekraakt en geen positieve feedback, dat voelde duidelijk niet goed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven