hoe lang tussen kopen en sleutel krijgen?

06-08-2010 09:54 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

we zijn in een langzaam tempo aan het orienteren op de woning markt. Wat ik me gewoon afvroeg is het volgende:

Op een gegeven moment vinden we het huis, waar we verliefd op worden. We onderhandelen en hopelijk komen we tot overeenkomst. Hoe lang duurt het dan nog (op zijn minst) voordat je er in zou kunnen (=overdracht)? De periode dus waarin de hypotheek rond moet komen, de verkopers er uit gaan en dus van onze voorpret. Is dat 2 maanden, of veel meer (op zijn snelst, ik snap dat er afwijkende situaties zijn van verkopers die nog op een nieuw huis wachten enzo).

Zo van als dit gebeurt, het huis gevonden, in de winter, wanneer zouden we er dan op z'n vroegst klussen en in trekken?

Hoop jullie ervaringen te horen,

Thanks,

Ket
dat ligt eraan. Als de vorige bewoners oplevering in overleg erbij zetten, dan zou het (mits de bank zijn werk goed doet) het binnen 2 maanden geregeld kunnen zijn. Maar als de huidige bewoners nu het in de verkoop zetten maar in bijvoorbeeld feb eruit willen, dan dus langer
"ik ben het, Barbabelladingdong"
Dat ligt eraan wat je afspreekt met de verkopers. De ene moet nog een ander huis vinden en vraagt een half jaar, de ander wil het liefst morgen de sleutel al kwijt.
Wij hebben ons huis begin november gekocht en konden er begin april in. Maar zoals je zelf al aangeeft, het hangt ervan af. Vaak wordt als je een huis gaat bekijken aangegeven wanneer de verkopers de overdracht willen doen. Daar kan je ook naar vragen en je kan erover onderhandelen.

Ik denk dat op deze woningmarkt veel mensen eerst willen verkopen en dan pas kopen. Om geen 2x te hoeven verhuizen kunnen ze dan een latere overdracht voorstellen.

Ik denk dat een maand of 5-6 gemiddeld is? Dan is er tijd om de hypotheek rond te krijgen, en hebben de verkopers ook nog tijd voor hun verhuizing.
Mijn huis is begin juli verkocht en ze krijgen eind september de sleutel.
Mijn eerste huis dat ik kocht was een op dat moment leegstaande huurwoning. Tweede helft van juli gekocht, begin oktober kreeg ik de sleutel. En dat was héél snel. De tussenliggende tijd had ik echt wel nodig om de hypotheek rond te krijgen, keuken en badkamer uit te kiezen en te bestellen, etc. Verkoop heb ik in overleg gedaan en ik weet niet meer precies hoeveel tijd ertussen zat. Huis van vriend is in augustus verkocht en eind februari opgeleverd. Wij wilden later, koper wilde eerder en zo zijn we op de laatste werkdag van de maand terecht gekomen.

En als je nieuwbouw koopt kan er wel eens héél lang tussen koop en oplevering zitten...
Als de vorige eigenaar er al uit is, dan kun je er in feite in zodra je de hypotheek rond hebt...een weekje?

Je kunt het natuurlijk zo moeilijk maken als je wilt. Als je eerst gaat hypotheekshoppen, als je al je papierwerk zoals loonstrookjes en dergelijke niet op orde hebt, als bouwkundige rapporten wilt samenstellen, ja dan duurt het allemaal langer.
dank voor jullie reacties! ik snap dat het erg verschilt en merk ook dat er over onderhandeld kan worden...

Het is gewoon een beetje uit nieuwsgierigheid. We willen graag ons twee-tal uitbreiden naar een drietal, maar dan ook wonen in een groter huis (nu klein oud arbeidershuisje met hele enge open trap). Zou mooi zijn als we dan dus nog over kunnen voor de daadwerkelijke uitbreiding (en hebben dus nog zeker meer dan 9 maanden de tijd, gezien er nu niks concreets is...). Dus we kijken rustig verder...

Dank,

Ket
quote:JohnnyCake schreef op 06 augustus 2010 @ 10:08:

Als de vorige eigenaar er al uit is, dan kun je er in feite in zodra je de hypotheek rond hebt...een weekje?Ga bij het rondkrijgen van de hypotheek tegenwoordig maar uit van een maandje... minimaal.
Wij tekenden en kregen van de verkoper gelijk de sleutel mee. Is ongebruikelijk, ook qua verzekering maar we hebben de gok genomen. Na een 1,5 maand verbouwen en klussen zijn we verhuisd. Hypotheek was toen (te wijten aan de bank) nog niet eens rond
quote:SuperCow schreef op 06 augustus 2010 @ 10:10:

[...]

Ga bij het rondkrijgen van de hypotheek tegenwoordig maar uit van een maandje... minimaal.Een maand voor de hypotheek?? Ik kan me niet herinneren dat we zo lang hebben gewacht. Als je een vaste baan hebt en geen al te gekke dingen doet met je salaris dan duurt het toch niet zo lang? Voor ons is het alweer vier jaar geleden, maar ik weet zeker dat we niet een maand in spanning hebben afgewacht totdat de hyp in orde was. Dat was al vrij snel duidelijk.
Echt Sarah? Wel de hypotheek nog rond kunnen krijgen?

Wij hebben eind maart aangegeven dat we willen kopen en half juli hadden we de sleutel. Ging ook best snel.
Nee echt?
Mijn huis was verkocht, toen ik al verhuisd was en het leeg stond. De koper wilde er zo snel mogelijk in. Het heeft 1,5 maand geduurd tot de daadwerkelijke sleuteloverdracht bij de notaris. Deze tijd was nodig om de hypotheek rond te krijgen. Het was zelfs nog krap. Er is nog even sprake van geweest de overdracht een paar dagen uit te stellen. De banken beweren zelfs in deze tijd van crisis "enorm" druk te zijn.
quote:JohnnyCake schreef op 06 augustus 2010 @ 10:15:

[...]

Een maand voor de hypotheek?? Ik kan me niet herinneren dat we zo lang hebben gewacht. Als je een vaste baan hebt en geen al te gekke dingen doet met je salaris dan duurt het toch niet zo lang? Voor ons is het alweer vier jaar geleden, maar ik weet zeker dat we niet een maand in spanning hebben afgewacht totdat de hyp in orde was. Dat was al vrij snel duidelijk.

Inmiddels rekent de gemiddelde makelaar voor 5 weken om de financien rond te krijgen.

Wij hebben er 3 jaar geleden ongeveer 3 maanden over gedaan om dat de ABN niet mee werkte en iedereen constant ziek of op vakantie was
"ik ben het, Barbabelladingdong"
quote:JohnnyCake schreef op 06 augustus 2010 @ 10:15:

[...]

Een maand voor de hypotheek?? Ik kan me niet herinneren dat we zo lang hebben gewacht. Als je een vaste baan hebt en geen al te gekke dingen doet met je salaris dan duurt het toch niet zo lang? Voor ons is het alweer vier jaar geleden, maar ik weet zeker dat we niet een maand in spanning hebben afgewacht totdat de hyp in orde was. Dat was al vrij snel duidelijk.

Hier een vaste baan, geen schulden, geen roodstanden, geen ziekte's o.i.d.

En toch een maand voor de hypotheek. Heel normaal.
Het rond krijgen van een hypotheek duurt op dit moment vaak wat langer dan vroeger omdat er een ander soort taxatierapporten nodig zijn. Een maand maar meestal 2 maanden is wel nodig om alles rond te krijgen.

Veel verkopers zijn niet zo slim geweest om al hun eigen huis verkocht te hebben voordat ze een nieuwe kopen en willen dus zo snel mogelijk de overdracht 2 maanden is dan reeel om aan te houden.

Houd er rekening mee als je gaat onderhandelen dat de goedkoopste rentes vaak maar 2/3 maanden geldig zijn, daarna kan je extra kosten krijgen of je moet gelijk voor een offerte kiezen die langer geldig maar maar die zijn vaak al duurder.
hier in 3wkn alles geregeld. tekenen, overdracht en sleutel.
Bij ons 4 weken. Dit was voor de hypotheekgever behoorlijk doorpoten, maar alles lag op tijd bij de notaris.
Bij ons 5 weken. Ons huis is ex-huur en stond leeg toen we gingen kijken.
Bij ons een half jaar, maar dat wilden we zelf omdat we ons eigen huis nog moesten verkopen en daar een zo lang mogelijke tijd voor wilden hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven